PDA

View Full Version : rembekrachter broodnodig?


SpiderClass
26-06-2008, 20:35
Ik heb een set vwII remmen compleet liggen (schijven, blokken, klauwen, zadels etc.) deze wil ik graag monteren, maar ik twijfel.

Ik heb op het moment van spreken (helemaal) geen rembekrachter (dus ook geen kleinere of iets dergelijks) op mijn golfje 1 en rijdt met vwI remmen. Nu vroeg ik me af of het direct nuttig is een rembekrachtiger te monteren, ok het remt makkelijker en minder zwaar, maar is het een must met deze betere remmen of is het gewoon 'luxe'?
ik vindt het niet erg om te werken in de auto, net als stuurbekrachtiging of is het daar niet mee te vergelijken!? als hulpmiddel dan, remmen en sturen is natuurlijk niet hetzelfde :tongue:

Het gaat om een 1.1 dus hoef geen 200 pk er mee in toom te houden :D

Zeggen jullie van ja dat moet je echt monteren of zeg je van het is wel makkelijker maar hoeft niet per se. :rolleyes:

Alvast bedankt

ice_killer
26-06-2008, 20:40
ik zou zeggen wel monteren, het geeft een stukje comfort maar ook extra veiligheid want je hoeft minder je gedachten bij het remmen te houden dus kun je weer meer anti cipiperen in het verkeer, en je hoeft minder hard te remmen voor het zelfde effect

SpiderClass
26-06-2008, 20:56
Ja zou het veel uitmaken met bijv. een noodstop. Want nu heb ik daar bijv. ook geen last van, ik weet niet of de vwII zwaarder aan te remmen zijn!?

Ik verander het juist, omdat me remmen veel te warm worden en ze ook wel eens staan te roken bij sportief rijden (ja dat kan ook met een 1.1 :tongue: ) dat ligt ook wel aan de remblokken, deze zijn wel cheapass.. :D

Zeend
26-06-2008, 21:36
There's one way to find out!
Een bekrachtiger installeren is trouwens niet zo gek veel werk, en remt wel vele malen fijner... dus persoonlijk zou ik je dat wel adviseren..

Jens

SpiderClass
29-06-2008, 20:30
Laat ik het zo stellen, als ik de VWII klauwen monteer, werkt het dan het zelfde als de VWI's? Of is daar meer kracht voor nodig?

Melvin
29-06-2008, 21:33
VWII klauwen monteren, lijkt me een makkelijke keuze!

Maar volgens mij heb jij sowieso WEL een rembekrachtiger, een spijlbus of een vroege T2a hebben dat alleen niet, dat remt wel ff anders...

SpiderClass
29-06-2008, 21:55
Nee volgens mij heb ik er geen hoor :D

http://www.giqui.com/motorruimte2.jpg

Mijn 86er polo overigens ook niet..

Sjon
01-07-2008, 09:29
.

SpiderClass
01-07-2008, 12:07
Het is inderdaad een 1.0 :)

martiepartie
01-07-2008, 12:13
je hebt hem niet perse nodig, het is alleen wel comfortabeler. Je moet wat harder trappen, maar de maximale remkracht zal uiteindelijk hetzelfde zijn.

ArjenE
01-07-2008, 14:48
Mijn golf 1 MX 1.1 had ook geen rembekrachtiger, puur en alleen een hoofdremcilinder-staafje (net als op die foto) :D

SpiderClass
01-07-2008, 15:50
je hebt hem niet perse nodig, het is alleen wel comfortabeler. Je moet wat harder trappen, maar de maximale remkracht zal uiteindelijk hetzelfde zijn.

Veranderd dit ook als je grotere remmen monteert of blijft het 't zelfde?

martiepartie
01-07-2008, 16:03
de olie gaat door hetzelfde leidingsysteem, alleen je klauw/schijven/blokken zijn anders. Het zal anders remmen, maar ik vraag me af of je het merkt. Verschil bij VWII is dat je geventileerde schijven kan monteren, waardoor ze langer goed blijven remmen bij extreme belastingen.

Ik zeg dat het kan (zonder bekr.) en dat het niet heel veel (merkbaar) verschil oplevert bij normaal gebruik.

SpiderClass
01-07-2008, 16:34
Maar de zuiger in de klauw is niet groter en dat er meer druk nodig om deze eruit te krijgen?

Zoals ik het nu lees is een rembekrachtiger dus alleen maar luxe?

martiepartie
01-07-2008, 16:51
Veelal wel. De meeste raceauto's hebben ook geen rembekrachtiger, omdat je zonder bekrachtiger beter voelt en beter kan doseren. 99% van de gebruikers heeft liever een rempedaal waar je alleen maar naar hoeft te kijken dan een rempedaal waar je net ff iets harder op moet trappen. Scheidt de mannen van de jongens :)

Ik weet niet of de zuiger in een VWII klauw groter is, maar een probleem levert dat niet op. Goede remleidingen/goed ontlucht systeem zijn belangrijker.

