PDA

View Full Version : schudden van de auto :( :(


FMA
11-01-2004, 15:57
allo,

zit met een vervelend probleem met m'n PF:

als ik op de autostrade rij in z'n 5 en ik hou het toerental konstant (bijvoorbeeld 3000); begint de auto soms zwaar te schudden van voor naar achter. als ik dan plankgas geef is het over.
ik word hier echt helemaal gek van :| :x

ik dacht zelf aan de benzinepompen, kan dit nog wat anders zijn?

Marco
11-01-2004, 19:12
Volgens mij heb ik hetzelfde gehad met mijn GTI. Heb er toen door een monteur mee laten rijden en die zei dat het waarschijnlijk de homokineten waren. Als je op een lang recht stuk rijd slingert het vet naar buiten en kan het zijn dat de homokineet niet altijd meer even lekker beweegt.

Je zult het geloven of niet, maar ik heb er meer heel even last van gehad. weekje of 2, toen was het over, daarna nooit meer terug gehad.

Nu zit er inmiddels nieuw vet in de homokineten, er was namelijk een hoes kapot, heb meteen alle 4 de hoezen vervangen, dus ook nieuw vet en moet zeggen dat het vet wat erin zat, behoorlijk opgedroogd was, vooral van de binneste, omdat deze dicht bij de motor zitten waordt het vet daarvan veel warmer.

VeeDubber
11-01-2004, 20:37
Het schudden van de auto op gelijkblijvende hogere snelheid duidt inderdaad meestal op homokineten die aan het verslijten zijn. Nieuw vet wil wel eens helpen, maar is alleen het uitstellen van het echte probleem

FMA
12-01-2004, 08:35
dus best de binneste en buitenste homokineten vervangen...
richtprijs ongeveer?

VeeDubber
12-01-2004, 15:58
ik denk dat je het wel uit je hoofd laat als je de prijs hoort. Zo rond de 180 Euro per stuk. Probleem is echter dat je er heel moeilijk achterkomt wie de boosdoener is

FMA
12-01-2004, 16:56
180 euro :shock: :shock: :shock:
valt dat effe tegen :x
ff nieuw vet proberen dan maar

niels_g60-power
12-01-2004, 17:26
:) :) :)

Marco
12-01-2004, 18:04
Doe dat meteen icm nieuwe hoezen, bij de hoezen zit namelijk ook nieuw vet. Anders heb je straks het vet vervangen en week erna scheurt je hoes.

Als je tips nodig hebt mbt demonteren van de aandrijfassen moet je me maar even mailen, pas geleden nog gedaan bij mijn GTI.

FMA
12-01-2004, 18:38
nou marco als je je geroepen voelt mag je het altijd ff komen voordoen ;)

Marco
12-01-2004, 21:24
Het is dat het niet om de hoek is anders was ik je graag komen helpen. Het stelt op zich niet zo heel veel voor. Je moet dan wel zorgen dat je een twaalfkantige inbus hebt, maat 7 als ik me niet vergis

Marcski
12-01-2004, 21:33
ik denk dat je het wel uit je hoofd laat als je de prijs hoort. Zo rond de 180 Euro per stuk. Probleem is echter dat je er heel moeilijk achterkomt wie de boosdoener is

Is hier geen truukje voor ofzo?

VeeDubber
12-01-2004, 22:03
Auto op de brug zetten, iemand zoeken met een gruwelijk scherp gehoor, auto in en uitsturen op de brug en hopen dat ie "knak" zegt en dat je mannetje met het scherpe gehoor aan kan wijzen welke het is. Op het moment dat zulke problemen zich voordoen is het puur gokken, ik geloof niet dat er een methode voor is om het te achterhalen.

Marco
12-01-2004, 22:24
Misschien dat het al zo erg is dat er speling op zit?? Daar ben je zo achter. Even met de hand de aandrijfas vast pakken en naar boven en beneden bewegen

FMA
13-01-2004, 07:38
ga de auto zaterdag effe op de brug zetten, hopelijk word ik der iets wijzer uit :(

FMA
13-01-2004, 19:47
edit: zaterdag dus ff op de brug, en er gaat ff een monteur mee rijden; hoewel hij betwijfelde dat het aan de homokineten ligt omdat wanneer hij schudt ik de koppeling in druk, het schudden weg is...

we shall C

Marco
13-01-2004, 20:45
Dat zou kunnen ja omdat dan de belasting van je aandrijfassen af is. Deze worden dan niet meer aangedreven door de motor maar door de wielen, ze draaien dan enkel nog rond. Er komt dan minder kracht op te staan als wanneer ze aangedreven zijn. Zelfde effect als je gas los laat en vaart verminderd.

