PDA

View Full Version : T2B gekocht: En dus de vraag: hoe krijg ik hem op fatsoenlijke hoogte? (lees: OMLAAG)


VWrijder
05-10-2004, 07:41
Ja ja, ook Michiel is aan de Bus!

Welliswaar is het geen T2a of spijl, maar alle begin is moeilijk he? Uiteraard bekroop mij bij het beklimmen van mijn nieuwe vierwieler meteen een onmiskenbaar gevoel:

HOOGTEVREES! :cool:

De vraag is: Hoe krijg ik em omlaag, wat gaat het me ongeveer kosten, wat heb ik voor spullen en gereedschap nodig?

Het betreft een 77-er ex-brandweer T2B.

Ik ben benieuwd!

ploon
05-10-2004, 08:04
setje droppedspindles er onder en de achterkant evt een paar tandjes omlaag.

Beetlefreak
05-10-2004, 08:10
Gefeliciteerd!! Heb je er ook pics van?? altijd benieuwd :)

VWrijder
05-10-2004, 08:16
Gefeliciteerd!! Heb je er ook pics van?? altijd benieuwd :)

Nog niet, bij European Collectables was ie net binnen (stond zelfs nog niet op de site) en dus heb ik er een blik op kunnen werpen in de staat hoe ie was voordat ze hem opgeleukt hadden (toch wel fijn als je bij al je chassisbalken het geluid van metaal hoort als je er op klopt :) goed spul daar in Groenekan!). Zodra ik foto's heb zet ik ze zeker op het forum, het wordt wel een leuke verschijning: creme onder, rood boven, extra richtingaanwijzers bovenop de achterste hoeken (zoals ze bij de ANWB ook hebben) roofrackje achter Hella verstralers voor...

Airtime
05-10-2004, 08:44
Je kan de vooras ook uitrusten met een foksy-adjuster, heeft Kruk@b ook op zijn pano. FF zoeken op google. Is wat goeiekoperder dan spindels.

ploon
05-10-2004, 10:00
ja, maar een adjuster is minder comfortabel.

VWrijder
05-10-2004, 11:00
Comfortabel is wel belangrijk. Ik heb al genoeg last gehad van wandelende nieren en mijn oma die haar kunstgebit achterliet in mijn Kever. Wat kosten die dropspindels ongeveer? En hoeveel werk is het om ze eronder te prakken?

Bussie komt zo
05-10-2004, 11:28
Comfortabel is wel belangrijk. Ik heb al genoeg last gehad van wandelende nieren en mijn oma die haar kunstgebit achterliet in mijn Kever. Wat kosten die dropspindels ongeveer? En hoeveel werk is het om ze eronder te prakken?

voor een spijlbus ongeveer 210 euro. dus voor een pano hetzelfde denk ik.wel de oude inleveren want het gaat op ruil basis.

Slammed panel (www.slammedpanel.com) voor meer info.

en kwa werk als alles een beetje gangbaar en nog heel is 1 dag.

VWrijder
05-10-2004, 11:45
voor een spijlbus ongeveer 210 euro. dus voor een pano hetzelfde denk ik.wel de oude inleveren want het gaat op ruil basis.

Slammed panel (www.slammedpanel.com) voor meer info.

en kwa werk als alles een beetje gangbaar en nog heel is 1 dag.

Ah... volgens mij heb ik die naam vaker gezien... verlagen die wel eens iets dan? :wink:

Beetlefreak
05-10-2004, 11:46
voor een spijlbus ongeveer 210 euro. dus voor een pano hetzelfde denk ik.wel de oude inleveren want het gaat op ruil basis.

Slammed panel (www.slammedpanel.com) voor meer info.

en kwa werk als alles een beetje gangbaar en nog heel is 1 dag.
Voor een pano € 450,-- !!! Das wel ff een verschil... :)

@VWRijder: Die bus in je avatar kan lager :D

Airtime
05-10-2004, 11:56
Voor een pano € 450,-- !!! Das wel ff een verschil... :)

@VWRijder: Die bus in je avatar kan lager :D

Correctie: MOET lager ;)

Foksy adjuster kost (dacht ik) iets van 90 Engelse ponden.

