Log in

View Full Version : Vacuum-systeem


Chewbacca
28-10-2011, 17:10
Vandaag heb ik de grote beurt afgemaakt + de kleppendekselpakking vervangen.
Toen ik het spul weer in elkaar had gezet, klonk er een sissend geluid.
Bij wat zoeken bleek er een klein tuutje te zijn waar dat vandaan kwam.
Als ik mn vinger daarop legde, draaide de motor meteen een stuk vloeiender en wat het geplof in de uitlaat volledig verdwenen.
Dus: ik dacht dat dit slangetje best wel eens van het vacuum-systeem kon zijn.
Het is het slangetje in het rode gebied:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZESFDFHV.jpg

Bij het opnieuw aansluiten van dit slangetje, kwam het ploffen terug.
Toen zag ik dat bij de andere aansluiting een gaatje zat. Nu deze weer dicht is, is het ploffen wel verminderd, maar niet weg.
Ik denk dat óf dat slangetje nog lek is, óf er op een andere plaats een lek is.
Wat zijn andere plekken waar lekkage van het vacuumsysteem mogelijk/waarschijnlijk is?

Chewbacca
28-10-2011, 17:15
Vandaag heb ik de grote beurt afgemaakt + de kleppendekselpakking vervangen.
Toen ik het spul weer in elkaar had gezet, klonk er een sissend geluid.
Bij wat zoeken bleek er een klein tuutje te zijn waar dat vandaan kwam.
Als ik mn vinger daarop legde, draaide de motor meteen een stuk vloeiender en wat het geplof in de uitlaat volledig verdwenen.
Dus: ik dacht dat dit slangetje best wel eens van het vacuum-systeem kon zijn.
Het is het slangetje in het rode gebied:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZESFDFHV.jpg

Bij het opnieuw aansluiten van dit slangetje, kwam het ploffen terug.
Toen zag ik dat bij de andere aansluiting een gaatje zat. Nu deze weer dicht is, is het ploffen wel verminderd, maar niet weg.
Ik denk dat óf dat slangetje nog lek is, óf er op een andere plaats een lek is.
Wat zijn andere plekken waar lekkage van het vacuumsysteem mogelijk/waarschijnlijk is?

Het betreft een Golf 2 Manhattan 1.6 benzine uit 1990 met motorcode PN.

René
28-10-2011, 17:54
Slangetje wat je in het rood hebt omcirckeld gaat naar de ontsteking toe. Naar je vaccuumvervroeger.

Zou een keer alle vaccuumslangetjes vervangen.

Chewbacca
28-10-2011, 19:06
Oke.
Dat is ook al door mn hoofd gegaan.

Heeft iemand misschien een schema met een overzichtje van alle vacuumslangen?

Waarop moet ik letten bij de aanschaf van nieuwe slangen? En welke diameter moeten ze hebben?

Chewbacca
29-10-2011, 13:54
Vanochtend bezig geweest om alle slangetjes van en naar de carb te vervangen.
De volgende slangen zijn vervangen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-I3VMPV4H.jpg

en de slang naar de vacuumvervroeger (die van gister).

Hij doet het al wel beter, maar ploft nog steeds, ook bij een hoger toerental.
Zijn er slangetjes die ik ben vergeten? Hoe kan ik andere lekken zoeken?
Ik ben aan de slang op de vacuumvervroeger gaan zuigen, maar dan krijg ik geen vacuum (weet alleen niet of dit een goede test voor het hele systeem is).
Wat me wel opviel was dat de lucht ranzig naar benzine smaakte. Is dat normaal?

Chewbacca
30-10-2011, 10:12
Gisteravond nog even wat rondgezocht op het forum hier.
Ik kwam erachter dat de carb van de PN vaak problemen geeft met de gasklepregelaar of de gaskleppositiesensor.

Vanochtend de luchtaanvoer maar weer even losgemaakt om te kijken:
het klepje (bij dat oranje tuutje) stond helemaal open. Toen de auto gestart, en dan trekt hij het klepje direct tot op een kier. Hij blijft ook op dezelfde plek, het is niet dat hij de hele tijd heen en weer gaat. En toch blijft de auto licht ploffen.

Ik heb ook iets gelezen over een vieze/kapotte lambda-sonde. Nu weet ik niet of ik een geregelde kat heb, sommige 1.6-en hebben em wel, anderen niet. Hoe herken ik de lambda-sonde, zodat ik die stekker los kan halen om em te testen?
Is het de blauwe stekker op het inlaatspruitstuk?

Het zijn een hoop vragen in een post, hopelijk heeft iemand een antwoord!

Spierings
30-10-2011, 14:47
Ik heb ook iets gelezen over een vieze/kapotte lambda-sonde. Nu weet ik niet of ik een geregelde kat heb, sommige 1.6-en hebben em wel, anderen niet. Hoe herken ik de lambda-sonde, zodat ik die stekker los kan halen om em te testen?
Is het de blauwe stekker op het inlaatspruitstuk?

Het zijn een hoop vragen in een post, hopelijk heeft iemand een antwoord!
Lambdasonde kun je gewoon de de uitlaat zien zitten, maar zal bij een carburateurmotor niet aanwezeg zijn.

Chewbacca
01-11-2011, 20:02
Oke, bedankt.
Ik vond het al vreemd, maar als ik gegevens over de motor met code PN opzoek dan zie ik dat er versies met en zonder zijn. Dus ik vroeg me af waar ik die zou moeten kunnen zien zitten als ik em zou hebben ;)

Weet je misschien of ik alle vacuumslangen heb vervangen?
En wat er verder met die vacuumvervroeger aan de hand kan zijn?

