View Full Version : Olie lek
Henk_Pigo
23-03-2005, 08:15
Ik zit met een probleempje... gisteren en vanmorgen merkte ik op dat er een klein plasje onder mn auto lag. Vanmorgen even gekeken wat het was, een lichtbruine vloeistof... versnellingsbakolie :(
Het drupt eruit aan de onderkant van de bak, bij de afdekplaat en verder lijkt de onderkant bij het differentieël ook vettig te zijn.
Wat kan de oorzaak zijn? Misschien een soort afdichting bij het diff. die lek is waardoor het eruit loopt?
De keerring op de as in de bak is al vervangen.
oldschool_lover
23-03-2005, 09:05
Het kan idd zo zijn dat je pakking op den duur gaat lekken. Vele bakken "zweten" een beetje. Maar het moeten geen grote hoeveelheden zijn.
Het probleem is te verhelpen door je bak uit elkaar te halen en de pakking te vervangen door een andere of vloeibare pakking. Of natuurlijk zo rond blijven rijden en op z'n tijd een scheutje olie erbij te gooien.
Henk_Pigo
23-03-2005, 09:46
Waar zit deze pakking precies bedoel je? En wil ik deze vervangen, moet ik dan de bak er af halen?
Ik zit met een probleempje... gisteren en vanmorgen merkte ik op dat er een klein plasje onder mn auto lag. Vanmorgen even gekeken wat het was, een lichtbruine vloeistof... versnellingsbakolie :(
Het drupt eruit aan de onderkant van de bak, bij de afdekplaat en verder lijkt de onderkant bij het differentieël ook vettig te zijn.
Wat kan de oorzaak zijn? Misschien een soort afdichting bij het diff. die lek is waardoor het eruit loopt?
De keerring op de as in de bak is al vervangen.
Het *minst* erge is dat er één van de keerringen (er zit er één aan elke kant)van de asdoorvoering kapot is, die zijn zelf te vervangen, hoewel het niet echt handig is bij een ingebouwde bak....
Wat ook *soms* voorkomt is dat de keerring van de schakelas gaat lekken, tis namelijk vaak moeilijk te zien waar de olie nou precies vandaan lekt
Maar het kan ook en probleem zijn van ernstiger aard......dat heb ik zelf ondervonden, toen er een gat in het differentieel huis zat .....dat betekend(e) een nieuwe bak
Of de keerring van de priseas in de bak lekt....
oldschool_lover
23-03-2005, 10:09
Ik heb geen ervaringen met bakken......maar heb mensen horen zeggen dat af fabriek pakkingen tussen de bakdelen zitten. Deze pakkingen zijn vrij prijzig en worden daarom vaak bij revisie vervangen door vloeibare pakking.
Als je je bak uit elkaar wil halen is het volgens mij noodzakelijk om deze te demonteren.
Henk_Pigo
23-03-2005, 10:26
Mmm, het is dus zo dat de bak alleen zweet bij de afdekplaat aan de motor (hier hangt een drupje) en rond het diff. De rest is droog.
Zal de auto van t weekend wel even boven de put rijden en kijken wat het euvel nou precies is, zal dan wel een paar pics maken.
Timmetje20
23-03-2005, 10:39
Het is altijd handig om de aftapplug even te controleren ;)
oldschool_lover
23-03-2005, 10:47
Ja als je weet waar het precies vandaan komt is het makkelijker om concrete dingen te roepen. Suc6
Rallye-VR6t
23-03-2005, 11:38
Er zit tussen bakken geen pakkingen, deze kun je wel bestellen.
Maar af fabriek zitten deze er niet tussen.
Heeft te maken met de voorspanning die de lagers nodig hebben.
Waarschijnlijk zijn het idd de aandrijfasflenzen waar de olie vandaan komt.
Vaak een teken de de bak het wel een beetje heeft gehad en een revisie wil....vooral de diffentieel lagers.
Henk_Pigo
23-03-2005, 12:04
Ok, zijn deze flenzen makkelijk te vervangen met de bak eraan?
En wat moet een 2ehands/gereviseerde bak kosten ongeveer?
Rallye-VR6t
23-03-2005, 13:11
Een goede revisie waarbij je alles aanpakt, ben je aan materiaal al een 400euro verder.
