View Full Version : type4 motor in 181
wouter76
15-01-2004, 10:30
Even een vraagje waar tot nu toe niemand mij een bevredigend antwoord op heeft kunnen geven.
Ik heb een 181 uit '73 en een Buggy (Speedbuggy / Birdbuggy gemaakt door HotRod Doesburg) uit '65.
Op de buggy ligt een 2.0 Type4 en deze is voor de buggy toch redelijk zwaar, de 181 heeft een Type1 1.6 laag compressie blok en daardoor niet echt op te fokken :(
Ik zit erover te denken de blokken om te wisselen. De buggy kan met die 1.6 prima uit de voeten denk ik. Het Type4 blok is nog geheel origineel, alleen de verwarmingsdelen zijn eraf. Dat geeft niet omdat de 181 toch een standkachel heeft. Dit hele verhaal even ter inleiding :)
De vraag: gaat het standaard Type4 blok in de 181 passen? Qua motorruimte gaat het erom spannen... maar past zo'n blok ook zonder meer op de versnellingsbak van de 181. Op de buggy zit het type4 blok nu op een Keverbak van een Kever 1600 heb ik me laten vertellen, 100% zeker weten doe ik dat niet...
een twee liter type4 zou met wat aanpassingen moeten kunnen passen.
Let wel dat je dan een 215mm vliegwiel met bijbehorende koppeling plaats,anders is gaat het niet in je versnellingsbak passen.
(215mm vliegwiel zit op de 1700 en 1800 411/412 motoren en op de Porsche 914,een twee liter (CU ??) motor heeft een 228mm vliegwiel).
Ook zal je de lengte van je prise-as na moeten meten,en eventueel je vliegwiel iets uitdraaien,met een pasbusje onder het toplagertje,zodat je prise-as voldoende "draagt" in en op het toplager.
Qua motorbeplating zal je het één en ander zelf moeten aanpassen,om de motorruimte "luchtdicht" te krijgen,maw zodat er geen warme uitlaatlucht terug je motorruimte in gezogen kan worden ...
kachelpotten type4 hoef je idd niet te gebruiken als je al een standkachel in je 181 hebt zitten die goed werkt ...
Succes !!
wouter76
15-01-2004, 11:54
Hee, hartstikke bedankt! Dit is zeker een waardevol antwoord. Hopelijk zijn die aanpassingen reeds gedaan, omdat ie tenslotte naar alle waarschijnlijkheid al op een keverbak zit en die zal toch niet al teveel verschillen met de bak van een 181 neem ik aan.
Enfin, dit is speculatie natuurlijk. Het komt allemaal wel aan het licht als over een paar maanden de boel gedemonteerd wordt.
Ik heb er al veel naar gezocht en gevraagd maar ik heb nog nooit iemand een standaard type4 blok in een 181 zien monteren. Een ander luchtfilter zal sowieso gemonteerd moeten worden ander kom ik in de problemen met de "kattebak". Wat ik mij eigenlijk nog het sterkste afvraag is hoeveel verder dan een type1 blok de type4 door naar achteren steekt, dus of ik m'n motorkapje nog dicht zal kunnen krijgen. Normaliter zou ik zoiets even kunnen meten, maar de Buggy staat momenteel goed weggeborgen in winterstalling.
een type4 motor is even lang als een type1 motor,dus daar kan het niet aan liggen denk ik.
Je gaat pas problemen krijgen als er een zgn Porsche style koeling is gemonteerd ...
wouter76
15-01-2004, 12:06
Dat is een hele geruststelling :) Een Porsche koeler komt er niet op. Het is niet de bedoeling dat het type4 blok tot het uiterste gedreven wordt, deze blijft redelijk standaard en op die manier ook betrouwbaarder denk ik. Standaard kan ie naar mijn mening de 880kg zware 181 op een fijne en vlotte manier door het verkeer bewegen. Hopelijk kan de huidige versnellings bak die extra pk's verdragen... daar moet ik me nog even in verdiepen....
