Goed, na een vakantie weer met frisse nieuwe moed in de KE-Jetronic gedoken en een aantal van de door jullie voorgestelde checks uitgevoerd...
1) De bougies heb ik destijds heel braaf bij den dealert besteld, want er zaten VW NGK's in 101000033AB. Dit is van modeljaar 1988 (de auto is van januari 1988, weet niet of dat heel veel scheelt? modeljaar 1987 geeft wat andere niet PL specifieke). De staat was wel matig. 2) De bobine meet 1.3 Ohm en 9.99 kOhm. Op internet kwam ik iets tegen tussen 0.5 en 2.0 en tussen 8k en 20k. Dat haalt hij maar in het technisch handboek staan strengere waarden en dan zijn de weerstanden te hoog... iemand een idee of dit ok is? 3) Rotor en verdelerkap staat gecontroleerd. Deze kunnen ook wel netter en ik kwam erachter dat het merkloos was en dat er olie uit de stroomverdeler liep. Ook deze was merkloos. 4) Mij een nadere inspectie naar de verdeler viel me op dat er radieel wel heel veel speling op de as zat. Deze kon je best wel een paar mm heen en weer draaien. Dit lijkt me niet ok en best wel eens een oorzaak kunnen zijn... in de lengte zat er ook 2mm speling op. Ik wilde de andere (wel Bosch Z415) monteren. Deze heeft nauwelijks speling, alleen in de lengte (mogelijk versleten ring). Deze stroomverdeler doet het echter niet. Het lijkt dat de hall-sensor stuk is (meer kan er niet stuk zijn denk ik?). Stroomverdeler uit elkaar en de kunststof ring tussen de metalen schijven is flinterdun en afgebrokkeld. Daar komt de lengte speling vandaan. Zijn deze componenten nog leverbaar? waar? het lijkt me ook zinvol om de oliekeerring te vervangen!? Ik denk dat dit best wel eens de oorzaak van het verspringende merkteken zou kunnen zitten... 5) nog wel even gecontroleerd voor de zekerheid of het verspringen ook bij koude motor gebeurt en dat is zo. 6) de WOT schakelaar ingedrukt stationair, maar er gebeurt niets... moet ik nog beter naar kijken. 7) de rest van de punten volgen, ik wil eerst de verdeler goed krijgen. Suggesties?? |
Voor zover ik weet mag er op die dingen geen speling zitten...
|
Quote:
Ok, dan is er werk aan de winkel... ik heb via wat andere fora mogelijk de juiste kunststof ringen gevonden. Er horen er twee in te zitten. Eén is weg, de ander is bijna weg. Of ik hiermee de speling weg krijg volledig? ze zouden 0.5 mm dik zijn, maar ik heb meer dan 1 mm speling. Zijn de metalen shims ook in dikkere maten te verkrijgen? Ik mis een beetje een goede site met info over de dizzy en de specifieke onderdelen met VW / Bosch nummers erbij. De kunststof ringen zijn VW 059905259A of 1 230 107 011. |
Quote:
Dat is ook nog wel een puntje, als je deze met stationair indrukt moet de motor beginnen te 'zagen'. Ik zou m voor de zekerheid even doormeten. Moet ingedrukt doorverbonden worden aan massa. |
Quote:
Ga ik zeker doen. Ik zat in gedachten al teveel met de dizzy en daardoor niet grondig genoeg getest.. |
Weer een avondje proberen... en wat zaken uitgesloten:
Om te beginnen een video van wat je ziet aan de ontsteking... Youtube filmpje verspringend ontstekings merkteken Ik bedacht me gisterennacht (het kan je maar bezig houden) dat ik mogelijk de dizzy 180 graden verkeerd had en dit bleek zo te zijn. De twee dizzys hadden beide het koppelingetje andersom, dus als je niets aan de kabels verandert vonkt hij steeds de verkeerde cilinder #beginnersfout. Nu sloeg de motor wel aan en het lijkt alsof hij iets minder springt, maar stabiel is het nog niet. Deze dizzy heeft nauwelijks speling in de draairichting, maar wel een asspeling van een ruime mm (schatting). De oude heb ik gecheckt en die had 0.6mm en daarnaast rondgaand een mm (nokje was ook iets smaller.) Mogelijk dat het probleem verholpen is als ik de dizzy helemaal speling vrij maak, maar dat weet ik niet zo zeker. De schakelaars gecontroleerd. Maken beide contact wanneer het moet. Ik zie de stroom toenemen als ik de WOT indruk (gaat dan naar 10mA), maar merk in het lopen niet echt wat... Als ik het stationair schakelaartje open laat gaan zonder echt gas te geven merk je dat wel in harder stationair. Daarnaast heb ik de ontstekingsmodule nog eens verwisseld met en andere, maar ook hier geen verschil. Ik vond nog wel een oude aantekening terug van een compressiemeting met de waarden 14 | 15 | 15 | 15.5. Ik herinner me dat ik dat destijds ook vreemd vond. Spec zou 10-13 bar zijn geloof ik. Wat betekent het als ze zoveel hoger zijn? is het verschil onderling niet te groot? wie heeft hier verstand van?? Ik hoor graag als iemand nog suggesties heeft... ik geraak bijna richting het einde van wat ik nog kan checken. |
Mijn PL haalde ook iets meer dan 14 bar. Is dus niet abnormaal. Ten eerste is de nauwkeurigheid van die meetklokjes niet altijd super, ten tweede kan er in het verleden al wat werk aan de motor zijn gebeurd door bv. de kop te vlakken of zo. Weet niet hoe het bij de PL zit, of die snel de kleppen raakt, maar leek me een logische oorzaak van een hoge compressiewaarde. Is dus pure speculatie van mijn kant.
