PDA

View Full Version : 3B kopen, waarop letten?


Nick Mattheus
07-02-2011, 17:42
Ik ga deze week kijken voor een Passat 3B (althans, dat denk ik) te kopen.
Deze is een 2.5l V6 TDI full option, een automaat dus...

Op welke punten moet je hier het meetste op letten?
Zijn hier kwaaltjes die ik zeker moet weten, misschien ook met de automaat?
Weet er ook iemand hoe het juist zit met het verbruik?

Hoop dat jullie mij wat meer hierover kunnen bijbrengen. :thumbup:

J-9A-N
07-02-2011, 17:55
Let op tikkende geluiden uit de motor,dit geeft vaak aan dat de nokkenassen versleten zijn. (kosten ongeveer 1000 euro Ex montage)
Ook de automaatbak moet probleemloos en bijna niet voelbaar schakelen.
Is dit niet het geval dan zit er vaak een dure revisie aan te komen.

Gijs
07-02-2011, 18:25
Bepaalde motorcodes van de 2,5TDI hebben idd last van versleten nokkenassen. Allemaal zo rond de 2 ton. Eventueel kun je Stijn hier meer over vragen... die heeft een 3BG 2.5TDI 4motion gehad.

Verder, de voorwielophanging is nogal eens gaar. Speling op draagarmen, kogels etc. Voor de rest; top auto's om fijn mee te cruisen! :)

vw dennis
07-02-2011, 19:19
Idd de nokkenassen, automaat bak geeft nauwelijks problemen bij dit soort auto's. Verder idd zoals gezegt onderstel op speling/geluiden. Spoorstangkogel hoesjes scheuren nog wel eens, evenals de homokineet hoezen. Meteen bij aanschaf even controleren of de stop al uit de watervangbak is verwijderd. Dacht ook dat bij deze modellen vaak de carterontluchting verschrikkelijk poreus was, en dus lek zou zijn..

Laatste tijd op werk, (denk per toeval) veel gezien dat de raammechanieken gingen lekken.

Over het algemeen goede auto's :thumbup:

Stijn
07-02-2011, 21:57
Nokkenassen, nokkenassen, nokkenassen, dat is inderdaad (zoals al meermale correct gezegd hier) het grote euvel van de oude V6 TDI's. Het is vrij eenvoudig te zien eigenlijk, als je de olievuldop eraf draait zie je al een nok. De kans is natuurlijk dat die nog goed is en de rest niet, draai om het zeker te weten een klepdeksel eraf.

Nokkenasset kost op eBay een 700 euro, vermeerderd met een distributieset die voor deze motoren zelfs daar een 400 euro kost (!).

Stijn
07-02-2011, 21:58
Oh, en het het zijn geen zuinigheidswonders. Mijn V6 TDI automaat 4-motion had natuurlijk heel wat mee te sleuren, maar die redde krap aan 1:11 met een rijstijl van steady 130-140 op de snelwegen.

VwJarnoGT
10-12-2013, 12:24
Binnenkort kijken naar een Passat Variant 1.8 20v uit '98.

Huidige eigenaar heeft al aangegeven dat de motor bij starten een 'dieselgeluid' maakt wat na een klein poosje weg is..
Wat kan dit zijn en waar moeten we nog meer op letten bij aanschaf?

BvD :thumbup:

Johan1982MK1
10-12-2013, 13:48
Radiateuren zijn vaak lek. En let tydens het rijden erop of de koppeling/vliegwiel goed is. Ook een duur grapje. Verder kijk ik altijd of er boekjes bij zitten en alle sleutels e.d. en gewoon de algehele staat van de auto bekijken, of de km stand logisch is en of alles werkt. Clima of airco en alle ramen omhoig en naar beneden gaan. Achterwissers zijn ook meestal stuk. Zijn maar kleinigheidjes maar misschien drukt dat de prijs nog iets en tis klote als je er pas later achterkomt dat t stuk is (meestal kom je daarachter als je t nodig bent)

dutchblade
10-12-2013, 19:32
de achterkleppen rotten vak onder het raam, en de voorophanging kan klapperen...


en een dieselgeluid bij het starten?? klepstoters niet goed op druk?? dat kan meerdere (ook dure) redenen hebben..

powah
10-12-2013, 19:47
kan zijn dat het de nokkenasverstellers zijn bij dat dieselgeluid bij starten. Mij altijd verteld dat het geen kwaad kon alleen een vervelend geluid.

VwJarnoGT
10-12-2013, 19:47
Oke, thnx mannen :thumbup:

catch me
11-12-2013, 23:33
Oke, thnx mannen :thumbup:
Al iets gevonden? Wat zoek je benzine of diesel? Heb een mooie 3BG 1.9 tdi te koop bomvol met opties, verkoop i.v.m auto van mn werk :shake:

VwJarnoGT
12-12-2013, 10:43
Benzine, heb zelf een Tdi ;)

Zoals het nu lijkt kan ik "liek om" met een 98-er Passat 1.8 20v.

Mocht het gelukt zijn spam a.s.a.p foto's in een eigen thread.