VWrijder
05-10-2004, 12:02
*klimt weer terug op zijn stoel* VIERhonderdvijftig Euri?!?!?! Dan vrees ik dat de avatar voorlopig de actuele stand van mijn bus laat zien... *slik*

Volkswouter
05-10-2004, 12:04
Het droppen van pano spindles is vrij arbeids intensief en er zit een hoop materiaal kosten aan ,qua nieuw kogels.

Split52
05-10-2004, 12:08
mits je as goed is, gewoon verzetten....ben je voor max 50 euro klaar..... comfortabel is het niet echt maar wel stoer!

VWrijder
05-10-2004, 12:21
mits je as goed is, gewoon verzetten....ben je voor max 50 euro klaar..... comfortabel is het niet echt maar wel stoer!

Nog goedkoper: De bus helemaal volgooien met zware rommel.... ok, nu draaf ik door geloof ik... :rolleyes:

helaas is comfort juist een van de redenen waarom ik aan de Bus ben gegaan... dus oncomfortabel verlagen is geen optie.

Bussie komt zo
05-10-2004, 12:30
Nog goedkoper: De bus helemaal volgooien met zware rommel.... ok, nu draaf ik door geloof ik... :rolleyes:


Nee hoor ,hoe denk je anders dat die bus van Volkswouter zo laag komt. :D

Volkswouter
05-10-2004, 12:36
Haha,het is wel eens zo dat mensen staan kijken of de bus helemaal afgeladen ligt met troep,tevens denken ze dan ook dat hij omhoog komt als alles eruit is en dat is niet het geval..:D

Bussie komt zo
05-10-2004, 12:37
Haha,het is wel eens zo dat mensen staan kijken of de bus helemaal afgeladen ligt met troep,tevens denken ze dan ook dat hij omhoog komt als alles eruit is en dat is niet het geval..:D

Oh ik dacht ook dat als hij leeg was hij 15cm hoger stond. :D

VWrijder
05-10-2004, 12:39
Wat gebeurt er eigenlijk als je hem volgooit met troep... staat ie dan ECHT op de grond of heb je gewoon geen vering?

Volkswouter
05-10-2004, 12:40
Hij ligt dan op zijn eindrubbers en ik zweer :je druft dan niet harder als 30km/ph,want je stuitert de bus uit..:D

VWrijder
05-10-2004, 12:43
... en dan zijn er mensen die durven beweren dat luchtgekoelde vw's geen vorm van drugs zijn.

Volkswouter
05-10-2004, 12:46
Ik heb 1 keer zo`n 600kg aan stenen in me spijl gehad.Die moest ik zo`n 8km verderop brengen.Eerst bij de pomp de banden opgepompt,want ik brak het stuur zowat af en de bus wiebelt en stuitert bij het leven,vanwege de torsie vering.

Het rijd echt voor geen meter..:D

Bussie komt zo
05-10-2004, 12:46
Er is geen betere drug dan een aircooled drug.

Volkswouter
05-10-2004, 12:47
Er is geen betere drug dan een bus verslaving..:D

Kever ben ik van aan het afkicken.

Bussie komt zo
05-10-2004, 12:48
He wouter is zoveel meer werk aan die pano spindels dan spijlbus spindels.

Ik heb net mijn spindels van de bus verlaagt echt super makelijk. even uit elkaar persen omdraaien stopertje verlassen en in elkaar persen. Easy!!!

heb ze van een Pano eigelijk nog nooit gezien.

Volkswouter
05-10-2004, 12:50
Die van een pano moeten uitgefreest worden en daar komen 4 andere fuseekogels in,die duur zijn. Wat ik van Marco begreep gaat er in een pano spindle veel meer tijd zitten dan in een spijlbus spindle.

