View Full Version : Revisie Mk2 16v, wat zijn de opties?
Zestienkleppen
27-01-2004, 15:46
Het motortje heeft naar alle tevredenheid sinds de aanschaf alweer 11.000 km gelopen. Er zijn wel wat kleine mankementjes waarvan de meest hoorbare tikkende kleppen zijn. Dat mag ook wel bij 227.000 km. Aangezien ik nog een poosje verder wil rijden met dit fijne karretje (gisteren in een Kia Rio gereden, nou, doe mij maar een Golf 2) denk ik aan de volgende opties:
1. Het reviseren van het blok.
- helemaal
- of gedeeltelijk, zoals alleen de kleppen en lagerschalen.
2. Blok uit bijvoorbeeld Mk3 gti 16v inbouwen, met een acceptabele km-stand.
Ik kan niet kiezen...
Christiaan
27-01-2004, 15:55
ik zou voor reviseren gaan, dan is je blokkie weer 100%, bij aanschaf van een ander blok is dat meestal afwachten, wat je na 10.000 (of eerder, of later) weer aantreft....
Zestienkleppen
27-01-2004, 16:06
da's een goed argument, plus dat je ook de rest van de auto om moet bouwen om die andere motor te laten werken.
Zestienkleppen
27-01-2004, 16:12
O ja, is het trouwens ook niet logisch om de versnellingsbak te reviseren meteen???
Een andere optie is een andere KR kopen, die reviseren en daarna de motoren wisselen, en je oude blokje weer verkopen...
Zestienkleppen
27-01-2004, 17:29
Het is een PL maar je hebt wel gelijk dat dat kan. Maar dat zou ik doen als ik het zelf zou kunnen, waar ik niet helemaal zeker van ben.
niels_g60-power
27-01-2004, 18:57
Ik zou als ik jou was een kr kopen die reviseren en die er dan in hangen en je oude motor verkopen
zit met hetzelfde probleem, PF blok met 280.000 km op de teller, versleten klepstoters etc etc... ik zou er graag een 6pitter in hangen, maar dat ga zo veel geld kosten (aangezien ik ongeveer 2 linker handen heb :D )
dus zal het revisie worden.... iemand een ID van de kosten om een 8v gti blok te reviseren?
Zestienkleppen
27-01-2004, 21:17
Ik zou als ik jou was een kr kopen die reviseren en die er dan in hangen en je oude motor verkopen
Maar ff duidelijk, m'n oude motortje is dan niks meer waard (250 euro ofzo?) en ik moet wel een goed blok kopen EN dat nog laten reviseren.
Ik wou dat ik het zelf kon doen... :oops:
Christiaan
27-01-2004, 22:40
je oude blok is dan idd niet echt veel meer waard. Weet niet of je je gti dagelijks gebruikt, dan zul je waarschijnlijk een ander blok erbij moeten kopen...reviseren duurt wel ff...
Allart-Ghetta
27-01-2004, 23:25
250 Euro lijkt me veel voor een versleten blok, ik heb laatst een prima blok gekocht compleet voor 60 euro.
Golf 3 2.0 16V is geen optie, moet andere kabelboom op met nieuw type stekkers in de zekeringenkast.
Waarom zou je een goed blok moeten hebben om te reviseren, ik zou zeggen hoe beroerder hoe beter liefst met kapotte krukas ofzo (heb er nog 2 liggen, ter overnamen aangeboden). Lekker geodkoop en dan laten reviseren met nieuwe 2.0 zuigers.
niels_g60-power
27-01-2004, 23:42
het klopt dat je blok niet veel meer waard is dan maar die kan je er dan ik laten zitten tot de andere motor gereviseerd is en klaar om in te bouwen. De goedkoopste optie die de motor die er nu in zit reviseren.
VolkswagenRacing
28-01-2004, 00:05
Als je voor de Golf 3 16v gaat zou ik eerder voor de 20vt gaan. Als je dan toch gaat kabelboom kutten.
Zestienkleppen
28-01-2004, 00:44
250 Euro lijkt me veel voor een versleten blok, ik heb laatst een prima blok gekocht compleet voor 60 euro.
Golf 3 2.0 16V is geen optie, moet andere kabelboom op met nieuw type stekkers in de zekeringenkast.
Waarom zou je een goed blok moeten hebben om te reviseren, ik zou zeggen hoe beroerder hoe beter liefst met kapotte krukas ofzo (heb er nog 2 liggen, ter overnamen aangeboden). Lekker geodkoop en dan laten reviseren met nieuwe 2.0 zuigers.
Ik voel ook niet zoveel voor dat gedoe met de kabelboom. Ben niet zo thuis in de elektrische wereld. Brrrrrr.
En inderdaad kun je de 1.8 ook nog opboren, of bedoel je dat niet?
Zestienkleppen
28-01-2004, 00:48
zou het verschil maken of ik een KR of een PL neem als revisieblok? De KR heeft toch een K-jetronic ipv KE??
Inderdaad,
Een KR blok heeft: Bosch K-Jettronic
Een PL blok heeft: Bosch KE-Jettronic
Hier een doorsnede van een KR http://passiongolfgti.com/vwgolfgti/img/technique/KR/moteur_big.jpg
Ik wordt gvd gek van dat gedoe met die plaatjes! tijd voor een foto upload/beter forum!