Dan moet je nog een gek vinden die het schappelijk wilt doen, knoeiers en beunhazen genoeg maar die weten vaak niet hoe ze voorspanning e.d. moeten afstellen.
2e handsbak...kijk eens naar je eigen...2e hands is vaak even oud.
Henk_Pigo
23-03-2005, 17:41
Ff een paar piccies gemaakt daarnet. Ik dacht eerst dat t nog wel meeviel... maar beide zijkanten zitten aardig onder de rommel
http://83.137.144.42/fotoz/Henk/Golf%201/DSC02564.JPG
http://83.137.144.42/fotoz/Henk/Golf%201/DSC02571.JPG
http://83.137.144.42/fotoz/Henk/Golf%201/DSC02570.JPG
zijn het niet de keerringen van je aandrijfasflenzen?
Henk_Pigo
23-03-2005, 21:27
Dat vermoed ik dan wel ja! Vrijdag de bak er maar af en dan ff weer knutselen. Kan ook gelijk mn vliegwiel afgedraaid worden :)
ik zou zeggen pak een flink aantal doeken en maak het schoon en droog. laat hem een kwartier lopen ofzo en ga er onder liggen. misschien dat je dan ziet waar het vandaan komt
Henk_Pigo
23-03-2005, 21:37
Goed idee! Zal ik morgen gelijk ff doen!
Heb je ook al gekeken bij je snelheidskabel, als deze er niet goed in zit of de ruberen pakking die eronder zit is versleten, dan gooit hij de olie ook eruit tijdens het rijden. Komt ook veel voor en er wordt niet snel aan gedacht.
Als je keringen van de flenzen van de aandrijfas lek zijn kom je daar snel genoeg achter met los maken van de assen ga er dan niet onder staan met los maken:D want bakolie stinkt echt en je krijgt het niet uit je kleren ik weet er namelijk alles van.
Henk_Pigo
23-03-2005, 23:46
Die kabel heb ik nl al eens losgehad met het vervangen van mn koppeling. Hoort daar een rubber onder...? Ik heb hem enkel met dat plaatje en dat boutje vast zitten.
Maar van wat ik gezien heb, de bovenkant van de bak is verder droog, het is enkel bij de assen dat hij aan het zweten is...
Ik zal het vrijdag ff goed bekijken!
zeker effe droog maken, zodra hij weer begint te druipen kan je heel makkelijk natrekken waar het vandaan komt. als je gaat rijden wordt het verspreid door de rijwind dus schiet ook niet echt op. succes
Goed idee! Zal ik morgen gelijk ff doen!
Als ie stil staat heeft dat geen enkel nut ;-))
Henk_Pigo
24-03-2005, 23:07
Stel, ik zie morgen dat hij idd bij de bevestiging met de aandrijfas lekt, bij de flenzen. Wat is er dan lek, de keerringen die hierachter zitten? En hoe vervang ik deze?
Volgens Rene zit er in het midden van de beide flenzen een bout... ik heb ze bij mij niet gezien, zit alleen een rubber dop.
En kan ik dit alles fixen zonder de bak te verwijderen... het is makkelijker werken als ie eraf is, maar ik wil me dit als het kan ff besparen.
Ik heb dus totaal geen id hoe alles in elkaar zit.
Het gaat dus om een 5 bak van een golf 1 Gti
zoals ik al op msn zee....most gewoon eem` dien aandriefass`n los hoal`n en dat doppie eem` lus wip`n.... dr komt gain olie uut denk ik... :p
Henk_Pigo
24-03-2005, 23:11
O joah, nou dat kin wel op zich, moarrrr tis altied mooi als je waitn woar je weezn mottn. En dien oole 1100 zit notuurlijk haal aans in mekoar.
das woar...moar `t goat om`t principe toch...das toch wel `t zulfde?
Henk_Pigo
24-03-2005, 23:26
We zaln zain! :tongue:
Wat een gesprek :D
heerlijk niet die groninsche taal :p
Rallye-VR6t
25-03-2005, 17:55
Stel, ik zie morgen dat hij idd bij de bevestiging met de aandrijfas lekt, bij de flenzen. Wat is er dan lek, de keerringen die hierachter zitten? En hoe vervang ik deze?
