View Full Version : Belgische keuring VERLAGING
sponzenbroekske
16-09-2010, 17:12
Ik heb een schroefset gemonteerd.
Ik heb een goca-attest
Ik heb een NIET ingevuld montageattest.
Afgekeurd op de keuring omdat mijn montageattest en validatieverslag ontbreekt.
validatie = goca dus dit is inorde
Als ik het montageattest laat invullen, zou het dan inorde zijn?
Ik heb nog iets gehoord van geometrische keuring, wat is daarmee?
En de geschatte kosten?
mooi stukje dat wim geschreven heeft op www.golfmk2.be
Ik lees hier soms dat mensen niet juist weten hoe je een auto moet gekeurd krijgen die verlaagd is. Dus zal ik eens een topic hier over schrijven.
Hoe moet je juist een verlaagd voertuig keuren:
1. Bij de aankoop van een verlagingsset moet je kijken of ze over een validatieverslag beschikken deze zou dan bij de set moeten zitten. Elke verkoper van schroefsetten zou over de kennis moeten beschikken welke merken er validatieverslagen uitschrijven.
Op dit validatieverslag staan de volgende gegevens:
-Goedkeuringsnummer
-Verslagnummer
-Erkend labo
-Verlagingsonderdeel
-Voertuig
-Vering vooraan
-Vering achteraan
-Demping
-Bodemvrijheid
-Wielgeomatrie
-Opmerking
-Validerende instelling
2. De schroefset zou geplaatst moeten worden door een erkende garage. Na het plaatsen zal de garage een montage-attest verbouwing uitschrijven.
Op dit montage-attest verbouwing staan de volgende gegevens:
-Montage uitgevoerd door
-Eigenaar voertuig
-Gegevens voertuig
-Gegevens verbouwingskit
-Hoogtemeting
-Montageverklaring
3. Met deze 2 documenten kan je dan een afspraak maken voor een geometrie keuring. Dit kan in 2 keuringsstations namelijk in Willebroek of in Alken. Hier moet je een telefonisch afspraak voor maken op het nationale afspraaknummer 0902/02010 (€1,00/min.). Dit nummer is bereikbaar van 8u00 tot 17u00
Hier meten ze dan volgende dingen:
a. Het opmeten van de wielgeometrie op een wieluitlijningsbank (verificatie van de correcte afstelling van de stand van de wielen).
b. Het opmeten van het chassis met een drie-dimensionele meetbank (verificatie van correcte geometrie van het chassis).
Indien dit allemaal in orde is krijg je het derde en laatste attest namelijk het keuring geometrie: syntheseverslag.
Op dit keuring geometrie: syntheseverslag staan de volgende gegevens:
-Wielgeometrie
-Chassisgeometrie: zie bijlage
-Chassisgeometrie: (facultatief)
-Voertuiguitlijn rapport
4. Nu kan je met deze 3 attesten naar een keuringstation naar keuze gaan voor een jaarlijkse keuring.
Pfoe, dan hebben wij het in Nederland toch een stuk makkelijker geregeld :D
Jel Golf 2 GTI
16-09-2010, 19:02
Hej mpontage attest moet ingevuld zijn.
Sommige garagisten doen het mits betaling van 30 a 50eurie's.
Op de keuring doen ze dan een geometrie test wat wil zeggen dat ze kijken of alles perfect recht is.
Mijn broer zen auto was in orde met de documenten maar werd afgekeurd omdat de terugslag van de draaing van het wiel met 0.1mm te veel afweek :screwy:
Wij hebben dus gewoon een orginele set liggen voor de keuring die een 6-tal vrienden gebruiken elk jaar.
Het ombouwen is ff half dagje werk maar spaart veel miserie uit.
