PDA

View Full Version : 1.6 benzine versnellingsbak, wat te doen?

matt202
17-07-2011, 09:20
hallo,

ben gisteren wezen proefrijden met een 1.6 5bak benzine.
ik kwam echter niet ver want na 50 meter, koppeling in te duwen, begon de bak te ratelen..
hij heeft hem later die dag eraf gehad en er bleek een bout afgebroken te zijn van de drukgroep. die is inmiddels vervangen maar is het verstandig om zo door te blijven rijden?

wat mij nog meer op viel is dat wanneer je de motor ruimte inkijkt en je kijkt bovenop de bak zou er een inbus schroefdop moeten zitten, die er dus niet zit en daarom zag je zo het draaiende wiel bewegen met wat roest erop?

dus mijn conclusie is: dop is er uit, kan water of vuil in gaan zitten of de olie heeft zich daar eruit gegooid en alles is gaan drooglopen / roesten waardoor de bout is afgebroken!?!?!

graag jullie ideeen en meningen..

De Pul
17-07-2011, 09:24
ik zou zeggen,giet gewoon weer olie in het koppelingshuis:screwy:

die dop maakt niets uit,en die bout is gewoon of ooit niet goed aangetrokken of het vliegwiel is niet op de juiste plaats gemonteerd.als alles eraf is geweest en goed terug gemonteerd[en het werkt goed] zou ik me er verder niet druk om maken.

fcapri
17-07-2011, 09:25
koppeling is droog, zit geen olie in, dus dat is normaal.
dat kapje hoeft er niet op te zitten, mijn fords hebben dat ook niet.

mogelijk is de bout te sterk aangetrokken waardoor die gescheurd was en nu afbrak. maar de bak zou niet mogen rattelen dan? tenzij het die bout was die rondslingerde op de drukgroep

matt202
17-07-2011, 09:29
bij het indrukken van de koppeling werd het geluid wel minder, maar omdat die dop eruit is klinkt het natuurlijk 2x zo hard..

ok, hij beld mij vandaag nog op over hoe en wat.
als het voor de rest geen kwaad kan vind ik het prima.
dan inderdaad nieuwe olie erop en dop erop en rijden..

jurie
17-07-2011, 09:47
ik denk dat het het beste is om iemand met verstand van zaken mee tenemen om naar de auto te kijken.

richard-polo
17-07-2011, 11:21
indd

René
17-07-2011, 12:19
dan inderdaad nieuwe olie erop en dop erop en rijden..

De Pul was sarcastisch....;)

matt202
17-07-2011, 14:41
nou de bak is eraf geweest, boutje is vervangen, vliegwiel en drukgroep zijn nagekeken en waren ook nog in orde. binnenkant is schoongemaakt.
dop word nu geregeld, dan is het weer netjes dicht. oliepeil was goed.
alleen nu is het wieltje afgebroken van de kmteller kabel, dus die moet ook nog nieuw maar goed dat is het geld en werk niet meer..

René
17-07-2011, 15:16
Tandwieltje van de tellerkabel is inderdaad niet duur...vergeet ook niet het borgringetje te vervangen. Wel leuk klusje om dat tandwieltje uit de bak te vissen...been there, done that :D