PDA

View Full Version : 3B(G) aankoop advies (benzine)


Christiaan
11-03-2009, 19:46
Omdat ik op mijn huidige daily al even uitgekeken ben, heb ik nogal interesse in een passat 3B, of 3BG. Voorkeur gaat uit naar een variant.

Wat zijn aandachtspunten voor deze auto's? En dan gaat het mij voornamelijk om de benzine versie's.

Heb zelf ook al wat gevonden natuurlijk, maar meer tip's altijd welkom!

- 3B: Draagarmen
- 3B / 3BG: (Portier)sloten
- 3B / 3BG: Gordels die slecht oprollen
- 3B / 3BG: Roest op / rondom de dakdragers (variant).

Rob g60
11-03-2009, 22:44
3bg zijn dezelfde draagarmen
lekkend stuurhuis is bij beide ook een veel voorkomend probleem

Stijn
11-03-2009, 22:58
Je kunt ook altijd mijn VAGCOM lenen Christ, om ter plekke de eventueel aan te kopen auto even uit te lezen.

Gijs
12-03-2009, 00:08
Roest op de achterklep, tussen wisser en ruit, komt ook nogal eens voor.

RubenD
12-03-2009, 00:28
Setje draagarmen kun je in ieder geval goedkoop op Ebay kopen.

1.8 20V motor is rete traag, verbruik (in een Golf) is nooit beter als 1:12. Dus ga voor een 20VT ;)

Verder zou ik zo niet echt kwaaltjes weten (bij de TDI breekt wel eens de spanrolarm v/d ventilator).

Het zijn echt geweldige kilometervreters met een zeer mooie (technische gezien) ophanging. Kraken wel, maar ja Ebay is de oplossing ;)

VeeDubber
12-03-2009, 08:25
Ik ga met Ruben mee, vermijd de 1.8 20v, geen fijne motor en storingsgevoelig. Ik zou je zelf de 2.0 of de 1.8T aanraden en dan vooral de laatste. Van de 2.0 zijn de prestaties ook niet echt om over naar huis te schrijven terwijl je wel het verbruik van een 2.0 krijgt. De krakende draagarmen zijn inderdaad een probleem, hoewel daar wel een terugroepactie voor heeft gelopen. Stel dat het nog zo is, dan kun je het vervangen wel zelf doen.

Christiaan
12-03-2009, 09:06
Je kunt ook altijd mijn VAGCOM lenen Christ, om ter plekke de eventueel aan te kopen auto even uit te lezen.

Is inmiddels ook al in Erp te vinden, maar toch bedankt!


Ik ga met Ruben mee, vermijd de 1.8 20v, geen fijne motor en storingsgevoelig. Ik zou je zelf de 2.0 of de 1.8T aanraden en dan vooral de laatste. Van de 2.0 zijn de prestaties ook niet echt om over naar huis te schrijven terwijl je wel het verbruik van een 2.0 krijgt. De krakende draagarmen zijn inderdaad een probleem, hoewel daar wel een terugroepactie voor heeft gelopen. Stel dat het nog zo is, dan kun je het vervangen wel zelf doen.

Heb al wel hier en daar gelezen, dat de 2.0 een olieverbruiker zou zijn? 1.8T lijkt me ook wel een mooie motor, maar qua kilometerstanden, hoe lang houden deze het vol? Mij lijkt het (maar heb geen ervaring met turbomotoren) dat een 1.8T "fragieler" is dan een 2.0
Zit een beetje naar bouwjaar 2000 / 2001 te kijken, dat os voor mij prijstechnisch het meest interessant, maar dan heb je het over auto's van 8 / 9 jaar oud, met bijbehorende kilometerstanden...

evilnyntje
12-03-2009, 09:08
Chris ik kan via es nog een v5 fiksen ik zal eens polsen.

Christiaan
12-03-2009, 09:11
Ohw, laat maar ff weten (qua prijs :D )

Pedaalemmer
12-03-2009, 09:30
neen, v5 is drama kwa verbruik/power. Ga voor de 20vt een prima kilometer vreter!

Christiaan
12-03-2009, 09:37
neen, v5 is drama kwa verbruik/power. Ga voor de 20vt een prima kilometer vreter!

