View Full Version : SPOED onverzekerd maar wel apk!?
martijnvanderh
25-10-2010, 13:09
Hallo!
Mijn vraag is de volgende. Ik heb naast de kever een daily. De daily word binnekort verkocht. Nu heb ik vast een andere auto gekocht. Hier moest nog wat aan gebeuren en sinds dat ik hem op mijn naam heb staan (sinds 02-10-2010) heb ik de auto gestald staan. Heb echter verzuimd deze auto te verzekeren.
Nu las ik op internet dat ik een boete kan krijgen, deze heb ik nog niet gehad.
Wat is jullie ervaring hiermee? Krijg je daadwerkelijk die boete of is dat alleen als je aangehouden word terwijl je RIJDT zonder verzekering?
Indien een auto geen verzekering of apk heeft dient deze geschorst te worden.
Zoniet dan loop je het risico een bekeuring te krijgen.
Dit gaat btw automatisch,dus niet alleen wanneer je aangehouden word.
martijnvanderh
25-10-2010, 13:15
Ik ga hem vandaag verzekeren.
Dus die boete krijg ik dus wel? Of kan het ook gebeuren dat je geen bekeuring krijgt?
Nee hoor, die krijg je niet ALTIJD... ik denk dat je de dans nu net ontspringt, gelukkig maar!
martijnvanderh
25-10-2010, 13:20
Nee hoor, die krijg je niet ALTIJD... ik denk dat je de dans nu net ontspringt, gelukkig maar!
Hoe komt het dat ik de dans ontspring dan? Waar ligt de limiet?
Je kan hem ook nog achteraf krijgen, heb ik gehad. Was ie 2 dagen onverzekerd. Kreeg ik een maand nadat ik hem verzekerd had een brief: "Wij hebben geconstateerd dat uw auto tussen die en die datum niet verzekerd is geweest" Boete: 320 euro. Tenzij ik kon aantonen dat hij die 2 dagen wel verzekerd was, wat ik niet kon.
Idd , de gegevens worden volgens mij eens in de zoveel dagen door de computer gehaald.
Het is dus best mogelijk dat je geen bekeuring krijgt.
Misschien kun je de verzekeraar vragen de polis met terugwerkende kracht op een eerdere datum in te laten gaan.
martijnvanderh
25-10-2010, 13:43
Net even contact gehad met m'n verzekeraar. Deze geeft aan dat ik niet meteen bang hoef te zijn voor een boete. Er zal altijd eerst een waarschuwing verstuurd worden. De controle is steeksgewijs.
martijnvanderh
25-10-2010, 14:20
Maar op internet hierover ook weer wisselende berichten. Iemand ervaring?
Verzeker hem nou gewoon met terugwerkende kracht (mijn tussenpersoon heeft dat eens gedaan, jaaaren geleden) of schors hem.
martijnvanderh
25-10-2010, 14:25
Verzekeren kan niet zo lang terug. Kunnen op dit moment een paar dagen vanaf gesnoept worden.
Ik ga hem per vandaag verzekeren. Dan hoop ik maar het beste ervan.
Verzeker hem nou gewoon met terugwerkende kracht (mijn tussenpersoon heeft dat eens gedaan, jaaaren geleden) of schors hem.
heb ik ook wel gedaan , geen problemen gehad .
Bij mijn huidige auto was er iets mis gegaan met de verzekering. Ik bleek al 2 weken onverzekerd rond te rijden. Dat wist ik dus doordat ik een brief kreeg van de rdw met het verzoek om mijn auto te verzekeren. Bij de volgende x zou der een boete volgen.
mijn collega heeft vlak voor die naar Suriname ging nog een mazda gekocht, niet verzekerd voor die weg ging.
hij heeft geen bekeuring gehad maar de verzekering accepteerde de hele auto niet meer om te verzekeren.
moest ie maar direct doen toen die hem kocht.
breadfan83
25-10-2010, 17:58
Maar op internet hierover ook weer wisselende berichten. Iemand ervaring?
Er wordt registercontrole gedaan, gewoon steekproefsgewijs. Wordt jouw kenteken er uit geprikt en ben je onverzekerd of zonder apk, krijg je de boete.
Geen apk is 90 euro, geen verzekering zat ergens achterin de 300 geloof ik. Als ze je eenmaal gevonden hebben komt de volgende bekeuring redelijk snel. Hebben ze je niet gevonden, mazzel gehad. ;)
Vraag me hoe ik 't weet... :tongue:
heb onlangs een derby gekocht en meteen verzekerd.
blijkt dat dat niet meteen in het systeem staat bij de polite.
kom de dag erna uit mn werk, bon onder de ruitenwisser.
krijg bericht over de hoogte van het bedrag.
naar het politiebureau gegaan met de bon,
pech gehad! bon was al weg, konden er niks meer aan doen.
ze kon me wel mededelen dat het volgens haar zo'n 480 euro was!!
wel contact gehad met de verzekeraar en die gaan het nu verder
regelen.
breadfan83
25-10-2010, 18:42
heb onlangs een derby gekocht en meteen verzekerd.
blijkt dat dat niet meteen in het systeem staat bij de polite.
kom de dag erna uit mn werk, bon onder de ruitenwisser.
krijg bericht over de hoogte van het bedrag.
naar het politiebureau gegaan met de bon,
pech gehad! bon was al weg, konden er niks meer aan doen.
ze kon me wel mededelen dat het volgens haar zo'n 480 euro was!!
wel contact gehad met de verzekeraar en die gaan het nu verder
regelen.
