PDA

View Full Version : Dimlicht met grootlicht mee laten branden

Jurgen Santana
13-12-2008, 18:27
Ik heb eens ergens een truukje gezien om bij de oudere modellen van VW (voor 1998 grofweg) het dimlicht met het grootlicht mee te laten branden.

Wie weet hoe ik dat voor elkaar krijg.

Reden van deze vraag is dat ik bixenon in mijn Jetta wil bouwen. Bij deze bixon word er een kapje voor de lamp weggetrokken waardoor je grootlicht krijgt.

Dit kapje krijgt zijn stroom van de draad voor grootlicht (neem ik aan) maar de lamp moet wel blijven branden uiteraard. En om op de lamp en een draad van dim- en grootlicht aan te sluiten lijkt mij niet verstandig.

Is het een idee om de lamp via een relais te schakelen en daar allebei de draden op aan te sluiten met diodes ertussen zodat ze elkaar niet beinvloeden??

Domi
13-12-2008, 18:31
Je lamp blijft wel branden als het kapje wordt weggetrokken. Eigenlijk is het zo dat het lampje wordt aangetrokken naar beneden.
Als je grootlicht aan doet trek je in princiepe het lampje naar benden. Het lampje blijft altijd branden.
Het kabelboompje en kastje bij bi-xenon regelt alles wel.

darkproject
13-12-2008, 19:01
yeps

zit in t lampje zelf

Domi
13-12-2008, 19:43
Een xenon lamp heeft geen gloeidraadjes in de lamp. Zoals H4 groot en dim een eigen draadje hebben.

Je xenon(gas) brandt dus altijd hetzelfde.

Jurgen Santana
13-12-2008, 20:36
Het zijn bixenon lenzen waar een aftermarket setje D2S Xenon inkomt.

Ik moet het dus zelf zo gaan aansluiten dat de xenonlamp zowel bij dim- als bij grootlicht brand. Dat hij bij dimlicht brand en dat bij grootlicht het klepje voor de lamp wegklapt lijkt me niet zo moeilijk. Maar hoe krijg ik de lamp zover dat hij blijft branden.

Jurgen Santana
14-12-2008, 15:42
Waar engelstalig googelen al niet goed voor is.

Ik kan grootlicht en dimlicht opdezelfde lamp aansluiten door er een diode tussen te plaatsen.

Arnaud
14-12-2008, 15:49
Ik wist niet eens dat er bixenon lenzen bestonden. Waar komt het uit?
Als je een conventionele projectorlens van binnen bekijkt zie je dat de lamp tegen een plaatje aan schijnt waar het lichtbeeld (voor dimlicht) al uitgefreesd is.
Edit: dit plaatje zal hij dan wegklappen.

Jurgen Santana
14-12-2008, 16:09
Inderdaad, dat plaatje klapt weg.

De lenzen die ik heb liggen komen uit een nieuw model Audi A6. Ze worden ook in de A8 geleverd en ik denk dat er nog wel meer modellen/merken zijn die deze lens gebruiken.

GJ007
24-02-2009, 12:46
in een jetta 1 ...
gewoon een bixenon aftersales kit halen,
zit relais bij hang je er zo in... heb al bekeken