Split52
05-10-2004, 12:52
je moet ze omdraaien... dus de draagarmen aan de onderkant zetten zodat je fuseestuk hoger komt te zitten... hier is de moeilijkheid dat je de gaten waar je fuseekogels in moet zetten ook wat moet omfrezen omdat die konisch zijn. Andere fuseekogels erin etc. geen goedkope ingreep...maar 450 euro? tjsa er moet natuurlijk wel wat verdiend worden dat is wel zo!..

Volkswouter
05-10-2004, 12:53
http://www.veedub.nu/gallery/albums/userpics/pic2280.jpg
http://www.veedub.nu/gallery/albums/userpics/pic2281.jpg

Marco zijn bus,Gerkie zijn fotoos.Deze pano ligt dus helemaal op zijn buik.Lager als dit gaat op 15 inch niet.

Bussie komt zo
05-10-2004, 12:53
Die van een pano moeten uitgefreest worden en daar komen 4 andere fuseekogels in,die duur zijn. Wat ik van Marco begreep gaat er in een pano spindle veel meer tijd zitten dan in een spijlbus spindle.

dat verklaart dus die prijs van 450 euro. :(

Volkswouter
05-10-2004, 12:54
je moet ze omdraaien... dus de draagarmen aan de onderkant zetten zodat je fuseestuk hoger komt te zitten... hier is de moeilijkheid dat je de gaten waar je fuseekogels in moet zetten ook wat moet omfrezen omdat die konisch zijn. Andere fuseekogels erin etc. geen goedkope ingreep...maar 450 euro? tjsa er moet natuurlijk wel wat verdiend worden dat is wel zo!..


Mich,vergeet ook niet dat hij de enige is die ze maakt,er is niemand anders waar je dropped spindles voor een pano kunt krijgen,meen ik.

Bussie komt zo
05-10-2004, 12:55
je moet ze omdraaien... dus de draagarmen aan de onderkant zetten zodat je fuseestuk hoger komt te zitten... hier is de moeilijkheid dat je de gaten waar je fuseekogels in moet zetten ook wat moet omfrezen omdat die konisch zijn. Andere fuseekogels erin etc. geen goedkope ingreep...maar 450 euro? tjsa er moet natuurlijk wel wat verdiend worden dat is wel zo!..

en zit er dan nog verschil in een T2a en of B?

VWrijder
05-10-2004, 12:55
je moet ze omdraaien... dus de draagarmen aan de onderkant zetten zodat je fuseestuk hoger komt te zitten... hier is de moeilijkheid dat je de gaten waar je fuseekogels in moet zetten ook wat moet omfrezen omdat die konisch zijn. Andere fuseekogels erin etc. geen goedkope ingreep...maar 450 euro? tjsa er moet natuurlijk wel wat verdiend worden dat is wel zo!..

Mijn spaarvarken zit inmiddels in een blijf-van-mijn-lijf huis. En ik krijg boze mailtjes van de WSPA :wink:
Maar omlaag gaat ie... alleen gaat het ff duren voordat et zover is.

Niels - AirMighty.com
05-10-2004, 12:56
Zie hier ook mijn beidrage aan dit technische topic... :D

http://www.airmighty.com/images/gallery/vweuro2004/images/IMG_2073_jpg.jpg http://www.airmighty.com/images/gallery/vweuro2004/images/IMG_2081_jpg.jpg

Split52
05-10-2004, 12:56
nee gelijk heb je! Ik vind ook niet dat ze aso duur zijn hoor, wat ik zeg..er moet wat verdiend worden, je bent de enige (in NL dan) etc. allemaal factoren die die prijs van hun uit wel rechtvaardigen.. Alleen denk ik dat het wel goedkoper kan als je het zelf doet...maarja eerst ff uitvinden hoe is ook al een klus die geld kost natuurlijk...

Volkswouter
05-10-2004, 12:56
Kwaliteit kost geld en dan maar ff sparen.