Ik vind anderhalve bar verschil wel nogal veel. Dat zou toch dichter bij elkaar moeten liggen. Wat betreft de dizzy hier heb je de onderdelentekening. Denk niet dat je meer dan dit gaat vinden op vlak van tekeningen/info. |
Quote:
Dat overzicht had ik al, maar daar staat niet bij over de opvulringen en is maar erg summier. Zijn er nog andere manieren naast de compressie (welke ik opnieuw zal uitvoeren) om erachter te komen of de staat van de motor goed genoeg is en om uit te sluiten dat dit een oorzaak is van het matige lopen en de problemen die ik heb?? Ik heb de link naar het filmpje ook even hersteld... dit is niet zoals het hoort, toch!!?? |
Quote:
Axiale speling is geen probleem op zo'n verdeler. Kijk maar eens in je verdelerkap, de pin vanaf de bobine zit een veertje in die altijd contact houdt met de rotorvinger :thumbup: |
Quote:
Eens op dat vlak. Volgens spec moet de speling minder zijn en ik kan me voorstellen dat slijtage toeneemt. Op de Bosch verdeler mis ik één van de kunststof ringen en de ander is flinterdun en brokkelt af... |
Probleem al opgelost ? :D
|
Quote:
Leuk dat je erover begint, maareh NEE. Wel vandaag de stroomverdeler gereviseerd. De speling was 1.17 mm. Na de revisie is hij weer helemaal schoon en is de speling 0.20 mm. Wat me nog opviel is dat het wieltje met de vier uitsparingen niet helemaal recht meer is. Hij zwabbert wat als je hem ronddraait. Ik heb hem her en der wat teruggebogen, zodat hij wat rechter is. Snel maar inbouwen en het resultaat bekijken. |
Had het al in de app gezet maar nu ook maar even op het Forum.
Je zou even je olie eruit kunnen laten lopen en filteren door een doek of koffie filter. Als de olie eruit is ook even filter eraf leeg en open knippen (niet slijpen) om te kijken of er metaal deeltjes of roet deeltjes in zitten. Ook maar dat kost wel wat (geen idee bij ons betaald de baas dat altijd) een olie sample kunnen laten analyseren. Hier komen dan vaak waardes uit die je kunnen vertellen of de zuigerveren, krukas lagers, nokkenas lagers of iets anders kapot aan het gaan is zonder heel de motor uit elkaar te hoeven halen. |
Vanavond weer verder met oorzaak zoeken...
De gereviseerde dizzy heeft mooi weinig speling, maar het gaf geen beter resultaat. Het merkteken zwabbert nog steeds heen en weer en er zit nog en tendens in de motor. Ook draait hij vrij rauw voor mijn gevoel, maar ik weet natuurlijk niet hoe het moet klinken. Daarna de oude bougies eruit gedraaid: Allemaal hetzelfde beeld, ze mogen wel eens vervangen worden, maar nou niet super gaat of tekenend voor een bepaalde klacht / oorzaak, toch? Nu alles eruit was heb ik een compressie test uitgevoerd. De eerste ronde: 16.5 | 14.0 | 15.7 | 16.0 Beduidend slechtere 2e cilinder, dus heb ik het hele rijtje herhaald... De tweede ronden: 16.0 | 15.5 | 16.0 | 16.0 Mogelijk heeft hij de eerste keer niet goed gezeten, want er is nu weinig verschil tussen de cilinders. Wel vind ik de waarde van 16.0 erg hoog... kan dat niet al gewoon een oorzaak zijn? maar waarom? is dit dan een teken dat er iets aan het blok gedaan is? gaat hij bij dit soort waardes niet enorm pingelen? en is dat wat ik merk? Ik heb echt even wat hulp / tips nodig, want ik kom er niet echt uit en kan niet goed bedenken wat nu een goede volgende stap is... Iemand in de buurt met verstand van zaken die eens wil meekijken/luisteren? of een PL die wel goed loopt die ik eens kan horen/ervaren? @Carel Ha, dank voor de tip, dat kan ik ook nog eens checken... |
begrijp goed dat je er echt een punthoofd van krijgt, maar lijkt bougie 2 vanaf rechts niet een beetje nattig? of zie ik dat verkeerd
|
Quote:
Dat lijkt maar zo... het is meer een zwarte aanslag die wat glimt in het licht. Ze liggen overigens op volgorde vlnr. |
Pingelen zal niet gebeuren omdat je een klopsensor hebt, de ontsteking wordt verlaat als er klop optreedt.