Zestienkleppen
28-01-2004, 10:50
Dees is uit een scirocco ofnie? Maar ik heb nu een computer meer zitten dan in een KR en een andere injectie. Een PL nemen is toch veel makkelijker?
Allart-Ghetta
28-01-2004, 22:07
Mechanisch zijn ze gelijk, het onderblok en de kop dan.
Injectiesysteem, kabelboom, nokkenas zijn anders maar daar heb je geen last van me reviseren.
Allart-Ghetta
28-01-2004, 22:09
Ik bedoelde overmaat zuigers, dat zowiezo, maar dan kan je beter gelijk zuigers van de 2.0 16V kopen, die zijn 82.5 ipv 81 mm en dan krijg je meer cilinderinhoud.
KLEIN nadeel, je onderblok moet ook stukje afgevlakt worden en je krijgt problemen met de originele distributieriem, maar eentje van een opel past prima, is een paar tandjes korter.
Zuigers van een 2.0 16V (ABF zowieso niet, blokhoogte en drijfstanglengte!) en van een 9A/6A ook niet vanwege je slag.
Very interesting... kunnen we niet een keer een cursusdag organiseren met Allart als cursusleider? Want ik vind het leuk om dit te lezen, mijn blok is namelijk ook dit jaar nog wel aan revisie toe, ik snap er alleen de ballen niet van omdat ik niet precies hoe zo'n blok nou in elkaar steekt en ik weet niet altijd precies wat er bedoeld word (voorbeeld: K-jettronic of KE-jettronic... dan zit ik ongeveer zo: :shock: achter de pc :D )
Zestienkleppen
29-01-2004, 12:25
Very interesting... kunnen we niet een keer een cursusdag organiseren met Allart als cursusleider? Want ik vind het leuk om dit te lezen, mijn blok is namelijk ook dit jaar nog wel aan revisie toe, ik snap er alleen de ballen niet van omdat ik niet precies hoe zo'n blok nou in elkaar steekt en ik weet niet altijd precies wat er bedoeld word (voorbeeld: K-jettronic of KE-jettronic... dan zit ik ongeveer zo: :shock: achter de pc :D )
Dat is geen gek idee, maar ik zou een 'how to' willen voorstellen.
Maar goed, ik begrijp dus dat je met zuigers 82.5 een slagvolume krijgt van in totaal 1847 cc ipv 1781 cc. Da's al een toename van 3.7%. Maar passen die zuigers wel in de cilinders of (dat moet toch gebeuren geloof ik) moeten de cilinderwanden bewerkt worden?
En dan blijft ook nog staan of ik nu een PL moet nemen (wat ik nu ook heb) of een KR.
heleen > www.jetta.be.tf ; daar leer je al een hele hoop :)
Ik leer sneller als ik het ook zie... ik heb een visueel geheugen, dat is zowel een zegen als een vloek :P
Ik kreeg pas te horen van iemand die der wel wa verstand van heeft dat ie mun kleppe hoorde tikken :rolleyes: Nou ben ik wel iets technisch aangelegd maar heb meer brommerervaring dan auto tot nu toe.
Wat wil da nu eigenlijk zegge da de kleppen tikken, en hoe is het e verhelpen. Ook reviseren :shock:
klepstoters (laten) vervangen
Ja da had ik al ergens gevonde. Veel werk¿ Is het zelf te doen. Nou kan ik wel iets want ik heb de Radiateur en de Kachelradiateur ook vervangen.
Zestienkleppen
29-01-2004, 13:00
Tikkende kleppen heb ik ook al een hele poos, kun je prima mee doorrijden. Uiteraard op een gegeven moment wel klepstoters vervangen.
Dit is eigenlijk ook de reden dat ik een revisie aan het bekijken ben. Vervangen van alle 16 klepstoters is niet echt goedkoop maar ik vind het zonde om dat te doen bij een motor met 227000 km op de teller. Onder het mom van als we toch bezig zijn...
het is naar verluidt gemakkelijk zelf te doen, alleen begin ik er zelf niet aan omdat de distributieriem er af moet.
De mijne heeft er nou ong. 237.300 opstaan. Kzou um ook wel willen (laten) reviseren. Kweet alleen nie of da ut betaalbaar is :(
kilometerstand speelt toch geen rol. ik zou enkel overgaan tot revisieren als het echt nodig is. bijvoorbeeld bij vermogensverlies etc.
m'n blokkie heeft er 280.000 opzitten (wel 8v) en trekt nog als nieuw
Maar da die kleppen tikken is geen reden tot revisie¿
Hij trekt als de brandweer, blijft soms een beetje hangn bij de 6000rpm. En alsk bij een stoplicht sta loopt de olietemperatuur wel op tot 105-112 graden :o Gemiddeld zit ie op 98 graden. Is dit te warm¿
je kan ze altijd reviseren natuurlijk , ben je van dat irritante geluid af.
het is gemakkelijk te testen wanneer je ze het beste kan vervangen:
je start de motor koud en laat hem stationair draaien tot de fan aanspringt; als je ze dan nog duidelijk hoort tikken is het het beste voor ze te vervangen. (alleen een vrij dure zaak voor een 16v, geloof 25 euro voor een stoter maal 16 kleppen, reken maar uit)
wat die olietemp betreft, gemiddeld 98 is normaal, 112 is vrij warm, maar ik geloof dat pas 120 kritiek wordt (correct me if i'm wrong anybody ;) )
Zestienkleppen
29-01-2004, 13:52
het is naar verluidt gemakkelijk zelf te doen, alleen begin ik er zelf niet aan omdat de distributieriem er af moet.
idem hier nog, ik mis ook het zelfvertrouwen om aan zoiets te beginnen.
