View Full Version : Mk 3 olie aan bougie - loopt op 3 cylinders
Makrolon
04-02-2010, 14:16
Hallo, Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben sander, 19 jaar oud en rij nu iets meer dan een jaar in een blauwe golf mk III 1.6 LPG. met bijna 270000 op de klok.
Auto had al wat problemen op lpg. Maar wil hem nu eerst goed hebben lopen op benzine.
Probleem is als volgt, liep af en toe op 3 cylinders. Bij de apk hebben ze een bougiekabel en de bougie's vervangen. Liep toen zoals het zou moeten op benzine. ik gok 1000 km later begon hij weer op 3 cylinders te lopen. Nu ging het niet af en toe meer over. Bougiekabels een voor een los getrokken en geconstateerd dat cylinder 2 van links gezien niet meer mee deed. Bougie er uit, en hij zat onder de olie. Even schoon gemaakt maar na 20 sec lopen weer onder de olie.
Compressietest gedaan, en wat bleek. cylinder 2 had meer compressie dan cylinder 1! Al resultaat van olie tussen de zuigerveren?
Toch heeft het motortje geen oliegebruik - athans dat denk ik, aangezien de olie redelijk goed op peil blijft. Wel gebruikt hij wat kvs. (olie word aangevult met koelvloeistof?!) En hij rookt ook niet.
Wat ik zelf denk, de klepseals versleten. Is het niet waard om los te trekken. Dus ander blok op de kop tikken.
Hoe denken jullie hier over?
Gr Sander
Edit:
Er staat ook een raar klein soort steeksleuteltje op het display van de klok. Weet iemand wat dit inhoud?
gooigolf
04-02-2010, 15:25
hallo //
ik zou een ander blokje zoeken ,,
je kan alles wel vervangen .. voordelig is motortje ,
heb eventuweel wel schade golf staan ..met off 1.8 off 1,6 erin /
vrgr gooigolf .
Makrolon
04-02-2010, 15:31
Heb je toevallig ook een advertentie op marktplaats staan? Repareren was ik niet van plan. Wil dan sowieso een ander blok zoeken. Hoeveel km heeft die 1.6 gelopen? Is ie in orde en wat moet hij kosten? Mag ook over de mail. Sandermsn@gmail.com
Gr
Kan inderdaad vanalles zijn... Je bent geloof ik veel goedkoper af met een nieuw blokje, deze vindt je redelijk veel dus moet niet al teveel kosten.
Als je hem terug op LPG wil dat is wat anders natuurlijk. Niet altijd even eenvoudig om zelf aan te beginnen...
Makrolon
12-02-2010, 10:54
Zo, ik heb een ander blokje. Dit is ook een 1.6 blok uit een golf III Alleen een uit 1993 (mijn auto is uit 1996) Zijn dit exact dezelfde blokken? Ik zit er aan te denken om het complete inspuit systeem van mn oude blok over te zetten. Ook in verband met de gasinstalatie. Ben alleen benieuwd of er nog verschillen tussen de blokken zitten.
Hebben jullie verder nog tips voor de blok inbouw? (word mn eerste blok swap)
Gr Sander
Zo, ik heb een ander blokje. Dit is ook een 1.6 blok uit een golf III Alleen een uit 1993 (mijn auto is uit 1996) Zijn dit exact dezelfde blokken? Ik zit er aan te denken om het complete inspuit systeem van mn oude blok over te zetten. Ook in verband met de gasinstalatie. Ben alleen benieuwd of er nog verschillen tussen de blokken zitten.
Hebben jullie verder nog tips voor de blok inbouw? (word mn eerste blok swap)
Gr Sander
(volgens mij) zijn met LPG motoren de klepseals ook anders (harder) dan van een normale benzine motor, de klepseals zijn dan vervangen met de ombouw naar lpg.
in dat geval kun je de cilinderkop overzetten met nieuwe bouten en nieuwe koppakking, wil je de LPG behouden.
Makrolon
12-02-2010, 23:40
Hey, bedankt voor de tip. Dit wist ik niet, maar toevallig heeft de ruilmotor ook op lpg gelopen. Dus dit moet geen problemen opleveren!
blokken zijn exact hetzelfde.neem aan dat je een aee had en nou een aea of abu opgesnord hebt?
trouwens ik heb heel wat gasblokken klaargemaakt maar daar gaan gewoon originele kleprubbers op hoor...
bij sommige blokken moeten wel de klepzetels worden vervangen door een harder materiaal.bij deze zou het zo moeten gaan,dus alles ombouwen en erin lepelen maar:thumbup:
Makrolon
13-02-2010, 15:49
@ De pul
Dat is een geruststelling dat alles het zelfde is verder. De bak is wel anders, klopt dat? Koppeling en schakelsysteem zijn anders. (oude blok is er inmiddels uit) Denk dat ik de versnellingsbak maar gewoon over zet, dat lijkt me het makkelijkste.
Bedankt voor de reactie's zover!
klopt,gewoon je oude bak er weer achter knuppen.
komt best goed:thumbup:
Makrolon
14-02-2010, 13:41
Shit, Het oude blok had gaatjes bij de inlaatkanalen om de gasinstallatie op aan te sluiten, nieuwe heeft dit niet :/ Het oude blok heeft ook injectie en t blok wat er in moet een carb. Volgens mij. Maar dat wou ik gewoon overzetten. Alleen die kop overzetten zie ik niet zo zitten. Waarschijnlijk omdat dit ook oorzaak was van de problemen.
dat zeg ik toch,jij hebt multipoint en je wil er monopoint inzetten.inlaat omzetten moet lukken,de koppen zijn exavt hetzelfde....