Die compressiewaardes zijn erg hoog. Af fabriek horen ze 13 bar te hebben. Het zou straf zijn als jouw meter er 5 bar naast zit, dus waarschijnlijk is het een combinatie van meetfout en werk aan de motor. Al weet je dat niet tot je hem uit elkaar haalt. Ik heb wel eens gehoord van mensen die een dunnere koppakking steken om de compressie omhoog te brengen. |
Quote:
En zou dat regelen van de ontsteking niet zijn wat je ziet? of gaat dat veel minder variabel? hoe weet ik zeker dat de klopsensor functie goed werkt? 16 bar is idd geen meetfout. Het kan 15 of 17 zijn, maar niet 13. Ik mag dan voorzichtig concluderen dat de afdichting ok is (kleppen en zuigerringen)? Kan ik buitenaf niet de hoogte van de kop meten en vergelijken met af-fabriek of gaat het om 0.1 mms? ik heb zelf ooit wel eens de koppakking vervangen, door en originele. Misschien dat er wel een dikkere in zat na een eerdere bewerking. Ik kan zoeken of ik de oude nog heb, weinig kans, hoewel ik nooit iets weggooi. Hoofdvraag is dan wel: is het logisch dat zon blok matig gaat lopen als je een compressie hebt van 3 bar hoger dan origineel? |
Koppakkingen heb je meestal in verschillende diktes, misschien dat je zelf zonder het te beseffen een dunnere hebt gestoken dan dat er in zat. Dat gaat inderdaad over te kleine waardes, dat kan je niet meten met een meetlat/lint.
Inderdaad, met die waarden kan je wel stellen dat de afdichting tussen zuiger en cilinder in orde is. Normaal is gaat dat regelen sneller, dat zou je niet mogen zien. Want ongeacht de compressie, dit is iets dat hij continu doet. Hij gaat continu de ontsteking vervroegen tot hij klop detecteert, en dan weer klein beetje terugstellen om zo altijd op de rand van kloppen te werken. Je zal dus ook meer vermogen hebben als je 98 of 102 (in duitsland) tankt ipv 95. Werking van de klopregeling kan je normaal ook nameten, staan als ik het me goed herinner ook instructies/waardes voor in het bentley boek. In welk hoofdstuk weet ik niet, ik gok bij de ontsteking. |
Quote:
Meetlint was ook niet waar ik aan dacht, meet een schuifmaat... Ik sluit zeker niet uit dat ik het probleem (deels) heb veroorzaakt met de pakking. Ik had geen enkele aanwijzing dat er iets bewerkt zou zijn. Nou liep de motor van het begin af aan voor de pakking al niet super, maar of dat dit probleem al was kan ik me niet herinneren. Het was 2006 en ik heb er niet veel over opgeschreven... ik heb de koppakking niet voor de lol vervangen, maar waarom wel... Je zegt dat het meten en bijregelen sneller gaat, maar hoe dan? de klopregelaar kan toch maar per explosie een andere timing kiezen? bij het afstellen van de ontsteking moet je hem op merkteken zetten, maar dat lijkt me moeilijk als de regelaar constant een ander ontstekingsmoment aan het kiezen is... Wat ik zou kunnen proberen is om de timing tussen Hall Sensor en ontstekingspuls per puls in kaart te brengen. Als de schommeling komt door zelfdetonatie, zou de ontsteking wel een constantere waarde moeten aangeven...? Die regeling checken... enige wat ik gezien heb is de ECU uitlezen op fouten en die zijn er niet. Of dat dan meteen is afgedaan, vraag ik me af... |
All times are GMT +1. The time now is 16:37. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.