Zestienkleppen
29-01-2004, 13:55
kilometerstand speelt toch geen rol. ik zou enkel overgaan tot revisieren als het echt nodig is. bijvoorbeeld bij vermogensverlies etc.
m'n blokkie heeft er 280.000 opzitten (wel 8v) en trekt nog als nieuw
Is wel zo, alleen ik wil probleemloos kunnen rijden. En als ik ergens een hekel aan heb zijn het problemen met de motor. Mijn streven is dat ik er altijd mee kan rijden, weer of geen weer, en niet dat ie de helft van de week kapot op de stoep staat.
je rijdt nu eenmaal met een ouwe auto, er zal altijd wel iets aan schelen, is het niet de motor, dan is het wel iets anders waardoor ie brak loopt of stil staat.
schrauber
29-01-2004, 14:10
@ mfa ik weet een goed adresje om je wagen om te bouwen naar een 6pitter
in belgie en niet duur
dat zou nog eens wat zijn
dat zou nog es wat zijn, altijd al gedroomd van een 6 pitter :)
mag je altijd geven natuurlijk
Zozo.. weer iemand betrapt, mijn garage schatte de prijs van een klepstoter op gemiddeld 40 euro... MOOI NIET DUS. Weet ik gelijk waar ik níet moet zijn :D
schrauber
29-01-2004, 14:36
dit is zen email en msn
vwkult@hotmail.com
steven noemt die gast
hebben een jetta2 vr6 enz....
die mannen kunnen er iets van
tx :)
heleen > ik heb gezegd 25 euro GELOOF ik :mrgreen: kan best wat meer zijn, maar 40 € lijkt me veel
Ja mij dus ook.. maar ik hoef ze nog niet te vervangen gelukkig, lag destijds aan de olie, beginnen nu weer te tikken maar het vervangen van de olie is inmiddels alweer bijna een jaar geleden.. moet ik Tento maar weer eens lief aankijken :D
Allart-Ghetta
29-01-2004, 16:29
Zuigers van een 2.0 16V (ABF zowieso niet, blokhoogte en drijfstanglengte!) en van een 9A/6A ook niet vanwege je slag.
Waarom niet? Zuigers van ABF volgens mij, drijfstangen en krukas van 1.8, en blokhoogte van 1.8 paar mm vlakken voor de juiste compressie. Als je het niet gelooft moet je ff bij Lucien vragen wat hij bij Frank precies gedaan heeft.
Allart-Ghetta
29-01-2004, 16:34
Very interesting... kunnen we niet een keer een cursusdag organiseren met Allart als cursusleider? Want ik vind het leuk om dit te lezen, mijn blok is namelijk ook dit jaar nog wel aan revisie toe, ik snap er alleen de ballen niet van omdat ik niet precies hoe zo'n blok nou in elkaar steekt en ik weet niet altijd precies wat er bedoeld word (voorbeeld: K-jettronic of KE-jettronic... dan zit ik ongeveer zo: :shock: achter de pc :D )
Dat is geen gek idee, maar ik zou een 'how to' willen voorstellen.
Maar goed, ik begrijp dus dat je met zuigers 82.5 een slagvolume krijgt van in totaal 1847 cc ipv 1781 cc. Da's al een toename van 3.7%. Maar passen die zuigers wel in de cilinders of (dat moet toch gebeuren geloof ik) moeten de cilinderwanden bewerkt worden?
En dan blijft ook nog staan of ik nu een PL moet nemen (wat ik nu ook heb) of een KR.
Zoals ik al zei zijn ze de PL enKR blokken gelijk voor zover ik weet, dus het maakt niets uit wat je neemt voor revisie.
Als ze de motor 'reviseren' en nieteens nieuwe zuigers monteren noem ik het geen reviseren. Dus de cilinderboring moet zowiezo groter gemaakt worden maar mijn punt is dat je dan toch al zuigers moet kopen, en of die nu 0.1mm groter zijn of 1.5mm zal niet veel uitmaken in de kosten.
Zestienkleppen
29-01-2004, 19:12
Maar als je een grotere boring hebt maar je gaat wel een paar mm van de kop afhalen, gaat er per mm weer 21 cc slagvolume af. Daar gaat je winst.
Of heb ik het mis?
Zestienkleppen
30-01-2004, 11:14
Okee dan, ik geloof dat ik het volgende doe: Een ander blokje zoeken, PL of KR, die reviseren en dan inbouwen in de plaats van het huidige blok. Daar moet ik dan maar vanaf zien te komen.
De volgende vragen dringen zich dan bij mij op;
Nu er toch wat nieuwe onderdelen op komen, zijn er ook verbeteringen mogelijk, zoals misschien een andere oliepomp, koelvloeistof kanalen bewerken, andere zuigers zoals hierboven ook al staat, etc etc.