Ik was voor de spijl zo`n 2500€ kwijt dat komt neer op meer dan 100€ per cm,maar hij staat nu dan ook wel 23cm lager en alles aan het onderstel voor en achter is nieuw.

krukab
05-10-2004, 12:57
@VWrijder;rij eens een stukkie in mijn (met behulp van een Foksy adjuster) verlaagde bus.
Comfort is er zat,en je kunt zelfs nog met z'n drieën voorin,zonder dat de banden in de wielkasten slaan met rijden.
want dat krijg je met dropped spindles,je veerweg blijft even lang ...

Bussie komt zo
05-10-2004, 12:57
nee gelijk heb je! Ik vind ook niet dat ze aso duur zijn hoor, wat ik zeg..er moet wat verdiend worden, je bent de enige (in NL dan) etc. allemaal factoren die die prijs van hun uit wel rechtvaardigen.. Alleen denk ik dat het wel goedkoper kan als je het zelf doet...maarja eerst ff uitvinden hoe is ook al een klus die geld kost natuurlijk...

Zeker als je zelf de spullen en de kennis er niet voor hebt.

En wie laag wil zijn moet pijn lijden. :cool:

Volkswouter
05-10-2004, 12:57
en zit er dan nog verschil in een T2a en of B?

Dat durf ik niet te zeggen! Geen verstand van..:D

VWrijder
05-10-2004, 12:58
nee gelijk heb je! Ik vind ook niet dat ze aso duur zijn hoor, wat ik zeg..er moet wat verdiend worden, je bent de enige (in NL dan) etc. allemaal factoren die die prijs van hun uit wel rechtvaardigen.. Alleen denk ik dat het wel goedkoper kan als je het zelf doet...maarja eerst ff uitvinden hoe is ook al een klus die geld kost natuurlijk...

Owkeee dan... het ziet er wel vet uit... *zucht* 450... tja... :eek:

Bussie komt zo
05-10-2004, 12:58
@VWrijder;rij eens een stukkie in mijn (met behulp van een Foksy adjuster) verlaagde bus.
Comfort is er zat,en je kunt zelfs nog met z'n drieën voorin,zonder dat de banden in de wielkasten slaan met rijden.
want dat krijg je met dropped spindles,je veerweg blijft even lang ...

It's Alive ;)

Split52
05-10-2004, 13:00
en zit er dan nog verschil in een T2a en of B?

Niet zover dat het systeem niet hetzelfde zou zijn, die verschillen moet je meer zien in dingen als: remklauwbevestiging, trommelremmen etc. maar dat is allemaal fuseestuk dus dat veranderd nix aan de draagarmen. die moeten dus ook aangepast worden (fuseekogel van onder naar boven montage)...

Split52
05-10-2004, 13:05
Slammed panel (www.slammedpanel.com) voor meer info.


Site is een beetje oud zie ik...weinig (nieuwe) info te vinden..

VWrijder
05-10-2004, 13:06
@VWrijder;rij eens een stukkie in mijn (met behulp van een Foksy adjuster) verlaagde bus.
Comfort is er zat,en je kunt zelfs nog met z'n drieën voorin,zonder dat de banden in de wielkasten slaan met rijden.
want dat krijg je met dropped spindles,je veerweg blijft even lang ...

Ook een Pano neem ik aan?

Split52
05-10-2004, 13:09
want dat krijg je met dropped spindles,je veerweg blijft even lang ...

Krukkie, die dropped spindles zijn natuurlijk een leuke aanvulling als je toch al geen veerweg meer overhebt... wel icm adjusters of rasterplaten natuurlijk...of gewoon verdraaien, alleen is het dan niet meer leuk doseren zodat je op de spindles kunt inspelen.. maar laag kun je dan wel! :D

VWrijder
05-10-2004, 13:12
Krukkie, die dropped spindles zijn natuurlijk een leuke aanvulling als je toch al geen veerweg meer overhebt... wel icm adjusters of rasterplaten natuurlijk...of gewoon verdraaien, alleen is het dan niet meer leuk doseren zodat je op de spindles kunt inspelen.. maar laag kun je dan wel! :D
... je kan ook de wielen eraf halen... dan is ie ook wel laag denk ik.

