Log in

View Full Version : Polo 2F 1.3 AAV Winterhok met problemen :P


Lieuwe
16-11-2011, 22:01
Heb voor de winter een Polo 2f Coupe uit 1993 gekocht met 1.3 AAV monopoint injectie motor. Bij aankoop was er niets aan de hand, maar sindsdien heeft het ding allemaal kuren :D Meeste heb ik aardig op weten te lossen, maar het huidige probleem is wat hardnekkiger. Dus bij deze vraag ik om wat goed advies van de Polo kenners :)

Het probleem is dat de auto soms enorm stottert / inhoud. Schokt als een idioot als je ermee gaat rijden. Onregelmatige stationaire loop en in sommige gevallen valt die ook uit. Ding stinkt als een idioot, dus er gaat iig iets niet goed bij de verbranding / ontsteking lijkt me. Het probleem komt niet altijd voor. Soms is er helemaal niets aan de hand :rolleyes: Heb al veel elektrische contacten nagelopen en gereinigd, massa kabels gecheckt, ECU open gehad. Vorige week startte de motor met vochtig weer matig, toen zijn er al veel ontsteking spullen nieuw opgekomen.

Het moet wel iets elektronisch zijn gezien het probleem soms wel en soms helemaal niet voor komt. Als die het goed doet dan blijft die het ook wel goed doen. Zonet ook een stukje perfect gereden. Auto stond vervolgens een uur stil en toen was het weer in de war :) Zijn er soms wel problemen met de inspuiting / monopoint injector?

Christiaan
16-11-2011, 22:07
Toch denk ik aan een massa probleem. En dan met name de massa kabels aan het blok. We hebben hier ook zo'n ding gehad, klinkt nogal bekend.

Lieuwe
16-11-2011, 22:11
Heb beide massakabels los gehad en alles schoon gemaakt en contact geschuurd etc?

Kan nog eens een betere kabel aanleggen. Zijn nu maar 2 vrij dunne dingen :)

Het soms wel en soms niet hebben van het probleem kan ook aan een massa issue liggen?

Der Ghopmeister
16-11-2011, 22:20
bougiekabels ook vervangen?

louie_scirocco
16-11-2011, 22:24
Heej lieuwe post eens foto's van je hok!
Grt lieuwe ( die bij jou op school zatin arnhem)

Lieuwe
16-11-2011, 22:33
Hey naamgenoot :thumbup: Zal wel eens wat pics regelen. Het is een Pregio van eind '93 met 5-bak, sport interieur etc. Wel prima wagentje, maar de buitenkant kan wel een goeie poetsbeurt gebruiken (rood/roze).

bougiekabels ook vervangen?

Had er eerst wel nieuwe kabels op, maar die pasten niet helemaal lekker. Originele er later maar weer op gezet. Bij beide setjes kabels blijft het probleem hetzelfde. Misschien toch nog maar eens een andere set regelen.

JerryGT
17-11-2011, 18:19
voetpakking lek? heb ik met mijne ook gehad!

had trouwens ook een lek brandstoffilter en een zoemende pomp!

Heerlijk die €70 auto's. vermaak me er goed in nu! haha

Lieuwe
17-11-2011, 19:03
Heb wel met remreiniger rond gespoten op zoek naar valse lucht, maar geen rare dingen tegen gekomen.

Lijkt me vreemd dat het aan zoiets ligt. Zal toch iets elektronisch zijn wat soms wel en soms niet goed functioneert?

Hall-gever? Bobine? Dit zijn vaak dingen die gewoon werken of altijd kapot zijn :) Niet dat wisselvallige wat ik nu heb. Soms wel soms niet.

The_Maxx
17-11-2011, 19:17
hallgever geeft juist wel wisselvallige problemen als er wat mis mee is. Soms doet de auto het dan goed en soms helemaal niet

René
17-11-2011, 19:34
kvs temp sensortje? injector met een druiper? lambdasensor?

Lieuwe
18-11-2011, 18:32
Als de injector gaar is zou die het altijd wel doen lijkt me? Misschien kan ik nog eens wat meten @ lambda-sonde. KVS sensor heb ik ook maar even meegenomen om te testen. Voordeel van het werken @ een automaterialenzaak :rolleyes:

hallgever geeft juist wel wisselvallige problemen als er wat mis mee is. Soms doet de auto het dan goed en soms helemaal niet

Bij mijn vorige witte Polo heb ik ook een keer de ontsteking kapoet gehad, maar toen was het juist dat ie of wel of helemaal niet werkte. Geen half werkend iets tenminste :) Weet ook niet of het aan de hallgever lag in dat geval. Na het vervangen van de onsteking werkte die iig weer goed :tongue:

Lieuwe
18-11-2011, 20:06
Even een belangrijke update!

