Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Luchtgekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Mijn 1973 2276cc project (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=117845)

Johan1982MK1 04-03-2020 19:14

Ik blijf m volgen! ben benieuwd!

VeeDubber 05-03-2020 11:10

Mooie oplossing met de leidingen!

racecees 31-03-2020 05:42

Hallo lezers,

Ondanks alle ellende van deze tijd zijn er toch nog leuke dingen te melden.
Ik heb (nog) geen plaatje bij het praatje, maar we zijn weer een stap verder!
Het was even wachten, maar de ontbrekende koppeling is binnen gekomen en daarmee is het olieleiding-systeem nu klaar.

Ook heb ik een kap over de oliekoeler kunnen maken, de aandrijfassen gemonteerd en zijn we verder gegaan met de bedrading.
Dat alles heeft ertoe geleid dat we gisteravond oliedruk konden starten!
Het duurde even voordat het hele systeem gevuld was maar nu hebben we oliedruk.

Hopelijk lukt het vanavond om de bedrading voor zover af te krijgen en de instellingen van de computer goed te zetten dat we daadwerkelijk kunnen starten :cowboy:

Tot snel!

Gr. Cees

BeetleGrandDad 31-03-2020 21:52

:thumbup:

racecees 03-04-2020 19:00

Hallo mensen,

Het is uiteindelijk niet gelukt om de motor in maart 2020 te starten, maar vandaag wel!
Hoop gedoe gehad met de VR sensor van de krukas, de ECU gaf geen toerental aan...
Het bleek aan de afstelling te liggen (de sensor is er vanaf gegaan om de motor in te bouwen) en ook de nokkenas-sensor was verkeerd aangesloten en verkeerd geprogrammeerd in de computer.
Met dit als resultaat:

https://youtu.be/EX3ub8sVVgA

Het is een kort filmpje maar de vreugde is groot!
Ik zal eerdaags een paar foto's plaatsen en hopelijk binnenkort een filmpje van de eerste meters rijden :thumbup:

Gr. Cees

BeetleGrandDad 05-04-2020 09:04

Quote:
Originally Posted by racecees
Hallo mensen,

Het is uiteindelijk niet gelukt om de motor in maart 2020 te starten, maar vandaag wel!
Hoop gedoe gehad met de VR sensor van de krukas, de ECU gaf geen toerental aan...
Het bleek aan de afstelling te liggen (de sensor is er vanaf gegaan om de motor in te bouwen) en ook de nokkenas-sensor was verkeerd aangesloten en verkeerd geprogrammeerd in de computer.
Met dit als resultaat:

Het is een kort filmpje maar de vreugde is groot!
Ik zal eerdaags een paar foto's plaatsen en hopelijk binnenkort een filmpje van de eerste meters rijden :thumbup:

Gr. Cees

Het filmpje werkt op de een of andere manier niet bij mij...... :confused:

racecees 05-04-2020 11:06

Als het goed is nu wel! :thumbup:

BeetleGrandDad 05-04-2020 20:41

:thumbup:

racecees 10-04-2020 18:40

Vandaag voor het eerst sinds 2013 weer een stukje met de kever gereden!
Er moet alleen nog veel gebeuren voordat ik aan de APK keuring kan denken.
De afstelling van de ECU, remmen ontluchten, bedrading in orde maken.
Maar, we weten nu in ieder geval dat bv de koppeling en het schakelen werkt!
Voor zover ik weet de eerste porsche 915 bak met hydraulische koppeling en kever motor :cool:

Gr. Cees

Van Limburg 10-04-2020 19:00

Mooi! Vele kilometers! :dance:

BeetleGrandDad 10-04-2020 22:07

TOp Cees

Een mijlpaal :thumbup:

racecees 25-05-2020 05:54

Zo, eindelijk weer eens tijd om wat te posten.

Onder de kofferklep moesten een aantal dingen worden veranderd.
Het ruitensproeiertankje bijvoorbeeld, die had het zwaar te verduren met het dragracen want de ophang-oortjes waren er bijna afgescheurd.
Dus die heeft een nieuw plekje gekregen. Ook de ventilator zit nu mooier naar mijn idee. Tevens de bedrading iets netter gemaakt.

