View Full Version : TD zuiniger?
Ik rijd nu al een tijdje probleemloos met een 1,6 TD rond in de santana. verbruik ligt makkelijk bij 1:16 als ik lekker doorrijd. maar ik krijg m met rustig rijden nooit echt bij de 1:20 eigenlijk...
de motor moet misschien toch eens een goede beurt hebben, staat nu bijna op 240k. de riem zou vervangen zijn bij 180k. moet ie alweer bijna dan?
verder, kan het simpelweg aan de afstellingen liggen dat ie niet erg zuinig te krijgen is? of aan vieze injectoren/verstuivers/whatever?
binnenkort op vakantie naar zuidfrankrijk, dus wil m ff goed hebben.
ik rijd met een gewone 1.6d 1op19 rustig rijdend[ 5versnellingen]
kan wel aan afstellingen liggen mijns insziens [pomp,]
verstuivers controleren ,luchtfilter schoon?
bandenspanning.
heb je een 5 bak?
alle beetjes helpen
ja zit een 5bak in!
bandenspanning controleer ik regelmatig, luchtfilter en olie = nieuw.
nieuwe lagers, nieuwe aandrijfassen, tja... wil toch wat makkelijker naar de 1:20.
ter illustratie, een retourtje utrecht-groningen laatst, het hele eind 160 gereden, deed ie nog 1:15 ongeveer, maar met rustig rijden wil ie niet meer naar 1:20, waarom? :)
1:20 haal je misschien in een Golf 2, maar een Santana is behoorlijk meer auto dan een Golf. Dat zal het punt zijn ;)
Zo veel scheelt t niet, 150 kilo oid...
Ik reed vorig jaar met mijn 35i 1,6TD, bepakt en bezakt met 3 volwassenen en een kruissnelheid van 140 en soms harder; 1:17. Iets zuiniger dan wat je nu doet moet met de jouwe in theorie kunnen dus. Boven de al gegeven tips: staat de wieluitlijning goed??
kvcuijck
09-07-2008, 17:08
Ik zou de dieselpomp eens opnieuw afstellen op 0,01mm nauwkeurig (bij mijn Eco diesel nu afgesteld op een waarde van 1,00 mm). Daar is erg veel winst haalbaar m.i.!
Zie hier het bewijs:
Brandstofverbruik Golf II 1.6 TD 1V Eco diesel (http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/190907.html)
Diesel was minder zuinig na vervanging koppakking, waterpomp en distributieriem. Samen met Stijn brandstofpomp afgesteld maar liep toen nog beroerder. Met een ander (lees nieuw) afstelsetje afgesteld en toen liep ie stukken beter en zoals je ziet erg zuinig.
Ik rijd nu dus 1 op 20-21 en dat is woon-werk verkeer. Met een ritje naar bijv. Frankrijk moet 1 op 22 zeker haalbaar zijn voor een redelijk volgepakte Golf.
Groet,
Koen
P.s. Uiteraard heb je ook "stalen discipline" nodig in je rechtervoet...
hier een audi 80 1.6d chauffeur die 1:20/21 rijd, kruissnelheid 110/115. Dan loopt ie t mooist. Rijd wel bijna altijd volgas weg, want t vermogen heb ik wel nodig. Uiteraard wel kalmpjes warmtokkelen...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.