differentieel krijgt het wel wat zwaarder,en dan met name door het extra koppel wat de twee liter type4 levert. ;)
wouter76
15-01-2004, 12:12
Ik zal nog even op het forum van keversite.nl rondneuzen daar las ik laatst geloof ik iets over de combinatie van een type4 blok met een keverbak. Ik ben alweer heel wat wijzer geworden zo :D
wouter76
15-01-2004, 12:28
misschien wel even leuk om te laten zien om welke 181 het hier gaat:
Zo issie nu:
http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/44305.jpg
http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/44311.jpg
Er is de afgelopen 2 zomers aardig wat laswerk verricht, een nieuw dakje en raampjes aangeschaft, verlaagd, nieuwe reminstallatie (compleet vervangen), schijfremmen gemonteerd, org. Matter rolbeugel geplaatst, 15" Riviera velgen geplaatst, etc etc...
Zo wassie toen ik em kocht:
http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/31309.jpg
http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/31305.jpg
Ziet er goed uit !!!
nu nog een gechopt,laag voorruitje,setje Porsche's eronder,type4 erin en gaan !!!
btw,wat heb je voor uitlaatsysteem in gedachten,want Ahnendorp,in Isselburg,Duitsland deed veel "overjarige" systemen met korting de deur uit ....
wouter76
15-01-2004, 13:10
zoiets als deze, maar dan voor type4 uiteraard (kan er even geen plaatje van vinden):
http://www.ahnendorp.com/images/beetausp2.jpg
Maar eerst even sparen, want die lelijke groene kleur op de 181 moet ook nog vervangen worden door een ander kleurtje. Ook het voorruit moet vervangen worden, want de tussenfolie laat los van het glas...
Hey deze ken ik.... regio friesland toevallig? Stoer ding!
Michel
wouter76
15-01-2004, 14:26
Hey deze ken ik.... regio friesland toevallig? Stoer ding!
Michel
Jep Noardburgum (Noordbergum), kom jij ook uit de regio?
Hey deze ken ik.... regio friesland toevallig? Stoer ding!
Michel
Jep Noardburgum (Noordbergum), kom jij ook uit de regio?
Jawel, zelfde gemeente...over de PM kanaal brug bij de kruising rechts, 1e dorp......
Michel
wouter76
15-01-2004, 14:55
Aha, dat dorp is mij bekend :) En in het bezit van een gele T3 toevallig? Die kwam ik daar regelmatig tegen.
Maar goed even ontopic: mocht iemand nog tips hebben voor de type4 ombouw dan hoor ik dat graag :)
Wat ga je qua carburateurs monteren dan ???
wouter76
15-01-2004, 16:45
Eerst blijven de Solexjes maar even zitten, vanwege de financiën. Daardoor heb ik er nog niet echt bij stilgestaan wat een beetje goed voor dit blok zou zijn. Zeker is wel dat er een paar andere op komen tzt, moet me maar weer goed laten adviseren dus :)
Volgens mij past de originele koeling van een type4 blok niet in een 181, net zoals bij een kever. Je zal een Porsche-style koeling moeten monteren om het blok erin te krijgen.
Stel deze vraag eens op het forum van www.keversite.com en zij zullen je wel wat meer uitleg hierover kunnen geven.
Ik ben zelf bezig met de bouw van een type 4 blok voor in mjn busje.
En qua carburators kan je best 2 dubbele dellorto's DRLA of Webers IDF of IDA monteren met een doorstroomopening van 40mm. (je kan deze carbus vinden op alfa 33tjes op de sloop, maar dan wel laten reviseren)
Het feit dat je al een performanter uitlaatsysteem zal je optimaal kunnen genieten van de vermogenswinst van deze carbus.
Aircooled greetz,
Humby 8)
wouter76
15-01-2004, 17:12
Er werd in dit topic door Kruk@b gesteld dat een type4 net zo lang is als een type1 blok. Als ik de afstand tussen de poelie en de motorkap van de huidige motor zo zie is er best nog veel ruimte over. Het koelhuis van de type4 ligt aan de kant van de motorkap en gaat stijl omhoog. De motorkap gaat volgens mij minder schuin omhoog als die van een kever, dus dat is een voordeeltje. In de breedte zal het qua ruimte moeten lukken er is nu ook ruimte zat over.