Ook bij de motor het ontbrekende plaatwerk geplaatst:

Ook de tablet een plek gegeven en een deepdish OMP stuur erop geschroefd zodat ik makkelijker kan sturen:

En de weergave op de tablet iets aangepast:

Remmen zijn ontlucht en ik heb de kever ook al uit laten lijnen.
A.s. donderdag hoop ik weer APK te hebben!

Gr. Cees

LRR 25-05-2020 08:52

Ziet er goed uit Cees !!

Succes a.s. donderdag.

BeetleGrandDad 25-05-2020 16:49

Succes Kees

Ventilator nodig voor de ontwaseming natuurlijk.
Zit geen verwarming in neem ik aan.
Heb zelf weleens hier aan zitten denken voor m'n "rally"kever

https://www.biesheuvel.nl/product/ltecheat600w-12v-600w-ducted-electric-cab-heater

racecees 28-05-2020 05:43

Thanx!

Inderdaad een ventilator voor de ontwaseming.
Er zit geen verwarming meer in vanwege de andere uitlaat.
Ik kleed me wel warm aan als ik in de kou moet rijden, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.
1 keer met vorst (en pekel!) naar et keverwinterfestijn gereden, jaren later zie je nog schade door de pekel..
Elektrisch verwarmen, ik ben bang dat het te weinig vermogen heeft.

Gr. Cees

BeetleGrandDad 28-05-2020 16:02

Ben er ook bang voor Cees dat de verwarming niet voldoende zal zijn.
Wij rijden (en nu door de Corona zijn bijna al onze wedstrijden naar het najaar verschoven) op tijden dat het best al wel koud kan zijn. Dus als er iemand is die ervaring met deze verwarming heeft hoor ik het graag.

racecees 29-05-2020 13:28

Ladies and gentle-people!

De kever heeft, na 7! jaar, weer APK :thumbup:

Ik heb hele grote blij!
Nu de schorsing eraf (verzoek ingediend) en afstellen van de ECU.

Waren een paar kleine puntjes die ik gisteravond op moest lossen en vandaag was het D-Day. Heerlijk.
@ Beetlegranddad: ik hoop in september naar het dragracen in Brilon, Duitsland, te kunnen gaan, maar alles hangt aan een zijden draadje...

Edit: schorsing is opgeheven :D

Gr. Cees

Sinaasboom 29-05-2020 16:32

Gaaf gaaf goed bezig!!

racecees 30-05-2020 22:24

Vandaag een poging gedaan om de ecu verder af te stellen.
Verliep niet helemaal soepel.
We kwamen zonder benzine te staan (ik heb voor tijdelijk een 12 liter benzinetank...) en de voorbanden liepen aan tegen de spatborden.
Gelukkig kreeg ik van 2 aardige mensen een lift naar de benzinepomp en weer terug naar de kever, daarna de voorwielen verwisseld.

Vervolgens testen en afstellen. Gaat een hoop tijd in zitten.
Na flink wat keren optrekken in 2 en 3 bleek de oliedruk helemaal tot 0,5 bar te zakken, zorgwekkend.

Dus rustig naar huis gereden en de plunjer verder ingedraaid, 4 tot 6 bar oliedruk gemeten dus weer een rondje.
Helaas was de pret voor korte duur want de oliedruk kakte weer in elkaar.

Blijkbaar zijn de AN8 olieslangen te klein, dus ik ga proberen om de slangen AN10 te maken, die hebben 50% meer flow.

In overleg met m'n tuner Robin gaan we, als de oliedruk wel goed blijft, een dyno-sessie bij HotRod Doesburg inplannen.
Dit heeft 3 voordelen.
Ten eerste is de ecu makkelijker te programmeren omdat je gewoon naast de auto kan staan met de laptop ipv rijdend in de auto.
Ten tweede kun je niet aangehouden worden omdat je te hard rijdt.
En het derde punt is dat ik met de vorige setup ook op de dyno ben geweest bij HotRod en dus kan zien wat de vooruitgang is.

Wel een nadeel, er gaat weer een hoop tijd in zitten...
Gelukkig is de planning dat we pas 5/6 september gaan dragracen in Brilon (D) dus we hebben ff een beetje ruimte.

Gr. Cees

LRR 02-06-2020 09:32

Quote:
Originally Posted by racecees
De kever heeft, na 7! jaar, weer APK :thumbup:

Van harte Cees !! Fijn gevoel lijkt me..

En succes met het afstellen etc...gaat idd een hoop tijd in zitten !

All times are GMT +1. The time now is 14:28.