PDA

View Full Version : Kr 16v kop op een PF 8v..?


Bertus_01
25-01-2009, 22:31
Ben een beetje aan het orienteren wat zoal de opties zijn om mijn motor te kietelen.

Het betreft een 1.8 gti 8v motor met de code PF.

Nu wil ik heel graag een turbo ombouw gaan doen, natuurlijk weet ik wat de betere opties zijn: g60blok, 16v blok etc maar dat wil ik niet.

Wil graag op mijn bestaande motor een turbo bouwen.
Nu lees ik veel dat je op een 2.0 8v motor de cilinderkop van een KR 16v kan plaatsen zodat je een compressie krijgt van 8.5 - 1..

Is dit ook mogelijk met een 1.8 8v PF motor?
Dus een 1.8 16v kop op een 1.8 8v motor en krijg je dan ook de lagere compressie?

Hoe los je dit dan uiteindelijk op met de timing? De getande riem gebruiken van een 16V?

Hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen :rolleyes:

Fast Eef
25-01-2009, 22:33
weet niet of de passing hetzelfde is, maar evt zuigerbodem afdraaien?

en hoe ga je het doen met het injectie systeem?

Bertus_01
25-01-2009, 22:39
Wil in eerste instantie op lage druk gaan rijden met standaard digifant 2 injectie.
Wel met een externe brandstofdruk regelaar en grotere injectoren.

carbreaker de autosloper
25-01-2009, 22:49
ik zou dr een 16v bij kopen en die ombouwen daar zijn topics zat over.....goedkoop bestaat niet,,,,,zuigers zijn zo wie zo anders...
te kleine olie zuiger sproeiers volgens mij heeft ie die niet eens

Bertus_01
25-01-2009, 22:51
Snap wel dat je een 16v kan ombouwen naar turbo.

Het gaat mij erom dat ik geen enorme schuur heb waar ik een motor uit elkaar kan halen en weer opbouwen.

Dus vandaar mijn vraag over de 16v kop op een 8v.
Deze ingreep is vele malen minder ruimte benemend dan een motor opbouw..

Reed hiervoor met een Fiat (jajajaja :cool: ) seicento 1.1 8v turbo.
Deze had wel andere zuigers voor de lagere compressie.

Maar had ook geen oliesproeiers voor de zuigers etc.....
Snap wel dat dit vele malen beter is, maar geen must!

wob8v
26-01-2009, 19:05
ik zou dan een pg onderblok nemen, das uit zichzelf al een geblazen motor namelijk

Bertus_01
26-01-2009, 19:28
Weet ook wel dat een pg blok van een g60 een lagere compressie verhouding heeft, maar dan zit ik alsnog met een motorombouw.

Niemand die een antwoord kan geven op mijn vraag? :)

Stijn
26-01-2009, 19:34
Ja, dat zou ik doen, een 16V kop op een PG motor... :screwy:


Het verschil zit 'm in de verbrandingskamer in de kop: bij de 8V kop vrij klein en bij een 16V kop redelijk groot.
Een 16V motor heeft daarom platte zuigers zodat de compressieverhouding correct is. Een 8V motor heeft (uitzonderingen daargelaten) holle(re) zuigers, zodat met die vrij platte 8v kop erop de compressie toch normaal is.

Als je dus een 16V kop op een 8V onderblok zet krijg je inderdaad een vrij lage compressie, tot zover dus succes! Passen doet het allemaal wel, geen enkel probleem. Maar geen idee wat nou precies die compressie is (moet je na gaan meten, inhouden uitmeten), en geen idee hoe lang de rest van de techniek het uithoudt (geen zuigerbodemkoeling etc).

Even over naar dat PG blok zoals hierboven gezegd werd, waarom is dat niet slim? Een PG is een 8v dus denk aan een kleine verbrandingskamer. Maar, hij moet ook nog eens lage compressie hebben, want het is een 'geblazen' motor. De zuigers van de PG motor zijn dus nog dieper uitgehold. Als je daar dus een 'ruime' 16V kop op zet kom je nog maar aan een compressieverhouding van, nou pak 'm beet...7:1? Geen succes.

Bertus_01
26-01-2009, 19:49
Kijk... Dat is info waar ik wat aan heb ;)
Zal eens gaan uitrekenen wat dan mijn compressie verhouding wordt..
Ging me meer om of het ging passen en de compressie daling!