Spierings
01-11-2011, 22:10
Weet je misschien of ik alle vacuumslangen heb vervangen?
En wat er verder met die vacuumvervroeger aan de hand kan zijn?
achter op de carburateur zitten volgens mij ook nog wat slangetjes (tenminste bij de standaard carb van mijn 1800)

Je hebt op de slang van de vacuuemvervroeger gezogen zeg je, maar aan welke kant ?? Als je op de slang zuigt welke naar de vervroeger gaat moet je vacuuem krijgen.

Chewbacca
02-11-2011, 21:23
Ik zal morgen nog even zoeken naar slangetjes aan de achterkant, maar die heb ik afgelopen weekend niet gezien.

Ik heb inderdaad gezogen aan de kant die naar de vacuumvervroeger gaat. Deze trok vacuum en bleef dat ook als ik stopte met zuigen.
Hoe komt het dan dat hij stopt met ploffen als deze slang los is (en met de vinger op de aansluiting de rest van het vacuum hersteld wordt)?

*edit*
wat ik vandaag merkte na een stukje (45km) rijden, is dat bij een koude motor het ploffen minder is dan bij een warme. Wie heeft de gouden tip voor mij?
:p

René
02-11-2011, 21:46
De gouden tip?

http://farm4.static.flickr.com/3126/5717937121_7b14a5d440_b.jpg

Kost een paar honderd euro...maar je hebt dan nooit ellende meer....geweldige sound...en een gunstiger benzineverbruik :)

Spierings
02-11-2011, 22:16
De gouden tip?

Kost een paar honderd euro...maar je hebt dan nooit ellende meer....geweldige sound...en een gunstiger benzineverbruik :)
Geeft zeker een mooier geluid, maar het verbruik is ook een beetje afhankelijk van je rechter voet en wat voor ritjes je rijd. Met korte ritjes naar mijn werk rijd ik met mijn weber ook 1 op 8-9, lange ritten is het inderdaad een stuk zuiniger.

Lesley
03-11-2011, 08:16
De gouden tip?


Kost een paar honderd euro...maar je hebt dan nooit ellende meer....geweldige sound...en een gunstiger benzineverbruik :)


1 paar of 2 paar? heb hetzelfde probleem met mijn 1600, ga het nu serieus overwegen!

Jerome
03-11-2011, 11:20
en een gunstiger benzineverbruik :)
Dan ben ik wel benieuwd naar wat verbruikscijfers. Want ik sta juist positief versteld van het verbruik van mijn PN blokje. Ik rij regelmatig bijna alleen maar snelweg, en met 100 tot 110 km/uur. Dan haal ik over een hele tank gezien 1 op 17. Super zuinig voor een carb blok in mijn ogen.
Dus vandaar mijn nieuwsgierigheid naar wat cijfers van zo'n weber;)

Spierings
03-11-2011, 12:31
1 paar of 2 paar? heb hetzelfde probleem met mijn 1600, ga het nu serieus overwegen!
vanuit engeland heb je hem voor ongeveer 340 euro.
Had de mijne op de engelse dellorto site besteld.

René
04-11-2011, 18:20
Verbruik ligt bij mijn rijstijl op 1:13 en als m'n vriendin rijdt 1:16...we verschillen nogal qua rijstijl zeg maar;)

Chewbacca
05-11-2011, 17:55
Haha ok, dat is dan, zeker ook voor die prijs, het overwegen waard!
ik ga nog een paar dingen proberen, om te kijken of het ploffen niet aan de ontsteking ligt.
Te beginnen met de bougies, en nog dat slangetje achterop de carb, carbcleaner erin spuiten.
Het verbruik van de pn valt idd best mee, ik haal makkelijk 1:15-16.

Lesley
05-11-2011, 19:47
Kan het ook aan je lamdasonde liggen het inhouden? Misschien een domme vraag! stel em toch..

Chewbacca
05-11-2011, 20:03
Kan het ook aan je lamdasonde liggen het inhouden? Misschien een domme vraag! stel em toch..

Ja, dat zou kunnen.
Alleen heb ik die ws niet. Maar ik geloof dat er wel PN-versies zijn mét katalysators.

Lesley
05-11-2011, 22:35
Mijn CL is van '92 één van de laatste dacht ik zo! en mijn Lamdasonde was kadoek, heb een nieuwe gehaald en die ga ik er zondag inschroeven. Hou je op de hoogte..

Spierings
06-11-2011, 02:16
Haha ok, dat is dan, zeker ook voor die prijs, het overwegen waard!
ik ga nog een paar dingen proberen, om te kijken of het ploffen niet aan de ontsteking ligt.
Te beginnen met de bougies, en nog dat slangetje achterop de carb, carbcleaner erin spuiten.
Het verbruik van de pn valt idd best mee, ik haal makkelijk 1:15-16.
Zou ook effe de timing van de ontsteking controleren.

Chewbacca
06-11-2011, 11:42
Oke, en hoe kan ik dat het beste doen?

Spierings
06-11-2011, 16:36
Oke, en hoe kan ik dat het beste doen?
Als je het vraagt zul je het waarschijnlijk niet zelf kunnen ;)

Met een afstelgereedschap zoals een scroboscooplamp of afstelkast voor ontsteking kun je hem afstellen.

Chewbacca
06-11-2011, 19:07
Als je het vraagt zul je het waarschijnlijk niet zelf kunnen ;)

Met een afstelgereedschap zoals een scroboscooplamp of afstelkast voor ontsteking kun je hem afstellen.

Haha, mooi geantwoord :tongue:
is dit voor 2 tientjes bij de garage te laten doen?

Ik heb ook nog even de golf 2 Manhattan op doppel-wopper opgezocht.
De 1.6 met 51 KW is een blok met geregelde kat.
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Modell_95_VW-Golf-Manhattan.html
Waar zit bij jou de lamda-sonde Lesley? En heeft het vervangen verschil gemaakt?

En klopt het dat deze carb geschikt is om de pierburg te vervangen?
http://www.dellorto.com/merchandise/products_details.asp?PartNo=22670.916&CategoryID=3&PartsectionID=52
Daar kan gewoon de normale luchtfilterkap op, of moet daar ook zo'n ronde op als in de foto van René?

