View Full Version : Geleidingspennen van remankerplaat
Zestienkleppen
21-02-2005, 22:03
Van een Golf 4 uit '01 heb ik achterremklauwen gehaald, en deze moeten binnenkort hun weg op mijn mk2 vinden. Nu merk ik alleen dat bij beide remankerplaten één van de 2 geleidingspennen wat speling heeft. Is dit gevaarlijk?
Meteen een ander vraagje er maar bij; waarmee kun je remklauwen het beste schoonmaken?
remklauwen schoonmaken: remmenreiniger
geleidepennen hebben altijd wat speling. Een klein beetje is niet erg. Maak dit ook goed schoon en zet het in nieuw vet.
Zestienkleppen
21-02-2005, 22:17
remklauwen schoonmaken: remmenreiniger
geleidepennen hebben altijd wat speling. Een klein beetje is niet erg. Maak dit ook goed schoon en zet het in nieuw vet.
Mooi, want nieuwe remankerplaten kosten 45 €uro's per stuk... :mad:
Van een Golf 4 uit '01 heb ik achterremklauwen gehaald, en deze moeten binnenkort hun weg op mijn mk2 vinden. Nu merk ik alleen dat bij beide remankerplaten één van de 2 geleidingspennen wat speling heeft. Is dit gevaarlijk?
Meteen een ander vraagje er maar bij; waarmee kun je remklauwen het beste schoonmaken?
Je bedoeld die pennen waarmee de klauwen vastgeschroeft zitten??...die hebben altijd wat speling...kan geen kwaad, de remkracht word toch niet via die pennen overgebracht...
Klauwen schoonmaken doe je eerst met remreiniger, en als je ze evt een kleurtje wil geven verder schoonmaken met thinner ....
Pedaalemmer
22-02-2005, 08:20
op nieuwe audi`s zie ik allemaal van die gore achterremklauwen...zijn die niet van aluminium? ze zijn echt allemaal geoxideerd
Zestienkleppen
22-02-2005, 08:36
Je bedoeld die pennen waarmee de klauwen vastgeschroeft zitten??...die hebben altijd wat speling...kan geen kwaad, de remkracht word toch niet via die pennen overgebracht...
Klauwen schoonmaken doe je eerst met remreiniger, en als je ze evt een kleurtje wil geven verder schoonmaken met thinner ....
Okee, merci :biggrin:
Een laatste vraag nog; welke inbusbouten moet ik gebruiken om de remankerplaat vast te zetten aan de auto? Die van een mk4 zijn namelijk 1 mm langer dan die van de mk2. Dit lijkt me geen probleem, maar toch even op safe he.
op nieuwe audi`s zie ik allemaal van die gore achterremklauwen...zijn die niet van aluminium? ze zijn echt allemaal geoxideerd
Deze zijn ook van alu...en ook vies... :rolleyes:
Pedaalemmer
22-02-2005, 12:06
de bouten pakken die het minst geoxideerd zijn :P
Zestienkleppen
22-02-2005, 12:14
de bouten pakken die het minst geoxideerd zijn :P
..of nieuw... :wink:
Zestienkleppen
23-02-2005, 17:03
Even een moeilijkere vraag; de mk4 klauwen hebben een banjo aansluiting, echter ik mis de banjobout (die is er met de remslang mee afgegaan). Nu heb ik mooie remslangetjes, met banjo aansluiting, echter zonder bijbehorende banjobout. Wie weet de specificaties van deze banjobout, het enige wat ik na kan meten is de dikte (M12) maar de spoed en de lengte niet. Het betreft een Lucas achterremklauw uit 2001. Op de pagina van Goodridge kan ik er een aantal vinden:
M12 x 1.50 x ???
M12 x 1.00 x 31,3
M12 x 1,00 x 25,4
M12 x 1.25 x 31.2
M12 x 1.50 x 31.0
M12 x 1.50 x 29.7
rara, welke is het?
*edit* nog effkes een plaatje dr bijhttp://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=12270&mode=fullsize
Zestienkleppen
05-03-2005, 16:56
update:
het verhaal met de banjobouten is na een hoop gedoe eindelijk opgelost, en vandaag heb ik het even uitgeprobeerd in de kou...