Volgens Rene zit er in het midden van de beide flenzen een bout... ik heb ze bij mij niet gezien, zit alleen een rubber dop.
En kan ik dit alles fixen zonder de bak te verwijderen... het is makkelijker werken als ie eraf is, maar ik wil me dit als het kan ff besparen.
Ik heb dus totaal geen id hoe alles in elkaar zit.
Het gaat dus om een 5 bak van een golf 1 Gti
Het is al heeel lang geleden dat ik dit eens heb gedaan.
Maar ik heb een hulpstuk gemaakt.
Daarmee kon ik een draadeind in het midden schroeven, en dan de flens opdrukken. Dus een U met een draadeind erdoor.
Dan kun je een veerring losmaken, en de flens demonteren.
De rubberdop is met een schroevendraaier wel te verwijderen.
Er is een revisiesetje voor te krijgen bij VW.
Die bevat alles wat je nodig hebt.
Even vragen dus.
LET WEL, als je de rubberdop loshaalt, kan er olie uitstromen.
WilliamF
25-03-2005, 19:36
aandrijfas eruit halen, rubber dop met schroevendraaier weghalen... (deze gaan overlijden) en dan met inbus 6 de flens losschroeven, let wel achter de flens zit een veer en een klein koperen ringetje. flens incl veer en ringetje verwijderen en dan de keerring met een schroevendraaier eruit wippen en de nieuwe er op dezelfde diepte inmaken. de kans is vrij groot dat het koperen ringetje kapot is dus koop deze meteen bij de keerringen. bij het monteren van de flens deze met een breekijzer of iets dergelijks tegen de veerdruk in de bak indrukken en dan de inbus aandraaien. goed indrukken anders krijg je de inbus nooit vast. inbus op +- 35nm vastzetten. suc6
Henk_Pigo
26-03-2005, 00:33
Okee! Tnx voor de tips!!
Ben er vandaag nog niet direct aan toe gekomen om te kijken.
Maar dat komt binnenkort wel, beide fusees worden vervangen en dan gaat alles er toch in 1x af. Dus neem ik dit ook gelijk mee.
Henk_Pigo
26-03-2005, 21:19
Het zijn niet de keerringen bij de flenzen heb ik vandaag gemerkt. Gisteren even met motorontvetter bezig geweest in de wasbox. Diff. goed schoon gespoten.
Nu kijk ik vanmiddag onder de auto en ik zie dat de olie van bovenaf komt! Geen spetter op/aan het diff.
Dus binnenkort maar even checken of het de keerring is van de schakelas of toch de al eerdergenoemde km-tellerkabel.
vw stephan
15-04-2009, 17:02
hoi mensen ik ben zelf ook bezig met een versnellingsbak probleem bij mijn zijn door te lang door rijden van de vorige eigenaar met een te laag olie peil waarschijnlijk de hoofdlagers kapot.
ik heb een andere bak gekocht en deze wil ik gaan monteren
ik heb van een vw kenner gehoord dat ik de volgende dingen ook moet vervangen:
kering op de priseas
pakking tussen bak en blok
bronzen bus die op de prisas komt
nou vroeg ik me af waar je deze onderdelen kunt kopen los van de vw dealer en hoe jullie er over denken
golf mkII 16v
16-04-2009, 20:23
Wat voor bak??
The_Rabbit
16-04-2009, 22:57
Het zijn niet de keerringen bij de flenzen heb ik vandaag gemerkt. Gisteren even met motorontvetter bezig geweest in de wasbox. Diff. goed schoon gespoten.
Nu kijk ik vanmiddag onder de auto en ik zie dat de olie van bovenaf komt! Geen spetter op/aan het diff.
Dus binnenkort maar even checken of het de keerring is van de schakelas of toch de al eerdergenoemde km-tellerkabel.
Heb dit ook voorgehad op de Mk1. Keerring op de schakelas schijnt nogal een kwaaltje te zijn volgens mijn garage. Is ook makkelijk te vervangen. :thumbup:
vw stephan
22-04-2009, 08:25
hoi mensen ik heb de volgende dingen gekocht om mijn 4t bak lek vrij te maken :
prisas kering
bronzen bus
kering in de prisas
dit alles heb ik voor 30 euro gekocht bij de dago in doetinchem ( vw garage)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.