Ja, drama? Heb wel gereden met een v5 (Bora) , maar power voldoende.... en dat geluid :cool:

Pedaalemmer
12-03-2009, 09:47
Ja, drama? Heb wel gereden met een v5 (Bora) , maar power voldoende.... en dat geluid :cool:

Leuk geluid, maar that's it. Hij zuipt meer dan de 20vt en heeft minder power. ik heb ermee gereden zowel in de passat als in een golf en vond het tegenvallen. De 20vt in de passat is een hele prettige moter en mocht je in de toekomst meer power willen een leuk object om mee te spelen, Daarbij is de 20vt bij normale snelheden prettiger om mee te rijden.

Maargoed dat zijn mijn ervaringen wellicht dat er mensen zijn die dit anders zien.

Christiaan
12-03-2009, 10:00
Ieder zijn (nuttige) ervaring is welkom. Zelf heb ik geen ervaring met een 20vt, dus ik kan (nog) geen eerlijke vergelijking maken.

RubenD
12-03-2009, 12:49
Op de staafbobines en de N57 klep na zijn de 20vt motoren hele goede en betrouwbare motoren.

De 2.0 is eigenlijk de motor uit de Mk3 GTI, staan inderdaad bekend als olieboten. Niet aan beginnen.

Ik wist het wel, 20vt, mijn moeder heeft er sinds kort ook eentje (met elektronisch gasklephuis en dus ESP). Rijd echt helemaal geweldig.

Pedaalemmer
12-03-2009, 13:33
Ieder zijn (nuttige) ervaring is welkom. Zelf heb ik geen ervaring met een 20vt, dus ik kan (nog) geen eerlijke vergelijking maken.

Gaat eens snel een proefrit maken bij de vw dealert

VeeDubber
12-03-2009, 13:53
Een 20vt is een robustere motor dan de 2.0, de 2.0 is een van de laatste keuzes wat mij betreft. Ik heb zelf wel een zwak voor de V5, mooie motor met een hele luie schakelkarakteristiek, meer een liefhebbersmotor. Vanuit verbruiksoogpunt en onderhoudskosten gezien is de 20vt echter een betere keuze in mijn ogen.

Christiaan
13-03-2009, 19:50
Heb inmiddels aan een aantal personen gevraagd hun ogen open te houden voor een leuke passat 1.8T of een V5.

We gaan rustig op zoek, ik heb gelukkig geen haast, naar een mooi nieuwe daily.....

Erwin G60
13-03-2009, 20:16
We hebben sinds kort ook een Passat v5 (automaat)als daily en zijn er zeer te spreken over. Gebruikt een beetje 1op 9a10 maar mn collega heeft een 1.8T en die gebruikt net zo veel dus dat maakt weinig verschil. Als ik het verschil tussen een 1.8t en een v5 mag geven vind ik een v5 een wat rustiger rijder auto en een 1.8T meer een snelle rijder auto. En allebei de motors hebben wel wat wat ze aantrekkelijk maakt het is net wat je wil.

matt202
06-02-2012, 22:02
even opfrissen deze, ben namelijk op zoek naar een 3b(g).
hoe is de 1.6 moter qua storingsgevoelig / kwaliteit?

power is voor mij bijzaak..

Gijs
06-02-2012, 23:40
Een 1600.. niet doen, krijg je spijt van en slakken komen je voorbij. Te weinig vermogen voor een zware auto. Overigens ook niet veel geleverd, 20v wel.

matt202
07-02-2012, 16:55
Een 1600.. niet doen, krijg je spijt van en slakken komen je voorbij. Te weinig vermogen voor een zware auto. Overigens ook niet veel geleverd, 20v wel.

hoi gijs, bedankt maar zoals ik al zei: power is bijzaak. ik ben zo wie zo maar een cruiser en de 1.6 viel toevallig ook nog net onder de 1251kg grens.
dus prijstechnisch in aankoop en gebruik erg gunstig.

Gijs
07-02-2012, 17:51
Allright, jouw keuze ;) Hoe de 1600tjes zelf zijn durf ik je niet te vertellen. Nooit iets over gehoord (en in verdiept).

Btw; met een 2.0, V6 etc kun je ook gewoon cruisen hoor ;)

Christiaan
07-02-2012, 22:19
hoi gijs, bedankt maar zoals ik al zei: power is bijzaak. ik ben zo wie zo maar een cruiser en de 1.6 viel toevallig ook nog net onder de 1251kg grens.
dus prijstechnisch in aankoop en gebruik erg gunstig.