Vaak zit het precies rond een bepaald toerental met een bepaalde snelheid op een recht stuk. Ze komen dan in een soort van resonantie. Wat er ook in resulteert dat het afneemt als je gas bij geeft.

Antera
13-01-2004, 22:25
Je zal het toch moeten testen met druk op de wielen een remmentestbank misschien?? Maar je kan het ook merken idd als je al een beetje veel speling hebt op de homikineet. Je kan ook eens het rubber los trekken en eens kijken hoe het vet eruit ziet Als het helemaal vergaan is of meer een waterig achter idee dan word het tijd voor een dot vet erbij en dan nog een rijden en anders toch ff homokineet vervnagen meen dat de binnenste €75 kosten en de buitenste iets van €100 niet origineel wel te verstaan

FMA
14-01-2004, 07:37
tx 4 de info allemaal :!: , zal het allemaal nakijken

FMA
17-01-2004, 11:39
dus;
na hem ff op de brug gezet te hebben; op de rechterhomokineet zit vrij veel speling, plus dat ie rechts harder schokt dan links, dus ik zet m'n geld op de homokineet, hoewel er geen vetverlies is . motorsteunen etc zijn allemaal nog in orde


zou dit trouwens ook aan de luchtmassameter kunnen liggen? :?: het is wel enkel in 4e en 5e versnelling (voelbaar)

FMA
15-07-2004, 06:53
pfff
sinds gisteren is het 100x erger geworden.
nu schudt ie in elke versnelling bij een constant toerental als een bezetene :(
heb echt geen idee meer waar het kan aan liggen
motorsteunen vervangen, homokineten vervangen, nieuwe motor, andere bak; ik weet het niet meer :(
alle opties zijn dus welkom; het is echt niet aangenaam rijden meer

Pedaalemmer
15-07-2004, 08:18
mijne schud ook bij de 3000 toeren.....maar komt kheb me bandenspanning nagekeken en de 2 achterste moesten lucht bij hebben..nu is het weg

Cabby 82 TDi
15-07-2004, 08:40
Heb je de homokineten al vervangen dan ?

FMA
15-07-2004, 09:13
jup

Pedaalemmer
15-07-2004, 09:17
hoeveel koste dat geintje? en welke heb je vervangen?

FMA
15-07-2004, 09:29
rechtse binnen en buitenste. die aan de andere kant waren nog goed.
heeft me om en bij de 300 euro gekost geloof ik.

maar wat je daar zei van die bandenspanning klopt misschien wel. had voor er aan te werken m'n stalen wielen terug gemonteerd en die banden staan alle vier zeer plat; dus misschien nog es ff testen met m'n andere velgen eronder

Fred
15-07-2004, 09:55
Controleer ook eens (voor zover mogelijk en indien van toepassing) de afstellingen van de gasklepschakelaar van de injectie eens, het gebeurd wel eens dat deze verkeerd staat, waardoor je bij relatief lage toerentallen en belasting net tegen de schakelpositie aanzit, vaak word er als deze schakelaar word geactiveerd extra brandstof ingespoten, wat normaal nodig is tijdens accelereren.. Als de schakelaar verkeerd afgesteld staat, kan het bij kleine gasklepopeningen voorkomen dat je dus soms steeds iets brandstof inspuit..gevolg: schokken

Let wel ik zeg niet dat dit het geval is, maar het KAN een oorzaak zijn ...

sixpack
15-07-2004, 10:42
denk dat het je computert is ...... had ik ook , dan gaat ie op het noodprogamma lopen , zou evt ook een draadbreuk kunnen zijn (motor naar voor/naar achter)

suc6 ~!

FMA
15-07-2004, 10:50
computer is ook al vervangen/getest geweest ...
wat fred zegt is misschien wel een mogelijkheid, en zo voelt het ook, alsof ie teveel benzine krijgt

Marco
15-07-2004, 17:23
Ik zou even kijken daar de stekker die op je injector rail zit, bij mij was daar 1 draadje afgebroken, precies dezelfde klachten als jij. Totdat ie het helemaal niet meer deed.

Zoals je al weet ook 1.8 8v PB