Chewbacca
07-11-2011, 17:38
Vandaag de bougies vervangen.
Eentje was zwart, de andere drie roestig, oud en versleten.
Maar helaas, ploffen doet-ie nog steeds.

En wat me verder nog opviel, was dat onderop het luchtfilter (wat en hooguit 3 weken in zit) een spoortje olie zat. Hoe komt daar nou weer olie? Is dat schadelijk of een gevolg van het slechte lopen?

Chewbacca
10-11-2011, 16:33
Vandaag weer bezig geweest met t golfje.
Ik heb de bougies vervangen. 3 waren roestig bruin, een zwart.
Met de 4 nieuwe bougies is het ploffen niet afgenomen in frequentie, wel heb ik het idee dat ze minder krachtig zijn.

Verder heb ik een busje carb-reiniger gekocht en zowel bij stilstaande als draaiende motor aardig wat erin gespoten. Uiteraard liep hij daardoor wat slechter, maar ook na een tijdje draaien bleef hij ploffen.

Daarna ben ik gaan spelen met de choke-klep. Ik heb de openingswijdte zo goed en zo kwaad als het ging opgemeten: zo'n 5-6 mm (bij een ondertussen warme motor). Hoeveel hoort dit te zijn?
Want als ik deze sluit tot een milimeter of 3 dan draait de motor een stuk beter.
Hier heb ik een filmpje van.
Vanaf ongeveer 50 sec heb ik de goede positie te pakken.

http://www.youtube.com/watch?v=DnXlUV_J-Ks

De klep kan ik zonder weerstand volledig sluiten met uitvallen van de motor tot gevolg.
Als ik gas geef, dan beweegt deze klep adequaat mee, want dan wordt het ploffen ook een stuk minder.
Als ik de motor uitzet, zet de gaskleplichter deze klep volledig open.

Wat is nu precies het probleem met deze klep?
Kan de stationair-positie worden afgesteld? Of is de gaskleplichter lek? Of is het de gaskleppositiesensor?

Bontje
10-11-2011, 22:14
mijn ouwe pierburg heeft dit ook, ondanks dit liep die wel goed.
ik volg dit even gezien ik nu wel nieuwschierig ben wat 't is.

Audi1981
10-11-2011, 22:30
Die klep is je choke klep en wordt enkel en alleen door je choke-bi-metaal element bedient. Deze wordt op zijn beurt door koelvloeistof verwarmd en bij warme motor gaat ie er helemaal af, mits goed afgesteld. Verder zitten er 2 vacuumkleppen die mengsel en stationair toerental regelen, al dan niet op commando van een magneetventiel dat weer onder verschillende voorwaarden wel of niet schakelt. Tel hierbij op de traditionele zaken zoals een acceleratiepomp, remluchtsproeiers, compensatieluchtbuizen en een 2 trapsregelsysteem dat na minimaal 20 jaar niet zo heel fris meer is en je hebt het ideale recept voor al je problemen.

Het is allemaal wel goed aan het lopen te krijgen, maar een vervangings Weber is fris en nieuw, heeft geen last van alle regel ellende die pierburg op een carburateur heeft gebouwd en is gewoon normaal af te stellen :thumbup:

Chewbacca
11-11-2011, 13:12
Hmm, daar heb je wel gelijk in denk ik.
Ben met dat schoonmaken niets opgeschoten, en die chokeklep blijft half open staan, ook bij een warme motor.

Nu ben ik even op zoek geweest naar weber vervangings-carb's.
Op een duits forum werd gezegd dat de 2ee niet vervangen kan worden door een weber, omdat de 2ee geregeld is met een kat en lambdasonde, en dat je hem daardoor niet onder de milieunormen kan krijgen??
Hoeveel is hiervan waar?
Zijn er mensen met ervaring met een PN motor?

Op de dellorto-site kan ik deze ombouw-kit vinden:
http://www.dellorto.co.uk/merchandise/products_details.asp?PartNo=22670.916&CategoryID=3&PartsectionID=52

Deze is echter de vervanger voor de 2e2, werkt deze ook voor de 2ee?
Dan ga ik daar maar ns voor sparen ;)

René
11-11-2011, 13:26
Mijn webertje zit ook op een PN motor waar een 2EE op heeft gezeten. Hier past hij gewoon op...inlaatspruitstuk is ook gelijk aan een andere 1.6 8V.

Zit aan de voorkant een CO schroefje, dus dat hij niet door de keuring zou komen lijkt me stug. Katalysator is op die van jou volgens mij ook niet eens verplicht.

Chewbacca
11-11-2011, 13:36
Bedankt voor dit goede nieuws Rene!
Ik zag mijn hoop alweer vervliegen ;)

Maar die kit bij de dellorto site, dat is degene die ik moet hebben?
En hoe werkt het dan eigenlijk met de vacuumvervroeger voor de ontsteking?
Hoe wordt dat opgelost?

En is zo'n handmatige choke handig? Is het inbouwen daarvan simpel?

René
11-11-2011, 13:46
dat is de kit inderdaad:)
de vaccuumvervroeger zit aangesloten op de vaccumslang tussen inlaatspruitstuk en rembekrachtiger, dus daar hoef je niets aan te doen...die blijft gewoon zitten.
waarschijnlijk moet je wel 1 piefje daarvan afdoppen. je hebt namelijk 2 piefjes op die slang zitten vlak voor dat terugslagklepje (zwart/geel dingetje).

handmatige choke is perfect...ik heb sowieso al een schurfthekel aan carbs met automatische chokes..dit is heel mooi te regelen. En het inbouwen stelt ook niets voor.

