PDA

View Full Version : usb harddisk in auto

ries
18-01-2009, 13:34
Steeds meer radio's hebben een usb aansluiting waar je soms ook een externe harddisk op kunt aansluiten.
Nu zal dit in een auto met wat zachtere vering wel goed gaan maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben in een auto die verlaagd en stugger geveerd is?

Sjeesbeest
18-01-2009, 13:51
heb een carputer inzitten met externe harde schijf...... en gaat prima :)

en heb een koni schroefset en lekker stug

Gertjan
18-01-2009, 14:33
Ik rij rond met een goedkope Kenwood radio en een WD harde schijf, en een Supersport schroefset.
Tot nu toe nog geen enkele keer gehad dat ie last had van het gestuiter :)

Dexter
19-01-2009, 10:20
HDD's kunnen wel wat hebben hoor.

Enige nadeel is dat HDD's niet goed tegen trillingen kunnen en dat gaat ten koste van de levensduur.

tim_j
19-01-2009, 12:21
waar leg je die harde schijf dan?

als die in je dashkastje legt, of het vak eronder kun je em toch voldoende dempen met materiaal?

Arne
19-01-2009, 13:23
Je moet wel even kijken of je radio en USB schijf samen willen werken. Persoonlijk ben ik meer voor een usb stick. Een 8Gb stick heb je voor een paar euro tegenwoordig.

ries
20-01-2009, 21:21
Stick is inderdaad wat makkelijk ivm het niet hoeven wegwerken van de hd en een stick heeft helemaal geen last van trillingen dus daar hoef je ook niet bang voor te zijn.
Je zal alleen wat vaker moet wisselen door de kleine capaciteit. Maar goed, met 8GB kun je ook al aardig wat kwijt dus mag eigenlijk geen probleem zijn.

Gertjan
20-01-2009, 21:39
Bij mijn radio zit er gewoon een lang usb snoertje aan de achterkant, ik heb hem in het handschoenenkastje liggen.
Nadeel van een externe hd is ook wel dat ie vaak lang moet laden, met een usb stick kan je vrijwel meteen spelen.

Pedaalemmer
20-01-2009, 22:31
tegenwoordig heb je ook 64gb usb. Of je neemt een duurder ssd schijf ook al gauw goed voor 300gb

Arne
20-01-2009, 22:33
duurt voor een autoradio erg lang om in te lezen hoor, zoveel data.....

Ivo's
20-01-2009, 23:24
alpine HU met 80Gig Ipod classic eraan hiero :thumbup:
bediening en zoeken op de radio, Ipod display én radio display geven nummer/artiest/speelduur enzow weer...
ipod wordt onder het spelen nog opgeladen ook :D

Iv0
21-01-2009, 07:43
waarom koop je niet voor 2 tientjes een 16 gb usb stick.. past ook een hoop muziek op en geen kans op overspringen van muziek (mocht dat kunnen bij een externe hdd) hij is compacter!

Ik heb zelf een JVC headunit er in zitten (golf 1 en een stuk verlaagd) met USB aansluiting aan de voorkant. heb ook wel eens m'n Ipod er aan gehangen (20 gb) maar dat duur super lang voordat ie begint met afspelen.. Ik heb er zelf een usb stick van 1 GB in zitten en ik vind het ideaal werken en je kunt hem zo in je broekzak stoppen.

Ivo's
21-01-2009, 20:25
heb ook wel eens m'n Ipod er aan gehangen (20 gb) maar dat duur super lang voordat ie begint met afspelen..
vreemd... is een van de betere connecties... :eek:

Thomas
17-02-2009, 03:14
Even ter verduidelijking:
Je hebt verschillende soorten externe harde schijven.
Je hebt er met draaiende onderdelen en zonder.
Een harde schijf die in de winkel wordt aangeboden als draagbare, externe harde schijf zijn meestal schijven met weinig of geen draaiende onderdelen. En moesten ze die toch hebben dan kunnen deze een aardig stootje hebben.
Vaak hebben ze ook al rubberen randen en beschermingskapjes ter bescherming.
Zo'n schijfje in de wagen is dus geen enkel probleem, gaat lang meegaan en voedt zich bovendien via de usb. Je kan hem dus gewoon in het handschoenenkastje leggen, hij moet er alleen maar uit wanneer je er muziek wilt opzetten... Lekker eenvoudig, gegroet!

