PDA

View Full Version : Schroefset gangbaar houden, hoe?

MipMip
03-09-2010, 13:56
Wat hebben jullie voor trucs & tips om een schroefset gangbaar te houden?
Tectyl erop?

Of toch inpakken in huishoudfolie (ooit eens gezien, leek me niet zo'n goeie oplossing) :tongue:

Alberto
03-09-2010, 14:02
heb ooit een gebruikte set gekocht waar tape om heen was gedraaid
werkt wel goed

ik spuit ze altijd in het vet , werkt ook

bjuriaan
03-09-2010, 14:05
Spoot er altijd vaseline spul op. In ieder geval zou iets nemen wat zuurvrij is...

Dikke vet kan ook wel...

Snert
03-09-2010, 14:50
Mijn schroefdraad zit momenteel in de koperpasta.
Ik moet dit nog even schoonmaken, en dan blanke Tectyl er op doen.

jettaracing
03-09-2010, 15:06
Ik heb er ook al jaren tectyl op , werkt goed

Voor het eventuele verdraaien even een doekje met terpentine erover , en dan als je klaar bent weer even een neiuwe laagje erover spuiten

ronnieabf
03-09-2010, 16:14
ja idd tectyl werkt perfect!!!!

wobster
03-09-2010, 17:54
:thumbup: gebruik altijd motip vaselinespray werkt nog altijd fijnste vind ik persoonlijk

joostvw
03-09-2010, 18:44
haha dat huishoudfolie is hier idd een keer voorbijgekomen. was in een topic waar precies dezelfde vraag werd gesteld dus zoek hem eens op zou ik zeggen.

zelf spuit ik het met wd40 in. maar koperpasta doe ik verder al mn bouten mee, dat moet ook goed zijn ervoor,

Mitta
03-09-2010, 18:53
Ik gebruik zelf ook WD40 en spuit dat er 2x per jaar op (rijd vrijwel alleen met mooi weer), toen ik nog daily er mee reed deed ik elke maand even nieuwe WD40 er op...

Bij het wassen spuiten ik zoiezo altijd de veerpoten ook schoon (tussen de band/wielrand door) voorzover dat mogenlijk was, en schroefset is na 2 winters daily en 3 zomers waarvan ik de laatste vrijweinig gereden heb nog steeds als nieuw te verstellen!

Met zo een rietje op het spuitbusje kan je perfekt mikken op de schroefset/schroefdraad, dan hoeft ook het wiel er niet af bij tussendoor bij spuiten!

arthur
03-09-2010, 19:22
Ik draai ze niet te hard tegen elkaar.
Als ik hem verstel(zelden), eerst even goed schoonmaken, dan een beetje wd40.

veel mensen peren die dingen veel te hard tegen elkaar aan :screwy:

BIEZELWERKS
04-09-2010, 05:19
http://i51.tinypic.com/s5ilj4.jpg
http://i51.tinypic.com/ob07sn.jpg
http://i55.tinypic.com/9vh10l.jpg
http://i51.tinypic.com/27yrfdd.jpg

Kopervet zou ik niet doen, na mijn ervaring
met een V-Maxx schroefset :shake:
Dit is het resultaat bij een schroefset waar kopervet
op aangebracht is :confused: Z
Zo als ze daar nu liggen op de foto, is het set net een half jaar oud, de demper is gewoon dikker geworden en maar op een manier mogelijk om dit schoon te krijgen.. :mad:

Dus kopervet gebruik ik daar nooit meer voor...!! :screwy:

BIEZELWERKS
04-09-2010, 05:22
Ik draai ze niet te hard tegen elkaar.
Als ik hem verstel(zelden), eerst even goed schoonmaken, dan een beetje wd40.

veel mensen peren die dingen veel te hard tegen elkaar aan :screwy:

Ik rij met SuperSport, en heb per demper 1 stelring. :D

DIY
04-09-2010, 10:59
Kopervet zou ik niet doen, na mijn ervaring met een V-Maxx schroefset Dit is het resultaat bij een schroefset waar kopervet op aangebracht is Z Zo als ze daar nu liggen op de foto, is het set net een half jaar oud, de demper is gewoon dikker geworden en maar op een manier mogelijk om dit schoon te krijgen.. Dus kopervet gebruik ik daar nooit meer voor...!!
Maar op de fotos zien we toch duidelijk dat de schroefdraad toch mooi is gebleven onder die laag troep. En daar gaat het uiteindelijk toch om?

