Log in

View Full Version : Elektronica storing


RubenD
05-02-2009, 13:16
Hallo Allemaal,

Zit met een probleem. Ik reed laatst naar een vriend van me en moest door een komtunnel (zo eentje die stijl onder het spoor door duikt).

De overgang van het tunnelasfalt naar het wegasfalt was nogal abrupt. Doordat ik een schroefset heb gaf dat een beste klap. Door die klap viel mijn tellerbak verlichting uit. Maar er is echter wat meer aan de hand.

Als de sleutel in het contactslot zit werkt de lichtschakelaar wel gewoon. Zodra de sleutel op contact staat valt de MFA display weg. Ook begint vanzelf het stadslicht te branden (lichtschakelaar staat volledig uit). Bij lopende motor staat het groot licht aan :S.

De snelheidsmeter werkt natuurlijk wel (is mechanisch). Ook loopt het watertempmetertje op (maar deze zakt niet, blijft alleen op de hoogst gehaalde temperatuur staan). Dit geld ook voor de tankmeter, de wijzer daalt niet naar mate er verder gereden word.
De kachel werkt wel gewoon, evenals de verlichting van de andere schakelaars, kachelbediening, mistlampschakelaar etc.

Wat werkt niet:
MFA display
Alle controlelampjes, alleen de oliedruk gloeit heel heel zwak (alsof de sleutel niet op contact staat).
Toerenteller
Verlichting is niet in te stellen, brand altijd en geen keuze tussen groot en klein licht.


Een tijd terug was mijn zekeringkast kapot gegaan, deze heb ik toen samen met een van de dealer nieuw contactblokje vervangen. Tevens heb ik gekeken of de stekkers van de hendels, de tellerbak en de verlichtingsschakelaar losgeschoten waren. Dit was allemaal niet het geval.

Nu zit ik alleen met 1 fenomeen. Bij het ontkoppelen (als de voorwaardse acceleratie wegvalt) leeft de tellerbak op, zodra ik het opschakelen voltooid heb valt hij echter meestal uit. Soms blijft hij 5 minuten werken.
Tijdens de rit werkt hij soms wel en paar tellen, de tellerbakverlichting schiet aan. De toerentellernaald schiet in positie en het oliedruklampje stop met gloeien.

Ik vraag me dus af, wat is er stuk -> waar zou het losse contactje zitten?

Hopelijk kan iemand me verder helpen!
Ruben

Arne
05-02-2009, 13:18
Massakabel losgeschoten?

Pedaalemmer
05-02-2009, 13:25
in de buurt van het masspunt waar de clipjes op de carrserie worden gezet zou ik kijken naar een los zittend of amper los zittend stekekrtje, dus ze allemaal aandrukken. Ook je zekering kast van voor tot achter nakijken en alle stekkers,relais en zekeringen aandrukken en controleren.

RubenD
05-02-2009, 14:49
Massapunt achter de zekeringkast had ik inderdaad ook nog ff aan gedacht. Zal ik straks ff gaan checken (hopelijk is dat het).

RubenD
05-02-2009, 19:54
Massapunt is het dus niet. Ik gok op de tellerbak zelf. Maar ik moet de schema's nog ff doorkijken. Het zou ook nog de lichtschakelaar kunnen zijn. Maar dit is niet echt aannemelijk. Of het is toch gewoon weer de zekeringskast.

G-eert-40
05-02-2009, 20:03
zijn de onderdelen die bij jou niet werken verdeeld over verschillende zekeringen of behoren deze tot 1 groep? als ze verdeelt zitten, denk ik ook dat er ergens een massakabel door die klap geen goed contact meer maakt?

massa kabels onder de kap al gecontroleerd? bv die aan de versnellingsbak zit?

grtz.

VeeDubber
05-02-2009, 20:36
Even de spanning meten, ik denk ook dat het een massaprobleem is

Sjeesbeest
05-02-2009, 21:36
waarschijnlijk een massapunt onder de motorkap, de massa al gecontroleerd op je kleppendeksel? Dynamo gecontroleerd?

RubenD
05-02-2009, 23:48
Dat massapunt heb ik inderdaad niet gecontroleerd, die aan mijn inlaatspuitstuk bevestigd zit. Het zou kunnen dat ik die niet goed heb aangedraaid. De rest zit allemaal perfect vast.

Wat zou er mis moeten wezen met de dynamo?

Die aan de bak zit, die gaat rechtstreeks naar de kokerbalk (accu zit niet meer op de originele plek) verder zit er aan het blok ook nog een massakabel die rechtstreeks verbonden is met de accu.

Ik moet de schema's er nog bij pakken. Ik ben erg benieuwd hoe de tellerbak van voeding voorzien is. Die ga ik dan overbruggen en kijken wat er gebeurd...

Sjeesbeest
06-02-2009, 08:14
had het een paar maanden geleden bij een mk3 waar het dashboard uitviel, bleek een kleine zwarte (+) draad knel te zitten die storing via massa gaf af en toe.

Dynamo zit soms achterop een extra massa verbinding naar het "huis" zelf en soms zit er een ontstoringscondensator tussen die ook nog wel eens raar wil gaan doen, maar dan heb je een fluitje in je radio.

aangezien jezelf technisch bent (gezien je topics) kom je er vast wel uit :) suc6

golf mkII 16v
07-02-2009, 08:03
Spanningsstabilisator op de tellerbak

RubenD
07-02-2009, 18:20
Daardoor werkt mijn licht dus ook niet meer goed? Want als mijn tellerbak weer aanspringt dan kan ik mijn licht ook weer bedienen. Ook onder het rijden verspringt het vanzelf van groot naar klein en weer terug.

Ik moet de elektrische schema's noch doonemen. Maar persoonlijk ga ik toch echt voor de zekeringskast. Vandaag zat ik met mijn broertje in de auto. Paar keer flink door getrokken van uit stilstand, meestal deed de tellerbak het dan wel. Bij het wisselen van verzet viel zelfs een paar keer volledig de radio uit. Dit loopt ook via de zekeringskast...

Ron21
07-02-2009, 18:33
ik gok ook op de spanningsstabilisator

Jel Golf 2 GTI
07-02-2009, 20:25
mss ben je hier iets mee.

Vraagbaak VW Golf/Jetta (P.H. Olving)
Benzinemodellen 1983 - 1985

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/spanningsstabilisator.jpg

Dit is het vervolg van de tekst:

Controleren:
Sluit een voltmeter aan tussen de + -uitgang (1) en de massa (2).
Als de spanning hoger is dan 10.5V of lager dan 9.5V is de spanningsstabilisator defect. :D


Grtz Jel :thumbup:

RubenD
09-02-2009, 12:36
De lichtschakelaar is inderdaad met de tellerbak verbonden, voor wat het onthouden van de standen aangaat.

Binnenkort dus maar even die bovenstaande spanning nameten. Is dat ding los te vervangen? Word solderen of niet?

Wat wel vreemd is, de in het plaatje genoemde benzinemeter en watertempmeter werken gewoon.

G-eert-40
09-02-2009, 17:50
spannings stabilisator zit inderdaad gesoldeerd en is denk ik gewoon bij de dealer te bestellen. maar als die het soms wel en soms niet goed functioneerd is die denk ik niet stuk. even de pootjes opnieuw solderen. als ze los zitten zie je dat wel.

grtz.