View Full Version : startbooster
scarface
19-05-2009, 14:53
weet iemand of een startbooster je auto kapot kan maken ??
misschien een beetje raar verhaal maar een week terug heb ik een ongeluk gehad en lag mijn voorkant in elkaar
daar na hebben ze hem proberen te starten dmv een startbooster en toen draaide de motor (eko turbo diesel) rond en vandaag met nieuwe accu en voorkant doet hij niets
scarface
19-05-2009, 15:33
zou de ecu kapot zijn omdat echt niets het bij motor doet. startmotor ook niet
VeeDubber
19-05-2009, 15:38
Het kan als:
- Je een startpack hebt welke 24 volt aan kan en je dus op 24V hebt gestart
- Je een flinke vonk hebt getrokken bij het loskoppelen van de klemmen
Echter is de kans zeer klein, waarschijnlijk heb je een kabelbreuk in 1 van de belangrijke massa of voedingskabel
scarface
19-05-2009, 15:42
het is gebeurt door een monteur bij een schade bedrijf dus denk dat hij wist wat hij deed,maar er kwamen wel wat vonken en klein beetje rook van f
maar hoe check ik of ik een kabelbreuk heb?
multimeter erop en weerstand meten.
scarface
19-05-2009, 16:01
ok op de kabels vanaf de accu toch?
en wat moet die weerstand zijn?
Eerst even de plus en min van de multimeter op elkaar totdat weerstand ongeveer 0.00 is. Dan meten tussen plus startmotor en plus accu, plus dynamo en plus accu, zelfde voor de massa. Meet meteen de massa op je blok even door; tussen massakabelpunt en min accu bijv. Die weerstand moet heel laag zijn.
scarface
19-05-2009, 17:28
overal moet het rond de nul zijn begrijp ik
scarface
19-05-2009, 19:56
ik heb het nagemeten en tussen + accu> startmotor zit hij gelijk aan de weerstand als ik de multimeterpunten tegen elkaar houd, maar bij de - geeft hij veel hogere waarden aan.
toen heb ik een startkabel tussen accu - en carrosorie gedaan en gaf hij wel hetzelfde aan, maar gaf nog ergens kortsluiting zo te horen bij starten
wat kan dit zijn??
startmotor of dynamo of toch iets anders
scarface
19-05-2009, 21:05
niemand met een oplossing:p
VeeDubber
19-05-2009, 23:10
Wil de auto starten? Of doet ie helemaal niks?
scarface
20-05-2009, 08:36
hij start niet
golf mkII 16v
20-05-2009, 08:43
De auto heb een klapper gemaakt zeg je !
Staat de distributie nog wel op tijd?
scarface
20-05-2009, 08:45
daar zeg je wat, moet ik even controleren
maar nu doet hij helemaal niets meer, ze hebben starbooster niet op accu gebruikt maar op startmotor en carrosorie
golf mkII 16v
20-05-2009, 10:44
Kortsluiting gemaakt in de startmotor,met het eropzetten of afhalen van de klem?
Als de verlichting en de rest wel werkt,even aanslepen
Doet de motor het dan wel dan is de startmotor kapot
scarface
20-05-2009, 11:16
de verlichting doet het wel inderdaad, vanavond maar een proberen aan te slepen (is wel een diesel)
maar hij tikt iets als ik de contact sleuten omdraai, heb ook al wat klappen op startmotor gedaan
golf mkII 16v
20-05-2009, 11:20
Als hij wel tikt als je probeert te starten komt er wel stroom op de bendix
Is de nieuwe accu wel voldoende opgeladen?
Aanslepen moet geen probleem zijn ook al is het een diesel
Eerst goed voorgloeien en dan in z'n 3 aanslepen
Denk dan dat er kortsluiting in de startmotor zit!
VeeDubber
20-05-2009, 11:44
Klinkt inderdaad het meest aannemelijke
meijer1972
20-05-2009, 20:23
Een beetje off-topic maar,
Ik heb een keer gehad met een MB sprinter met laadklep dat de accu leeg was (door de laadklep) Toen kwam er iemand van de MB garage en heeft mbv. startkabels de bus weer aan de praat gekregen. Echter bleek toen ook dat er een computer kapot was en deze moest volgens chassisnummer gemaakt worden. Duur geintje. Ik weet zeker dat alleen de accu leeg was toen deze monteur kwam, maar kan niet bewijzen dat hij de computer kapot gemaakt heeft (onbewust). Leve de lease dan maar.
Succes er mee
jettaracing
20-05-2009, 21:53
Ik zou eerst je contacten maar even nakijken ,en dan met name de plus en min aansluitingen ,want er zit immers niks op zo'n eco diesel !
Tenminste ,je plaatst dit in het Mk2 gedeelte en dan ga ik er van uit dat je een 1.6 Td (motorcode 1v) hebt .
Check de plus op de startmotor en de min van de accu naar de carrosserie en de min van de carrosserie naar de versnellingsbak ! ,want daar zat mijn probleem toen ook ,mijn auto wilde van het ene op het andere moment ook niet meer starten !
Toen bleek de massakabel geen goed contact te maken in een aansluitpunt,die was helemaal groen geoxideerd ,en dat zag je aan de buitenkant niet !
Probeer anders eens een startkabel van de massa van de accu ,naar de massa van je motor te leggen (bijv op de cilinderkop of startmotorbout ) en kijk eens wat er dan gebeurd.
Het kan ook zijn dat de draad die je startmotor aan stuurt (volgens mij een zwart rode) dat die geen goed contact maakt .'
Het kan dan ook nog zijn dat je contactblokje stuk is ,wat achter het contactslot zit .
Tenslotte kan het natuurlijk ook nog je startmotor zijn .
Ik kan het weten ,want ik heb dit alles al eens meegemaakt bij m;n verschillende auto's!
Van de startbooster zal het niet gekomen zijn ,tenzij je 24 volt er door heen hebt geknalt ;) .
Succes !
scarface
21-05-2009, 11:22
ik wou hem gister avond aanslepen, maar vooraf controleerde ik even of hij het nu wel gewoon deed met startmotor En hij starte zonder probleem
maar ik zag wel dat die metalen koelvloeistof pijp (waar de rubbere slang vanaf het kvs. reservoir ingedeukt is, is dit erg of is deze allen voor verwarming/ aanvul kvs
maar bedankt allemaal :thumbup:
en hem nu snel weer opbouwen :)
ps heeft iemand nog een radiateur te koop in omgeving achterhoek/twente
golf mkII 16v
21-05-2009, 13:34
Kijk das mooi
Heb nog wel een radiateur staan [is niet bij jou in de buurt
scarface
21-05-2009, 18:32
dussen Zuid-holland?
nee das niet echt in de buurt,iemand anders mischien
golf mkII 16v
22-05-2009, 07:23
Dussen is in het mooie Noord Brabant :thumbup: :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.