Zonet een wat langer stuk gereden en bij iemand gekeken voor wat advies. Blijkt nu dat de auto naar mate die warm wordt slechter begint te lopen. Eerst was er niets aan de hand, vervolgens schokte die soms een klein beetje en na een tijdje was het weer helemaal mis. Nu ga ik het toch meer zoeken in een lambda-sonde oid. Man waar ik was had het nog over een verstopte katalysator, maar dat zal wel niet binnen een dag gebeuren :)

The_Maxx
18-11-2011, 21:28
Nu er wat meer info ter beschikking is:

koudloop: redelijk normaal
warmloop: slecht

meestal veroorzaakt door een kapotte BLAUWE temperatuursensor.
Deze geeft geen of verkeerde waardes door waardoor de motor op nood/koudloop gaat draaien. Bij koudloop leverd dit natuurlijk geen problemen op. Bij warmloop juist wel.

Even vervangen. die dingen kosten niet veel. Heb er eventueel hier eentje voor je liggen mocht je m willen voor te testen.

Je zal niet de eerste zijn die het overkomt ;)

Anderzijds kan het nog liggen aan de lambda, maar meestal als de sensor niet goed werkt, doet de lambdaregeling ook niet meer wattie moet doen.

Het zou me niets verbazen als het die domme lullige blauwe sensor is.

De zwarte sensor is overigens voor het cockpitje, dus die kan blijven zitten.

Lieuwe
19-11-2011, 12:40
Zonet even wat geprutst met de Polo :) Als de motor warm is begint die niet gelijk slecht te lopen, pas na een tijdje begint het probleem. Heb even een nieuwe blauwe watertemperatuursensor er los tussen geklikt. De auto reageerde er wel op, maar de slechte motorloop bleef hetzelfde. Heb wel geconstateerd dat de brandstofpomp niet perfect draait. Meestal zoemt die gewoon zoals het hoort, maar soms loopt ie ook wat onregelmatig. Zo eerst maar even een nieuw brandstoffilter monteren + wat andere dingen checken. Als het probleem dan blijft zal de pomp wel aan het einde van zijn leven zijn.

René
19-11-2011, 14:00
of je pomp continu de juiste druk levert zou je evt kunnen meten....zit er ook een drukregelaartje in de brandstofrail? als die af en toe hapert kan het ook een oorzaak zijn dat de pomp wat onregelmatig draait...en zo`n drukregelaar (als die er tussen zit) werkt weer vaak op vaccuum...dus dan zou je dat ook kunnen checken.

Lieuwe
19-11-2011, 19:33
Zal dat nog eens nakijken. Het is wel een monopoint injectie dus er zal wel geen brandstofrail opzitten. Misschien wel een brandstofdrukregelaar. Heb zonet wel een andere hallgever geprobeerd en het brandstoffilter vervangen. Leek eerst wel goed, maar uiteindelijk ging die wel weer beroerd lopen :)

The_Maxx
19-11-2011, 20:10
zit geen drukregelaar op zoals bij een brandstofrail in elk geval. Druk van de pomp is ook lager dan bij multipoint.

Als het de blauwe sensor niet is. kijk eens of ie reageert op het lostrekken van de lambda. Normaal geeft ie dan verschil. Zo niet, vervangen (goeie gebruikte, die dingen zijn zo duur)

Lieuwe
19-11-2011, 20:21
Heeft de lambda sonde zoveel invloed op de inspuiting/ontsteking?

Zonet even een filmpje gemaakt. Dit is wel de meest matige motorloop tot nu toe :D

http://www.youtube.com/watch?v=9FwqwSwYvCc

Een uurtje daarvoor nog een stuk gereden toen liep die perfect.

Lieuwe
21-11-2011, 20:14
Zo weer even prutsen met de Polo. Ding staat nu perfect stationair te draaien, wacht weer tot die gaar begint te lopen :D Op het gasklephuis zit ook nog een stappenmotor. Kan deze ook nog invloed hebben op het euvel? Lijkt me niet, maar je weet maar nooit. Zal zo ook eens de lambda-sonde lostrekken en kijken hoe de motor daarop reageert. Ook maar even de multimeter uit de kast pakken en wat meten.

Lieuwe
21-11-2011, 20:42
Update. Auto doet het tot nu toe wonderbaarlijk goed. Vandaag nog geen last van problemen gehad :) Motor reageert niet op het lostrekken van de lambda-sonde. Heb de signaaldraad gemeten en het voltage schommelt tussen 0,25-1,00 volt. Dit is normaal? Ding roggelt wat kvs naar buiten via de overloop als die een tijd staat te draaien. Zit ook wat witte aanslag onder de olievuldop. Misschien een lekke koppakking?