De bedoeling is over iets meer dan 6 maanden te beginnen, zodat ik geld heb, en een goed idee wat ik wil doen en waar. Verder leek het me ook leuk om een uitgebreide beschijving te maken, zodat andere mensen er ook wat aan hebben.
Adviezen zijn welkom, mijn huidige sleutelervaring op een schaal van 1 tot 10 waarbij 10 rally auto's kan prepareren ben ik een 4tje. Wel de beschikking over gezond verstand en technisch inzicht.
Als je het zelf gaat doen, bied ik mij weer aan om een dagje voor koffiejuf te spelen: vind het hartstikke leuk om te kijken hoe mannen gefrustreerd raken tijdens het sleutelen ;) Ff serieus: ik wil wel een keer een zaterdagje komen kijken, dan leer ik misschien nog eens wat... mag dat?
Zestienkleppen
30-01-2004, 13:02
Ik weet nog niet hoe en waar maar je bent altijd welkom om een kijkje te komen nemen. 't Is voor mij ook nieuw hoor dus er zal wel wat frustratie bijkomen... :schieten:
serge pot
31-01-2004, 19:22
een 2l 16v kaal blok kan prima op de mechanisch injectie lopen ,als je de inlaat van je pl overzet en de sensoren van de pl
Zestienkleppen
01-02-2004, 11:58
een 2l 16v kaal blok kan prima op de mechanisch injectie lopen ,als je de inlaat van je pl overzet en de sensoren van de pl
Welke motorcode 2l blok bedoel je? Of een opgeboord blok? En met mechanische injectie heb je het dan over KE-Jet?
wolfsburg8v
01-02-2004, 13:27
Als je het zelf gaat doen, bied ik mij weer aan om een dagje voor koffiejuf te spelen: vind het hartstikke leuk om te kijken hoe mannen gefrustreerd raken tijdens het sleutelen ;) Ff serieus: ik wil wel een keer een zaterdagje komen kijken, dan leer ik misschien nog eens wat... mag dat?
mag je strax wel bij ons ( rallyegek en ikke) komen kijken als we de g60 in m'n auto gaan leggen :rolleyes: :D denk wel dat je heel veel gaat lachu!!!
grtzz daniel :D
Zestienkleppen
04-02-2004, 18:26
Mijn eerste zoektocht naar iemand die voor mij het blok wil reviseren levert op:
FCG engineering - nog geen reactie, maar dat zal niet goedkoop zijn.
Twentse Motoren Revisie - 2300 euro ex btw, in het geval dat alles vervangen word.
Dit valt me dus vies tegen.
serge pot
04-02-2004, 21:08
Mijn eerste zoektocht naar iemand die voor mij het blok wil reviseren levert op:
FCG engineering - nog geen reactie, maar dat zal niet goedkoop zijn.
Twentse Motoren Revisie - 2300 euro ex btw, in het geval dat alles vervangen word.
Dit valt me dus vies tegen.
leuk he laten doen ? :twisted:
voor 2300 euro heb je ook evt al een ruilrevisie blok ,mijn huwelijk koste minder :D .
Als je het zelf gaat doen, bied ik mij weer aan om een dagje voor koffiejuf te spelen: vind het hartstikke leuk om te kijken hoe mannen gefrustreerd raken tijdens het sleutelen ;) Ff serieus: ik wil wel een keer een zaterdagje komen kijken, dan leer ik misschien nog eens wat... mag dat?
mag je strax wel bij ons ( rallyegek en ikke) komen kijken als we de g60 in m'n auto gaan leggen :rolleyes: :D denk wel dat je heel veel gaat lachu!!!
grtzz daniel :D
Ja leuk.. laat je ff weten waar en wanneer? Neem ik de digicam wel mee :D
Pffff dat is ook niet niks.. als ik dus het spuiten en reviseren tegelijk wil doen dan mag ik nog wel heeeeeeeeeeeeeeel lang sparen :shock:
Rallyegek
04-02-2004, 22:16
Als je het zelf gaat doen, bied ik mij weer aan om een dagje voor koffiejuf te spelen: vind het hartstikke leuk om te kijken hoe mannen gefrustreerd raken tijdens het sleutelen ;) Ff serieus: ik wil wel een keer een zaterdagje komen kijken, dan leer ik misschien nog eens wat... mag dat?
mag je strax wel bij ons ( rallyegek en ikke) komen kijken als we de g60 in m'n auto gaan leggen :rolleyes: :D denk wel dat je heel veel gaat lachu!!!
grtzz daniel :D
Ja leuk.. laat je ff weten waar en wanneer? Neem ik de digicam wel mee :D
zorg je wel voor de koffie dan ? :)
die hebben we wel nodig dan :P
en ik heb anders ook wel een digi, kun je leuke foto's mee maken, he daniel :D :D :D
http://www.dutch-specialgolf.com/images/Engine%20change/DSCN0961.JPG
en er dan leuke text bijzetten als het online staat :P :P
Mijn eerste zoektocht naar iemand die voor mij het blok wil reviseren levert op:
FCG engineering - nog geen reactie, maar dat zal niet goedkoop zijn.
