PDA

View Full Version : VW Vento 1995 koelsysteem ontluchten

Jos360
26-07-2010, 04:30
Hallo allemaal, mijn eerste post op dit forum want ik sleutel voor het eerst aan VW's.
Ik ben bezig aan een VW Vento (Amerikaanse uitvoering, dus het heet een Jetta) uit '95 met de 2-liter 8-klepper motor.

Ik heb laatst de radiateur en de thermostaat vervangen. Toen heb ik het koelsysteem met water gevuld om te kijken of het werkte. De auto begon ontzettend snel te overhitten.

Even een nachtje af laten koelen, proberen juist te onluchten en het ding werkte zowaar. Perfect, 3 weken mee rond gereden en de temp.meter bleef strak op het midden staan.

Gisteren heb ik het water afgelaten en het systeem gevuld met KVS. Wederom hetzelfde probleem: Oververhitten.
Ik heb de auto inmiddels al 3x laten afkoelen, opwarmen, afkoelen, slangen opengemaakt (bovenste rad.slang en handmatig de radiateur vullen) etc. Er is al een liter of 12 KVS ingegaan en uitgelekt inmiddels, en telkens blijft hij oververhitten.

Ik meen dat het echt een ontluchtingsprobleem is, omdat hij 3 weken lang dagelijks perfect liep op water sinds de nieuwe thermostaat en radiateur.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Zijn er truukjes om te ontluchten of dingen die kapot kunnen zijn zodat hij niet meer ontlucht?

De kachel wordt iig gewoon warm en alle slangen worden warm behalve de onderste radiateurslang, die blijft koud.

vw_boyke_vw
26-07-2010, 07:50
Als het goed is moet het systheem zich zelf ontluchten, de kachel met wel op warm staan. Verder kun je kijken of er kvs ziet stromen in het potje. O ja foto's van de Us :D?

Jos360
26-07-2010, 09:55
Dat is inderdaad de bedoeling maar blijkbaar werkt het niet zo. De eerste keer had ik er al problemen mee en de 2de keer nog meer.
Kan er niet ergens iets verstopt zitten? Een slangetje ofzo?

Foto's? Moet ik ff kijken, het is niet mijn auto en ik woon in de US, hier zijn ze dus niet zo speciaal :tongue:

vw_boyke_vw
26-07-2010, 14:12
haha, hier is een Us op zich al heel wat. Zelfs onderdelen zijn moeilijk aan te komen.

Zal het niet zo zijn dat de thermos staat verkeerd er in zit omdat die ook warm loopt?

SubdubberGT
26-07-2010, 14:24
Loopt de multiriem over de waterpomp? Zo ja dan moet je eens kijken of die goed ligt.. Kan bij de waterpomp namelijk onderdoor of bovenlangs lopen en draait de poelie net de verkeerde kant op :thumbup:

Jos360
26-07-2010, 23:03
Dank voor de antwoorden. De thermostaat moet goed zitten en de multiriem ook. Ik heb immers 3 weken lang op water gereden zonder een enkel probleem. Toen ik het water afliet en KVS er in gooide begonnen de problemen. Imo moet het dus ontluchting zijn.

Jos360
27-07-2010, 23:33
Het probleem is opgelost. De aansluiting van de ontluchtingsslang op de cilinderkop zat verstopt met vuil en rotzooi. Daardoor ontluchtte hij niet uit zichzelf.