Grtz Jel
België zuigt enorm, was ik maar Nederlander :(
sander_beer
16-09-2010, 19:13
lang leve belgie ;-)
daarom heb ik dus een oldtimer gehaald
lang leve belgie ;-)
daarom heb ik dus een oldtimer gehaald
Dat is vanaf 2015 ook gedaan ;)
patjetta
16-09-2010, 20:16
Maar de wegenbelasting is tog wel veel minder in belgie?
sponzenbroekske
16-09-2010, 20:16
mooi stukje dat wim geschreven heeft op www.golfmk2.be
3. Met deze 2 documenten kan je dan een afspraak maken voor een geometrie keuring. Dit kan in 2 keuringsstations namelijk in Willebroek of in Alken. Hier moet je een telefonisch afspraak voor maken op het nationale afspraaknummer 0902/02010 (€1,00/min.). Dit nummer is bereikbaar van 8u00 tot 17u00
Zou het kunnen dat ze dit ook in sint job doen, want de keuringmeester (of hoe moemt dat) heeft gezegd dat ze "de verlaging daar ook kunnen meten, kost € 125,00)"
ik bedoel brasschaat, ligt er juist naast :)
sponzenbroekske
16-09-2010, 20:17
Maar de wegenbelasting is tog wel veel minder in belgie?
Ja maar de verzekering veel duurder :mad:
patjetta
16-09-2010, 20:19
Ow dat schiet dan ook niet echt op.
sponzenbroekske
16-09-2010, 20:34
Ow dat schiet dan ook niet echt op.
En onze wegenbelasting wordt niet op het gewicht van de auto bepaald.
mja jullie wegen zijn ook gwn kut. Daar zou ik sowieso geen wegenbelasting voor betalen. Wel ideaal dat een oldtimer niet meer gekeurd hoeft te worden!
Als ik daar woonde sleutelde ik gewoon een orginele veren set eronder...keuren en schroefset er weer onder. Dat kost je ook 2 uurtjes en scheelt een boel papierwerk en brul!
ErikvanBilsen
17-09-2010, 07:41
Maar hoe zit het dan als je een ongeluk krijgt?
Want dan heb je toch iets wat niet mag.
jettaracing
17-09-2010, 08:11
Wat leven wij dan toch in een heerlijk (fries)land hier :tongue:
Wat leven wij dan toch in een heerlijk (fries)land hier :tongue:
Waar ze 's ochtend om half 8 alweer staan te flitsen in de bosjes @Jettamania city.
Maar hoe zit het dan als je een ongeluk krijgt?
Want dan heb je toch iets wat niet mag.
Dan heb je pech. :D
Dan redeneren ze van 'ach, auto was niet reglementair verlaagd > geen uitbetaling van verzekering'. En dan mag je maar hopen dat er geen dode bij gevallen is of je mag je hele inboedel verkopen.
Jel Golf 2 GTI
17-09-2010, 13:30
Zou het kunnen dat ze dit ook in sint job doen, want de keuringmeester (of hoe moemt dat) heeft gezegd dat ze "de verlaging daar ook kunnen meten, kost € 125,00)"
ik bedoel brasschaat, ligt er juist naast :)
Ja daar ga ik ook altijd.
Oostmalle doet het ook denk ik.
Ik denk zelfs dat ze het in elk keuringsstation kunnen.
Grtz Jel
sponzenbroekske
17-09-2010, 22:12
Ja daar ga ik ook altijd.
Oostmalle doet het ook denk ik.
Ik denk zelfs dat ze het in elk keuringsstation kunnen.
Grtz Jel
Dan woon jij in de buurt? Ik zelf in sint job :) (andere kant dan de keuring)
En het gaat zeker niet in elk station, ze worden stilaan 1 voor 1 geupgrade :)
ON TOPIC: hoeveel kans heb ik om er door te zijn als ik de schroefset zelf heb gemonteerd en gecontroleerd met een rolmeter? :)
mja jullie wegen zijn ook gwn kut. Daar zou ik sowieso geen wegenbelasting voor betalen. Wel ideaal dat een oldtimer niet meer gekeurd hoeft te worden!
Als ik daar woonde sleutelde ik gewoon een orginele veren set eronder...keuren en schroefset er weer onder. Dat kost je ook 2 uurtjes en scheelt een boel papierwerk en brul!