Twentse Motoren Revisie - 2300 euro ex btw, in het geval dat alles vervangen word.
Dit valt me dus vies tegen.
leuk he laten doen ? :twisted:
voor 2300 euro heb je ook evt al een ruilrevisie blok ,mijn huwelijk koste minder :D .
:D :D
Zestienkleppen
05-02-2004, 12:56
leuk he laten doen ? :twisted:
voor 2300 euro heb je ook evt al een ruilrevisie blok ,mijn huwelijk koste minder :D .
hmmm, een ruilrevisieblok kost bij VEGE 2094 euro exclusief btw voor de PL en 2233 euro ex voor een 9A blok.
Revisie bij FCG Engineering (Freddy) kost 2350 euro ex. incl. zeer lichte tuning.
Enkele vragen dringen zich bij mij op:
- wat kun je zelf doen om de kosten te verminderen?
- kan een 9A blok zonder verdere aanpassingen een PL blok vervangen?
- heeft iemand al eens een motorrevisie laten doen, en wat was ie kwijt?
als er trouwens iemand ervaringen heeft met de revisie van een PF blok, dan hoor ik het ook graag
Zestienkleppen
05-02-2004, 13:05
als er trouwens iemand ervaringen heeft met de revisie van een PF blok, dan hoor ik het ook graag
Revisie is ongeacht welke motor natuurlijk bijna hetzelfde, dus als ik iets weet hoor je het.
Als je het zelf gaat doen, bied ik mij weer aan om een dagje voor koffiejuf te spelen: vind het hartstikke leuk om te kijken hoe mannen gefrustreerd raken tijdens het sleutelen ;) Ff serieus: ik wil wel een keer een zaterdagje komen kijken, dan leer ik misschien nog eens wat... mag dat?
mag je strax wel bij ons ( rallyegek en ikke) komen kijken als we de g60 in m'n auto gaan leggen :rolleyes: :D denk wel dat je heel veel gaat lachu!!!
grtzz daniel :D
Ja leuk.. laat je ff weten waar en wanneer? Neem ik de digicam wel mee :D
zorg je wel voor de koffie dan ? :)
die hebben we wel nodig dan :P
en ik heb anders ook wel een digi, kun je leuke foto's mee maken, he daniel :D :D :D
http://www.dutch-specialgolf.com/images/Engine%20change/DSCN0961.JPG
en er dan leuke text bijzetten als het online staat :P :P
Tuurlijk zorg ik voor de koffie! En ik zorg ook voor een leuke oude GTI 16V om even naar te kijken als je de G60 tijdelijk niet meer kunt zien door al die frustraties ;)
wolfsburg8v
05-02-2004, 17:02
Als je het zelf gaat doen, bied ik mij weer aan om een dagje voor koffiejuf te spelen: vind het hartstikke leuk om te kijken hoe mannen gefrustreerd raken tijdens het sleutelen ;) Ff serieus: ik wil wel een keer een zaterdagje komen kijken, dan leer ik misschien nog eens wat... mag dat?
mag je strax wel bij ons ( rallyegek en ikke) komen kijken als we de g60 in m'n auto gaan leggen :rolleyes: :D denk wel dat je heel veel gaat lachu!!!
grtzz daniel :D
Ja leuk.. laat je ff weten waar en wanneer? Neem ik de digicam wel mee :D
zorg je wel voor de koffie dan ? :)
die hebben we wel nodig dan :P
en ik heb anders ook wel een digi, kun je leuke foto's mee maken, he daniel :D :D :D
http://www.dutch-specialgolf.com/images/Engine%20change/DSCN0961.JPG
en er dan leuke text bijzetten als het online staat :P :P
Tuurlijk zorg ik voor de koffie! En ik zorg ook voor een leuke oude GTI 16V om even naar te kijken als je de G60 tijdelijk niet meer kunt zien door al die frustraties ;)
we gaan volgende maand beginnen dus u bent van harte welkom!!
enne sebas ik neem ook m'n digicam mee dus je bent gewaarschuwd, of m'n videocamera!!! moehahahaha
grtzz daniel
Stop es met quoten, of haal die andere quotes weg.. :?
Rallyegek
05-02-2004, 18:04
ok ;)
Rallyegek
05-02-2004, 18:06
maar weer ff ontopic,
waar kun je die strips kopen / halen om de speling tussen lager en krukas/ drijfstang mee op te meten ?
kun je die bij de dealer halen of moet je daarvoor bij een revisie bedrijf zijn ?
omdat als ik de diesel door de apk heen heb wou ik aan het td blok beginnen......
Zestienkleppen
05-02-2004, 20:29
maar weer ff ontopic,
waar kun je die strips kopen / halen om de speling tussen lager en krukas/ drijfstang mee op te meten ?
kun je die bij de dealer halen of moet je daarvoor bij een revisie bedrijf zijn ?
omdat als ik de diesel door de apk heen heb wou ik aan het td blok beginnen......
Da's gewoon een soort zakmes, verkrijgbaar bij de automaterialenzaak denk ik, nooit op gelet.