René
21-11-2011, 20:56
zou eerst een nieuw rubber of complete kvs dop halen...gebeurt wel vaker dat deze het systeem niet meer op druk houden door ouderdom van het rubber.

Wit/gele aanslag wat lijkt op mayonaise? Dat is sludge:

http://www.motor-forum.nl/download.php/download_document/79222/e0cfc346e4de810e6f6cba5f230ff851

kan komen door korte afstanden rijden.

wat heb je nu allemaal gedaan aan de polo?:)

Lieuwe
21-11-2011, 21:03
Bedoel idd sludge. Zonet nog een keer gekeken toen de motor goed warm was, toen was het zo goed als weg. Zal wel door korte ritjes komen. Wat ik allemaal heb gedaan? Nieuwe KVS sensor en hall-gever getest zonder resultaat. Hoop dingen gecheckt op valse lucht en een paar stukjes slang vervangen. Zonet lambda doorgemeten (0,25-1v) en geconstateerd dat de motor niet reageert op het lostrekken van de kabel. Zaterdag nog brandstoffilter vervangen + brandstofsysteem reiniger in de tank gepleurd. En een goeie week geleden nieuwe rotor+verdelerkap, bougiekabels en bougies gemonteerd ivm slechte start @ vochtig weer.

Vanavond geen enkel probleem gehad met de auto :confused: Misschien heeft de reiniger @ brandstof wel iets gefixed :) Vol potje erin gepleurd bij 20 liter benzine :D

René
21-11-2011, 21:13
kiek...mooi hoge concentratie dus, misschien heeft dat idd wel geholpen..beter :)

Lieuwe
22-11-2011, 19:21
Vandaag in de Polo gereden naar mijn werk. Geen enkel probleem gehad :)

Lijkt erop dat er iets niet goed was @ brandstofpomp / injector / filter.

Nu hopelijk veeel probleemloze kilometers goedkoop kachelen :thumbup:

René
22-11-2011, 19:44
mooi werk :thumbup:

Lieuwe
22-01-2012, 14:13
Hok doet het nog steeds niet helemaal goed. Als de brandstof hoeveelheid onder de 10 liter komt dan loopt de auto steeds minder. Kom ik bijvoorbeeld van een rotonde af in de 2, geef gas, dan smoort die helemaal, koppeling indrukken en gas geven (dus onbelast) doet die dan wel goed en vervolgens kan ik redelijk normaal door rijden. Kan er ook veel condens/water in de tank zitten?

Met koude motor naar mijn werk toe gaat bijna probleemloos op een klein schokje hier en daar na. Als de auto al gereden heeft, vervolgens even stil staat, en dan weer gebruikt wordt, dan shokt die / houdt die veel vaker in. Misschien een issue met de brandstofpomp? Pomp maakt wel wat onregelmatige geluiden als die draait. Klopt dit wel?

Auto moet eigenlijk wel normaal functioneren, gezien ik over een tijdje de S3 aan wil pakken. Dan is de Polo mijn enige vervoermiddel :tongue:

Lieuwe
22-01-2012, 14:22
Koude start gaat trouwens ook moeizaam. Motor moet wel aardig vaak rond voordat die aanslaat. Valt ook wel terug te leiden naar de brandstofpomp? Dat die even tijd nodig heeft om de brandstofdruk op te bouwen. Zit er bij een Polo ook ergens een druk accumulator en/of terugslagklep in het systeem om er druk op te houden?

The_Maxx
23-01-2012, 01:56
doet me denken aan te weinig brandstofdruk ja. Controleer pomp onder de auto en de opvoerpomp. Soms werkt 1 van de 2 niet eens meer (of slecht) en dan heb je ook weinig benzinedruk.

passatje2
23-01-2012, 07:22
hoor je dat pompje in de tank ook goed zoemen dan en gelijkmatig,ff de achterbank eruit en stukje mee rijden,het kan ook aan de monopoint liggen geven vaak ook van die storingen,weet ff niet of er daar een voetpakking(rubber)onderzit maar bij de golf 18 monopoint had ik daar ook last van en was die voetpakking kapot,trok dan valse lucht met optrekken en door de bocht,ff de luchtfilterpan vastpakken als je de auto gestart hebt en een aan bewegen/voorzichticht op en neer als ie dan raar doet is die pakking kapot

Lieuwe
23-01-2012, 18:49
Motor heeft (volgens mij) geen rubberen unit ertussen zoals de bigblocks.

Ga eens wat bezig met de brandstofpomp(en). Zit dus ook een opvoerpompje in de tank.

Het onregelmatig lopen van de pomp onder de auto hoort niet denk ik?

passatje2
23-01-2012, 19:22
het kan ook dat er zooi is losgekomen met dat spul erin gooien,maar ik gok op de monopoint,kan ook vanalles mis mee gaan,blauwe temp.sensor had je al geprobeerd he.

