View Full Version : Vraagje Passat typ 32 automaat vs Golf I
Hallo!
Vraagje voor de kenners:
in zowel Golf I als Passat I zijn de 1500 en 1600 blokken geleverd, zij het in de Passat in lengterichting, en in de Golf overdwars.
Wat betekent dit voor de versnellingsbakken? Zijn deze totaal verschillend? Of is alleen het bakhuis anders? Hoe zit het met de baksteun en de aansturing van de automaat? Zit daar (veel) verschil in tussen Pisrat en Golf?
Thnx voor het meedenken!
Geert
Rallyegek
17-10-2008, 17:45
bakhuis is zekers anders, inhoud weet ik niet zeker, lijkt me wel.
Baksteun is anders.
aansturing van de automaat is hetzelfde, is een kabeltje meen ik
compleet andere v bak absoluut niet uitwisselbaar, de bak van de passat staan de steekassen haaks op de krukas en bij de golf staan ze parallel
Dat dacht ik zelf ook, maar dank voor de bevestiging!
Tot welke serie/bouwjaar heeft de Passat de motor en bak in lengterichting gehouden eigenlijk?
Een Golfje heeft een 084 (small-block, max. 1300cc) of een 020 bak (big-block, min. 1500cc), een Passat;
- 013 (5-bak) hand-versnellingsbak.
- 014/I of 014/II (4-bak) hand-versnellingsbak.
- 093 (5-bak voor 5-cilinder) hand-versnellingsbak.
- 087 automaat
- 089 automaat
Beide automaten zijn, zover ik weet, 3-traps.
Bij de 32(b) ligt de motor altijd in de lengte, bij de 35i (model erna) in de breedte. 3B ligt weer in de lengte.
volgens mij werden in de audi 80 type 81 [80tot86]dezelfde bakken gebouwd als in de passats[ook automaat]
De Passats van 1973 tot en met 1988 deelden de bodemplaat grotendeels met de Audi 80's uit diezelfde periode, dus de motor en bak is bij deze modellen in de lengterichting ingebouwd. (dus t/m Passat 32B) De Passat 35i (1988 t/m 1995) was gebouwd op een geheel door VW ontwikkelde bodemplaat, bij deze modellen ligt de motor dan ook overdwars voorin. De Passatmodellen nĂ¡ de 35i zijn weer op een Audi-platform gebaseerd en hierin is de motor weer in de lengte gemonteerd.
Zeer uitgebreid, duidelijk en interessant...
Hartelijk dank aan allen!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.