Dit is de huidige situatie:
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=12653&mode=normal
Dit komt erop:
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=12655&mode=normal
En dit is het probleem:
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=12654&mode=normal
Ik krijg de remslang van de remklauw niet los van de auto. Nu durf ik de boel niet te forceren omdat dan de remleiding erg verdraait. Is hier een bepaalde handeling noodzakelijk? Even ter verduidelijking, de remslang loopt hier naar links naar de remklauw. Je ziet het 'hitteschild' van de achterkant.
Dennis@polo86c.nl
05-03-2005, 22:27
Je moet de flexibele remslang tegenhouden (bij losse leiding: ringsleutel 13, bij aangesloten leiding steeksteutel 13) en de vaste remleiding losdraaien met steek 11, of (veel) beter: griptang.
Ruim van te voren goed inspuiten met WD40.
Zestienkleppen
05-03-2005, 23:58
Okee bedankt. Kan het zijn dat door de kou deze extra vastzitten...?
Cabby 82 TDi
06-03-2005, 12:28
Ze zitten altijd vast. Ben er maar op voorbereid dat je straks een nieuw kraagje met moer aan moet brengen op de stalen remleiding. Het is gewoon een kloteconstructie als je niet een speciale open ringsleutel 11 hebt.
Succes
vwbullit
06-03-2005, 12:36
hee dit is kikke.
Die achterklauwen van een mk2 zitten vaak vast ja.
Dus daar heb je met type 4 klauwen geen last meer van dan?????
en dat is dus idem over te zetten??
gr ben
Zestienkleppen
06-03-2005, 16:56
Ze zitten altijd vast. Ben er maar op voorbereid dat je straks een nieuw kraagje met moer aan moet brengen op de stalen remleiding. Het is gewoon een kloteconstructie als je niet een speciale open ringsleutel 11 hebt.
Succes
Hier dacht ik ook al aan, ik kan wel een extra sleuteltje kopen en daar een open ringsleutel van maken...?!
Zestienkleppen
06-03-2005, 16:59
hee dit is kikke.
Die achterklauwen van een mk2 zitten vaak vast ja.
Dus daar heb je met type 4 klauwen geen last meer van dan?????
en dat is dus idem over te zetten??
gr ben
Ik heb mij laten vertellen dat eigenlijk bijna alle handremconstructies geïntegreerd met de achterremklauw gevoelig zijn voor defecten. Dat wil niet zeggen dat de nieuwere generaties remklauwen niet beter zijn dan de oude :D Gereviseerde of nieuwe mk2 remklauwen zijn ongeveer even duur als 2001 mk4 remklauwen. Dan nog een oplossing voor de remslang erbij optellen.
vwbullit
06-03-2005, 18:49
kunje beter een as kopen van een seat toledo. past er zo onder alleen zitten je zuigers anders loopt minder vocht in.
Zestienkleppen
06-03-2005, 18:51
kunje beter een as kopen van een seat toledo. past er zo onder alleen zitten je zuigers anders loopt minder vocht in.
Komt ie nu mee... :wink:
vwbullit
06-03-2005, 18:52
hahahah ja nou heb de kans toen gehad
maar vond het onzin omdat ik op mn andere golfje alles nieuw erop had
vandaar
en beter laat dan nooit he hahahah
Zestienkleppen
07-03-2005, 11:00
Ze zitten altijd vast. Ben er maar op voorbereid dat je straks een nieuw kraagje met moer aan moet brengen op de stalen remleiding. Het is gewoon een kloteconstructie als je niet een speciale open ringsleutel 11 hebt.
Succes
Deze (2+3)??
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=12682&mode=normal
Hier dacht ik ook al aan, ik kan wel een extra sleuteltje kopen en daar een open ringsleutel van maken...?!
Nee je kan beter een *echte* open ringsleutel kopen.....die zijn sterker dan een gewone ringsleutel die ja aanpast..
Je moet van te voren ook met schuurlinnen de remleiding vóór de wartel blankschuren....alle roest er af..en uitbundig in gaan spuiten met GOEDE kruipolie (Imal of zo), niet met WD40...