The_Maxx
23-01-2012, 21:22
er zit wel degelijk een rubberen flens tussen het injectorhuis en het inlaatspruitstuk. Valse lucht kun je ook checken door om die rubber flens wat remmenreiniger te spuiten als de motor draait. Als ie dan gekke dingen gaat doen, weet je ook hoelaat t is. Inlaatpakking kan op dezelfde manier getest worden en check ook even je vacuumslangen (niet dat dat er veel zijn bij aav, maargoed)

louie_scirocco
23-01-2012, 21:46
Ik denk dat je opvoerpompje in de tank niet meer goed werkt. ik zou die eens vervangen voor een nieuwe. Je zei dat met weinig brandstof in de tank hij beroerd loopt. Dit kan komen doordat er in de loopder jaren allemaal troep is bezonken op de bodem. Succes iig!!

Lieuwe
25-01-2012, 20:37
Opvoerpompje in de tank doet helemaal niets :rolleyes: Tank ziet er verder niet smerig uit van binnen en/of zeefje van de pomp.

Morgen maar eens kijken of ik ergens een goed gebruikt pompje kan regelen voor weinig :)

The_Maxx
25-01-2012, 21:13
Opvoerpompje in de tank doet helemaal niets :rolleyes: Tank ziet er verder niet smerig uit van binnen en/of zeefje van de pomp.

Morgen maar eens kijken of ik ergens een goed gebruikt pompje kan regelen voor weinig :)

Heb wel een pompje liggen. Getest op werking. Enigste probleem is dat er geen filter meer onderaan zit. En de Oring om ervoor te zorgen dattie niet lekt met de rand van de tank zit er niet meer bij.
Maar in principe hoef je enkel de pomp zelf over te zetten.

Mocht je interesse hebben, stuur ff een pmmetje.

controleer wel eerst even of die pomp wel stroom krijgt ;) kan ook een kabelbreukje zijn.

louie_scirocco
27-01-2012, 13:06
Opvoerpompje in de tank doet helemaal niets :rolleyes: Tank ziet er verder niet smerig uit van binnen en/of zeefje van de pomp.

Morgen maar eens kijken of ik ergens een goed gebruikt pompje kan regelen voor weinig :)

Hahaha dus toch hetvoerpompje! Ik ben dit probleem al bij meerdere scirocco's golfjes en nu dus ook polo tegengekomen.

En post eens een foto van je pekelvreter
Gr,

Lieuwe

Lieuwe
28-01-2012, 12:12
Pompje in de tank vervangen (werkt nu wel), maar helaas het probleem nog niet opgelost :drill:

Voor mijn gevoel is het probleem vooral bij deellast. Zonet een stukje volgas gereden, dan trekt de auto vlekkeloos naar 120/130 en rijdt perfect. Bij lagere snelheden beginnen de problemen. Rustig 50km/h rijden in zijn 3 @ 2000/2500 toeren. Als ik dan wat gas bij geef stottert die als een malle. Heb ook vaak als ik van de rotonde af kom in zijn 2 dat die dan bijna uitvalt. Moet dan eerst ontkoppelen, gas geven om de motor op toeren te krijgen en dan kan ik vrij normaal weer rijden. En dit alles doet de auto vrijwel niet als die koud is. Misschien voor de zekerheid toch maar eens die blauwe temperatuur sensor vervangen?

passatje2
28-01-2012, 16:44
of dat of er is iets met die monopoint,opzij zit ook een regelaar die doseerd het gas,ook al eens wat aan gehad,had toen van 2 ene gemaakt,ik zou er een van de sloop halen als het probleem zich blijft voordoen

Sjon
29-01-2012, 09:37
.

Lieuwe
03-02-2012, 17:50
Zal dat ook nog eens proberen. Bedankt voor de tips!

Vandaag voor het eerst in dagen weer eens naar het werk in de Polo. Had de auto binnen staan, startte vanochtend vrij vlot en kon normaal naar het werk rijden. Een uur of 12 moest ik even weg, maar ik kreeg de auto bijna niet meer aan. Had gelukkig de accu een paar dagen aan de druppel lader hangen, want dat had die wel nodig :D Na een tijdje door starten begint de motor met een paar ploffen tot leven te komen. Eerst draait die volgens mij op 1 cilinder ofzo. Dan ram ik het gas tot de bodem in, na enkele heftige protesten brult de motor vervolgens op alle 4 cilinder in de toeren. Als die dan eenmaal loopt is het niet zo heel slecht, maar hij bokt nog wel regelmatig.

Wat wil deze? :tongue: Zal nog eens zoeken naar een andere multipoint unit. Denk dat daar wel het probleem zit.