Maarre is er nou iemand die wat van reviseren afweet?? Of weet iemand een of ander lesboek MTS Autotechniek - revisies ofzo?
maar weer ff ontopic,
waar kun je die strips kopen / halen om de speling tussen lager en krukas/ drijfstang mee op te meten ?
kun je die bij de dealer halen of moet je daarvoor bij een revisie bedrijf zijn ?
omdat als ik de diesel door de apk heen heb wou ik aan het td blok beginnen......
Voelermaatjes en plastigauge zijn bij de betere automaterialenzaak of gereedschapszaak te krijgen...
wolfsburg8v
05-02-2004, 21:13
he sebas die heb ik ook nog voor je liggen neem ik denk ik morgen wel mee.
grtzz daniel
Rallyegek
05-02-2004, 21:29
Maarre is er nou iemand die wat van reviseren afweet?? Of weet iemand een of ander lesboek MTS Autotechniek - revisies ofzo?
ik weet opzich ook niet veel van reviseren af maar ik begin er ook gewoon aan, het is dan wel een diesel die ik wil gaan reviseren maar ik denk opzich dat er geen verschil inzit
maar wat wil je weten dan van reviseren ?
Golf freak
05-02-2004, 21:32
Zulke topics vindt ik wel interessant want ik wil volgend jaar ook mijn motor helemaal reviseren, dit jaar doe ik helemaal de buitenkant en volgend jaar de motor. :D
Maar wat ik mij afvroeg als je hem helemaal reviseerd staat de km teller dan weer op nul of moet je dan een nieuwe motor kopen bij een vw-dealer ??
Rallyegek
05-02-2004, 21:43
in principe staat de teller dan weer op nul als je het goed doet...
als je het niet goed doet kun je er een hoop ellende mee hebben, dus neem er in ieder geval wel de tijd voor om genoeg info en materiaal bij elkaar te krijgen... dan scheeld het al een hoop.
Zestienkleppen
05-02-2004, 23:28
ik weet opzich ook niet veel van reviseren af maar ik begin er ook gewoon aan, het is dan wel een diesel die ik wil gaan reviseren maar ik denk opzich dat er geen verschil inzit
maar wat wil je weten dan van reviseren ?
Wat ik nu weet is hoe je aan de hand van de toleranties, waarvan er een aantal in de vraagbaak staan, kunt meten of de speling bijvoorbeeld op de nokkenassen nog binnen de toleranties vallen. Maar je hebt gelijk dat je er het beste gewoon aan kunt beginnen, alleen zou ik graag van te voren weten wat de gebruikelijke bewerkingen zijn bij een revisie. Vernieuw je de oliepomp, doe je iets aan de koelvloeistof kanalen, hoe bepaal je of de cilinderwanden geboord en gehoond moeten worden, waar kan ik de onderdelen bestellen zonder peperduur uit te zijn etc etc.
Het liefst zou ik van te voren er iets over willen lezen, werkplaatshandboek voor revisiebedrijven ofzo. Ik ben namelijk niet van plan om er 2 jaar over te gaan doen, liefst haal ik het uit elkaar, bepaal wat er moet gebeuren, besteed de dingen uit die ik zelf niet kan terwijl ondertussen mooi onderdelen besteld kunnen worden. Dan kan na een maand of 2 alles weer in elkaar et voila!
(wat een verhaal, maar als je helpen kan, graag)
Zestienkleppen
06-02-2004, 12:45
Ik heb weer iets leuks gevonden:
http://www.asnbooks.nl/
Werkelijk alle denkbare boeken zijn er te vinden, heel veel tuning en volkswagen gerelateerde boeken, niet alleen maar vraagbaken.
Rallyegek
07-02-2004, 11:43
Wat ik nu weet is hoe je aan de hand van de toleranties, waarvan er een aantal in de vraagbaak staan, kunt meten of de speling bijvoorbeeld op de nokkenassen nog binnen de toleranties vallen. Maar je hebt gelijk dat je er het beste gewoon aan kunt beginnen, alleen zou ik graag van te voren weten wat de gebruikelijke bewerkingen zijn bij een revisie. Vernieuw je de oliepomp, doe je iets aan de koelvloeistof kanalen, hoe bepaal je of de cilinderwanden geboord en gehoond moeten worden, waar kan ik de onderdelen bestellen zonder peperduur uit te zijn etc etc.
Het liefst zou ik van te voren er iets over willen lezen, werkplaatshandboek voor revisiebedrijven ofzo. Ik ben namelijk niet van plan om er 2 jaar over te gaan doen, liefst haal ik het uit elkaar, bepaal wat er moet gebeuren, besteed de dingen uit die ik zelf niet kan terwijl ondertussen mooi onderdelen besteld kunnen worden. Dan kan na een maand of 2 alles weer in elkaar et voila!
(wat een verhaal, maar als je helpen kan, graag)
De revisie heeft niet een speciale opzet, er wordt aan de hand van de slijtage gekeken of er wat vervangen moet worden.
en onderdelen zoals lagers en keeringen en pakkingingen worden volgenmij gewoon weg vervangen.
