View Full Version : Hete diesel, koppakking?
Hallotjes,
Maatje van me rijdt in mijn passat 1600 diesel. Het valt m op dat ie steeds heter wordt, maar dat wordt het weer ook.
Er zit een nieuwe thermostaat in, de verwarming reageert snel, dus we vermoeden dat de waterpomp gewoon zijn werk doet.
Wel is nog een radiateur van een 1600 benzine gemonteerd. Ik heb vaker met een kleine rad rondgereden, zelfs met een TD, nooit problemen gehad.
We beginnen nu te denken aan een lek rakende koppakking. Hij rookt wel wat meer bij het optrekken, maar dat is alles. De koelvloeistof is schoon en er is geen sprake van vermogensverlies.
Wat zeggen de ervaren lui? hoe check ik of een koppakking begint op te raken? Gewoon binnenkort maar vervangen?
Roken doet zo'n ding altijd!
Ik zou persoonlijk weer een grote radiateur monteren, zit er niets voor niets op.
En goed nakijken hoe hij is afgesteld, als hij teveel brandstof binnen krijgt wordt en diesel ook warmer.
Net zoals een verkeerd inspuitmoment!
Roken doet zo'n ding altijd!
Ik zou persoonlijk weer een grote radiateur monteren, zit er niets voor niets op.
En goed nakijken hoe hij is afgesteld, als hij teveel brandstof binnen krijgt wordt en diesel ook warmer.
Net zoals een verkeerd inspuitmoment!
Ja die gaat er binnenkort ook op, moet alleen nog ff dat nippeltje repareren waar het kleine slangetje op gaat, die is afgebroken.
Zijn daar evt nog tips voor? :)
Afstelling is gecontroleerd bij het vervangen van de riem 12k geleden, stond goed.
Wat betreft de radiateur, zou je eens bij een bedrijf kunnen informeren die die dingen reviseren!
Ik zou de afstelling nog wel even controleren, een distributieriem rekt nog welleens iets uit.
Spierings
19-04-2011, 17:26
Zou zelf gewoon een nieuwe radiateur monteren, die nippel is toch gewoon van dat poreuse plastic ? ? Altijd grote kans dat na reparatie (kitten, lijmen of smelten)het nippeltje weer afbreekt.
hm, zit net ff te kijken voor een nieuwe
70cm x 32cm en 3,4cm dik is wel groot zat lijkt me? Valt me mee dat ie maar 37 euro kost nieuw! Aanradertje?? Koop ik er gelijk een reserve, met 3 passats diesel nooit weg :D
edit, de diesel (52cm) kost maar 25 euro :D:D
gti_power
19-04-2011, 17:44
Ik heb eventueel nog wel een rad van een td liggen de grooteste,mijn 1.6d werd ook altijd te warm met de oiginele rad.
De rad mag voor weinig weg.
Staat ook op marktplaats.
staande golf
20-04-2011, 19:44
is je meter wel goed? Ik dacht ook dat die van mij te warm werd. Doe ik de verlichting uit, dan is de temperatuur prima op de meter, doe ik de lampen aan dan loopt hij binnen enkele seconden op naar over 3/4 van de meter ;) . Zijn niet al te precies die meters......
Wel goed ontlucht na het vervangen van de thermostaat?
Ja alles is echt op de goede manier gegaan!
temperatuur van het blok kan oplopen tot 100 graden met de IR-thermometer!
Sjonge, er zit een nieuwe raditeur in, de grootste die er is...
het duurt nu alleen wat langer voordat ie heet is... je zou zeggen, nieuwe radiateur, nieuwe thermostaat, nieuwe slangen... Wat zien we over het hoofd???
staande golf
28-05-2011, 12:32
koelkanaal in het blok of kop verstopt zitten? Lucht in het systeem?
koelsysteem is compleet gespoeld, lucht zit er zeker niet int systeem...
Vanavond nieuwe sensor en klok erin, maar toch, 100Graden op de buitenkant gemeten met een IR thermometer? is dat veel teveel??
patjetta
28-05-2011, 16:51
Op welke buitenkant?
Van de radiateur of het blok?
Van het blok.
Wie kan vertellen wat ongeveer de gewenste temperatuur is van je water? en je olie? (40kW diesel)
Want gisteren een nieuwe dash erin gegooid, daar loopt de meter maar tot 3/4 op. De auto rookt geen witte rook, maar de koelvloeistof wordt wel vies, zou toch de koppakking gegaan zijn toen ie met de te kleine radiateur reed?
patjetta
29-05-2011, 10:12
Als je koelvloeistof zwart word is toch je koppakking kapot hij blaast dan van je cilinders naar je koelkanalen.
Ik heb dit ook gehad bij mijn diesel.
Je kan het zo testen.
Je moet de motor na een nachtje stil staan starten en een paar keer vol gas geve.
Niet tot de toerenbegrenzer maar tot ongeveer 3000 a 4000 toeren
Na ongeveer 15 seconde dat doen je motor uit zetten en je koelvloeistof reservoir openen.
Als je gesis hoort dan staat er druk op je koelsysteem en is de koppakking zeker lek.
De nieuwe pakking en bouten liggen al klaar, binnen paar weken moet dit gebeurd zijn, ff tijd vinden!
Maar de oorzaak van het warm worden blijft duister. zou het kunnen dat door een te kleine rad de koppakking lek is gegaan (door warmte), en nu er een grote rad in zit, maar de pakking lek is, alsnog teveel warmte is, alleen nu door de pakking, en niet door de rad...
Andere oorzaken van te warme diesels hoor ik graag... kan dat ook uitgezocht worden. (hij loopt té mooi om een pompprobleem te hebben.)
Die van mij liep ook prima met teveel vervroeging op de pomp, werdt ook te heet.
Pomp heb ik daarna netjes op tijd gezet 0.85 en geen problemen meer!
Ook kan je hem te rijk hebben staan, waardoor de temp oploopt.
Maarja als je stug wilt blijven volhouden dat er niks aan mankeert!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.