Chewbacca
11-11-2011, 13:52
Dankjewel!
Ga ik eens kijken of ik die binnenkort kan bestellen (als er met die lambdasonde niets verbeterd, zie mijn andere thread).
Nu heb ik met een vervangingsweber ook niks meer met die sonde en de kat te maken, dus dat komt dan ook wel mooi uit ;)

En op die weber pas ook het 'standaard' luchtfilterhuis?

René
11-11-2011, 13:54
zit wel een adaptertje bij zodat hij erop past, maar je moet gewoon een k&n filter erbij kopen...dat vind ie veel leuker...en dat laat ie horen ;)

Chewbacca
11-11-2011, 13:59
zit wel een adaptertje bij zodat hij erop past, maar je moet gewoon een k&n filter erbij kopen...dat vind ie veel leuker...en dat laat ie horen ;)

Maar mijn bankrekening vindt dat minder leuk haha ;)
Ben maar n arme student...

René
11-11-2011, 14:00
ghehe okee;)

-joey-
11-11-2011, 14:07
Ik geloof er dus echt niks van hè dat je 1:17 haalt met een 20 jaar oude golf met carburateur. Ik heb ook een 1.6PN als ik heel rustig rijd haal ik 1:12, als ik normaal rijd 1:10. De picanto van me moeder red bij normaal rijgedrag 1:17...... Maarja..

René
11-11-2011, 14:41
record van mn vriendin staat op 1:15 met de Golf 1.6 8V van 25 jaar oud. 5bak en Weber.

Jerome
11-11-2011, 14:49
Ik geloof er dus echt niks van hè dat je 1:17 haalt met een 20 jaar oude golf met carburateur. Ik heb ook een 1.6PN als ik heel rustig rijd haal ik 1:12, als ik normaal rijd 1:10. De picanto van me moeder red bij normaal rijgedrag 1:17...... Maarja..
Ik heb er al bij gezegd dat het onder bijna ideale omstandigheden is (bijna alleen maar snelweg, en zo steady mogelijk op de 100 hangen). Ook met 3/4 jaar woon werkverkeer (100 km per dag, wederom voornamelijk snelweg), met iedere dag minstens 10 min in de file, altijd minstens 1 op 15. Oke, als je alleen in de stad rijdt dan red je dat niet, dat haal ik ook niet ondanks dat ik altijd bewust zuinig probeer te rijden. Maar over de 2 jaar dat ik de auto heb, 44dkm, zit ik zeker boven de 1 op 15 gemiddeld (incl correctie van mijn km-teller die lichtelijk overdrijft ;) )
De PN is een berucht ding (zoals te zien in dit topic;)) en ik begin nu ook angstig te worden aangezien bij de APK de CO schommelde (en dus ook te hoog), maar ik heb wat slechte vacuum slangen dus ik hoop dat mijn probleem daar ligt. Maar ik vind het wel mooi om te zien dat het toch wel technisch hoogstandje van toen, het in de praktijk wel echt goed doet.
Sorry dat ik wederom offtopic ga in dit topic. Maar ik wil toch aantonen dat een PN, mits hij het goed doet, super zuinig kan zijn. Zuiniger dan andere carburateurs denk ik (uit mijn eigen ervaring is de PN zuiniger dan de EZ)

Chewbacca
11-11-2011, 15:01
Het verbruik vind ik ook prima!
Zoals ik zei, ik rij meestal snelweg, en dan zo'n 110 km/h, en ik haal meestal 1:15-16.
Het is alleen dat irritante ploffen.
Dat had ie een jaar geleden ook al, maar t wordt steeds erger.
Je schaamt je gewoon bijna als je voor n stoplicht staat te pruttelen :redface:

Audi1981
11-11-2011, 15:55
Net ook maar een Weber besteld in Engeland voor de Santana van m'n zus :D

René
11-11-2011, 16:09
dat ploffen hè..... haal eens de vaccuumslang los bij het inlaatspruitstuk zodat je alleen dat stukje rubber over houdt wat op de inlaat zit. draai daar een dikke bout in en dan een slangenklem erop zodat ie 100% dicht is....wordt het ploffen dan ook minder?

de clown
11-11-2011, 16:14
Ik heb een een PN maar ik vind dat dat rothok veel te veel verbruikt, GTI van mij was duidelijk zuiniger.
Die van mij loopt de ene keer ook goed, en de andere keer als en druif, niet vooruit te branden, heb vanalles al geprobeerd... weet het echt niet meer.
Nu wachten tot er wat xtra geld komt, dan er een andere(KR) blok inlepelen, ben er spuugzat van.
Als er weer een andere 2 komt, geen PN meer, stront rommel, dat VW zoiets heeft uitgevonden..

Zo ff frustratie eruit!! haha

René
11-11-2011, 16:16
Ik heb een een PN maar ik vind dat dat rothok veel te veel verbruikt, GTI van mij was duidelijk zuiniger.
Die van mij loopt de ene keer ook goed, en de andere keer als en druif, niet vooruit te branden, heb vanalles al geprobeerd... weet het echt niet meer.
Nu wachten tot er wat xtra geld komt, dan er een andere(KR) blok inlepelen, ben er spuugzat van.
Als er weer een andere 2 komt, geen PN meer, stront rommel, dat VW zoiets heeft uitgevonden..

Zo ff frustratie eruit!! haha

Keertje goed onderhoud plegen en een weber erop....

de clown
11-11-2011, 16:33
Onderhoud doe ik allemaal zelf, sinds de aankoop ervan, maar dus die weber erop en het is over.

En is het ook nog plug and play, of moet je nog verschillende dingen vervangen.
Weber wat jij erop hebt klinkt ook intressant :thumbup:

René
11-11-2011, 16:46
plug en plee...!

Audi1981
11-11-2011, 17:06
stront rommel, dat VW zoiets heeft uitgevonden...

