Quote:
Die van mij was 3,6 kilo ;) |
|
Quote:
Poeh die is echt licht :eek: Wat merk je daar nou eigenlijk van tijdens het rijden? Kan me voorstellen dat met een vliegwiel van 3.7KG tov eentje van 10kg dat je met gasgeven behoorlijk sneller klimt dan met een zwaar vliegwiel, maar met gas loslaten zal je een sneller afremmend effect krijgen. |
Quote:
Scheelt weer remblokjes toch ;) Lees ervaringsgewijs dat het eigenlijk alleen in de 1e en 2e versnelling goed te merken is, zoals je zegt toert de motor dan veel rapper op. Ik heb helaas geen referentie om het daadwerkelijke verschil te merken. Het oude vliegwiel (was afgedraaid naar 6,5 kg) heb ik op werk in de draaibank nog proberen af te draaien/vlakken, maar daar kwam na 0,8 mm nog de blauwe waas doorheen. Klonk ook anders op de blauwe (geharde) stukken dus die was gewoon schroot :( |
Ja kans dat ie dan een keer stuk gaat moet je niet willen.
Ik heb er voor mijn auto ook nog wel aan gedacht, maar heb er zelf dus geen ervaring mee en ik ken ook niet echt iemand in mijn directe omgeving die dat wel heeft. Ben er wel benieuwd naar wat het verschil zal zijn. Verder ook geen idee of het iets met de motor zelf doet, behalve dan misschien wat een andere stationaire loop? dus eerst maar gewoon zo gelaten :D |
@robertvoorst heb je het stuurhuis nog goed ontvangen? ziet er allemaal weer goed uit :D :D
|
Quote:
Nope.. PostNL heeft blijkbaar moeite met de pakketten. Is twee keer vertraagd en nu staat er bij de Track & Trace dat ik deze binnen 3 werkdagen kan verwachten, zal me benieuwen! Wel bijzonder dat 2 pakketten uit duitsland binnen 2 dagen op mijn stoep stonden, DHL heeft het blijkbaar meer onder controle dan PostNL |
Quote:
Nadeel van een lichte is inderdaad dat de roterende massa stationair ook een stuk minder is. Normaal neemt het vliegwiel tussen de ontstekingen in de taak van het rondraaien van de motor over (traagheidsmoment). Dit zijn dan wel hele korte intervallen, maar ik verwacht dat de motor stationair wel enigzins oneenpariger gaat lopen met het lichte vliegwiel. |
stationair liep hij nog enigsinds normaal hoor.Bij mij pakte hij in iedere versnellings op als een gek (stond ook wel 350+ pk tegenover)
|
Gewicht vliegwiel/drukgroep/koppelingsplaat:
Tevens de kabel van de snelheidsmeter op goed geluk meebesteld bij Winparts, was iets van 12 euro dus de gok wel waard. Bleek ook nog te passen ook, wat een wonder :D @Mk2jetta1990 Stuurhuis heb ik afgelopen zaterdag binnengekregen :thumbup: |
Quote:
super! ben benieuwd naar de fotos :D :D als je verder nog wat zoekt stuur maar een pb'tje |
Quote:
:thumbup: Die beugels van het stuurhuis waren gewoon gefuseerd met de rubbers :D Aluminium eronder was gaan oxideren en drukte te rubbers naar buiten, toen ik de rubbers eraf had schrok ik wel even van de laag oxidatie, die was wel een millimeter of 4-5 dik :eek: Na een beetje prikken en steken was het eronder gelukkig nog zo goed als nieuw. Van het weekend maar even stralen, foto's volgen! |
Grote blij:
|
Quote:
Dat is vaker. Die rubbers zijn volgens mij origineel ook niet meer te krijgen. Van powerflex wel volgens mij... |
Quote:
Heb de ‘OEM’ van Febi Bilstein gepakt, past prima :thumbup: |
Stuurhuis in de lak (andere beugel hangt nog te drogen) met nieuwe rubbers:
Grote opruiming gehad op zolder, mooi plekje voor alle spullen weten te maken: De komende maand staat de uitlaatlijn in de planning ( Tezet 4-1 spruitstuk, 200 Cells VR6 Metaalkat en 60 mm supersprint lijn met midden en einddemper). Ondertussen de laatste bouten aan het verzinken en hopelijk dit weekend de bak weer in elkaar bouwen. Dan rest enkel nog de revisie van de G-Lader en kan daarna alles in elkaar en de auto in! :D |
Ik lees hierboven over het afgedraaid vliegwiel. Degene die daar meegereden hebben of rijden. Hebben jullie last van lawaai uit de versnellingsbak als hij in zijn vrij staat? Als koppeling wordt ingetrapt is klapperend geluid weg.