Marcski
01-07-2008, 17:25
vergeet niet dat die race-auto's dan ook een hoofdremcilinder in verhouding hebben ;)

als je alleen andere klauwen met grotere zuigers gaat monteren moet je wel degelijk meer druk zetten om net zo hard te remmen

martiepartie
01-07-2008, 19:49
ja, maar hoeveel groter is de zuiger tov een VWI klauw?? De beide systemen zijn geleverd op polootjes, en ik weet dat er veel zijn die de ombouw van VWI naar VWII gedaan hebben (zonder veranderen van de rembekrachtiger/HRC).

Aangezien beide systemen op dezelfde auto geleverd zijn zal je niet ineens keihard op je pedaal moeten stampen, omdat ik gok dat de zuiger niet heel veel groter zal zijn.

Ik heb een VWI klauw gedemonteerd liggen, maar kan niet eerder dan vrijdag meten hoe groot de diameter is van je zuiger.

Marcski
01-07-2008, 19:58
gok

dat wou ik alleen maar ff benadrukken ;)

(ik weet ook niet uit mijn hoofd wat de zuigermaten zijn trouwens)

martiepartie
01-07-2008, 20:04
damn, dan moet ik het maar even uitzoeken :) Gokken hebben we ook nix aan :shake: :D

VWII heeft 48mm zuigerdiameter
VWI zelfde diameter

HRC en bekrachtiger zijn bij een polo gelijk aan de normale polo's (1.0-1.3). Bij een G40 gaat dit allemaal goed, dus een probleem gaat het niet opleveren.

Resumé;
*zuigerdiameter is gelijk
*leidingwerk is gelijk
*remcilinder zonder bekrachtiger is ook geleverd op gelijksoortige voertuigen met gelijksoortige motorisering/gewicht.

Gewoon doen dus.

Marcski
01-07-2008, 20:22
okee, dan sluit ik me erbij aan :D

SpiderClass
01-07-2008, 20:54
Nou dat is duidelijke taal, maar dan ga ik toch nog even vervelend doen de hoofdremcilinder van gti (8v) dan wel plaatsen? :D of maakt dat ook niks uit?

Omdat Marcski zei dat ze die in de racerij ook aanpassen :tongue: :rolleyes:

martiepartie
01-07-2008, 21:11
Mijn vraag aan jou;

wil je nou wél of niet een rembekrachtiger?? Het kan zonder, een polo (g40) is dus met VWII klauwen geleverd en de normale HRC + bekrachtiger van een 'normale polo'. Die normale polo's zijn dan ook weer geleverd zonder bekrachtiger, maar met hetzelfde 'normale remsysteem'.

Dan is het circeltje rond. Conclusie; het moet ook prima gaan zonder bekrachtiger met een normale HRC.

even ter verduidelijking; HRC= hoofd remcylinder.

SpiderClass
02-07-2008, 06:41
Nu heb ik ook geen rembekrachtiger en dan vindt ik wel prima zo, voor mij hoeft het dus niet. Maar ik wil wel weten als ik die set VWII monteer dat ik ook veilig (genoeg) kan remmen (dit is ook wel te testen op een remmentestbank?) zonder rembekrachtiger en het 'maximale' uit de remmen kan halen, zonder rembekrachtiger. Aangezien nu blijkt het alleen luxe te zijn, hoeft het voor mij niet, ik trap liever hard :tongue:

Maar als het niet nodig is dan niet :D schilt me werk en de motorruimte is cleaner :cool:

sander_beer
02-07-2008, 20:45
ik rijd op t moment ook zonder rembekrachtiger in een polo 1f
heb altijd met bekrachtiger gereden
zodra ik vakantie heb bouw ik er weer eentje in
heb toch graag dat beetje luxe

SpiderClass
03-07-2008, 17:25
ik rijd op t moment ook zonder rembekrachtiger in een polo 1f
heb altijd met bekrachtiger gereden
zodra ik vakantie heb bouw ik er weer eentje in
heb toch graag dat beetje luxe

In iedere andere auto waar ik in rij zijn ook allemaal met bekrachtiger, maar ik heb geen moment dat ik in me golf zit en iets mis, maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk :D

raf_construct
05-07-2008, 11:24
Als je mijn mening wil horen, Een golf 1 HRC met rembekrachtiger kost veelal 10-20 euro. Als je andere klauwen gaat monteren moet je sowieso al je systeem ontluchten. Een andere HRC monteren kost je dan zo'n 20 minuutjes extra werk.
Als ik het was, die 20 minuutjes en 20 euro zouden me echt niet tegenhouden. Je monteert de klauwen net om je auto te verbeteren, waarom dan het risico lopen dat je remmen (nóg) slechter gaan aanvoelen ?

Ik kan je in elk geval uit ervaring zeggen dat de VW2 klauwen in samenwerking met een type 1 GTI bekrachtiger de auto een heel stuk veiliger maken.