PDA

View Full Version : GTI motor op LPG


Split52
19-01-2004, 13:56
Hoi!

Ik ben van plan een Golf motor in mijn T3 in te bouwen. Nu zit ik te denken aan een GTI motor maar hoe gedragen deze zich op LPG? Zijn er ook carburateur motoren met een wat meer vermogen?
Mijn vraag is dus: Kan ik met een gerust hart mijn T3 met GTI motor (16V?) op Lpg rijden of is het beter een carburateurmotor te monteren, in het geval van carburateur welke motor heeft het meeste vermogen?

Wat kosten deze motoren ongeveeer?

Bedankt, Michel

Christiaan
19-01-2004, 14:07
moet je stijn (wax) ff vragen, die heeft een KR ingebouwd in een doka.....

Gert
19-01-2004, 14:23
Wax a.k.a. Stijn had een turbo op een 16 v gemonteerd

Niet bij te houden ondanks het hoge gewicht
En het fluitje mmmmm

Split52
19-01-2004, 14:25
Wax a.k.a. Stijn had een turbo op een 16 v gemonteerd

Niet bij te houden ondanks het hoge gewicht
En het fluitje mmmmm

Nou dat is nou ook weer niet de bedoeling, ik hoef ook niet snel te gaan. Als ik die brakke WBX maar kwijt ben......

Ben ook niet echt geinteresseerd in de ombouwwerkzaamheden opzich maar meer in de motoren en de lpg gedragingen.. Alhoewel ik tips natuurlijk nooit afwijs..

Michel.

Stijn
19-01-2004, 15:11
Volgens mij zijn er nogal wat 90pk carburateur motoren, die zijn op iedere straathoek te vinden voor een paar centen (schat een euro of 150)
Je kunt twee dingen doen: een diesel/turbodiesel bak zoeken waar een Golf blok zo aan past of een pasplaat kopen voor je huidige WBX bak.
Als je gaat voor een dieselbak dan moet je echter wel rekening houden met het feit dat je blok iets achterover in de steunen komt te hangen. Gaat met het motorblok prima (kan ik uit ervaring zeggen) maar als je carburateur rijdt dan is het te scheef voor de vlotterbak. Moet je dus weer spruitstukkken gaan verzinnen enzo.

Ik heb destijds een 139pk GTI16V motor in mijn bus gebouwd, eerst op Webers maar daarna weer gewoon op injectie. Hing aan een TD 5-bak. Later nog is alles radicaal omgebouwd naar 1.9L 16V turbo.

http://home.planet.nl/~koni1691/88/108_0852.JPG

Stijn
19-01-2004, 15:13
Geen verstand van LPG trouwens, dat is om op te koken.
Wat ook past: Audi 5cyl's!

Split52
19-01-2004, 15:48
Hey bedankt,

Ik was van plan om het koppelhuis van een diesel om te zetten op de wbx bak, zo heb ik de langere overbrenging en toch de aansluiting voor het golf blok.

Ik denk dat als je carterpan etc. overzet moet je een dieselmotorsteun gebruiken, of kan je die wbx steun op een of andere manier toegepast?

Hoe zou dat LPG systeem op zo'n 16V gaan, ik moet namelijk wel LPG erop hebben omdat ik dat al op kenteken heb en dus verplicht is voor de APK. Ook is een lpg wat makkelijker verkoopbaar want die bus is voor de handel...ben even wat aan het inkorten in de hoeveelheid autos.

Wat zijn de prestaties van zo'n 16V eigenlijk in de t3? Die motoren kunnen redelijk veel toeren draaien dus je top zal wel hoog liggen of???

Michel

Stijn
19-01-2004, 17:33
Ik zou de motorsteunen, carterpan, oliepomp en waterpomp/slangen etc van een dieselbus gebruiken want dat is allemaal directe 'bolt-on'.

Prestaties van de 'gewone' 16V (zonder turbo) waren voldoende, maar niet angstaanjagend. Zo'n 16V heeft veel pk's in hoge toeren maar weinig koppel, en dat heb je eigenlijk nou net nodig met 1500kg aan bus. Toen de turbo erop ging werd het een heel ander verhaal en was het een regelrechte GTI killer.

Ik weet dat er gas in te bouwen is in 16V's, ik geloof dat dat met een soort sandwich plaat werkt tussen je gasklephuis en het inlaatspruitstuk!

Stijn
19-01-2004, 17:34
Oh hij liep wel hard ja, teller was niet groot genoeg en die ging tot de 180......