Tis meer Pierburg die dat bedacht heeft...Het kán wel hoor, carbs met katalysator, Honda en Mazda hebben dat i.s.m. Keihin erg goed voor elkaar gekregen vroegâh :D

Chewbacca
11-11-2011, 17:08
dat ploffen hè..... haal eens de vaccuumslang los bij het inlaatspruitstuk zodat je alleen dat stukje rubber over houdt wat op de inlaat zit. draai daar een dikke bout in en dan een slangenklem erop zodat ie 100% dicht is....wordt het ploffen dan ook minder?

Ik zal dr morgen even naar kijken.
zo ja, waar duidt dat dan op?

Audi1981
11-11-2011, 17:15
zo ja, waar duidt dat dan op?

Dat je inlaatspruitstuk pakking en de rubberen carburateurvoet nog goed zijn :thumbup:

René
11-11-2011, 17:20
niet goed werkend terugslagklepje. Kon bij de mijne ook merken dat ie minder plofte als ik die slang had afgedopt.

Chewbacca
11-11-2011, 18:44
Oke, qua kosten zeker schelen.
Mn vader dringt me erop aan om eerst de carb helemaal schoon te maken.
Gaat dat zin hebben? Nadat ik een halve bus carb-cleaner er al doorheen heb gespoten?
Of vallen alle piefjes en pennetjes en balletjes er direct uit als je het bovenste van het onderste deel afhaalt?

de clown
11-11-2011, 20:36
Oke, qua kosten zeker schelen.
Mn vader dringt me erop aan om eerst de carb helemaal schoon te maken.
Gaat dat zin hebben? Nadat ik een halve bus carb-cleaner er al doorheen heb gespoten?
Of vallen alle piefjes en pennetjes en balletjes er direct uit als je het bovenste van het onderste deel afhaalt?

Nee je kunt blijven schoonmaken, helpt misschien voor een weekje, daarna komt het weer :thumbup:

Audi1981
11-11-2011, 20:38
Mn vader dringt me erop aan om eerst de carb helemaal schoon te maken.

Je vader moet zich even realiseren dat er hier meer in zit dan sproeiers en buisjes :screwy:

Chewbacca
12-11-2011, 15:43
Dat je inlaatspruitstuk pakking en de rubberen carburateurvoet nog goed zijn :thumbup:

Maar als hij daar valse lucht aan zou zuigen, dan moet dat toch ook aan de bougies te zien zijn? Die slaan dan toch wit uit?
Dat was bij mij iig niet zo...

René
12-11-2011, 16:23
bij minimale valse lucht zal je dat niet gaan zien....slangetje al afgedopt?

Chewbacca
12-11-2011, 16:44
Die klep is je choke klep en wordt enkel en alleen door je choke-bi-metaal element bedient.


Waar zit dit bi-metaaltje bij de 2ee?
Zit deze in dat ronde zwarte doosje, zegmaar links voor op de carb?
Hoe is deze los te halen?

Een maat van me had dezelfde problemen, bleek dat het bi-metaaltje niet goed werkte. Maar hij wist niet meer welke carb hij had (2ee of 2e2), en op google vind ik alleen info over de 2e2. Heeft de 2ee deze wel?

@Rene: nee, nog niet. moet daar even wat meer gereedschap voor hebben.
En ik wil toch eigenlijk eerst zeker weten dat de carb af is, voordat ik een nieuwe bestel aangezien het toch aardig wat kost.
En dan wil ik niet voor de verrassing staan dat ie met een weber erop nog steeds ploft.

René
12-11-2011, 17:54
platte schroevendraaier ben je nodig om het slangeklemmetje los te draaien. dan een dikke bout erin en het slangeklemmetje weer vastdraaien...meer gereedschap dan dat ben je niet nodig ;)

Chewbacca
12-11-2011, 18:55
Heb je gelijk in :)

Heb het net nog even getest: het motortje draait pas de probleme, zoals ie in mijn bezit nog niet eerder gedaan heeft... :D

Dus: carb is goed, voetpakking, spruitstukpakking zijn goed.

Hoe nu verder onderzoeken waar het em in zit?

(Bedankt voor deze 'gouden' tip ;)

René
12-11-2011, 19:11
Heb je gelijk in :)

Heb het net nog even getest: het motortje draait pas de probleme, zoals ie in mijn bezit nog niet eerder gedaan heeft... :D

Dus: carb is goed, voetpakking, spruitstukpakking zijn goed.

Hoe nu verder onderzoeken waar het em in zit?

(Bedankt voor deze 'gouden' tip ;)

kan nu niet helemaal uitmaken uit je reactie of hij nou wel reageert op het afdoppen of niet...

Chewbacca
12-11-2011, 19:27
Haha oke ;) Hij verbetert er enorm door!

Hij draait perfect, constant toerental, geen plofjes, helemaal 0! :D
Dus het zit em ergens in het stuk na het inlaatspruitstuk lijkt mij, maar hoe dat t beste te onderzoeken?

René
12-11-2011, 19:50
Okee, mooi werk.

Waarschijnlijk staat je terugslagklepje een beetje te klapperen...slang vervangen die tussen inlaatspruitstuk zit en rembekrachtiger. Deze is volgens ETKA niet meer nieuw te krijgen helaas, maar ik heb bij de sloop eentje van een passat af gehaald. Deze week ietsje af qua vorm, maar pastte wel.

Chewbacca
12-11-2011, 21:17
Okee, en aan de slang naar de rembekrachtiger zit meteen dat t-stukje?

Op de sloop zijn genoeg oude golfjes toch? Neem aan dat deze slang niet specifiek is voor een PN motor en wel in meerdere golfjes zal zitten?

Maar ik kan natuurlijk ook naar n ouwe passat zoeken ;)

(PS: Dit was dus de gouden tip die ik eerder bedoelde :D)

René
12-11-2011, 21:34
ja, op je inlaatspruitstukje zit een stuk rubber slang. Hierop zit de slang naar de rembekrachtiger. Deze slang is één geheel met je terugslagklepje (zwart/geel potje) en 2 extra tuutjes (als er geen slangetje op zit, zit er een groen dopje op)

Je kan inderdaad zoeken naar een oud golfje en daar die slang af halen, maar wie zegt dat die slang goed is...daarom heb ik eentje gepakt van een jongere auto.