:thumbup: :D
Jel Golf 2 GTI
17-09-2010, 23:35
Dan woon jij in de buurt? Ik zelf in sint job :) (andere kant dan de keuring)
En het gaat zeker niet in elk station, ze worden stilaan 1 voor 1 geupgrade :)
ON TOPIC: hoeveel kans heb ik om er door te zijn als ik de schroefset zelf heb gemonteerd en gecontroleerd met een rolmeter? :)
Ik woon in Nieuwmoer (kalmthout) dus idd in de buurt ja :D
De geometriekeuring moet je best laten afstellen anders denk ik niet dat je erdoor bent.
Bel ff naar de MACO in St-lenaerts, die mannen hebben het bij men broer ook gedaan.
Grtz jel
sponzenbroekske
18-09-2010, 06:14
Ik woon in Nieuwmoer (kalmthout) dus idd in de buurt ja :D
De geometriekeuring moet je best laten afstellen anders denk ik niet dat je erdoor bent.
Bel ff naar de MACO in St-lenaerts, die mannen hebben het bij men broer ook gedaan.
Grtz jel
Heel goed Maco ken ik ken! :)
Thx allemaal voor de hulp ik denk dat ik er nu wel uit kom :)
Jel Golf 2 GTI
18-09-2010, 06:28
Heel goed Maco ken ik ken! :)
Thx allemaal voor de hulp ik denk dat ik er nu wel uit kom :)
No problemo, hou ons hier op de hoogte e :thumbup:
sponzenbroekske
09-10-2010, 19:14
even een update
Ik ben naar de keuring geweest met een slecht resultaat. Ik was natuurlijk eerst langs Maco geweest om de wagen uit te lijnen en dit was nu juist het probleem, de uitlijning. Terug een afspraak gemaakt voor aanstaande donderdag om te zien wat het probleem is :thumbup:
Goed nieuws: Ik mocht zelf het montage-attest invullen!! Waarom: omdat ik dit zelf heb geïnstalleerd :thumbup:
Dus zoals reeds gezegd, de benodigde documenten:
Montage-attest (mag zelf ingevuld worden als je het zelf hebt gestoken)
GOCA attest (geleverd door de fabrikant van de vering)
TüV attest (geleverd door de fabrikant)
Dan moet je hem laten uitlijnen en een afspraak maken bij de keuring voor geometriecontrole(slechts drie centra (Brasschaat, Alken of Willebroek))
:)
Dat is vanaf 2015 ook gedaan ;)
wa gaat er verandere mss?
wa gaat er verandere mss?
Men wil een beperkte jaarlijkse of 2 jaarlijkse keuring oprichten voor oldtimers, voor gesjoemel tegen te gaan
The_Maxx
14-10-2010, 21:30
mag ik een aanvulling doen? ben dan wel geen belg, maargoed
polo van 1994 of eerder (polo86c) krijg je de wielgonometrie bijna onmogelijk terug juist bij verlagen. Er zijn wel mogelijkheden voor, maar ik vermoed dat dat in belgie niet mag (camberplaten en/of sleufgaten op de bevestiging van de draagarmen)
Dus of de auto dan nog gekeurd kan worden weet ik niet?
Jel Golf 2 GTI
14-10-2010, 22:56
mag ik een aanvulling doen? ben dan wel geen belg, maargoed
polo van 1994 of eerder (polo86c) krijg je de wielgonometrie bijna onmogelijk terug juist bij verlagen. Er zijn wel mogelijkheden voor, maar ik vermoed dat dat in belgie niet mag (camberplaten en/of sleufgaten op de bevestiging van de draagarmen)
Dus of de auto dan nog gekeurd kan worden weet ik niet?
Dit hebben wij bij een Honda civic gedaan waar we een blok ingelegd hebben van een Integra.
Wagen zou volgende maand naar de keuring gaan dus ben er ook wel benieuwd naar.
Wij hopen dat ze er niets van zeggen maar ik vrees re voor.
