View Full Version : kleppen tegen zuigers 16v pl
Hallo,
Ik heb een bewerkte kop op mijn 16V die ook gevlakt is (ik weet niet hoeveel maar best veel heb ik begrepen) met een 262 graden nokkenas.
Het hele zaakje is gemonteerd, starten en hij tikte, kop eraf gehaald en nu blijkt dat de kleppen de zuigers raken.
Is het nu zo dat mijn nokkenassen niet goed staan (volgens merktekens wel, driedubbel gecheckt!) of is de kop te ver gevlakt en kan ik er dan nog iets mee?
Graag jullie mening!
kleine tip: voor het starten eerst met de hand ronddraaien zonder de bougies erin.
Voel je het meteen als er wat vast loopt.
Je hebt nu kans dat er 1 of meerdere kleppen krom zijn...
Zou kunnen dat hij door het vlakken en de andere nokkenas de zuigers raakt. Je zou kunnen kijken naar een dikke koppakking als dit het geval is.
Bedankt voor de tip ;) , maar dat hebben we ook gedaan en als hij stationair loopt dan hoor je het ook niet. Pas boven de 1500tpm hoor je het.
Maar op alle 4 de zuigers zie je minimale afdrukken staan van de kleppen.
Kleppen gecontroleerd en die zijn recht, gelukkig!
golf mkII 16v
27-04-2009, 21:26
Minimum hoogte =118.1
Maak je ook gebruik van een verstelbaar nokkenastandwiel om je kleptiming af te stellen.
Met een gevlakt blok,gevlakte kop en snelle nokkenassen klopt de kleptiming sowieso niet meer nml.
Maar los ik het tikken op met een verstelbaar nokkenastandwiel?
--daniel--
27-04-2009, 21:45
Weet je zeker dat de hydrolische klepstoters goed zijn gevuld?
Door een verstelbaar nokkenastandwiel te gebruiken kun je de de nokkenassen
afstellen zodat de kleppen eerder of later open en dicht gaan.
Elke nokkenas heeft een vastgesteld open/sluitingstijd.
Door deze timing af te stellen komen de (snelle)nokkenassen volledig tot hun recht.
Hiermee voorkom je dus ook dat de kleppen nog open staan wanneer de zuiger op het bovenste dode punt staan.
Bedankt J-9A-N :thumbup:
We gaan er een verstelbaar nokkenastandwiel op monteren!
groet Bas
is de kop niet te vaak gevlakt daar heb je ook standaard maten voor.
16V kop kan je bijna niet vlakken want dan vallen de klepzittingen eruit.....is niet een kop waar je zo ff 1,5 mm ofzo vanaf kan halen. ( was het maar waar...)
Als je inlaatkleppen de zuigers naduwen, en dat is gebeurd want anders waren ze echt wel krom, dan is de timing gewoon verkeerd.
262 is hoogstwaarschijnlijk Cat Cams, heb je de tandwielen zelf gemonteerd of heb je de set gebruikt gekocht?
Ik heb nl. ook al eens een set gehad waar iemand tandwielen met verkeerde merktekens op gezet had en ook al eens een set die de tandwielen er zonder spie op had zitten....dan ben je wel ff aan het zoeken.
Als je het perfect wil doen heb je een verstelbaar tandwiel en verstelbaar kettingwiel nodig en 2 mechanische stoters...dan kan je de nokkenassen exact volgens de specificaties uitklokken.
Dit kunnen wij natuurlijk ook voor je doen als je daar de app. niet voor hebt.
Ik heb deze nokkenassen vorige week nog gemonteerd op een 9A waarvan we het onderblok serieus gevlakt hadden en waar Wossner zuigers in zitten met een enorme bult erop ( 12,4 op 1) en deze raken de kleppen ook niet.
Het kan eigenlijk niet anders dan dat de timing verkeerd staat, alleen moet je dat altijd horen en niet pas vanaf 1500 rpm..
Hallo Jeroen,
Bedankt voor de info! :thumbup:
Het is een nieuw set Catcams waar we zelf de tandwielen vd originele nokkenassen van hebben overgezet met de spie uiteraard en we hebben nog een voorbeeld liggen dus ze zitten zeker goed.
Maar in ieder geval moet een verstelbaar nokkenastandwiel het naduwen oplossen?
En kan je me een PM-etje sturen wat het afstellen +/- bij jou zal kosten?
Alvast bedankt
Bas
carbreaker de autosloper
04-05-2009, 11:15
heb ik ooks gehad en had het inlaat tandwiel dr op de kop opgezet ,,,,scheelde 4 tanden,,,,,heb em toen op tuimelgezet en kwam er toen achter,,
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.