Log in

View Full Version : Subframe loshalen


Arne
02-04-2009, 09:16
Van het weekend wil ik mn subframe loshalen om mn carterpan, pakking, en oliepomp te vervangen. Alleen, hoe doe ik dat? Ik neem aan dat ik niet klakkeloos de auto op kan krikken en t subframe losschroeven, maar dat ik de motor vast moet zetten.

Kan ik daar zo'n steunbalk voor gebruiken:

http://www.ldenhartog.nl/images/producten/motorsteunbalk002.jpg

Of is er ook een andere manier?

Oudelut
02-04-2009, 09:52
Stevige houten balk en steunpunten voor in de bevestigingsgoten van je spatborden voldoen ook?! Hoef je niet zo'n ding aan te schaffen/te huren... Denk er wel aan het niet op je spatborden te laten rusten, geeft van die jammere deuken?! ;)

Arne
02-04-2009, 10:05
Ik zat net te denken, ik pak de heftruck wel even en zet die erboven...Spanbanden aan de lepels, klaar :)

Dit had ik op passat-kartei gevonden trouwens:

Hallo, Ölwanne habe ich gerade am 32´er gemacht, sollte beim 32b genauso funzen:
Traverse über die Koti´s vorne legen, Motorlager vorne oben und unten lösen, mit 2 vernünftigen! Spanngurten den Motor an der Traverse 5-10 cm anheben, dann geht die Wanne raus. Ölpumpe ist dann auch zugänglich.
Aggregateträger sollte auch irgendwie gehen, ich weiß mom. nicht wie der Motor hinten gelagert ist...müsste man sich anschauen.
Gruß Stephan

Hallo Käfertönni,

Du solltest das Auto beidseitig aufbocken an der A-Säule, dann den Motor, wie vorher beschrieben, mit Spanngurten und nem Träger auf den Kotflügeln abfangen und die Motorlager lösen.
Dann kannst Du den Aggregateträger demontieren, wobei ich dabei an den Traggelenken der Räder beginne (Sitzposition anzeichen)und später die vier großen Schrauben aus dem Rahmen drehe.
Die Ölwanne ist jetzt voll zugänglich und dabei kannst Du auch Ölpumpentausch mit obligatem Zahnriemenwechel etc. durchführen.

Zum Wechsel der Gummis im Träger brauchst Du große U-Scheiben, Stahlhülsen, Gewindestangen und Fett, ist etwas gefummel, die Lager einzuziehen. Die vier Buchsen im Querlenker und die vom Stabi (soweit vorhanden) würde ich dabei mit wechseln

Gruß Josef

Moet lukken zo.

Roy 1.6
19-12-2009, 19:59
Dus als ik het goed begrijp moet je de auto op een 2kollomer brug optillen, of gewoon krikken. en dan de motor ook vrijtakelen. En dan kan je het subframe er onderweg schroeven??

breadfan83
19-12-2009, 20:14
Heerlijk, Golf 2. :D

Roy 1.6
19-12-2009, 20:18
:confused:

breadfan83
19-12-2009, 21:21
Daarbij gaat dat lekker makkelijk. ;)

Maar als ik iets zinnigs zou moeten zeggen:
- subframe ontlasten, dus motor een paar cm optakelen
- subframe losbouten
- Subframe er uit halen
- klaar

Roy 1.6
20-12-2009, 02:26
Dus de auto kan gewoon staan blijven op de grond als ik het zo lees?

breadfan83
20-12-2009, 12:29
Ik zie niet in waarom je een auto zou moeten opkrikken om het subframe er uit te halen.

Kijk gewoon eens wat er allemaal aan dat deel vast zit wat je los wilt halen. Als daar enkel de motor op rust zou ik me de moeite van het opkrikken niet doen. Gewoon de motor een beetje optillen dat het gewicht van het frame afkomt, en losschroeven.

Gijs
20-12-2009, 13:40
Broodfreak.. niet over dingen praten/nadenken waar je geen kaas van gegeten hebt :tongue: Dit gaat over écht auto's!

Van mijn rode 32b sloper;
http://84.27.140.185/IMG_3925.JPG

Dus Arne, als je dan toch je subframe er onderuit hebt kun je gelijk die 5-bak eronder zetten ;)

Arne
20-12-2009, 13:49
Ik heb t al voor elkaar gekregen paar maandjes terug... Motor in de heftruck gehangen, en aan beide kanten assteunen er onder zodat we bij de carterpan konden, subframe alleen een klein beetje laten zakken.

Versnellingsbak moet nog steeds gebeuren, maar komt ook goed binnenkort.

Roy 1.6
20-12-2009, 13:58
Oops:

Zit ik met m'n duffe kop in een passat topic te posten :redface:

Gijs
20-12-2009, 16:08
Ah, ik zie nu ook dat het al een wat ouder topic is... En ik wist trouwens ook dat je je carter eronderuit had gehad ;)