Meten is weten :) zullen we maar zeggen. Mocht er toch een kleine aanpassing nodig zijn dan ben ik niet bang om de flex erin te zetten. Het is wel zo dat ik uiterlijk geen verschil met de huidige toestand wil zien, dus geen "bultrug".
Oke dan, ik weet het niet zeker hoor
Hou ons in ieder geval op de hoogte en veel suc6!!
Aircooled greetz,
Humby 8)
Volgens mij past de originele koeling van een type4 blok niet in een 181, net zoals bij een kever.
ware het niet dat een 181,net zoals een spijlbus en een T2a een redelijk grote motorruimte heeft,itt een kever,die ook nog eens schuin toeloopt naarmate je verder naar achteren gaat ...
wouter76
15-01-2004, 18:25
Wat nog wel tegen kan zitten is die kleine kattebak achter de rugleuning van de achterbank. Die zorgt namelijk voor een verlaging in de motorruimte. Als dát het probleem is dan gaat die kattebak er maar mooi uit :)
[quote="wouter76"]Aha, dat dorp is mij bekend :) En in het bezit van een gele T3 toevallig? Die kwam ik daar regelmatig tegen. quote]
Nope, die is wel even van mij geweest...maar dat is al lange tijd terug. Is van Janwillem ook uit Garyp inderdaad...
Valt me trouwesn op hoeveel van die luchtgekken hier nog in de buurt rond knorren... had ik nooit gedacht.
Michel
wouter76
16-01-2004, 09:18
Ja, dat is waar. Alleen al in het flutdorpje waar ik woon weet ik er al 4 aan te wijzen :)
volksaddiction
18-01-2004, 10:17
Nou, als dit in een kubel past:
http://www.tiefer-breiter-langsamer.de/foddos_b/136-3613_IMG.jpg
dan moet een typ IV zeker lukken hahaha
Die gasten sporen trouwens niet en doen alles wat god verboden heeft !
Je komt vanzelf ergens de foto's tegen van een setje bril reumakleppen die ze in de kubel monteren :D
Meer over deze kubel op http://www.tiefer-breiter-langsamer.de/
Wat is trouwens het bouwjaar van je kubel ?
Je hebt namelijk nog modellen gehad met vertragingskasten :-)
wouter76
18-01-2004, 12:09
Nou, als dit in een kubel past:
http://www.tiefer-breiter-langsamer.de/foddos_b/136-3613_IMG.jpg
dan moet een typ IV zeker lukken hahaha
Die gasten sporen trouwens niet en doen alles wat god verboden heeft !
Je komt vanzelf ergens de foto's tegen van een setje bril reumakleppen die ze in de kubel monteren :D
Meer over deze kubel op http://www.tiefer-breiter-langsamer.de/
Wat is trouwens het bouwjaar van je kubel ?
Je hebt namelijk nog modellen gehad met vertragingskasten :-)
Hahaha ja dat zijn die gasten van Fusseltuning, die 181 al vaak op meetings tegengekomen. De spatborden zijn verbreed met plaat van verkeersborden! :shock:
Mijn 181 is van 1973, er is een keer een ander blok in gekomen... een zgn. ruilblok uit Mechico. Weet niet of dat nog iets uitmaakt.
Wat zijn vertragingskasten eigenlijk?
volksaddiction
18-01-2004, 12:38
Die zitten aan je achterassen, aan de kant van je wielen.
Zijn een soort tandwielkasten die voor een betere krachtoverbrenging zorgen.
Op spijl zitten ze ook.
Maar als je een '73 hebt, heb je als het goed is al de IRS ophanging.
Tot '70 of '71 had je vertragingskasten.....