Split52
05-10-2004, 13:13
ehhh ja........, en comfortabel zitten kun je dan ook wel...rijden wordt wat moeilijker

VWrijder
05-10-2004, 13:16
ehhh ja........, en comfortabel zitten kun je dan ook wel...rijden wordt wat moeilijker
hetgeen ons weer terugbrengt op de stelling: Wie laag wil zijn, moet pijn lijden (zie post #37)... de ultieme pijn is toch wel niet kunnen rijden in je Bus...

krukab
05-10-2004, 13:17
Ook een Pano neem ik aan?

Ja !!
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/080720040806071.jpg

Hij is voor een centimeter of 12 gegaan,en achter 1 tandje op de buitenste spline.
Dat is ongeveer een centimeter of 9 á 10 ... normaal staat een bus altijd met z'n neus
in de wind (lees;lange veerweg) en nu staattie recht.
bijkomend voordeel van alleen de bovenste torsie verdraaibaar maken is dat de bus
stugger en minder zijwindgevoelig is geworden.
Hier trouwens op 17",met een band/velghoogte die gelijk is aan de orginele maat.
Hij moet tenslotte wel dermate lekker rijden dat ik er bij wijze van spreken morgen in kan
stappen met vrouw én kind,en er mee naar zuid Frankrijk kan !!


Wie laag wil zijn, moet pijn lijden...
Dat ligt er maar net aan wat jij onder laag verstaat ...
'rijdbaar' laag,of 'bruikbaar' laag ;)
Ik weet nu ondertussen wel na 7 jaar ("laag") pano rijden wat ik wil !!

VWrijder
05-10-2004, 13:35
Ja !!

Hij is voor een centimeter of 12 gegaan,en achter 1 tandje op de buitenste spline.
Dat is ongeveer een centimeter of 9 á 10 ... normaal staat een bus altijd met z'n neus
in de wind (lees;lange veerweg) en nu staattie recht.
bijkomend voordeel van alleen de bovenste torsie verdraaibaar maken is dat de bus
stugger en minder zijwindgevoelig is geworden.
Hier trouwens op 17",met een band/velghoogte die gelijk is aan de orginele maat.
Hij moet tenslotte wel dermate lekker rijden dat ik er bij wijze van spreken morgen in kan
stappen met vrouw én kind,en er mee naar zuid Frankrijk kan !!



Dat ligt er maar net aan wat jij onder laag verstaat ...
'rijdbaar' laag,of 'bruikbaar' laag ;)
Ik weet nu ondertussen wel na 7 jaar ("laag") pano rijden wat ik wil !!
een T2a *JALOERS* Die wilde ik eigenlijk...

VWrijder
05-10-2004, 13:38
Ja !!

Hij is voor een centimeter of 12 gegaan,en achter 1 tandje op de buitenste spline.
Dat is ongeveer een centimeter of 9 á 10 ... normaal staat een bus altijd met z'n neus
in de wind (lees;lange veerweg) en nu staattie recht.
bijkomend voordeel van alleen de bovenste torsie verdraaibaar maken is dat de bus
stugger en minder zijwindgevoelig is geworden.
Hier trouwens op 17",met een band/velghoogte die gelijk is aan de orginele maat.
Hij moet tenslotte wel dermate lekker rijden dat ik er bij wijze van spreken morgen in kan
stappen met vrouw én kind,en er mee naar zuid Frankrijk kan !!



Dat ligt er maar net aan wat jij onder laag verstaat ...
'rijdbaar' laag,of 'bruikbaar' laag ;)
Ik weet nu ondertussen wel na 7 jaar ("laag") pano rijden wat ik wil !!

Voorlopige keuze:
[ ] Rijdbaar laag
[X] Bruikbaar laag

Niels - AirMighty.com
05-10-2004, 13:38
een T2a *JALOERS* Die wilde ik eigenlijk...
Tsja een T2a, door hoop ik ook soon aan te beginnen... en die moet ook vlak! :D

Split52
05-10-2004, 13:39
t2a is anders hoor.. kijk maar naar het randje in de kniestukken en de tankdop.... dit is een B.