The_Rabbit
15-10-2010, 11:01
Ik had wat anders voor. Ik had over 2 jaar men Mk1 laten keuren om in te schrijven en hij was verlaagd met een schroefkit die ik zelf geplaatst had. Resultaat,men garagist kwam niet door de keuring omdat ik ook geen montageattest had en men geen meting kon verichtten op de achterste schokbrekers??? Dus wat gedaan: schroefset er vanonder gehaald en originele vering eronder. Resultaat: auto was goedgekeurd. Nu laat in dat zelfde jaar een verlagingsset van Weitec steken,omdat de originele schoks bijna versleten waren, bij een erkende installateur met alle papieren ingevuld erbij. Auto laten uitlijnen, men garagist naar de jaarlijkse keuring, auto van de 1ste maal goedgekeurd. Men heeft dus gewoon op de keuring niet naar de verlaging gekeken of geen enkel certificaat gevraagd?! :screwy: Vind ik wel straf?!
steven16v
15-10-2010, 11:53
Hej mpontage attest moet ingevuld zijn.
Sommige garagisten doen het mits betaling van 30 a 50eurie's.
Op de keuring doen ze dan een geometrie test wat wil zeggen dat ze kijken of alles perfect recht is.
Mijn broer zen auto was in orde met de documenten maar werd afgekeurd omdat de terugslag van de draaing van het wiel met 0.1mm te veel afweek :screwy:
Wij hebben dus gewoon een orginele set liggen voor de keuring die een 6-tal vrienden gebruiken elk jaar.
Het ombouwen is ff half dagje werk maar spaart veel miserie uit.
Grtz Jel
En doe je dat dus elk jaar? En hoe zit dat met het uitlijnen dan? Doe je dat ook of doe je dat op de gok?
Wat een werk zeg. Ben blij dat het hier makkelijker gaat. :)
steven16v
15-10-2010, 11:55
mja jullie wegen zijn ook gwn kut. Daar zou ik sowieso geen wegenbelasting voor betalen. Wel ideaal dat een oldtimer niet meer gekeurd hoeft te worden!
Als ik daar woonde sleutelde ik gewoon een orginele veren set eronder...keuren en schroefset er weer onder. Dat kost je ook 2 uurtjes en scheelt een boel papierwerk en brul!
Jullie zouden bijna geld toe moeten krijgen om daar te rijden in Belgie. :D
sponzenbroekske
15-10-2010, 15:54
Ik had wat anders voor. Ik had over 2 jaar men Mk1 laten keuren om in te schrijven en hij was verlaagd met een schroefkit die ik zelf geplaatst had. Resultaat,men garagist kwam niet door de keuring omdat ik ook geen montageattest had en men geen meting kon verichtten op de achterste schokbrekers??? Dus wat gedaan: schroefset er vanonder gehaald en originele vering eronder. Resultaat: auto was goedgekeurd. Nu laat in dat zelfde jaar een verlagingsset van Weitec steken,omdat de originele schoks bijna versleten waren, bij een erkende installateur met alle papieren ingevuld erbij. Auto laten uitlijnen, men garagist naar de jaarlijkse keuring, auto van de 1ste maal goedgekeurd. Men heeft dus gewoon op de keuring niet naar de verlaging gekeken of geen enkel certificaat gevraagd?! :screwy: Vind ik wel straf?!
en het beste van al, als ze je tegenhouden staat het niet opde controlekaart en zegt de keuring dat het achteraf is geinstalleerd. Dit resulteert in een boete :s
Ik ben nog niet tegengehoude geweest, maar bij mij herkeuring hadden ze al wel commentaar op mijn sportstuur en mijn velgen dat uitstaken, ik was dus 2 weken voordien naar diezelfde keuring geweest, wat zeiden ze: dan heb je dat er intussen opgezet :confused:
Hoe zit dat dan als wij Hollanders worden staande gehouden met een verlaagde auto door de politie?
Of als wij betrokken zijn geraakt bij een ongeluk?
Word er dan ook naar gekeken?
sponzenbroekske
15-10-2010, 18:53
Hoe zit dat dan als wij Hollanders worden staande gehouden met een verlaagde auto door de politie?