En die kubel heb ik ook al een paar x gezien op meetings ja, zo ben ik toen op hun site gekomen :D
wouter76
04-03-2004, 11:48
Aangezien het toch nog wat haken en ogen heeft om het type 4 blok aan de standaar versnellingsbak van de 181 te hangen gaan we een poging doen om de gehele achterwielophanging van de buggy (blok, bak en assen e.d.) met die van de 181 om te wisselen. Het gevolg zal dus zijn dat de achterwielen van de 181 ook schever (negatief camber) gaan staan omdat die verlaagd is :)
wouter76
31-03-2004, 10:22
Ja en zo wil ik het dus niet (al ziet het er naar uit dat het hier om een 6 cilinder gaat...)
http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/143826.jpg
Beetlefreak
31-03-2004, 10:34
Wel zonder bumper W76!!! :D:D
Beetspeed
13-04-2004, 15:46
Hi,
De standaard type 4 koeling is waarschijnlijk ongeveer even 'diep' als dat 6-cylinderblok, dus kans is groot dat je aan de achtkant wat moet zagen. Gelukkig is je 181 wel veel vierkanter achteraan dan een kever, dus met passen en meten en wat zagen, moet het wel lukken :-)
Ik zou zeker niet je buggywielophanging overzetten!!! Je hebt nu IRS, hetgeen voor een sterker blok als een type 4 toch prettig is omdat de wegligging gewoon veel beter is.
Groeten,
Walter
Beetlefreak
01-06-2004, 22:59
Eerst morgen maar eens de APK doorstaan :D
wouter76
02-06-2004, 08:34
ja dat zal wel weer spannend worden.....
wouter76
02-06-2004, 15:06
Zoooo net even gebeld en de 181 is goedgekeurd, klein aanmerkingkje op de benzineleiding maar dat was gelukkig geen reden om em af te keuren :)
Beetlefreak
02-06-2004, 18:29
Das maar weer fijn!!! En nu dat torretje erin :D:D
wouter76
16-07-2004, 15:47
Volgende week gaan we beginnen, eerst meten en als het haalbaar is direct inbouwen. Foto's volgen :)
wouter76
20-07-2004, 19:35
Nou, het is dus niet haalbaar. De type4 steekt 5,5 cm te ver naar achteren en dat is zonder optische aanpassingen niet haalbaar, dus doe ik het niet. Mocht ik toevallig nog voor een leuk prijsie een porsche-stijl koeling tegenkomen dan denk ik er weer over, anders de 1600 die er nu in licht maar iets opkietelen. Bietulfriek zal mij nooit voorbij streven ;)
Bussie komt zo
20-07-2004, 20:42
Verkoop je nu je type4 :D
De type4 steekt 5,5 cm te ver naar achteren ...
Ja,met het standaard (lompe) type4 koelhuis gaa-tut natuurlijk niet passen :(
Wat je wel zou kunnen proberen is wat je zelf al zei,een 911-style koeling,en wat je
ook nog zou kunnen doen,is een "á la type1" koelbehuizing erop monteren !!
(kzal nog wel ff de url van die site opzoeken voor je :wink: )
Ahhhh,gevonden !!!
http://tunacan.net/t4/index.shtml
:D :D
Beetlefreak
20-07-2004, 20:57
Bietulfriek zal mij nooit voorbij streven ;)
STREVER
Wel voorbij rijden hopen we dan maar... :D
wouter76
20-07-2004, 21:44
Een andere oplossing zou kunnen zijn een type 1 achtige koeler erop te zetten zoals hier (http://www.sharpbuilt.com.au/new_page_2.htm) aangeboden wordt.
wouter76
20-07-2004, 21:52
Hier (http://www.germanauto-saco.com/germanauto-saco/productcatmain.html) nog een andere, ook wel mooie oplossing.
Beetlefreak
20-07-2004, 21:56
Vind dit wel een erg mooie oplossing! Mooier dan die 'hoge' type 1 opbouw avn Kruk's link.
http://www.sharpbuilt.com.au/images/14.jpg
En staat ook heel mooi in de motorruimte :)
http://www.sharpbuilt.com.au/examplesvw_files/typeIV.jpg
wouter76
20-07-2004, 22:13
Ik word gek... hier (http://www.massivetype4.com/index2.shtml) nog meer moois!
