PDA

View Full Version : Koelvloeistof probleem Passat VR6


Michiel86c
04-12-2009, 23:54
Maandje geleden een USA Passat variant VR6 gekocht. Geweldige sloep maar nu blijkt dat hij toch wel een probleem heeft. Als de auto warm is gooit hij de koelvloeistof er uit bij het expansietankje. Ook niet een beetje maar een literje of 4 a 5). Heb er een nieuwe dop opgezet maar het probleem bleef. Toen wat verder gezocht en bleek dat de thermostaat het niet meer deed. Deze dus ook gelijk vervangen. Na een aantal keer goed ontlucht te hebben heeft hij nog steeds hetzelfde probleem. De kachel word goed warm, alle slangen worden warm, het electrische waterpompje hoor ik ratelen (doet het bij bij contact aan en uit), de koelvloeistof is helder van kleur en ik heb geen troep op mijn oliedop.
Iemand enig idee waar ik moet zoeken? Ergens een verstopping of toch een lekke koppakking?

mk2 td driver
05-12-2009, 01:27
heb je veel druk op de kvs slangen?

het kan zijn dat door een lekke koppakking de circulatie verstoord wordt waardoor de warme kvs de thermostaat niet bereikt, waardoor deze niet opent.

voel is aan je radiateur, of deze boven en onder wel warm wordt, ( en aan de bovenste en onderste radiatorslang) moeten beide ong even warm zijn.

jettaracing
05-12-2009, 09:19
Als je motor 4 á 5 liter kvs verliest :eek: ,zou ik toch eens laten kijken naar een lekke koppakking!

Michiel86c
05-12-2009, 10:10
heb je veel druk op de kvs slangen?

het kan zijn dat door een lekke koppakking de circulatie verstoord wordt waardoor de warme kvs de thermostaat niet bereikt, waardoor deze niet opent.

voel is aan je radiateur, of deze boven en onder wel warm wordt, ( en aan de bovenste en onderste radiatorslang) moeten beide ong even warm zijn.

Druk valt wel mee. Alle slangen worden even warm. De radiateur is overal even warm.

Michiel86c
05-12-2009, 10:15
Als je motor 4 á 5 liter kvs verliest :eek: ,zou ik toch eens laten kijken naar een lekke koppakking!

Klopt, maar hij vertoont verder geen symptonen van een lekke koppakking. (Er gaat trouwens ook 10L. in :eek: Dit is wel iets anders als je alleen maar Polootjes gewend bent).

sanderz
05-12-2009, 14:23
Maandje geleden een USA Passat variant VR6 gekocht. Geweldige sloep maar nu blijkt dat hij toch wel een probleem heeft. Als de auto warm is gooit hij de koelvloeistof er uit bij het expansietankje. Ook niet een beetje maar een literje of 4 a 5). Heb er een nieuwe dop opgezet maar het probleem bleef. Toen wat verder gezocht en bleek dat de thermostaat het niet meer deed. Deze dus ook gelijk vervangen. Na een aantal keer goed ontlucht te hebben heeft hij nog steeds hetzelfde probleem. De kachel word goed warm, alle slangen worden warm, het electrische waterpompje hoor ik ratelen (doet het bij bij contact aan en uit), de koelvloeistof is helder van kleur en ik heb geen troep op mijn oliedop.
Iemand enig idee waar ik moet zoeken? Ergens een verstopping of toch een lekke koppakking?


ik had hetzelfde vorig jaar met m'n toenmalige golf vr6, thermostaat vervangen maar daar bleek het toch niet in te zitten. ik zou even bij je waterpomp kijken, niet die elektrische maar die andere die was nl stuk bij mij.

Michiel86c
06-12-2009, 01:16
ik had hetzelfde vorig jaar met m'n toenmalige golf vr6, thermostaat vervangen maar daar bleek het toch niet in te zitten. ik zou even bij je waterpomp kijken, niet die elektrische maar die andere die was nl stuk bij mij.

:thumbup: Thanks, ga ik nakijken. Koelvloeistof loopt wel goed door maar ik heb ook iets gelezen over de plastic schoepen van de waterpomp die afbreken.

Michiel86c
09-12-2009, 17:36
Inmiddels het complete blok + bak uitgebouwd voor een complete revisie. 2 dagen werk in je eentje :eek:
Ben er inmiddels achter dat de kettinggeleiders op zijn en dat het hele inlaattraject vol olie zit.
To be continued...

Michiel86c
25-12-2009, 16:06
Update!
Voor 750 euro aan onderdelen gekocht bij de dealer :eek: en 580 euro uitgegeven aan een koprevisie.. Dit zijn wel wat andere prijzen dan een blokrevisie bij een Polo :(
De koppakking was origineel (blok is nog nooit opengeweest) en op verschillende plekken minimaal door. Alle kettinggeleiders waren of gebroken / gescheurd of helemaal weggesleten. Heel het inlaattraject zat vol met olie.
Zondag weer verder met de gloednieuwe kop monteren. :thumbup:

Dit (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1264409) is trouwens een superthread als je zelf een kettingrevisie gaat doen!

SubdubberGT
28-12-2009, 00:00
Goed bezig Michiel.
Alleen jammer dat je na een maand al deze problemen hebt gekregen.
Wat heeft de Passat gelopen?
Ik wens je succes met de wederopbouw :thumbup:

Michiel86c
28-12-2009, 11:01
Zo'n 130.000 miles.
Ach, verder ziet hij er helemaal goed uit en alles werkt nog perfect. Het is nu even doorbijten en daarna kan hij er weer even tegen aan.

martiepartie
28-12-2009, 11:10
tering... dat is geen kattepis :D

Inderdaad jammer dat je vlak na aanschaf al zoveel geld in de auto moet stoppen. Heb je ook al gevonden waardoor het inlaattraject vol met olie zat/zit?

Michiel86c
28-12-2009, 14:48
Ach, ik kan ook blijven aanklooien en telkens een klein gedeelte vervangen maar het blok ligt er nu toch uit dus gelijk maar even goed aanpakken.

Heb je ook al gevonden waardoor het inlaattraject vol met olie zat/zit?

Ik denk dat het iets te maken heeft gehad met de ranzige ontluchting in het kleppendeksel en de koppakking.

martiepartie
28-12-2009, 15:04
aha, geloofwaardig idd.

Zo weet je wel dat je een VR6 hebt met alle luxe én een goede motor. Kan je er weer heel wat km's mee maken.

Michiel86c
01-02-2010, 21:09
ZO, hij doet het weer helemaal perfect! :thumbup:
Wat is er vernieuwd:
-Kettingen + geleiders + bouten vernieuwd
-Complete koprevisie
-Koppakking + kopbouten
-ALLE pakkingen / o-ringen
-Thermostaat
-Waterpomp
-Electrische waterpomp
-Thermoschakelaar
-Koelvloeistofdop
-Luchtmassameter
-Slangen secundaire lucht inblaassysteem
-Olietemperatuursensor
-Achterste motorsteunen
-Homokineethoezen binnenzijde

Ik heb gelijk ook alle verlichting weer werkend gemaakt (us knipperlichten en sidelights) en de motorruimte uitgebaggerd.

:drive:

Nog even een vraagje: is het mogelijk de MFA om te zetten van US naar Euro? Ik weet dat dit kan bij de Golf maar voor de Passat heb ik nog geen 'how to' gevonden.

SubdubberGT
03-02-2010, 14:42
Goed bezig Michiel!
Mooi dat ie weer loopt.