Campion
04-09-2010, 11:07
Maar op de fotos zien we toch duidelijk dat de schroefdraad toch mooi is gebleven onder die laag troep. En daar gaat het uiteindelijk toch om?

klopt maar kopervet is vet en daar blijft natuurlijk wel vuil in zitten... en of je er nou op zit te wachten dat als je je set wilt verstellen, je eerst alles weg wilt halen (ook aan de achterkant waar je moeilijk bij komt als de set nog gemonteerd zit). Ikzelf gebruik gewoon een paar keer per jaar wd40 en goed schoonspuiten.

BIEZELWERKS
05-09-2010, 05:05

Het draad is wel redelijk gebleven.., maar is je ook opgevallen die tol met
staalborstel..? ;)
Dat was de enigste manier om het los en schoon te krijgen :confused:
Er stond nog net geen haar op :wow: maar echt verbaasd hoe dit eruit zag!!

En de demper is ook compl. verkleurd. Nu nog te zien..

VolkswagenRacing
05-09-2010, 12:41
Er zijn veel verschillende tegen corrosie beschermende middelen, maar kopervet zit daar toch echt niet bij (wd-40 trouwens ook niet) :) Waarom pak je niet gewoon iets wat daar voor gemaakt is? Ik heb toendertijd een wax tectyl gepakt, bleef goed zitten en toch heel makkelijk te verwijderen met een kwastje met wasbenzine. Succes ermee ;)

René
05-09-2010, 12:44
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/IMG_1454_original.jpg

;)

BIEZELWERKS
05-09-2010, 18:18
@. VolkswagenRacing:
Ben ik met je eens, normaal had ik dit zelf er ook niet opgedaan. Maar ivm het monteren ergens anders, had ik helaas niet anders?
En had dit resultaat ook eigenlijk niet verwacht want was wel een erg dun laagje wat er op zat,, :wow:

@. Rene:
Als dat echt zo is gedaan..? :confused: Dat zakje is toch zo stuk... :D

Tiefleger
05-09-2010, 18:38
Mijn schroefset van supersport zien er nu zo ongeveer uit zoals de eerste paar foto's. :redface: :redface:

JurjenV
06-09-2010, 12:20
Volledig ducktape(zwart) daar omheen zou wel een oplossing zijn.

Gertjan
06-09-2010, 16:59
Volgens mij is het beste gewoon regelmatig ff schoonmaken en inspuiten met WD40.

M1974
08-09-2010, 18:32
WD 40 is toch geen anti corrosie middel, je gebruikt dat om verroeste delen weer gangbaar te maken. Het voorkomt ook wel roestvorming, maar is daar eigenlijk niet voor bedoeld.

Het beste is gewoon een corrosieprefentief middel, zoals blanke tectiel. makkelijk aan te brengen en makkenlijk te verwijderen met wat wasbenzine.

Siliconenspray spoelt weg in de regen en tijdens het schoonspuiten/wassen, dit is dus eigenlijk ook geen duurzame oplossing. En zul je vaak moeten herhalen.

intapen zie ik ook niet zitten, want daar kan vocht achter gaan zitten en dat droogt niet op. Extra snelle corrosie gegarandeerd.

Shon
09-09-2010, 09:01
Ik olie mijn Fk-schroefset regelmatig in en als ik ze verstel spuit ik er WD40 op.
Het nadeel is dat al het vuil aankoekt door de olie, dus regelmatig schoonkuisen met een doek en terug olie erop. Maar wil het wel eens proberen met blanke tectiel zoals hier beschreven..

JerryGT
09-09-2010, 10:53
Gewoon op standje laag zetten en vanaf blijven?

B-ram
09-09-2010, 11:27
Weitec setje halen:d

wobster
09-09-2010, 13:34
zal het nog maar is vermelden af en toe is in de vaseline spray zetten en nooit geen problemen.vaseline is vocht afstotend,zuur en zout bestendig en blijft ook lekker zitten,afvegen en je hebt mooie schroefdraad.

en zoals ook al eens vermeld die 2de stel schreof er gewoon lichtjes er tegen aan zetten en niet als een malle vast zetten

Nol
09-09-2010, 13:55
Gewoon op standje laag zetten en vanaf blijven?
:goodpost:

Werkt voor mij ook al jaren!