Ik heb dit wel ervaren en worstel er momenteel mee. Betreft een 8v g60 met afgedraaid vliegwiel van 6,3 kg. Deze maakt alleen lawaai als koppelingspedaal niet ingetrapt is, ook tijdens rijden. Met een origineel vliegwiel is klapperend geluid weg. |
Quote:
Grappig, ik heb dit ook met mijn Touran 2.0 TDI. Met het originele 2 massa vliegwiel maakte hij geen geluid. Nu met een vast vliegwiel maakt de bak geluid met stationair lopen. Zelfde als wat jij omschrijft. Ik heb ook geen idee wat dit veroorzaakt. Nu anderhalve ton later nog steeds niets kapot. Ik hoor het vaker dat hierover gesproken word. |
Quote:
persoonlijk zou ik voor de gewone diameter uitlaat gaan.ik had met een 60mm een hoop meer herrie,maar geen extra vermogen. Ik reedt met 350+ pk met gewone normale diameter |
Quote:
Dus met de standaard 54 mm? Meer herrie is inderdaad niet de bedoeling als het niks anders brengt! |
Waarom plaats je een kat? Kost je vermogen en is niet verplicht?
|
Quote:
G60 geen kat nodig om door de keuring te komen met een iets vettere Lambda dan? Daarbij valt de tegendruk van een 200 CPSI Kat (sportkat) redelijk mee geloof ik. Is daarbij de emissienorm voor de auto afhankelijk van het chassisnummer (dus originele waarde) of van de motorcode? Ik ga in ieder geval voor het omkeuren wél de kat eronder hangen, al is het puur om de mensen bij het RDW te laten zien dat ik aandacht heb besteed aan de 'emissies'. ;) |
Quote:
Je moet toch iedere keuring het co iets terug schroeven en na de apk weer wat hoger zetten. Kat is niet verplicht, hij moet 0,5% CO halen. Een keurmeester die zegt dat je een kat onder je Golf 2 moet hebben moet terug op cursus. Emissies zijn maar betrekkelijk bij een auto van 30 jaar geleden. En zeker bij een G60 :D |
Quote:
Zit inderdaad wel logica in als je het zo zegt ja :rolleyes: |
bouwjaar 1990, lambda... Dus sowieso al geen 4gasmeting en geen meting op toeren.
