View Full Version : spanning bij starten
ik heb de laatste tijd tijdens het starten een akkefietje (problemen kennen we niet he).
tijdens het starten lijkt het alsof de accu leeg is,draaien,stoppen,draaien,stoppen en uiteindelijk aanslaan
het gaat om een 1.3 uit 91,motorcode ????.
ik heb de spanning al gemeten,draaiende motor 14v,stilstaand 12,5v.
iemand een idee...
Zwakke accu? Of ontsteking te vroeg.
de accu geeft noggewoneen ruime 12v aan dus neemaan dat deze nog okee is,er zit ook een indicatie"lampje" op,deze geeft ook nog goed aan.
verder loopt de auto nog netjes,stationair ook netjes dus de ontsteking is nog goed(hoopik)
oja,een ding vergeten,accu lampje in dash gaat tijdens het rijden af en toe wel branden
OakgreenVR6
25-01-2005, 12:05
Dat de accu nog gewoon 12V heeft wil nog niet zeggen dat de accu goed is! De spanning kan bij een slechte accu ver teruglopen tijdens het starten. Meten = weten!
V.w.b. je lampje, onder welke omstandigheden gaat deze branden? Alleen met nat weer, of met overschakelen (terugval in toeren)?
over het algemeen gaat het branden bij minder toeren,stoplicht etc
Allart-Ghetta
25-01-2005, 12:38
Startmotor is op, bekend akkefietje, bij mij dan, al 2x gehad.
Volkswouter
25-01-2005, 12:51
Een goede geladen accu geeft in rust aan 12,72 volt.Als deze tijdens het starten onder de 10volt komt is of de accu niet goed of de startmotor trekt teveel stroom weg.
Mijn ervaring is dat het electrische gedeelte van het contactslot ook nog wel eens voor zo`n storing wil en kan zorgen.
Startmotor is op, bekend akkefietje, bij mij dan, al 2x gehad.
kan net zo goed de dynamo zijn die niet goed meer wil laden
alvast bedankt allemaal,morgenochtend weer eens meten en proberen zonder gas
peter139
26-01-2005, 10:45
Als je verder geen problemen hebt het accu /dynamo/contactslot dan is je startmotor waarschijndelijk niet goed.
De as van je startmotor heeft 2 lagers. 1 zit in de startmotor de ander zit in de versnellingsbak. Die in de vesnellingsbak zit wordt bij revisie vaak over het hoofd gezien. Dit is een bronsen busje.
Een kleine technische uitleg:
Het probleem is dat als je de statmotor gebruikt er een radiale belasting op je lagers komen te staan. Hierdoor wordt de ruimte tussen startmotor-as en zijn windingen minder groot, waardoor een slecht magnetisch veld onstaat. Hierdoor is de startmotor veel minder sterk.
Dus als je accu en dynamo goed zijn zal ik de startmotor laten reviseren
kost ongeveer 50 euro en als het goed is krijg je er een nieuw bronsen lagerbusje bij.
ik heb vanmorgen de spanning nog eens gemeten,12,27 stilstaand en dus ijskoud,
tijdens starten 11 en een beetje,dit zou dus allemaal goedmoeten zijn??
starten gaat gewoon zonder gas geven pruttel......pruttel.........pruttel......aan
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.