Bedankt Stijn!

wob8v
26-01-2009, 19:50
dan zet je daar ev zuigers in en voila, een onderblok met zuigerkoeling en een niet te gek lage compressieverhouding, tenminste das mijn beredenering

chris
26-01-2009, 19:51
Snap het even niet...je heb niet de ruimte om een motorblok op te bouwen..maar hoe wil je het dan gaan doen met je 16V kop?Buiten op straat?:D

wob8v
26-01-2009, 19:58
blijkbaar, maar das ff de vraag niet

martiepartie
26-01-2009, 20:18
blijkbaar, maar das ff de vraag niet

Nee lekker, jij geeft ook alleen maar suggesties waar de topicstarter van tevoren al van had aangegeven niet mee te willen beginnen ivm ruimtegebrek.. ;) :tongue:

Bertus_01
26-01-2009, 21:50
Werk zelf bij de Vw dealer als monteur.

Dus kan daar wel een cilinderkop uitwisselen, maar heb gewoon simpelweg niet de ruimte om een volledig blok op te bouwen.
Zou het graag willen, maar woon ook nog thuis en me pa ziet het denk niet echt zitten als ik op mijn gemakkie een blok uit elkaar sta te halen op me kamer :D

Bertus_01
26-01-2009, 21:52
En nog een vraag voor de geleerde :)

Is het nokkenastandwiel van een 16v hetzelfde als een 8v?
Met betreft het aantal tanden wat er op aanwezig is.

[EDIT] Laat maar :redface: natuurlijk heeft hij evenveel tanden,
aangezien je krukas 2 omwentelingen maakt en je nokkenas 1 per cyclus [EDIT]

Of zie ik dit verkeerd?

Stijn
26-01-2009, 22:26
toch verkeerd (maar de redenering was wel goed hoor :))

Je moet de pulleys van de 16V gebruiken, een 16V heeft namelijk een bredere distributieriem dan de 8v (moet ook twee ipv een nokkenas rond trekken).

Dus krukas-, oliepomp-, en nokkenaspulley van een 16V erbij regelen.

RubenD
26-01-2009, 22:52
M.a.w. een complete motor als je het betaalbaar wilt houden.

Bertus_01
26-01-2009, 23:16
Oke, dus is eigelijk gewoon slimmer om een ander blok op te bouwen.
Aangezien dit ook al flink die richting op gaat :)

In ieder geval Bedankt voor de info heren :thumbup:

Laat het even bezinken, om te zien wat er nog meer voor opties zijn..

wob8v
27-01-2009, 18:12
Nee lekker, jij geeft ook alleen maar suggesties waar de topicstarter van tevoren al van had aangegeven niet mee te willen beginnen ivm ruimtegebrek..

lijkt me logisch dat een turbo op een motor bouwen niet te doen is als de motor nog in de auto ligt, maar goed zal wel aan mij liggen :rolleyes:

Fast Eef
27-01-2009, 18:14
sorry topic starter, even vraagje tussendoor

zit er verschil in poelies: PL en KR?

RubenD
27-01-2009, 18:19
V-snaar poulies.

Daar kwam ik laatst achter, is volgens mij bouwjaarafhankelijk. Van de dynamo weet ik dat er 2 verschillende poulies bestaan, de een steekt meer uit als de ander. Maar of dat is omdat de dynamo verder naar rechts gemonteerd zit (richting de bak) of dat de andere poulies ook verder van de distributieriem af staan weet ik niet.
Dit laatste lijkt mij niet logisch omdat de je met de kokerbalk zit aan de distributieriemzijde.

En wat de krukaspoulie aangaat, daar zit verschil in. Ik heb laatst mijn KR motor liggen en had een poulie gemonteerd van een andere KR motor (past maar op 1 manier), alle markeringen goed gezet, riem erop, draait mijn motor niet rond. Bleek dat de markering 180 graden verkeerd stond. Door dus het monteren van een verkeerde poulie.

Fast Eef
27-01-2009, 20:03
ja, okee, er zit dus verschil in krukastandwiel (pl / kr) en ook in nokkenastandwiel? (kr / pl)

Bertus_01
27-01-2009, 20:06
Nokkenas tandwiel denk ik niet.
Aangezien een verstelbaar tandwiel voor PL en KR hetzelfde zijn....

Fast Eef
27-01-2009, 20:39
heeft iemand een foto van een nokkenastandwiel van een 16v voor mij?

RubenD
27-01-2009, 21:56
Het onderdeelnummer voor de KR en PL is gelijk.

Eef, meld je anders even aan bij www.vagcat.com, dan kun je daar zelf, als dit nodig is, onderdeelnummers vergelijken.

Ook kun je op de PL en KR dezelfde distributieriem monteren, dus ik ga er vanuit dat ze echt hetzelfde zijn.