Arne
17-02-2009, 07:58
Sorry hoor maar dit is echt onzin. In externe 2,5" behuizingen zitten exact dezelfde schijven als in een laptop. Alleen een SSD heeft geen draaiende onderdelen!

Split52
17-02-2009, 08:37
Je zal alleen wat vaker moet wisselen door de kleine capaciteit. Maar goed, met 8GB kun je ook al aardig wat kwijt dus mag eigenlijk geen probleem zijn.

Damn, waar is de tijd dat je om de maximaal 74 minuten je cd moest wisselen of tenminste de play knop moest indrukken :confused: We worden ouder zeg!

Pedaalemmer
17-02-2009, 11:14
Even ter verduidelijking:
Je hebt verschillende soorten externe harde schijven.
Je hebt er met draaiende onderdelen en zonder.
Een harde schijf die in de winkel wordt aangeboden als draagbare, externe harde schijf zijn meestal schijven met weinig of geen draaiende onderdelen. En moesten ze die toch hebben dan kunnen deze een aardig stootje hebben.
Vaak hebben ze ook al rubberen randen en beschermingskapjes ter bescherming.
Zo'n schijfje in de wagen is dus geen enkel probleem, gaat lang meegaan en voedt zich bovendien via de usb. Je kan hem dus gewoon in het handschoenenkastje leggen, hij moet er alleen maar uit wanneer je er muziek wilt opzetten... Lekker eenvoudig, gegroet!

Bwahahaha

Dexter
17-02-2009, 21:00
Bwahahaha
:goodpost:

Iv0
17-02-2009, 22:48
Sorry hoor maar dit is echt onzin. In externe 2,5" behuizingen zitten exact dezelfde schijven als in een laptop. Alleen een SSD heeft geen draaiende onderdelen!

Klopt! Maargoed om even terug te komen op de vraag van de topicstarter..

Schokken voor een hardeschijf met een draaiend gedeelte is natuurlijk nooit goed.. maardat kan je op met een beetje logisch redeneren ook wel bedenken.. (denk ik :tongue: )

In een USB stick (of Solid State Disk) zit geen draaiend gedeelte en dit bestaat alleen maar uit "flash-geheugen" te vergelijken met het geheugen wat in je digitale camera zit.

Wat ik zou adviseren is: Heb je veel muziek wat je mee wilt nemen koop voor een paar 10tjes een 2,5 inch externe hardeschijf en als je wat minder maar wel compacter muziek wil meenemen koop voor een paar 10tjes een usb stick van 8GB..

Of brand gewoon van alles een Cd ;)

sjampoo
17-02-2009, 23:04
HDD in de auto zal de levensduur niet bevorderen.
Sinds de uitvinding van de externe/draagbare hardeschijf floriseren de bedrijfjes die data herstellen van beschadigde harde schijven....
In een PC beweegt de harde schijf nauwelijks. In een laptop al veel meer, maar meestal komen de grootste ' klappen ' voor tijdens vervoer; tijdens het gebruik staat ie gewoon op je bureau, of zweeft ie een beetje op je schoot ( lap ).

draagbare HDD's staan vaak op het bureau, op hun zijkantje in een mooie design-houder.. struikel over een draadje en vlam! vliegt ie ineens over de vloer!

( http://www.mnm-computers.nl/images/Harddisks/Boxen/Conceptronic/Conceptronic_Grab-n-go_Harddiskbox_CHD3NET.jpg )

en kapot!

Maar goed: een HDD kan natuurlijk wel gewoon in je auto, en het zal heus lang goed gaan.

BTW: autoradio's met USB aansluiting kunnen soms beperkt zijn in USB -stick grootte: Mijn autoradio slikt (volgens het boekje) slechts sticks tot 2 GB.. M'n 4GB doet het echter ook prima, al moet ik m soms wel even ontkoppelen en terug pluggen voor ie daadwerkelijk bestanden vind... Vaar dus niet blind op de ervaringen van anderen, dat jouw radio gewoon elk stickje pakt of zelfs complete hdd's kan aanspreken/gebruiken.