Kleine motor, grote auto hoeft niet altijd zuiniger te zijn. Moet wat harder werken om vooruit te komen....

redbull
08-02-2012, 15:39
1.6 is niks voor een passat veelste kleine motor voor zo,n auto
moet meer werken om vooruit te komen dus niet zuinig in gebruik
en de versnellingsbakken van een 1.6 zijn een ramp
rij nu 2 jaar met een 20v 1.8T super auto motorisch niks aan gehad
aleen de draagarmen zijn een probleem bij de passat
beter allemaal vervangen
water in de parvan als je het niet schoon maakt waar door er water in je auto komt met als gevolg de comfortcomputer onder je stoel kapot
maar als je een proefrit gaat maken kijken of al het electronica werkt
rijd de auto goed warm !!!! en let er op dat je de auto niet koopt waarbij ze hem al warm hebben lopen.
zogenaamd net een proefrit gehad
en goed luisteren of je niks hoor bonken of knokken op een klinkerweg (draagarmen) leuk om op af te bieden. ;)
en let op dat de motor niet over slaat moet netjes lopen.
en vergeet de koppeling niet te testen.
ff in zn 2 handrem er op en op laten komen.

bjuriaan
08-02-2012, 15:52
Draagarmen bedoel je ivp stabelistorstang denk ik. Gewoon vlot een klinkerweg of drempels over gaan. Als je gebonk/gekraak hoort zijn ze versleten...

Johan1982MK1
08-02-2012, 16:15
Deze delen zijn relatief makkelijk te vervangen en kan je idd mooi op afbieden.
Zijn verder redelijk probleemloze auto's (de tdi/1.8t versies zowieso)

redbull
10-02-2012, 16:50
ja bedoel draagarmen (foutje)

Mk1driver
13-02-2012, 20:04
Radiatoren die lekken is ook een puntje om op te letten, is trouwens prima zelf te vervangen, neus moet er wel af.

LuNaTiK
13-02-2012, 21:20
Let bij de 3BG vooral ook op natte vloermatten en/of vochtige ramen aan de binnenzijde.
Er is een terugroepactie geweest voor de rubbers onderin de accubak onder het voorraam, maar ze zijn niet allemaal aangepakt.

Water=ellende want de electronica zit onder de bestuurdersstoel.

Jorp
24-02-2012, 17:58
1.8t!! Heerlijke auto. Ik rij er nu bijna 1 jaar mee en heb hem om laten bouwen naar LPG. Toch nog genoeg vermogen om lekker te touren. 1 op 10 op LPG.

Sander Wa Oars
25-02-2012, 00:45
We hadden op vwpassat.nl altijd een lijstje met punten..... kan hem zo niet vinden :shame:


Maar iig daar is heel wat info te halen ;)

Sander Wa Oars
29-02-2012, 13:09
We hadden op vwpassat.nl altijd een lijstje met punten..... kan hem zo niet vinden :shame:


Maar iig daar is heel wat info te halen ;)



Bingo !!

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=141&t=26908

darren
29-02-2012, 13:36
nounou

als je dit allemaal leest wil je geen passat meer kopen

Sander Wa Oars
29-02-2012, 14:02
nounou

als je dit allemaal leest wil je geen passat meer kopen


:screwy:

Het wil niet zeggen dat je overal last van krijgt

matt202
01-03-2012, 08:11
:screwy:

Het wil niet zeggen dat je overal last van krijgt

dat klopt, alleen deze lijst wil toch zeggen dat vele mensen hier last van gehad hebben..

ik ben in ieder geval van de passat afgestapt, niet vanwege deze lijst hoor maar merendeels vanwege zijn gewicht en verbruik.
met een gezin, koopwoning en 2 auto's zul je toch op de kleintjes moeten letten. vandaar dat mijn oog nu op een polo variant of cordoba vario is gevallen..

Alberto
01-03-2012, 08:19
Wij rijden met veel plesier in de V5 en doet het super .
enige wat wij stuk hebben gehad is een bobine , draag arm , LMM ,en een homokneet (door verkeerd bevestigde as hoes , door de Dealer )

en dat met een km stand van 245.000 km :D