Als je een blok bij de reviseur brengkt luistert hij naar het blok en aan de hand van de km stand bepaalt hij ongeveer een beetje wat de kosten zijn.
maar als je er zelf aan gaat beginnen ga je gewoon het blok uit elkaar halen en dan aan de hand van de meetwaardes dingen vervangen, maar je hebt al gauw de kans dat er gehoond moet worden en dan moeten er ook nieuwe zuigers in.... dit is een vrij dure hobby als ik zo gekeken heb, via de dealer ben je al gauw 200 voor 1 zuiger kwijt.
voor de kukas en drijfstang lagers heb je specialen papiertje om de speling op te meten, is de speling te groot dan komen er overmaatse lagers op, en wordt ook eventueel de krukas geslepen als hier lagerschade aan is....
en dit gaat ook op bij de oliepomp, als die teveel speling heeft wordt die vervangen.
de kop krijgt over het algemeen wel nieuwe klepafdichtingen en stoters.
en de lagers van de nokkenas krijgt misschien nieuwe lagers, en de kleppen worden opnieuw ingeslepen en als deze te ver in de klepzitting geslagen zijn worden er nieuwe klepzittingen ingeperst.
ik hoop dat je hier wat aan hebt...
Golf freak
07-02-2004, 14:31
in principe staat de teller dan weer op nul als je het goed doet...
als je het niet goed doet kun je er een hoop ellende mee hebben, dus neem er in ieder geval wel de tijd voor om genoeg info en materiaal bij elkaar te krijgen... dan scheeld het al een hoop.
Wat bedoel je precies als je het niet goed doet kun je er een hoop ellende mee krijgen ??
Zestienkleppen
07-02-2004, 14:39
Ja zeker daar heb ik wel wat aan. Ik was ongeveer ook tot deze conclusie gekomen, ik was net een hele lijst in aan het typen wat je allemaal moet controleren/vervangen alleen m'n vriendin heeft 'm net weggeklikt :schieten:
Die zuiger komt nogal precies inderdaad, de afwijking van de nominale maat (80,985 mm) mag maar 0,04 mm zijn. De cilinderboring is 81,01 mm nominaal. Na 250.000 km...
Verder moeten de krukas en de drijfstang ook nog gecontroleerd worden op axiale en radiale speling. De krukas kun je dan nog afdraaien en er ondermaatse lagerschalen op zetten.
Dat zijn best veel dingen die ik niet zelf kan doen, lijkt me, en ik begin me af te vragen of je wel goedkoper uit bent als je het zelf doet.
Hmmm.
Zestienkleppen
07-02-2004, 14:40
Oh ja, verder lijkt het me nogal logisch ook een nieuwe dist. riem en v-snaren te monteren, nwe spanrol, allerlei pakkingen, koppelingsplaten, drukgroep etc etc
Zestienkleppen
07-02-2004, 14:42
Wat bedoel je precies als je het niet goed doet kun je er een hoop ellende mee krijgen ??
Ik denk dat je dan veel geld kwijt bent terwijl je je motor verklooit hebt.
Rallyegek
07-02-2004, 14:43
Wat bedoel je precies als je het niet goed doet kun je er een hoop ellende mee krijgen ??
als je het reviseren niet goed doet, dus bv geen nieuwe zuigerveren terwijl dit wel nodig is, of de lagers niet naar kijken terwijl deze al tegen de max tolerantie aan zit.......
dan krijg je dus een auto die vaker stil staat dan dat die rijdt en je hebt er veel meer werk mee dan dat als je het in 1 keer goed doet....
Rallyegek
07-02-2004, 14:45
Oh ja, verder lijkt het me nogal logisch ook een nieuwe dist. riem en v-snaren te monteren, nwe spanrol, allerlei pakkingen, koppelingsplaten, drukgroep etc etc
dat zou ik zeker wel doen, je hebt niet veel eer van je werk als je dit niet vervangt en de wagen loopt na een paar km al vast om een kapotte dis riem.......
kan je nu al vertellen dat je daar niet vrolijk van wordt..... ;)
Rallyegek
07-02-2004, 14:48
Dat zijn best veel dingen die ik niet zelf kan doen, lijkt me, en ik begin me af te vragen of je wel goedkoper uit bent als je het zelf doet.
Hmmm.
Als je het laat doen komt er uurloon bij en dan moeten ze hetzelfde ook doen, dus goedkoper ben je altijd omdat je zelf geen uurloon hebt en geen overige kosten, en je hebt er ook geen garantie op.........
maar ik zorg gewoon dat ik een nog draaiend blok achter de hand heb, mocht het gereviseerde blok helemaal in de soep draaien ( wat ik niet hoop ) dan is het ff een middag sleutelen en dan kan je weer rijden....
Zestienkleppen
07-02-2004, 14:48
ik word ook niet vrolijk van de kosten die me in het vooruitzicht gesteld worden... ;-)
Rallyegek
07-02-2004, 14:57
ik word ook niet vrolijk van de kosten die me in het vooruitzicht gesteld worden... ;-)
je wil wat en het kost wat...... :D
Zestienkleppen
07-02-2004, 15:07
Als je het laat doen komt er uurloon bij en dan moeten ze hetzelfde ook doen, dus goedkoper ben je altijd omdat je zelf geen uurloon hebt en geen overige kosten, en je hebt er ook geen garantie op.........
maar ik zorg gewoon dat ik een nog draaiend blok achter de hand heb, mocht het gereviseerde blok helemaal in de soep draaien ( wat ik niet hoop ) dan is het ff een middag sleutelen en dan kan je weer rijden....