Of als wij betrokken zijn geraakt bij een ongeluk?
Word er dan ook naar gekeken?
in Belgie? als jullie geldig gekeurd zijn in Nederland neem ik aan dat er geen probleme zijn :) ( buiten het ongeval)
Renegade
16-10-2010, 10:54
In belgië lijken ze niet geïnteresseerd te zijn in de nederlandse wagens :thumbup: werd staande gehouden toen de achterwielen nog 3,5cm uitstaken en de wagen met nog geen 4cm met het subframe van de weg lag. Zeiden er helemaal niets van !
heb toch met golf record day een 4 jaar terug mijn auto omhoog kunnen schroeven,En mijn achterste velgen voor moeten monteren.Omdat meneer de polizei vond dat dit niet veilig genoeg was om in duitsland te rijden,en ik mocht niet meer over de autostrade terug rijden.
dus is maar een kwestie van hoe de desbetrefende agent die morgen uit zijn bed is gestapt.
heb toch met golf record day een 4 jaar terug mijn auto omhoog kunnen schroeven,En mijn achterste velgen voor moeten monteren.Omdat meneer de polizei vond dat dit niet veilig genoeg was om in duitsland te rijden,en ik mocht niet meer over de autostrade terug rijden.
dus is maar een kwestie van hoe de desbetrefende agent die morgen uit zijn bed is gestapt.
In Duitsland is het weer anders.
Alles wat ze daar aan hun auto veranderen dat laten ze aanpassen op hun kentekenbewijs.
Dat doen wij dus niet en als wij daar staande worden gehouden en je kunt geen goedkeuring papieren tonen dan ben je daar al snel de pineut.
Men wil een beperkte jaarlijkse of 2 jaarlijkse keuring oprichten voor oldtimers, voor gesjoemel tegen te gaan
dus engineswap enzo word probleem, en schroefkit zonder atteste ook... alle eigelijk alles waarvo ge nen oldie wilt kope?
grtz
dus engineswap enzo word probleem, en schroefkit zonder atteste ook... alle eigelijk alles waarvo ge nen oldie wilt kope?
grtz
Ik zal er niet van wakker liggen, als het zo ver moet komen verhuis ik naar naar Nederland, moet toch enkel de maas overzwemmen :D
Ik zal er niet van wakker liggen, als het zo ver moet komen verhuis ik naar naar Nederland, moet toch enkel de maas overzwemmen :D
Ik zou het ni kunne... oilsjt carnaval misse :d
mor wete iet over die keuring? bv is het juist op veiligheid (waardoor ik de m kan late), ist alleen vo de "nieuwe" oldtimers (dus voor elke oldie die vanaf 2015 ingeschreve word...)
Het zijn momenteel nog altijd geruchten, dus tzal afwachten worden, zolang het maar niet is met terugwerkende kracht
sponzenbroekske
02-11-2010, 09:39
Geslaagd! (eindelijk)
Kostenplaatsen
199 euro vering
35 euro uitlijning (2 maal laten doen, 2e maal gratis omdat het niet goed was na 1 keer)
38 euro keuring
58 euro herkeuring (remmen) + verlaging
61 euro herkeuring (nummers nakijken) + verlaging
391 euro totaal
mor wete iet over die keuring? bv is het juist op veiligheid (waardoor ik de m kan late), ist alleen vo de "nieuwe" oldtimers (dus voor elke oldie die vanaf 2015 ingeschreve word...)
nog nie van wakker liggen, met de val van de regering is dit weer van de baan.
eigenlijk gingen ze een 2/3 jaarlijkse keuring doorvoeren voor oldtimer. dit in 1 van de erkende oldtimerkeurstations (1 per provincie). die gaan dus op de hoogte zijn hoe een oldtimer in elkaar stak.
ik hoop dat ze een beperkte test doen van wegligging en remmen, maar vrees het ergste.
ik heb in ieder geval van elk model meer dan 1 wagen staan :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.