PDA

View Full Version : Oliekoeler MK1 GTI "DX" op 1600 TD "SB"


DoriDaan
26-08-2010, 11:20
Omdat het wel jeukt om ca 125pk uit de TD te persen denk ik dat het verstandig is om er een oliekoeler op te knuppen..

Ik zat te denken of een oliekoeler van een MK1 OF MK2 8vGTI zal passen
dan met de "bekende" DX motor

Omdat de blokken er hetzelfde uitzien voor een groot deel dacht ik dat het wel kan lukken. :rolleyes:

MAARRRR voordat ik iets ga zoeken/kopen wil ik het wel zeker weten... :D

Graag hoor ik van jullie...

mk2 td driver
26-08-2010, 16:23
Omdat het wel jeukt om ca 125pk uit de TD te persen denk ik dat het verstandig is om er een oliekoeler op te knuppen..

Ik zat te denken of een oliekoeler van een MK1 OF MK2 8vGTI zal passen
dan met de "bekende" DX motor

Omdat de blokken er hetzelfde uitzien voor een groot deel dacht ik dat het wel kan lukken. :rolleyes:

MAARRRR voordat ik iets ga zoeken/kopen wil ik het wel zeker weten... :D

Graag hoor ik van jullie...

van een dx past, heb het laatst ook met mijn td gedaan, ik heb de oliekoeler achter de grille weggewerkt, je moet alleen het gat op het oliefilterhuis uitboren naar uit mijn hoofd m12x1,5

dan kun je het zo met nieuwe pakkingen monteren :thumbup:

ik zou is kijken of ik nog wat foto's kan posten

oettinger_18
26-08-2010, 16:39
Er mag inderdaad een foto erbij en is m12x1,5 goed?

joostvw
26-08-2010, 16:42
is een watergekoelde oliekoeler geen optie?

Turbo-Variant
26-08-2010, 19:30
Ja naar mijn weten ook M12x1,5. Heb namelijk eens een wielbout in het oliefilterhuis gedraaid toen ik onderweg de olietoevoer van de turbo moest stilleggen. (jaja, de turbo was toen juist geklapt, vandaar ;))

Voor de rest past zo'n DX koelertje inderdaad. Voordeel hiervan is dat er een thermostaat in zit. Dat is een vereiste op een diesel, anders duurt het erg lang voordat de boel op temperatuur komt.

DoriDaan
27-08-2010, 07:22
Thanx guys!

Dan was mijn vermoeden toch goed... nu maar ff op jacht naar een oliekoeler met slangen!

had al iets op MPL gezien.. ik zal hier ook ff posten

jettaracing
27-08-2010, 07:36
is een watergekoelde oliekoeler geen optie?

Die zit standaard op een Td :thumbup:

DoriDaan
27-08-2010, 11:03
Die zit standaard op een Td :thumbup:


Ik dacht dat die dus niet voldeed voor het tuning verhaal! :rolleyes:

Stijn
27-08-2010, 11:06
Nee zo'n water-olie warmtewisselaar is geen fijne optie inderdaad op dikkere TD's, daardoor wordt het alleen maar sneller heet allemaal als er wat flinke energie opgewekt wordt :)

Jel Golf 2 GTI
27-08-2010, 11:41
euh mijn TD is ook gekoeld met een waterkoeling en volgens mij zijn de TDI's met 110 pk ook watergekoeld.

Ik denk als je 125pk uit een TD blok gaat halen je makelijk toe moet komen met een watergekoelde oliekoeling :thumbup:

Grtz jel

Oudelut
27-08-2010, 13:58
@Jel: ik heb de neiging de ervaringsdeskundigen (Stijn = Mr. TD?) toch wel te geloven...?

J-9A-N
27-08-2010, 14:13
Het gaat ook niet alleen om de pk's , maar voornamelijk om de hogere turbodruk en de daarbij behorende temperaturen.