Maaaaarrr, de onderdelen die wij allemaal los moeten kopen zijn weer duurder dan voor een revisiebedrijf, en het boren/honen van een blok (eventueel) zul je toch moeten uitbesteden.
Verder koop ik ook een motorblok om te reviseren, ik laat me eigen er mooi inzitten. Kan ik er mooi een jaar over doen als ik dat wil.
Kan ik trouwens ook een KR blok kopen om mijn PL blok te vervangen zonder dat ik problemen krijg met het inbouwen?? Op de nokkenassen en het inlaatspruitstuk na is het toch exact dezelfde motor?
Rallyegek
07-02-2004, 15:22
Maaaaarrr, de onderdelen die wij allemaal los moeten kopen zijn weer duurder dan voor een revisiebedrijf, en het boren/honen van een blok (eventueel) zul je toch moeten uitbesteden.
Verder koop ik ook een motorblok om te reviseren, ik laat me eigen er mooi inzitten. Kan ik er mooi een jaar over doen als ik dat wil.
Kan ik trouwens ook een KR blok kopen om mijn PL blok te vervangen zonder dat ik problemen krijg met het inbouwen?? Op de nokkenassen en het inlaatspruitstuk na is het toch exact dezelfde motor?
De onderdelen die wij moeten kopen zal niet veel duurder zijn dan bij een revisie bedrijf.
en honen kan je bij een revisie bedrijf laten doen
hier enkele links
http://www.freddycane.com/
http://www.brusmotors.nl/
ik heb ook ookt es een keer op een site gekeken van een revisie bedrijf en daar stonden ook prijzen van spoelen en nog een paar dingen, ik kan em alleen niet meer vinden.......
een groot verschil tussen een kr en een pl is dat de eene een comp heeft en de andere niet.... ik weet niet of dat goed uitkomt met je kabelboom.....
Golf freak
07-02-2004, 15:22
Maar wat zijn ongeveer de kosten om de motor totaal de reviseren en ook goed ??
Reviseren is idd vervangen van versleten onderdelen.
Restaureren, ALLES vervangen, ook wat niet direct nodig is, 100% nieuw maken dus
Rallyegek
07-02-2004, 15:29
Maar wat zijn ongeveer de kosten om de motor totaal de reviseren en ook goed ??
dat hangt er helemaal vanaf waar je je onderdelen haald en welke.....
dan zul je gewoon een beetje rond moeten kijken wat alles ongeveer kost....
bij JD kost een set zuigers 900 dit was dan wel voor een 16v g60 en dat kon ook nog wel goedkoper.....
dus misschien is het een idee om es bij een tuner te infomeren wat de sterkere onderdelen kosten.... als het verschil minimaal is... ;) heb je een goede basis voor verdere tuning.......
Rallyegek
07-02-2004, 15:31
Reviseren is idd vervangen van versleten onderdelen.
Restaureren, ALLES vervangen, ook wat niet direct nodig is, 100% nieuw maken dus
dan ga ik met gemak de motor restaureren, op de turbo na dan... die komt later... :rolleyes: :D
Zestienkleppen
07-02-2004, 15:45
ik heb ook ookt es een keer op een site gekeken van een revisie bedrijf en daar stonden ook prijzen van spoelen en nog een paar dingen, ik kan em alleen niet meer vinden.......
een groot verschil tussen een kr en een pl is dat de eene een comp heeft en de andere niet.... ik weet niet of dat goed uitkomt met je kabelboom.....
Spoelen is voor de koelvloeistofkanalen ofzo??
En kun je de KR niet aansluiten als zijnde een PL?
Rallyegek
07-02-2004, 15:48
Spoelen is voor de koelvloeistofkanalen ofzo??
En kun je de KR niet aansluiten als zijnde een PL?
dat is idd voor alle kanalen in het blok
en ik heb echt geen idee of dit zo aan te sluiten is........
Zestienkleppen
07-02-2004, 15:55
Hoe bepaal je trouwens of de cilinderwanden nog okee zijn (de afmetingen binnen de toleranties maar misschien een paar krassen van de zuigerveren ofzo)?
Als ik daar voor de eerste keer naar ga kijken weet ik toch niet waar ik op moet letten?
Ik moet toch maar eens gaan navragen of er iemand binnen mijn kennissen/familiekring korting krijgt op autoonderdelen.
Rallyegek
07-02-2004, 16:02
Hoe bepaal je trouwens of de cilinderwanden nog okee zijn (de afmetingen binnen de toleranties maar misschien een paar krassen van de zuigerveren ofzo)?
Als ik daar voor de eerste keer naar ga kijken weet ik toch niet waar ik op moet letten?
Ik moet toch maar eens gaan navragen of er iemand binnen mijn kennissen/familiekring korting krijgt op autoonderdelen.
de wanden moeten er goed uitzien, geen plekker erin of diepe krassen, bovenaan zit altijd een stootrand, deze moet er wel uit gehaald worden met honen....
ook controleren of die niet ovaal is.
Zestienkleppen
17-02-2004, 17:14
Nou er is een begin gemaakt. Begin maart gaat een docent autotechniek de motor eens inspecteren (compressie meten ed) om aan te kunnen geven wat er waarschijnlijk gereviseerd moet worden. Ik ben benieuwd...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.