Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Centreerringen verkrijgbaar 64 -> 57mm ? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=12434)

sjampoo 03-08-2005 19:42

Over centreerringen gesproken:

Opel heeft naafgat 56,5.
VW heeft naafgat 57

Stel je voor,.. ik heb koop een set lichtmetalenvelgen voor een opel.. ('t is oud spul, dus t is nog licht ja).. moet ik ze dan ff afdraaien,.. of kan ik die halve mm ook door t vast zetten erin 'drukken'?

Ik heb de velgen nog niet eens in huis, maar ik vroeg t me gewoon even af.. Stalen opel velgen zie je wel eens op VW's zitten (vooral die met spatbord-rand-schade),.. en dan moet je eigenlijk even uitdraaien,. maar met lichtmetaal (alu) ook nodig?

Jurgen Santana 03-08-2005 19:47

Ze gaan erg vast zitten als je het gat niet uitdraait. Niet leuk als je met een klein krikkie langs de snelweg zit.

sjampoo 03-08-2005 20:58

Ok.. spannen we ze ff in (terzijnertijd)

OakgreenVR6 03-08-2005 21:46

Quote:
Originally Posted by Edward
Piet, ga jij je porsche weg doen? nee toch?

Nee, de Turbo's blijven voor de zomermaanden (voorlopig), de AZEV's ga ik er in de wintermaanden opzetten (misschien wel alle maanden met een 'r' er in) :) Groot nadeel is gewoon dat de Turbo's behoorlijk zwaar zijn en ik de accelleratietijden flink zie stijgen :frown: Het is ook maar behelpen met 180pk...:redface:

Dennis@polo86c.nl 03-08-2005 22:35

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Over centreerringen gesproken:

Opel heeft naafgat 56,5.
VW heeft naafgat 57

Om precies te zijn:

Opel: 56,56mm
VW: 57,1mm

sjampoo 04-08-2005 07:30

das mooi: Draaibank gaat wel tot 4 cijfers achter de (mm) komma :)

Ik weet alleen niet hoe makkelijk ze in te spannen zijn..

Dennis@polo86c.nl 04-08-2005 08:21

Dat zou jou toch een zorg zijn? :)

Marco 04-08-2005 08:45

Quote:
Originally Posted by Fred
Tja ik heb geen glazen bol hier, dus de situatie ter plekke is lastig te zien.

Maar een steek van 98 is waarschijnlijk iets wat van een Fiat/Alfa komt?

Geeft ook nie Fred, verder had je ook gewoon helemaal gelijk :)

Sjamp. klinkt misschien stom, maar ff schuurpapiertje korrel 80, het is immers maar een HEEL klein beetje wat ze te klein zijn. Misschien is dat net voldoende

paultje 16-11-2005 11:28

nog even een vraagje; zijn centreerringen nou alleen voor het centreren of voor de veiligheid?

Ik dacht altijd dat naven zijn voor het opvangen van vertikale krachten en de bouten voor horizontale. Dus is het wel veilig als je wiel (goed gecentreerd) alleen op de bouten rust?

Bas 29-01-2009 11:43

Even een oud topic omhoog halen:

Quote:
Originally Posted by Christiaan
Waar het Marco in dit geval om gaat, is dat er voor mijn tramonts geen universele centreerringen te krijgen zijn. De tramonts zijn 4x98 , en hebben een naafdiameter van 58. De golf cabrio in kwestie is 4x100 (neem aan dat je dat wel weet ;) ) en een naafdiameter van 57,1.

En ik heb inmiddels hier al heel veel bandenboeren, fora's en ebay/marktplaatsadvertenties voor gehad.

En inmiddels met behulp van Marco en Sixpack zelf centreerringen gemaakt... omdat ze niet te krijgen zijn.

Hoe heb je uiteindelijk de centreerringen gemaakt, zelf gedraaid? Ik zoek nog een setje om van 58,1 naar 57,1 te gaan.

Pewi Vwteam 29-01-2009 14:07

www.velgrenovatie.nl verkoop centreer ringen!

Marcski 29-01-2009 18:45

het is maar een halve mm, ik heb dat wel eens opgelost met een reepje aluminium tape, werkte perfect

martiepartie 29-01-2009 20:40

Idd.. Een ring draaien met een wanddikte van 0.5mm is ook niet heel leuk.

Renegade 29-01-2009 21:43

Quote:
Originally Posted by Fred
Overigens is het een hulpmiddel om het centreren en plaatsen te vereenvoudigen, ze hebben verder geen nut, het eigenlijk fixeren en centreren gebeurt met de bouten

Dan trek ik ook maar een hele oude reply uit de sloot :tongue:

Centreerringen zijn er toch om te centreren en de bouten puur en alleen om het wiel vast te klemmen op de naaf ? Als je zonder centreerringen zou gaan rijden en je wiel is wel goed gecentreerd (mijn god wat een kutwoord ook :rolleyes: ) op de bouten, bij een tik op de voorwielen (hobbel, drempel, kuil, enz.) zou het wil dan toch weer uit het midden willen en gaat het hele zooitje trillen ?

martiepartie 29-01-2009 21:49

Quote:
Originally Posted by Renegade
Dan trek ik ook maar een hele oude reply uit de sloot :tongue:

Centreerringen zijn er toch om te centreren en de bouten puur en alleen om het wiel vast te klemmen op de naaf ? Als je zonder centreerringen zou gaan rijden en je wiel is wel goed gecentreerd (mijn god wat een kutwoord ook :rolleyes: ) op de bouten, bij een tik op de voorwielen (hobbel, drempel, kuil, enz.) zou het wil dan toch weer uit het midden willen en gaat het hele zooitje trillen ?

Theoretisch klopt dat.

Bij grote klappen/ hobbels e.d. kunnen de wielbouten het begeven als het wiel niet goed op de centreerring rust. De centreerring zorgt voor een vormgesloten verbinding in de radiale richting, de wielbouten zorgen voor een krachtgesloten verbinding in de axiale richting.

Practisch gaat het wel goed. Omdat de wielbouten ook conisch zijn centreren deze het wiel in 99 van de 100 gevallen.

Pewi Vwteam 04-02-2009 23:14

en bij geen centreerring kunnen je wielbouten ook afbreken bij een hevige rem aktie om bijvoorbeeld ongelukje te voorkomen! en dan heb je de rotzooi alsnog kapot!

Marco 05-02-2009 08:41

Quote:
Originally Posted by Marcski
het is maar een halve mm, ik heb dat wel eens opgelost met een reepje aluminium tape, werkte perfect

Volgens mij hebben wij dat ook ongeveer op die manier opgelost met de tramonts van christiaan toen

Bas 22-02-2009 01:06

Bedankt voor de tips. Uiteindelijk heb ik de velgen uit laten draaien naar 60,1mm en er centreerringen voor Renault wielen in gezet.
Omdat m'n velgen met schuifbouten moeten worden gemonteerd, zag ik het centreren met behulp van alu-tape niet zo zitten.

All times are GMT +1. The time now is 08:24.