Dus ik zou ook een extra oliekoeler monteren.

joostvw
27-08-2010, 14:33
kan ik dan als ik een luchtgekoelde oliekoeler monteer (op een 1.9TDI) de watergekoelde laten vervallen?
of word dat te gek?

mk2 td driver
27-08-2010, 14:42
kan ik dan als ik een luchtgekoelde oliekoeler monteer (op een 1.9TDI) de watergekoelde laten vervallen?
of word dat te gek?


als die luchtgekoelde koeler genoeg capaciteit heeft wel, en daarnaast zal het ook een positief effect hebben op je watertemperatuur.

mk2 td driver
27-08-2010, 14:44
Het gaat ook niet alleen om de pk's , maar voornamelijk om de hogere turbodruk en de daarbij behorende temperaturen.

Dus ik zou ook een extra oliekoeler monteren.


AMEN :goodpost:

Stijn
27-08-2010, 16:02
De olietemperatuur is hoger dan de watertemperatuur, de warmte zal dus van de olie richting het koelwater gaan. Als je dus een externe (luchtgekoelde) oliekoeler monteert zou ik meteen de warmtewisselaar laten vervallen, dat is dan alleen maar onnodige verdere opwarming van het koelwater.

Jel Golf 2 GTI
27-08-2010, 18:56
@Jel: ik heb de neiging de ervaringsdeskundigen (Stijn = Mr. TD?) toch wel te geloven...?

Dat is je grootste recht :D

Ik wil ook niet zeggen dat ik gelijk heb, Ik ga er alleen van uit dat wanneer je 15pk meer haalt uit een blokje dat er nog genoeg capaciteit over is van je radiator om je olie en blok gekoeld te krijgen.

@ stijn: ik heb voor die reden ook een luchtgekoelde oliekoeler klaar liggen om op de GTI te zetten.

PS: ik zit hier op het forum om over zo een dingen te leren :thumbup:

Zie ook net dat het over een 1600 gaat en niet over een 1900TD zoals ik dacht :redface:

ronnie_v
27-08-2010, 18:57
volgens mij heb ik nog een oliekoeler met slangen ( mk1 gti) in de schuur liggen. Die heb ik toch niet nodig. :rolleyes:

DoriDaan
27-08-2010, 21:41
volgens mij heb ik nog een oliekoeler met slangen ( mk1 gti) in de schuur liggen. Die heb ik toch niet nodig. :rolleyes:


Das top.. delden is op de route naar pa en ma...name your price :D :thumbup:

ronnie_v
27-08-2010, 22:02
zal morgen even kijken of die nog in de schuur ligt, en paar foto's maken. ;)

gti_power
28-08-2010, 11:28
De water-olie koeler voldoet niet als je met hoge druk gaat rijden,
een olie lucht werkt dan veel beter.
Ik heb er nu ook ene opzitten en je ziet het verschil het water blijft veel koeler.
Ik raad je wel een egt meter aan zodat je weet wat je aan het doen bent,te veel rook is hele hoge egt en dan houdt hij het niet lang vol.
Ik heb zelf turbodruk egt en olietemp erinzitten.
Het leukste is natuurlijk als je een snelle td hebt die ook blijft lopen.
Een sprintercooler helpt ook heel erg veel,scheelt een hoop met de sb cooler met ventilator.

ronnie_v
28-08-2010, 14:26
Das top.. delden is op de route naar pa en ma...name your price :D :thumbup:

Kom net uit de schuur, en ik heb een oliekoeler met steun, en twee
dikke slangen/leidingen. Alleen gedeelte aan blok heb ik helaas niet.

Je mag het voor niks ophalen. Als het toch op de route naar je ouders is, haal je (ipv mij te betalen) maar een bos bloemen voor je moeder :D

DoriDaan
28-08-2010, 20:10
Kom net uit de schuur, en ik heb een oliekoeler met steun, en twee
dikke slangen/leidingen. Alleen gedeelte aan blok heb ik helaas niet.

Je mag het voor niks ophalen. Als het toch op de route naar je ouders is, haal je (ipv mij te betalen) maar een bos bloemen voor je moeder :D


SUPER!!!!! thanx.. dan moet ik ff een post doen voor het oliefilterhuis aan het blok!... Ik zal je een PM sturen.. OF kom je naar VW fanatics zondag in braamt?