Ik zou eerst even een koppakking test doen zoals hierboven gezecht wordt..
Dan ga je niet onnodig dingen vervangen en kun je bepaalde vermoedens uitsluiten., |
er staat al een fout hierboven.
in je reservoir staat geen atmosferische druk maar dezelfde overdruk als in je radiator. alleen zit er ook lucht in je reservoir en die kan je bij elkaar drukken als het water uitzet (als je de dop losdraait, zou die moeten sissen). waar die andere website over spreekt is een overloopreservoir. vroeger liep dat via de overloopslang gewoon weg en was je het kwijt. daarna hangden ze daar een reservoir aan, wordt de druk te hoog, laat de radiatordop het overtollige water weg. koelt de motor af, dan kon het via de radiatordop teruglopen door het vacuum in de radiator. dit is een heel oud principe die de golf2 niet meer gebruikt. bij ons staat de expansiereservoir ook op druk en heeft de radiator zelf geen dop meer. men capri heeft wel nog zo een radiator met overloopleiding (bij mij liep het water ook weg, maar heb een oude ruitensproeiertank omgebouwd als opvangbak, de donkergrijze) als je zwarte dup niet goed afsluit, dan heb je geen overdruk op je water en begint het water te koken op 99gr. dan spat al het water er ook uit en krijg je een hoop stoom. als je dop WEL goed afsluit, dan komt alles op hogere druk, je krijgt GEEN kokend water en ook geen stoom en alles wordt keihard. alleen als er echt iets zou foutlopen en de druk loopt veel te hoog op, moet die dop wel de overdruk aflaten (lees: LUCHT aflaten). check ff je rubber van je dop eens na of die goed kan aansluiten. is de reservoir nergens aan de schroefdraad ofzo gebarsten?. ik hoef GEEN water na te zien bij mijn golf. half jaar geleden de waterpomp laten vervangen en toen werd alles bijgevuld, nu nog steeds staat alles schoon tussen min en max. heb er ondertussen toch al +10k km mee gereden |
Klopt als je de dop eraf hebt kookt het sneller..
Ben daarnet aan het industrie terrein geweest en daar staan te ontluchten ( zodat ik de buren niet wakker maak) Zie ik af en toe schuim vorming uit het retourslangetje komen bij gas geven? En bij stationair draaien verdwijnt die straal soms in lucht voor een secondje. Heb vaak aan de thermostaat-slang en aan de radiator-slang staan te knijpen zodat er eventueele ''luchtbellen'' in het systeem zullen verdwijnen. Koelfan 4x laten af slaan. Met af en toe goed gas geven zodat het sneller gaat. Heb aan de uitlaat mijn hand erop gehouden, lekker warm maar geen vocht. Reservoir is eentje die ik van de sloop heb meegenomen. (Vind het vreemd dat een particulier garage zei dat het de koppakking is zonder echt een diepe test te ondergaan. Hij voelde gewoon aan de slang, en zei van ''jah je hebt een lekke koppakking'' terwijl als de motor afgekoeld is, de druk op de slang voor een grotendeels verdwenen is) |
Als het de pakking zou zijn, dan moest allang je radiatorslang eraf gesprongen zijn van de druk. Mijn oom ( Ford Mondeo'ke turbo diesel van '94 ) stond vrijdag met pech toen hij terug kwam van de keuring, die slang sprong van de druk er af.
Heb em naar huis gesleept, auto nagekeken met een monteur, kwam hij tot conclusie dat de pakking stuk is. Dus met andere woorden; Niet te snel een beslissing nemen, controleer eerst alles vooraleer je grote kosten gaat uitgeven voor niets. Controleer radiateur, ververs je moderne koelvloeistof in gewoon antivries, en vervang je waterpomp. |
dan scheelt er ook iets aan. als de koppakking kapot is, komt er weliswaar meer druk op het systeem, maar zou de dop de overdruk gewoon moeten aflaten en mogen er GEEN leidingen kapot of los springen.
dus daar werkt de overdrukfunctie van de dop niet meer. lekke koppakking kunnen ze heeel eenvoudig testen in een garage. die hebben zo een toestel die aan het water kan zien of er uitlaatgassen bijkomen. normaal loopt de motor ook heet dan. radiatordarmen kunnen heel hard worden van de druk, en kunnen best heet worden zonder dat er een probleem is. als je verder geen problemen hebt, zou ik alles zo laten. niet direct koppakking gaan vervangen als het niet nodig is. je kan eventueel eens een andere dop gebruiken (wissel bv eens met iemand die geen problemen heeft. kan die direct u dop testen, en weet jij of jouw motor zich we goed gedraagd met zijn dop |
Defect gevonden, het was de waterpomp die aan het ''overlijden'' was.
de waterstraal van de retourslang bleef niet constant, deze verdween een secondje en daarna kwam er weer water eruit. Hersteld, nu voorlopig geen problemen meer met de koeling :) Even een vraagje (onnodig om een nieuw topic erover te gaan starten) Ik heb een volledige dieselpomp mee gekregen van een kameraad, waarvan die 4 schroefjes om de boostpin eruit te kunnen halen niet open gaan, heb van alles geprobeerd (behalve geen elektrische schroevendraaier-machine) Korte schroevendraaier, een lange, smalle platte, brede platte.. Niks! help! Een hoop WD40 erop gespoten, schroeven komen nog steeds niet los ( en zijn een beetje afgebrokkeld) Wat kan ik het beste doen, om die 4 schroeven los te krijgen? |
passende schroevendraaier insteken, met hamer op tikken.
dan met 1 hand kracht zetten om los te draaien en met hamertje verder tikken of, perfect passende bit insteken, koppelstukken gebruiken zodat de ratelsleutel erop kan. pomp goed vastzetten, volle gewicht op de ratel duwen en dan aan de ratel draaien. kan je VEEL MEER kracht zetten |
All times are GMT +1. The time now is 15:00. |