Makrolon
14-02-2010, 14:05
Eigenlijk wou ik de injectie die ik op mn oude blok had hier ook weer op zetten. (multipoint?)
In het blok wat ik had zaten kleine gaatjes onderin waar de gasslangen op aangesloten zaten. En het nieuwe blok niet.
Zal die motorcode's eens nakijken en wat foto's maken.
ja als je de inlaat omzet,zit gelijk je complete injectie op je nieuwe blok.
en gaatjes in het blok?lijkt me stug...
Makrolon
14-02-2010, 14:15
Ik maak morgen even foto's ;)
SubdubberGT
14-02-2010, 14:24
hahah maar het gaat wel lukken hoor makrolon :thumbup:
Makrolon
14-02-2010, 14:40
Ik hoop het! K vind het maar niks, dat sleutelen aan auto's. Je kan overal slecht bij enzo, en dan schijnt golf nog een van de makkelijkste te zijn. Nee, doe mij maar motoren ;P
SubdubberGT
14-02-2010, 18:49
haha ieder zijn ding toch..
:thumbup:
Makrolon
14-02-2010, 20:42
Precies!
Heb ik gelijk nog een ander vraagje, ik ging bezig om de distributieriem te vervangen, alleen moet die pulley aan de krukas los. Moet die los met die grote moer, of met de 4 inbusjes? Of zelfs allebij? En als ik deze los haal, gaat de tandriemwiel die er achter voor de distributieriem zit dan niet van tijd?
alleen de inbusboutjes moeten los.
Makrolon
14-02-2010, 20:58
Gelukkig, dan gaat het goedkomen
Makrolon
18-02-2010, 13:34
Nou,
Mijn oude motorcode was AEE En het blok dat ik gevonden heb is ABU. Pas van geen kant, versnellingsbak bevestiging past niet. Er zit geen klopsensor in het abu blok en nog wat dingetjes. Dus heb besloten niet moeilijk te gaan doen en ga nu op zoek naar een AEE blok. ABU blok gaat weer op marktplaats. Wat is zo'n blok waard inclusief versnellingsbak en steekassen?
Nog een vraagje. Weet iemand hoe ik de automatische koppelings steller terug draai? Hoorde van een maat van me dat ik die had moeten vast zetten en heb dit niet gedaan.
och god sorry man,helemaal niet bij nagedacht:mad:
klopt,aee en aea gebruiken een andere bak....
de kabel weet ik wel hoe je die terugstelt maar is een beetje moeilijk uit te leggen.eerst moet je de zwarte 'mof' uit elkaar halen en de veer terug draaien en daarna de veer terug zetten en de kabel op '0' in elkaar haken.
misschien dat iemand anderrs het beter uit kan leggen:redface:
Makrolon
18-02-2010, 23:05
Ach, maakt niet uit. Ik had het blok toch al aangeschaft. Alleen het was een beetje werk. Nu ga ik gewoon opzoek naar exact het zelfde blok, geen zin in gezeik meer.
Ah. ik ga er wel eens mee kloten, komt vast goed!
ik heb het ook na zo'n vage uitleg zelf uitgevonden,is even klooien maar met een technisch oog lukt veel zullen we maar zeggen.
als je de principewerking begrijpt ben je voor de helft klaar:D:D
Makrolon
18-02-2010, 23:39
Hehe, heb wel een aardig technisch oog al zeg ik het zelf. Met een beetje prutsen zal het wel lukken dan :P
Makrolon
23-02-2010, 21:50
Wat een geluk. NOT
Ik ben vandaag wezen kijken bij het motorblok van een vw polo uit '97 met motorcode AEE (Zelfde als van mij dus)
Leek mij vrij logisch dat het blok het zelfde was. Ongeacht het type auto waar hij uit komt.
Niet dus, Hele blok lijkt op het oog het zelfde. Alleen de bevestiging van de bak + koppeling is anders. Deze lijkt weer precies op de bak die achter het ABU blok zat. Iemand enig idee of het klopt dat een aee uit een polo een ander blok is dan een aee uit een golf? Of misschien dat ze een andere motor in mijn golf hebben gezet. (kan ik me eigenlijk niet voorstellen.) Kan geen motorcode op het blok zelf vinden namelijk.
dat klopt,is een beetje kut idd...
alleen golf past:screwy:
Ik hoop het! K vind het maar niks, dat sleutelen aan auto's. Je kan overal slecht bij enzo, en dan schijnt golf nog een van de makkelijkste te zijn. Nee, doe mij maar motoren ;P
Doe mij maar vrachtauto's :thumbup: Auto's en motoren is allemaal maar poppenspul ;)
Pulley is voor de aandrijving van je dynamo. Kan er gewoon af met de imbusboutjes zoals Gerben zegt (de Pul). Motor blijft dan nog gewoon op tijd staan.
Makrolon
24-02-2010, 00:06
dat klopt,is een beetje kut idd...
alleen golf past:screwy:
Apart zeg... Maargoed, leer steeds meer zo. Ben al lang blij dat ik er niet thuis pas achter kwam. Dan had ik 3 blokken staan waar ik niets mee kan :P
@ Gijs
Achja, ieder zn ding he!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.