Chewbacca
12-11-2011, 21:59
Jep, klinkt logisch ;)
En bij mij zit er idd een groen dopje op.

Maar je kan die klep testen door hem door te blazen lees ik net.
Dus dan weet je of je een goeie te pakken hebt.

Ik heb komende week geen tijd, maar de week daarna ga ik er weer mee verder!
Bedankt voor de goede tips!

René
13-11-2011, 04:02
Je kan er inderdaad op blazen en zuigen om hem te controleren...maar dat zegt niets of hij tijdens bedrijf ook goed werkt. De mijne liet ook niets door als ik erop blies, maar als ik eraan zoog, liet hij wel door.

Maar zodra hij op de auto zat begon hij af en toe wat te klapperen, waardoor de auto vreselijk begon te stotteren....na het vervangen was het gestotter over.

Op de sloop kosten ze trouwens niet zoveel...de mijne was gratis ;)

Chewbacca
13-11-2011, 17:47
Hmm ja, dat heb ik nu ook.
Met blazen lijkt t klepje intact :s

Wat is eigenlijk de functie van dat klepje? Want hij zuigt toch altijd, en blaast nooit?

Ik heb ook mn twijfels over de rubberen pakking en afdichting bij de rembekrachtiger. Kan je kijken of daar nog aan te komen valt?
Kan het ook nog zijn dat de rembekrachtiger zelf lucht doorlaat?

En gratis is niet duur, dan kan je t altijd proberen ;)
maar ik heb volgnde week pas tijd om naar de sloop te gaan.

René
13-11-2011, 17:57
de inlaatkant zuigt inderdaad. hij zorgt er voor dat het vaccuum wat in de rembekrachtiger heerst, daar ook blijft.

het vaccuum in het inlaatspruitstuk wisselt namelijk de hele tijd als je rijdt...bij volgas is er een groter vaccuum dan bij gas los. Normaal gesproken rem je bij gas los, dus is er weinig vaccuum....zou dat klepje er niet zitten, dan werkt je rembekrachtiger heel slecht. nu houdt hij het maximale vaccuum wat opgewekt is vast. :)

rubbertje kan je ook altijd vervangen, maar probeer anders eerst de slang. als je nu meerdere dingen tegelijk gaat vervangen kan je niet goed uitvinden wat nou precies de oorzaak is. stapje voor stapje :)

Chewbacca
13-11-2011, 18:35
Oke, dat snap ik.
maar zou je dan niet verwachten dat ie slecht remt ipv slecht stationair draait?

Want als de rembekrachtiger wel vacuum trekt dan zou ie gewoon goed moeten draaien toch??
Tenzij idd die slang lek is ;)

de clown
14-11-2011, 11:59
Welke slang hebben jullie nou afgedopt dan, wil dit ook eens proberen, maybe een nog duidelijker picca?

Spierings
14-11-2011, 12:31
Welke slang hebben jullie nou afgedopt dan, wil dit ook eens proberen, maybe een nog duidelijker picca?
De slang naar de rembekrachtiger

Chewbacca
14-11-2011, 12:31
Welke slang hebben jullie nou afgedopt dan, wil dit ook eens proberen, maybe een nog duidelijker picca?

Ik zal vanavond een foto voor je maken.
Volg vanaf je rembekrachtiger de (zwarte) vacuumslang. Deze zal eindigen in een zwart/geel T-stukje, vanwaar een slangetje naar je vacuumvervroeger gaat en een slangetje naar je inlaatspruitstuk.

Het T-stukje zit met een slangenklemmetje vast op het slangetje naar het spruitstuk. Deze heb ik losgehaald, T-stuk eruit, boutje erin, slangenklem dicht en draaien maar! Scheelde bij mij 99,5% van alle plofjes!

Hiervoor moet echter wel het betreffende slangetje niet lekken natuurlijk! Dus wat je ook kan doen is iemand met z'n duim de vacuumaansluiting op het spruitstuk dicht laten houden terwijl je zelf gaat luisteren ;)

René
14-11-2011, 13:46
wat je ook nog kunt testen is de vacuumvervroeging op de ontsteking. als je hier het slangetje af haalt en je duim erop legt of hij dan nog steeds blijft ploffen. Deze zit ook op de slang naar de bekrachtiger en doet dus ook niet mee als je `m bij het inlaatspruitstuk afdopt.

haal je `t slangetje eraf, vinger erop en blijft hij nog steeds ploffen, dan moet de oorzaak liggen bij de dikke slang tussen inlaat en bekrachtiger, de bekrachtiger zelf, of de 2 rubbers van de bekrachtiger (zit eentje waar de vaccuumslang in gaat en er zit eentje tussen hoofdremcillinder en bekrachtiger).

Chewbacca
16-11-2011, 12:42
en weer n update:
Heb vanochtend van de sloop een slangetje uit een golf III getrokken.
Deze aangesloten: motortje draaide top!

Maar helaas: na een stukje rijden verergerden de klachten weer.
Hierop heb ik kit in de afsluitring van de rembekrachtigerslang gedaan, maar dat hielp ook al niet.

Toen heb ik het groene dopje van het oude t-stuk op het 'nieuwe' t-stuk gezet.
Nu zit dus alleen de rembekrachtiger op de slang richting spruitstuk, de vacuumvervroeger is afgesloten. Nu draait hij weer prima!