Alleen CO van max 0,5 op stationair toerental. Groot deel van de standaard blokken van VW haalt dit met gemak zonder kat. Zolang ze maar in orde zijn. Ook een goed afgesteld getuned blok, zal qua CO waarde echt niet snel problemen opleveren. Dan moet ie al veel te rijk staan afgesteld. Lijkt me ook niet ideaal voor de prestaties. Als het blok nog niet op kenteken staat, laat hem dan vooraf aan je RDW bezoek even APK keuren bij een ander bedrijf (dus keurdatum vlak voor je RDW afspraak). Dan kijken ze al minder nauw naar die apk dingetjes zoals uitstoot, Als ze er al naar kijken :thumbup: |
Quote:
Afstelwaarde voor de CO die ik van Theibach heb gekregen is 1,1% bij 300 meter met -0,2% aftrek per 100 m. Kom ik dus op een instelwaarde van 0,5 bij stationair. Zou dus perfect moeten zijn voor de keuring én tuning. Auto is eind februari blanco gekeurd, evenals de jaren ervoor. Dus dat moet ook wel goed gaan denk ik zo. Daarbij zou ie na de ombouw wel verdomd netjes moeten zijn omdat de hele voortrein 'nieuw' is, dus hopelijk zijn ze drukker met genieten van een verse auto dan daadwerkelijk RDW dingen doen :D |
Quote:
zo dat ziet er weer goed uit :D :cool: |
Ondertussen maar even aan de echte tjoening begonnen, chipje gewisseld :tongue: :
Chip die er al in zat lijkt mij geen originele, iemand van hier die deze kan plaatsen? Ook even naar de plaatsing van de splinterzeef gekeken, maar ben er nog niet over uit of ik deze ga plaatsen. Het is wel echt kwalitatief spul, kreeg het zo met mijn handen niet uit elkaar getrokken of gescheurd, maar toch is het plaatsen in het intercoolercircuit niet helemaal vertrouwd. Lading nieuwe olie besteld (inloopolie komt nog): En tenslotte tegen het feit aangelopen dat de voorbalk van een g60 wel degelijk anders is dan andere golfjes, er mist namelijk een gat voor de bevestiging van de waterkoeler: Deze er uiteindelijk maar bij ingeboord, en nu pas het zonder probleem :D Mocht iemand nog de extra steun hebben waar de intercooler op staat, graag even pb want die zoek ik nog ;) |
Bak weer in elkaar geknutseld. Gelukkig de eerste keer niet de magneet vergeten toen alles al zowat in elkaar zat... :shake:
|
Keurig!!
|
Quote:
dit komt omdat jou nieuwe radiateur geen orginele is.Bij een golf g60 radiateur zit het pinnetje onder het koelblok en niet onder de zijtank |
Quote:
Die indruk kreeg ik al inderdaad, nummers van de balk zijn ook gewoon identiek dus vond het al apart :rolleyes: |
Laatste spulletje druppelen binnen, einde van de maand ga ik het uitlaatsysteem bestellen en gaat de lader naar revisie. Dan rest enkel nog het leukste deel; alles aan elkaar knopen en de auto in :egg:
Edit: in de wrap. |
Jammer, die wrap. Dat spruitstuk kun je na een stuk gassen met je G60 roodgloeiend krijgen. Zie je nu niets meer van ;)
|
Niet alleen het spruitstuk is mijn ervaring :D
|
Quote:
Alleen maar beter, verwarm je het inlaatspruitstuk en stukje minder. |
Quote:
Roodgloeiende benzineleidingen wil ik ook graag voorkomen :D :D |
Quote:
Dan maar voor een roodgloeiende sportkat gaan ;) |
Gisteravond aan de slag geweest met het opbouwen van de tor, niet zo foto-intensief geweest gezien ik gefocust was op het volgen van de VW werkplaatshandleiding zodat ik niks zou vergeten :rolleyes:
Ondertussen is de cilinderkop gemonteerd en staat de motor eindelijk juist op tijd. Al met al anderhalf uur aan het meetklokken geweest om de nokkenas in de juiste timing te krijgen.. Telkens als ik de uitlaatnok precies goed had staan (volgens opgave van Schrick 1,96 mm lift in BDP) klopte er na 2 keer draaien niks van de Inlaattiming (deze zou 1,33 mm in BDP moeten zijn). Na anderhalf uur gefrustreerd draaien en meten schoot mij eindelijk te binnen dat ik de nokkenas 180° verkeerd had staan.. In de VW handleiding staat dat op BDP (met originele nokkenas) de nokken van de eerste cilinder naar boven moeten wijzen bij het inbouwen van de nokkenas, maar dit is dus enkel voor het inbouwen van de nokkenas los van de motor. :iamwithst Logisch nadenken bracht het inzicht dat na BDP eerst de inlaatslag gemaakt wordt, dus moet eerst de inlaatklep open gegooid worden. Na de nokkenas 180° gedraaid te hebben (met de zuigers halverwege de cilinders om geen kleppen te raken) en de timing nogmaals met het verstelbare nokkenastandwiel te hebben afgesteld op de Schrick specificaties (en beide nogmaals 4 keer gemeten te hebben voor de zekerheid), klopte alles gelukkig als een bus! |
Heb je de timing afgesteld op de 4e cilinder?
|
All times are GMT +1. The time now is 18:46. |