En als je dan gaat losmaken....sleuteltje er op en dan met een hamer lostikken...niet continu krachtzetten op de sleutel dus...
Dan heb je de meeste kans dat een en ander heel los komt..
Anders het laatste stukje slang losmaken bij de eerst volgende koppeling, die is wat steviger, en dan dan in een banschroef de aansluiting op de klauw losmaken ....
Zestienkleppen
07-03-2005, 12:37
Sjonge jonge, en ik dacht dat het door mijn gepruts kwam dat ik het niet los kreeg...wat een ellende :D
Ik dacht er ook al aan gewoon dat stukje remleiding te laten vervangen bij de dealer anders...maar ik doe het liever zelf natuurlijk. Eerst deze tips (waarvoor dank!) even toepassen.
In dit geval gaat het niet echt op, maar ik haal altijd de aansluiting bij de klauw los. Lijmklem op de remslang, minder last van lucht die erin komt. Eerst ff stukkie los, en daarna gewoon de hele klauw draaien, gaat naar mijn idee echt het makkelijkste, aangezien de aansluiting bij de klauw nog wel los te krijgen is.
Zestienkleppen
09-03-2005, 16:20
kleine vordering;
- ik heb een open ringsleuteltje maat 10-11 gekocht.
- remleiding aan de achteras maar nieuw gekocht voor €5,75/stuk, kan ik het eventueel ook helemaal kapotdraaien ;)
Dit weekend ga ik weer een poging doen. Het weer is iig een stuk beter.
Zestienkleppen
29-03-2005, 11:45
update:
ondanks enkele problemen zitten ze er nu onder! Er is een duidelijke verbetering voelbaar, pedaal is veel minder sponzig de eerste keer remmen (waarschijnlijk heeft er toch altijd wat lucht in de remklauwen gezeten) en de auto duikt ook minder bij het remmen. Ik verwacht nog wel iets verbetering, aangezien er een beetje roest op de schijven zit momenteel.
De handrem is prima, en daar was het in eerste instantie allemaal om te doen natuurlijk.
Een ander vreemd verhaal is dat ik mijn spoorstangkogels links en rechts zou moeten vervangen, aantekening op het APK rapport de vorige keer van speling kleiner dan of gelijk aan 1 mm, echter ik kon nergens speling ontdekken. Er heeft ook een automonteur naar gekeken en die kon ook nergens speling vinden, binnenste-, buitenste spoorstangkogels, fuseekogels, allemaal goed. Dit terwijl ik de auto toch laat keuren bij de VW-dealer.... Ik ben benieuwd wat ze te zeggen hebben, de auto moet morgen gekeurd worden.
Zestienkleppen
01-04-2005, 12:22
Zo, was gisteren een spannende dag, ik word daar toch altijd wat zenuwachtig van. De VW-dealer begreep dat ik het gevoel had dat zij mij geld uit de zak wilden kloppen, en ze hebben er speciaal naar gekeken.
Het resultaat is dat de auto is goedgekeurd, en daar ben ik erg blij mee, en om gezichtsverlies te voorkomen is weer een aantekening over speling op de kogels opgenomen...terwijl mij toch echt verzekerd is door een andere garage dat er GEEN speling op zit :(
Maar al met al gelukkig, hij kan er weer een jaartje tegenaan!
Zestienkleppen
01-04-2005, 12:24
Oh ja, je mag weer booskijkers hebben met de APK. 25% van de koplampen mag afgescherm zijn.
Ik zou dan toch die spoorstangskogels vervangen. Zo duur zijn ze niet en als je ze vervangt weet je zeker dat ze goed zijn. Beter als dat je dadelijk onverhoopt in de berm ligt
Zestienkleppen
04-04-2005, 11:00
Ik zou dan toch die spoorstangskogels vervangen. Zo duur zijn ze niet en als je ze vervangt weet je zeker dat ze goed zijn. Beter als dat je dadelijk onverhoopt in de berm ligt
Nou, ik had nogal weinig tijd voor de APK-keuring, dus dacht ik, dat laat ik ff doen door een garage. Krijg ik 30 minuten na het afleveren van de auto een telefoontje dat ze niks kunnen vinden en dat ik de auto wel weer op kan komen halen... :confused:
Wat dan?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.