TjallingT3
24-09-2008, 12:56
Hallo allemaal. M'n eerste post en meteen een boel vragen..
Heb 4 maanden geleden een T3 camper 1600 diesel uit 1981 gekocht. Temperatuurmeter deed het soms wel en soms niet. Schakelen naar z'n twee moest met beleid gebeuren. Zoniet dan kraakte de bak. Verder weinig roest en veel spinnen (dus lang stil gestaan..) verder alles erop en eraan en het leukste vervoermiddel dat ik ooit heb gehad.
Koeling:
De temperatuurmeter hield na een maand op. Na veel zoeken tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk in de bedrading zit. Ging op vakantie dus heb een externe meter op het dashboard geplaatst. Tijdens de 5000 km lange vakantie rit merkte ik dat de radiator alleen aan de bijrijderskant over 15 cm warm wordt. De ventilator slaat dan ook nooit aan (sensoren zijn goed, ventilator ook) Bij zware belasting en lage toeren steeg de temperatuur sterk, hogere toeren bij dezelfde belasting hield de temperatuur ok. Ontluchten lukt niet omdat de ontluchtbout op de radiator muurvast zit. (de vorige eigenaar heeft hier vreemd genoeg een ontluchter zoals op je remleidingen gebruikt, durf weinig kracht te zetten en een ringsleutel heeft geen grip meer) Wel hoor ik wanneer ik de motor afzet klokkende geluiden wat denk ik duidt op lucht in de radiator. Het water staat aan de bestuurderskant wel tot aan de bovenste sensor.
Kan het zijn dat de radiator verstopt zit? Of de aan of afvoerbuis? Hoe kan ik het best op onderzoek uitgaan? Tips voor het afgeronde onluchtingsboutje?
Koppeling/Versnellingsbak:
Op de terugreis na een stop bij een benzine pomp reageerde de bus erg raar op het in z'n achteruit schakelen. Bokken en dansen en niet meer in de versnelling willen. Na de motor uitgezet te hebben weer geprobeerd en gelukkig met nu en dan een kraak naar huis kunnen rijden. Bij thuiskomst schakelde de bak weer als normaal (niet goed maar ook niet slecht). Paar kleine ritjes gemaakt en bij de laatste leek het alsof de koppeling niet helemaal ontkoppelde (bij intrappen van de koppeling werd de t3 toch aangedreven). Schakelen ging dan vanzelfsprekend heel slecht. Het blijkt een hydraulische koppeling te zijn. Het reservoir in de cockpit zit veel te vol (voor de vakantie ook al) en de ontluchtingsbout bij de versnellingsbak is afgebroken.
Kan het zijn dat de koppeling al deze problemen veroorzaakt of zal het een combi van koppeling en versnellingsbak zijn? Hebben jullie ideeen over hoe ik het afgebroken ontluchtingsboutje los kan krijgen?
Hoop dat jullie wat advies hebben.
Heb 4 maanden geleden een T3 camper 1600 diesel uit 1981 gekocht. Temperatuurmeter deed het soms wel en soms niet. Schakelen naar z'n twee moest met beleid gebeuren. Zoniet dan kraakte de bak. Verder weinig roest en veel spinnen (dus lang stil gestaan..) verder alles erop en eraan en het leukste vervoermiddel dat ik ooit heb gehad.
Koeling:
De temperatuurmeter hield na een maand op. Na veel zoeken tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk in de bedrading zit. Ging op vakantie dus heb een externe meter op het dashboard geplaatst. Tijdens de 5000 km lange vakantie rit merkte ik dat de radiator alleen aan de bijrijderskant over 15 cm warm wordt. De ventilator slaat dan ook nooit aan (sensoren zijn goed, ventilator ook) Bij zware belasting en lage toeren steeg de temperatuur sterk, hogere toeren bij dezelfde belasting hield de temperatuur ok. Ontluchten lukt niet omdat de ontluchtbout op de radiator muurvast zit. (de vorige eigenaar heeft hier vreemd genoeg een ontluchter zoals op je remleidingen gebruikt, durf weinig kracht te zetten en een ringsleutel heeft geen grip meer) Wel hoor ik wanneer ik de motor afzet klokkende geluiden wat denk ik duidt op lucht in de radiator. Het water staat aan de bestuurderskant wel tot aan de bovenste sensor.
Kan het zijn dat de radiator verstopt zit? Of de aan of afvoerbuis? Hoe kan ik het best op onderzoek uitgaan? Tips voor het afgeronde onluchtingsboutje?
Koppeling/Versnellingsbak:
Op de terugreis na een stop bij een benzine pomp reageerde de bus erg raar op het in z'n achteruit schakelen. Bokken en dansen en niet meer in de versnelling willen. Na de motor uitgezet te hebben weer geprobeerd en gelukkig met nu en dan een kraak naar huis kunnen rijden. Bij thuiskomst schakelde de bak weer als normaal (niet goed maar ook niet slecht). Paar kleine ritjes gemaakt en bij de laatste leek het alsof de koppeling niet helemaal ontkoppelde (bij intrappen van de koppeling werd de t3 toch aangedreven). Schakelen ging dan vanzelfsprekend heel slecht. Het blijkt een hydraulische koppeling te zijn. Het reservoir in de cockpit zit veel te vol (voor de vakantie ook al) en de ontluchtingsbout bij de versnellingsbak is afgebroken.
Kan het zijn dat de koppeling al deze problemen veroorzaakt of zal het een combi van koppeling en versnellingsbak zijn? Hebben jullie ideeen over hoe ik het afgebroken ontluchtingsboutje los kan krijgen?
Hoop dat jullie wat advies hebben.