De slang naar de vervroeger had ik al vervangen, deze is het dus niet.
Conclusie: vervroeger lek??
Als ik er aan zuig krijg en hou ik hem vacuum. Als ik erop blaas, hoor ik een 'plopje'. En als ik zuigen en blazen afwissel, komt er op een gegeven moment een ranzig vloeistofje in mn mond :s
:confused:
Duidt dit alles op een lekke vacuumvervroeger??
Of moet ik gewoon de ontsteking even opnieuw af laten stellen?

René
16-11-2011, 13:17
dan zou je inderdaad denken dat er iets met de vacuumvervroeger moet zijn...dat hij daardoor dan valse lucht trekt? Dat je een ranzig vloeistofje in je mond krijgt klopt sowieso niet. je zou de ontsteking eraf kunnen halen en eens open kunnen halen en eventueel ook de vervroeger vervangen.

Of een andere ontsteking met vervroeger van de sloop halen.

Chewbacca
16-11-2011, 14:47
Jah, maar dan weer hopen dat die goed is..
want die is ondertussen ook al 20 jaar oud
en nieuw zijn ze 70 eu

Kan ik die slang naar de vacuumvervroeger niet gewoon los houden? Of ga ik dan problemen krijgen met rijden?

*edit*
Heb het net mn vader even laten zien wat ik bedoelde.
Bij draaiende motor zoog hij aan de slang naar de vacuumvervroeger en ademde toen vieze lucht in, bijna uitlaatlucht.
Lijkt me niet de bedoeling...
Alleen vacuumunit lek of is er meer aan de hand met deze ontsteking?
Zijn er volgens de etka nog nieuwe vacuumunits te bestellen? Kan via google nix vinden

*edit*
Op de duitse ebay deze gevonden:
http://www.ebay.de/itm/VERTEILER-ZUNDVERTEILER-VW-GOLF-JETTA-1-2-SANTANA-1-6-/300624874777?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3AGolf+II&hash=item45fea38d19#ht_4630wt_986
Gaat deze passen op een 1.6 PN? De motorcode van een PN is wel 19E 1G1, dus die staat er wel tussen, maar heeft wel weer een vermogen van 51KW ipv 55 wat die site aangeeft... dus gaat het passen?

Chewbacca
24-11-2011, 13:22
En weer even een update:
Ik had een tweede hands ontsteking gehaald van de sloop (uit een PN getrokken, dus die moest wel passen ;))
Deze laten inbouwen en afstellen door de garage, en het ploffen en slechte stationair draaien was over.

Maar helaas was de vreugde van korte duur... :(
De garage ontdekte dat alle drie de keerringen (nokkenas, krukas en die ander), lekten en dat de distributieriem op knappen stond.
Dit zouden ze voor 400 eu repareren, maar halverwege belden ze op dat ze de bouten van de waterpomp hadden gesloopt, en dat die ook vernieuwd moest worden en dat het op 900 eu (!) uit zou komen...

De groeten... :D
Ik heb de auto er vanochtend weggesleept.
De keerringen, waterpomp, distributiekettingset zijn besteld.
Iemand nog tips om op te letten bij deze klus?? :thumbup:

Spierings
24-11-2011, 15:00
Maar helaas was de vreugde van korte duur... :(
De garage ontdekte dat alle drie de keerringen (nokkenas, krukas en die ander), lekten en dat de distributieriem op knappen stond.
Dit zouden ze voor 400 eu repareren, maar halverwege belden ze op dat ze de bouten van de waterpomp hadden gesloopt, en dat die ook vernieuwd moest worden en dat het op 900 eu (!) uit zou komen...

400 euro is echt te veel voor zo'n klusje, is echt niet zoveel werk, en welke bouten hebben ze van de waterpomp gesloopt, die van de poelie ?? is naar mijn mening al helemaal geen reparatie van 500 euro.

Chewbacca
24-11-2011, 15:39
400 euro is echt te veel voor zo'n klusje, is echt niet zoveel werk, en welke bouten hebben ze van de waterpomp gesloopt, die van de poelie ?? is naar mijn mening al helemaal geen reparatie van 500 euro.

Nou, de bouten die de beide delen van de waterpomp bij mekaar houden. Daarvan zitten nu nog 5 halve boutjes in het huis. :(

En ik deel je mening dat t teveel geld is voor zo'n klus, vandaar dat ik em daar gauw heb weggehaald.
Al het 'zware' werk is al door hun gedaan (poulies loshalen), dus ik hoef nu alleen nog maar de ouwe ringen eruit, nieuwe erin, alles er weer op monteren en afstellen...
Daar zit ik een beetje mee: waar zitten de merktekens en waarop te letten?

Spierings
24-11-2011, 18:32
Nou, de bouten die de beide delen van de waterpomp bij mekaar houden. Daarvan zitten nu nog 5 halve boutjes in het huis. :(

En ik deel je mening dat t teveel geld is voor zo'n klus, vandaar dat ik em daar gauw heb weggehaald.
Al het 'zware' werk is al door hun gedaan (poulies loshalen), dus ik hoef nu alleen nog maar de ouwe ringen eruit, nieuwe erin, alles er weer op monteren en afstellen...
Daar zit ik een beetje mee: waar zitten de merktekens en waarop te letten?
Dat die boutjes afgebroken zijn is toch helemaal geen probleem, de vraag is alleen waarom ze aan de waterpomp hebben zitten schroeven.
Daar hoeft alleen de poelie van af.

Het zware werk zal ook wel mee vallen, als je wat gereedschap en er niks tegen zit doe je het in nog geen 30 minuten.

Gewoon een nieuwe waterpomp erop welke compleet met huis is, dit kost nog geen 100 euro.

Voor de merktekens kun je het beste hier kijken (geluid uit zetten).
http://www.esvj.be/websites/mk2_golf_jetta

Let er wel op dat je het krukastandwiel goed vast zet.

Chewbacca
24-11-2011, 20:37
Dat die boutjes afgebroken zijn is toch helemaal geen probleem, de vraag is alleen waarom ze aan de waterpomp hebben zitten schroeven.
Daar hoeft alleen de poelie van af.