Beetlefreak
20-07-2004, 22:19
Go Wouter :) Dat wordt nachtwerk...
wouter76
20-07-2004, 22:57
Het zijn erg mooi conversie sets waarbij je (bij die van mijn laatst gegeven link) niet eens wat aan het blok zelf hoeft te veranderen (op het boren van 2 gaatjes na dan). Je hoeft bij diezelfde ook geen externe oliekoeler te gebruiken. Dat spreekt mij erg aan naast het feit dat het zo zonder aanpassen van de motorruimte ook in een kever en 181 past. Een nettere oplossing kan ik me bijna niet voorstellen. Zo'n kit kost wel het 1 en ander (600 euri). Dat kan ik momenteel echt niet bekostigen, maar ik heb geduld. Hopelijk waait zulks spul nog wat over naar Europa wat bestellen wat makkelijker/goedkoper maakt. Ik zal dit spul niet vergeten en wie weet als ik weer poen heb dat het em dan wel wordt al moet het uit de States komen... :D
erwin 944
24-08-2004, 19:24
hallo
ik lees dat je een type 4 motor in je 181 wil steken,dat kan , maar vraagt wat aanpassingen
ik heb een type 4 motor (1.7l) klaar staan om in mijn kever te bouwen,deze is uitgerust met een type 1 koelhuis en twee solex pict 34 carbs
wat heb je nodig: een dynamo steun (heb ik gekocht bij bbt), vier koellucht platen van een type 4 motor (waar de koellucht word doorgeblazen)een ander poelie op de krukas ,wat plaatwerk,een lastoestel en veel geduld
bij een type 4 motor kan je de koelplaten links en rechts verwissellen(staan dan achterstevoor gemonteerd)je moet ze zodanig verzagen dat de helften perfekt passen op de motor(sluiten dan de komplete bovenkant af), je plaatst de dynamosteun op de motor,hierin komt de dynamo met het koelhuis er aan op te staan(zet ook de riem en krukaspoelie op zijn plaats) en alles mooi uitlijnen,teken met behulp van een krasnaald de plaats waar de tubine komt op de type 4 platen,zaag dit gedeelte uit en las hierop een plaat waarin de turbine past (zie koelplaat van een kever),werk alles mooi af en zet in de gewenste kleur, je gebruikt als turbine best deze zonder verwarmings uitlaat(is smaller en hoeft geen aanpassing) ook moet de oliekoeler onder het voertuig
groeten erwin 944
erwin 944
27-09-2004, 18:31
hier een paar foto's van mijn t4 1.7 l
Beetlefreak
27-09-2004, 18:53
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=908
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=909
wouter76
27-09-2004, 22:22
Dat ziet er zeker niet slecht uit! Maar ik wil toch eigenlijk liever een ombouw waarbij ik de originele oliekoeler in het te plaatsen type 1 koelhuis kan plaatsen. Haast heb ik er niet mee, dus kan ik lekker op m'n gemak ervoor sparen :)
erwin 944
28-09-2004, 16:09
ik heb bewust gekozen voor een oliekoeler onder het voertuig
het keverkoelhuis is wel voorzien van een plaats voor de oliekoeler, maar ik heb hiervan gebruik gemaakt om de derde cyl van extra koellucht te voorzien door middel van een alubuis die in verbinding staat met die bewuste cyl
zoals je weet krijgt hij de minste koeling, daarom....
Volkswouter
28-09-2004, 16:46
Erwin,heb jij dat koelhuis zelf gemaakt of zo gekocht?
erwin 944
28-09-2004, 17:21
het koelhuis heb ik aangepast
het is /was een koelhuis met de buizen voor de verwarming erop, deze heb ik weggehaald en terug met plaat dichtgelast en afgewerkt
je kan ook de koelkap zonder die bewuste buizen vinden, die hoeven geen aanpassing,ik had deze liggen en heb ze daarom aangepast
hier een leuke foto van een motor gemaakt op het maikäfertreffen afgelopen jaar. Je moet echt even 2x kijken voordat je het vat..helemaal omdat het iets redelijk nieuws is en je het niet verwacht (je=ik) Mooi motortje zeer zekers!
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=7996&mode=normal
Beetspeed
02-10-2004, 18:42
Erg fraai allemaal, maar ik zou wel eens willen weten hoe goed al die omgebouwde keverkoelhuizen (al dan niet zelf gemaakt) de cylinderkoptemperatuur per cylinder (vanwege onderlinge verschillen) binnen de perken houden...
Groeten,
Walter
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.