Zoiets heb ik ook gehad.
Zag de vangrail aan voor een finish-lint, dus ik vol met de Jetta er op af. Politie erbij... zo meneer, ook nog niet verzekerd?
Scheen de verzekering effe vergeten te zijn de papieren in te voeren, reed ik dus al weken onverzekerd rond, en ondertussen wel betalen! Met terugwerkende kracht en heel veel excuses alsnog ingeschreven en in orde gemaakt, konden ze gelijk 3.000 euro voor de vangrail betalen. :D
Je hebt kans dat -met de melding dat-ie verzekerd is- er een controle plaatsvindt (geautomatiseerd) en dat je dus alsnog een boete krijgt.
Let wel, het is geen bekeuring, want het is volgens mij een misdrijf, en geen overtreding.
Waarom heb je 'm niet gewoon geschorst, als je aangeeft 'm toch ook meteen gestald te hebben?
dutchblade
25-10-2010, 19:08
Ik heb ook een keer een half jaar onverzekerd gereden met de auto van de zaak. Ongeluk gehad, komt de agent er vrolijk bijstaan vertellen dat de auto niet verzekerd was. Gelijk bellen met de tussenpersoon, en inderdaad, maatschappij had een typefout met het kenteken gemaakt... ( dacht dat dat niet kon, en dat ze kentekens via de rdw valideren, niet dus.) Agent verteld, en was in orde....
Gewoon met terugkerende kracht verzekeren.. heb ook wel eens een auto gekocht en een week later mijn tussenpersoon gebeld. Was geen probleem....
Het kan zelfs voorkomen dat de verzekerings maatschapij jouw kan weigeren, ze geven dan de reden dat er van alles met de auto gebeurt kan zijn blabla.
Maar belangrijker Heb je hem al verzekerd :p
Vaak loopt de polis nog een maand door op de oude auto, ff bellen met je maatschappij.
Jens
Zodra ik een auto ophaal,dus ermee naar huis rijdt,
bel ik de verzekering met de gegevens etc.door.
Dan is ie officieel vanaf dat moment verzekerd.
En als bijv.de apk is verlopen schors ik 'm en moet ik 'm op
een auto-ambulance vervoeren.
Volgens mij mag een geschorste(dus onverzekerde)auto niet half gesleept worden?
Dat de achterkant zelf dus meerijdt?
Je moet idd gewoon je verzekering bellen.
Op de RDW site kun je zien of ie verzekerd is,daar duurt het vaak even voor er "ja" bij staat! ;)
Een boete krijg je idd als ze jouw kenteken eruit pikken,
net als zonder apk.
Maar onverzekerd rijden,of zonder APK(ben je gelijk ook niet verzekerd)
raad ik niemand aan :shake:
golf racer
19-01-2011, 22:01
sorry late post
ik heb gehad dat ik wel verzekerd was maar verzekering was vergeten het door de geven aan de rdw
gevolg na 3 weken werd ik aangehouden met de mededeling u bent niet verzekerd
ik beweerde van wel kreeg de boete van 320 euro maar had een week de tijd
om een wam verklaring te laten zien bij de blauw petten dan werd hij gewist
de verklaring gehaald bij me verzekering en laten zien en boete gewist
Chriskee.
20-01-2011, 14:06
Toen ik mijn zwarte Golf kocht, was deze APK afgekeurd.
Dan wordt een verzekering geweigerd en moet ik hem feitelijk schorsen, maar gezien ik aan de auto bezig was om deze gekeurd te krijgen, had ik 'm niet geschorst.
Mede ook omdat je, als de auto binnen 1 kwartaal van de schorsing afgehaald wordt, je de wegenbelasting van dat kwartaal nog moet betalen.
Ik ben toen, halverwege de reparaties, naar een keuringsbedrijf geweest alwaar deze weer afgekeurd werd, dat raadde hij me toen aan.
Na een goedkeuring voor de APK direct verzekerd.
Denk dat er een kleine maand overheen gegaan is, maar heb tot nog toe geen boete ervan ontvangen.
Ander verhaal:
Omdat ik zondag een auto ga ophalen om te slopen, heb ik de RDW gebeld.
Het gaat om een auto die voor onderdelen zal dienen voor mijn Golfje. APK is in 2006 afgelopen (nooit meer de weg op gegaan) en wordt door mij per direct gesloopt en het kenteken opgestuurd ter vernietiging.
Ik wil het kenteken dezelfde dag ter vernietiging opsturen als dat ik hem op naam zet, echter wist een medewerkster bij de RDW mij te vertellen dat ik de auto MOET schorsen, omdat ik anders, ook al is het kenteken al verzonden ter vernietiging, een boete kan krijgen.
Mijn gevoel, wat hier ook al enkele malen bevestigd wordt, is dat dit steekproefsgewijs gaat en dat je af en toe geluk hebt.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.