Het zware werk zal ook wel mee vallen, als je wat gereedschap en er niks tegen zit doe je het in nog geen 30 minuten.

Gewoon een nieuwe waterpomp erop welke compleet met huis is, dit kost nog geen 100 euro.

Voor de merktekens kun je het beste hier kijken (geluid uit zetten).
http://www.esvj.be/websites/mk2_golf_jetta

Let er wel op dat je het krukastandwiel goed vast zet.

Oke, bedankt voor die tip!
Maar het is toch gangbaar om meteen de waterpomp te bekijken als je de distributieriem gaat doen? Als je het dan toch allemaal los hebt...
Alleen jammer dat ie stuk ging :p

Hoe komt die garage er dan bij dat het 2-2,5 uur extra werk is om die 3 keerringen te doen bovenop het werk van de distributieriem??

Waterpomp heb ik besteld voor 60 eurie ;)

Die site had ik vanmiddag ook al gevonden, zal het even goed bekijken.

René
24-11-2011, 21:11
Bij een Golf 4 is het wel verstandig ja...zelfs beter dat je de waterpomp vervangt dan dat je hem controleert, want deze wordt aangedreven door de distributieriem.

Bij een Golf 2 1.6 is het niet echt interessant...mocht hij een maand later kapot gaan, dan kan je hem zo vervangen...v-riem eraf, dynamo eraf en je kan hem loshalen...snap daarom ook niet wat ze bij die waterpomp te zoeken hadden...

Mooi dat het geplof nu over is met de andere ontsteking...succes met de werkzaamheden :thumbup:

Spierings
24-11-2011, 21:26
Oke, bedankt voor die tip!
Maar het is toch gangbaar om meteen de waterpomp te bekijken als je de distributieriem gaat doen? Als je het dan toch allemaal los hebt...
Alleen jammer dat ie stuk ging :p

Hoe komt die garage er dan bij dat het 2-2,5 uur extra werk is om die 3 keerringen te doen bovenop het werk van de distributieriem??

Zo als rene al zij hoeft dit bij een golf 2 niet, waterpomp wordt door de v-snaar aangedreven en niet de tandriem.
Vervangen is dan alsnog zo gedaan.

Meestal controleer je de waterpomp door er een keer aan te draaien, controleren of er speling op zit en een visuele controle. Loshalen is echt niet nodig als er geen klachten over koelproblemen zijn. Golf 2 waterpomp heeft meen ik stalen schoepen, hier kan dus bovendien niks aan kapot gaan.

Ik denk dat dat garagebedrijf redelijke afzetters zijn en daarom 2-2.5 uur zegt,
ze rekenen tenslotte ook 500 euro voor een waterpomp van 60 euro.
Dat is lekker snel verdient :screwy:

Chewbacca
24-11-2011, 21:36
Ik denk dat dat garagebedrijf redelijke afzetters zijn en daarom 2-2.5 uur zegt,
ze rekenen tenslotte ook 500 euro voor een waterpomp van 60 euro.
Dat is lekker snel verdient :screwy:

Ja, dat denk ik nu eigenlijk ook.
Ik ga er ook niet weer heen.
Met de APK ook al. Remleidingen opnieuw tectileren en vanaf de kat een nieuwe uitlaat was ook iets van 750 eu :screwy:

dat heb ik ze toen maar laten doen, maar op deze manier wordt t een duur wagentje...
weet je toevallig een goede garage in alkmaar, amsterdam of leeuwarden en omgeving??

Chewbacca
30-11-2011, 16:15
Oke, de drie nieuwe keerringen zitten erin, nieuwe waterpomp zit erop, tandwielen er weer (handvast) opgezet, riem erop (bleek 2 tanden te zijn verschoven), goed gezet, en dan nu nog even vast aandraaien en KVS erin en klaar om te gaan!

Nu bedacht ik me nog één dingetje: hoe om zaten de slangetjes links (als je van voren kijkt) op het luchtfilterhuis ook al weer?
Eentje gaat richting de carb, en eentje richting het vacuumpotje bij de luchtinlaat.

Spierings
30-11-2011, 18:44
Oke, de drie nieuwe keerringen zitten erin, nieuwe waterpomp zit erop, tandwielen er weer (handvast) opgezet, riem erop (bleek 2 tanden te zijn verschoven), goed gezet, en dan nu nog even vast aandraaien en KVS erin en klaar om te gaan!

Nu bedacht ik me nog één dingetje: hoe om zaten de slangetjes links (als je van voren kijkt) op het luchtfilterhuis ook al weer?
Eentje gaat richting de carb, en eentje richting het vacuumpotje bij de luchtinlaat.
tandwiel moet wel wat vaster als handvast ;) Is niet zo'n pretje als eentje los loopt.

luchtslang carb --> aansluiting bovenop carb/luchtfilterbak en eentje van aansluiting bovenop carb/luchtfilterbak naar de omschakelklep in de inlaat

Chewbacca
30-11-2011, 20:48
tandwiel moet wel wat vaster als handvast ;) Is niet zo'n pretje als eentje los loopt.

Idd, lijkt me ook ;)


luchtslang carb --> aansluiting bovenop carb/luchtfilterbak en eentje van aansluiting bovenop carb/luchtfilterbak naar de omschakelklep in de inlaat


Dus het maakt niet uit hoe om ze zitten? Want er zitten twee tuutjes op de luchtfilterbak...

de clown
30-11-2011, 21:40
Welke slang hebben jullie nou afgedopt dan, wil dit ook eens proberen, maybe een nog duidelijker picca?


:D :D :D

Spierings
30-11-2011, 21:58
Idd, lijkt me ook ;)



Dus het maakt niet uit hoe om ze zitten? Want er zitten twee tuutjes op de luchtfilterbak...
Heb de achterste op de carb zitten, anders lopen de slangen over elkaar heen ;)