VWrijder
05-10-2004, 13:44
t2a is anders hoor.. kijk maar naar het randje in de kniestukken en de tankdop.... dit is een B.
Oeps.. .gefopt. Ga terug naar de gevangenis, u komt niet langs start... etc.
Is dat moeilijk van die mooie bumpertjes op een B zetten?

Niels - AirMighty.com
05-10-2004, 13:46
t2a is anders hoor.. kijk maar naar het randje in de kniestukken en de tankdop.... dit is een B.
Ik zag het... je ziet het ook aan de lucht inlaat aan de achterzijde (tenzij het een overgang model is). En ik ken zijn project, dus wist wel wat het was/is. :D

VWrijder
05-10-2004, 14:10
Ik zag het... je ziet het ook aan de lucht inlaat aan de achterzijde (tenzij het een overgang model is). En ik ken zijn project, dus wist wel wat het was/is. :D
Even om mijn eer te redden: Ik weet een aantal verschillen tussen de a en de b ook wel, maar ik had erg vluchtig gekeken en dan vallen de bumpers toch als eerste op...

krukab
05-10-2004, 14:23
.. maar ik had erg vluchtig gekeken en dan vallen de bumpers toch als eerste op...
Is ook best wel een baan om die aan te passen.
Een T2b heeft toch een soort kreukelzone achter de U-binten (lees;bumpers) zitten,die er
toch af zal moeten,wil je netjes een T2a look gaan creëren ...
Ik heb toen hulp gehad van een goede vriend van mij,die van de winter z'n eigen bus heeft gedaan.
http://www.airmighty.com/images/gallery/acn_5th_07-09-2004/images/IMG_1780_jpg.jpg
(jaja,ook dit is een T2b ... :D )

Beetlefreak
05-10-2004, 14:24
Even om mijn eer te redden: Ik weet een aantal verschillen tussen de a en de b ook wel, maar ik had erg vluchtig gekeken en dan vallen de bumpers toch als eerste op...
Klopt, je kunt het ook nog zien aan de achterlichten. Van de zijkant zie je die pukkel er wel aanhangen.
Bij een a-tje loopt ie rond.

En aan de luchtroosters achter, bij en B zijn ze hoekig en bij een A zijn ze ovaal. ;)

VWrijder
05-10-2004, 16:30
...(jaja,ook dit is een T2b ... :D )
en een vreselijk mooie T2b ook nog. Die ken ik wel van o.a. de meeting in Middelburg.

JeeWee
06-10-2004, 20:03
bwah wat is laag en wat is comfortabel... Ik ben zelf eens meegereden in deze T2:

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=8162&mode=normal

met dropped spindels en ik meende rasterplaatjes. Dit reed best comfortabel met 3 man (2 voorin, ik achterin) maar in een bocht naar links schuurde de band aan in de wielkasten...

Tjsa laag... vandaag m'n bureaustoel eens op de laagste stand gezet.

Beetlefreak
07-10-2004, 07:35
...Dit reed best comfortabel met 3 man (2 voorin, ik achterin) maar in een bocht naar links schuurde de band aan in de wielkasten...
Hmmzzz, comfortabel?? als je steeds overal rekening mee moet houden vin ik dat niet echt lekker rijden.
En als je eens en snel bochtje neemt hoor je het meest irri geluid, dat van schurende banden!!
Had ik met de glof ook, met 4 man erin. Achter liep het door een kuiltje altijd aan :mad: :mad:

Zou het liever iets hoger hebben dan.

VWrijder
07-10-2004, 08:12
Hmmzzz, comfortabel?? als je steeds overal rekening mee moet houden vin ik dat niet echt lekker rijden.
En als je eens en snel bochtje neemt hoor je het meest irri geluid, dat van schurende banden!!
Had ik met de glof ook, met 4 man erin. Achter liep het door een kuiltje altijd aan :mad: :mad:

Zou het liever iets hoger hebben dan.
hmmm schurende banden... daar ben ik geen fan van