View Full Version : Spoedje: raam / raammechaniek Lupo
breadfan83
14-07-2010, 18:42
Krijg net telefoon van een collega'tje van me, ze krijgt de ruit van de Luup niet meer goed dicht. Ideaal met dit noodweer, vandaar dus effe een spoedje. :D
Kan iemand me even stap voor stap uitleggen hoe ik bij het mechaniek kom, wat ik moet weghalen, wat ik juist wel of niet moet doen, etc.? Nog speciaal gereedschap ergens voor nodig ofzo?
Zal best kunnen dat het zich morgen allemaal vanzelf wijst als ik er aan ga sleutelen, maar zit een beetje met m'n tijd morgen, en heb geen zin uren te verdoen met puzzelen. Dus alle info is welkom.
Het gaat om een Lupo met handbediende ruitjes.
breadfan83
15-07-2010, 12:54
Niemand?
Had al hier en daar een beetje op google gezocht... schroefje hier, klipje daar, schuifje zus en wat geweld zo.
Deurpaneeltje haal je zo los. Even het kapje van de deurgreep loshalen
en die dikke schroeven eruit.
Dan zit je al bij de "ingewanden" zeg maar.
Verder niet te moeilijk denk ik, of er moet iets afgebroken zijn of zo....dan word
het lastiger.
Succes !!
breadfan83
15-07-2010, 16:31
Kom net terug van 't klussen, en ze was er helaas zelf ook al mee bezig geweest. Het een en ander was dus afgebroken. :tongue:
Daarnaast was heel het raammechanisme met binnenwerk totaal aan gort gedraaid. Heeft nog aardig wat kracht in d'r armpjes die meid. Nieuwe besteld, morgen ophalen en inbouwen dan maar, en hard duimen dat er geen storm opzet vannacht. :D
Hoe dan ook, thanks. ;)
Inderdaad eerst de handgreep-cover d'r afhalen. Schroevendraaier in het inkepinkje onderaan zetten en er uit klikken. Dan de twee kruiskoppen daar uit halen.
Het bovenste paneel zit onderaan geklikt, geen schroefjes verder. Het onderste paneel heeft een paar (vier dacht ik) schroefjes aan de onderkant. De rest daarvan is ook geklikt.
De twee geleiders zijn met wat boutjes vastgezet, dop 10 is hiervoor nodig. Het raam zit in de twee geleiders vast met twee klemmen, ook dop 10 nodig. Als die twee klemmen los zijn kun je het raam mooi in een rand binnenin de deur wegleggen en de geleiders er uit halen.
Als iemand dit dus ook nog moet doen, kan ie hierboven lezen hoe. Maar zo moeilijk bleek het dus niet te zijn. ;)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.