PDA

View Full Version : Project Passat C diesel uit 1982


RitchieVR6
24-06-2008, 21:56
Laat ik mij eerst even voorstellen;
Ik ben Richard en woon samen met Suzanne in Ede.
Ik draai al aardig wat jaren mee in de VW scene,
ik ben al sinds april 1999 eigenaar van een origineel nederlandse VW Corrado VR6 :D . Sommige zullen 'm wel eens gezien hebben.
Aangezien ik per 1 juli ander werk heb in Heeswijk (stukje boven Eindhoven) en Suzanne daar al werkt, gaan we verhuizen naar Eindhoven.
De Corrado ga ik natuurlijk niet gebruiken als dagelijks vervoer dus...
Heb ik vandaag een Passat diesel uit 1982 gekocht. :thumbup:

Vanmiddag rond 12 uur gingen we (Niels (goede vriend) en ik) de auto bekijken. Het bleek een ex duitser te zijn. De carosserie was technisch in zeer goede staat, alleen cosmetisch mist het hier en daar wat.
Na een grondige inspectie en een proefritje waren we wel overtuigd dat we een goede auto gevonden hadden! :rolleyes:
Na de auto op naam gezet te hebben en de cash overhandigd te hebben zijn we naar een benzinepomp gereden en heb ik daar wat diesel in de tank gegooid, lekker goedkoop !!! :rock:
Toen even de verzekering geregeld en daarna 115km naar huis gereden!
Het is een 4 + E dus op de snelweg reed het prima. Alleen telde de kilometerteller niet meer de kilometers op, dus daar moet even naar gekeken worden. Verder moet er nog een nieuw dashboard in, die is gescheurd door de droogte. En er moet nog een nieuwe bestuurdersstoel in. Deze is vervangen door een (lelijke) rode.
We zijn al flink aan de slag geweest vanmiddag en vanavond.
Nieuwe koelvloeistof, olie, oliefilter, brandstoffilter, remvloeistof, en nog wat dingen. Alles gaan we vervangen en schoonmaken.

We zijn d'r nog lang niet maar we zijn goed op weg! Morgen weer een dag.

Hier de foto's!!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8EYRON8F.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-E3IIGQXH.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IRSK8L7S.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZNHQJRXK.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YDXOVN4R.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QTBNTKZT.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XGVHYZ3W.jpg
(nee, die wieldoppen komen er NIET meer op!!! :screwy: )

The story continues :clap:

Niels, wat moet ik nou zonder jou :thumbup:

Bluepower
24-06-2008, 22:09
Graag gedaan! Help graag iemand, zeker als het om auto's gaat!!
Morgen nog ff de puntjes op de i zetten, en dan rijdt er straks weer een leuke pruttel-stink-roffel passat rond...

Oh ja, niet vergeten ff een paar dozen zonnebloem-olie in te slaan hè....

RitchieVR6
24-06-2008, 22:14
:D

Eerst maar een gewone diesel proberen :rock:

Bluepower
25-06-2008, 19:48
Zo, vandaag weer verschrikkelijk druk bezig geweest, en natuurlijk zat het weer tegen(wat wil je als er al 26 jaar geen fatsoenlijk onderhoud is gepleegd)..
Bouten die doldraaiden(olie-aftapbout, ERG vervelend...) waardoor de carterpan eronder uit moest(en probeer daarvan maar alle boutjes makkelijk te bereiken, NIET TE DOEN...), distributieriem en dieselpomp netjes afstellen(heeft maar 4 keer opnieuw gemoeten omdat er telkens een tandje was versprongen....) enz enz enz...
Maar aan de andere kant: interieur ligt er helemaal uit, VEEL schoongemaakt, zaken opgeschuurt, geprimerd en opnieuw strak in de lak gezet enz...
Als het goed is komt Richard straks met wat foto's....

RitchieVR6
25-06-2008, 22:04
:jacks: Jahh...dat was me het dagje wel weer :chair:
Helaas hadden de straalbedrijven geen tijd om wat onderdelen te glasparelen, dus moesten we zelf maar aan de gang. Maar het resultaat mag er zijn.
Alleen het inlaatspruitstuk moet nog wel eens gestraald worden.
Maar we zijn toch wel wat opgeschoten, afgezien van de carterpan die niet echt meewerkte!
Morgen weer verder met de klus! Hopelijk kunnen we morgen weer dieseldampen inademen uit de uitlaat!! :jacks: :jacks: :jacks:
Helaas vandaag de camera vergeten, dus foto's volgen!!!

Wolgast
27-06-2008, 18:00
Lekker bezig zo!

Waar haalt iedereen die ''oude'' auto's toch weg??!!
Ben benieuwd hoe het project vordert!

Bluepower
27-06-2008, 18:35
Vandaag gelukkig verder kunnen gaan. Er was iets fout gegaan bij het bestellen van alle onderdelen(pakkingen, boutjes enz...). hierdoor moesten we dus verplicht 1 dag andere dingen doen, dus demonteren en schoonmaken van zaken, oa het komplete interieur, dashboard enz...
Vanmorgen was het spul gelukkig WEL binnengekomen, dus vanmorgen direct begonnen met het in elkaar zetten van de motor, optoppen van alle vloeistoffen, afstellen van de distributieriem en brandstofpomp, en toen de motor weer voor het eerst gestart, loopt weer als een zonnetje...
Helaas bemerkten we ongeveer 10 minuten later(motor warm draaien en koelsysteem ontluchten) dat er toch nog een lek zit van de koppakking bij de 4 cilinder, dus de kop moet eraf en de pakking vervangen worden(kop direct ff afpersen en vlakken)...
Verder is Richard druk bezig geweest met het interieur, en is Suzanne hem komen versterken om te helpen het interieur schoon te maken, en wat delen opnieuw te gaan bekleden.
Richard zal vandaag of morgen hier nog een update geven met bijbhorende foto's...

en @ Wolgast: tis een kwestie van lang zoeken, en niet bang zijn om wat kilometers ervoor te moeten rijden...

RitchieVR6
02-07-2008, 21:57
Zo, paar dagen verder...
Ik ben tussendoor ook al aan mijn nieuwe baan begonnen dus wordt al wat lastiger om na het nieuwe werk nog te gaan sleutelen maar het is er vanavond toch van gekomen :thumbup:

Nadat we vorige week alles weer netjes hadden opgebouwd kwamen we erachter dat de koppakking niet echt lekker was, zoals Niels ook al zei.
Dus toen toch maar besloten om de kop eraf te halen.

Hier een foto toen de kop eraf was:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DQFQREMJ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QXKWV4I6.jpg

De auto weegt inmiddels ook 2 kilo minder door alle olieresten met zand en andere rommel wat er nu vanaf is :D


Aangezien de radiator ook de geest gaf heb ik die ook maar nieuw gekocht samen met de andere onderdelen.

Hier een kiekje van het nieuwe spul:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P3F7HJNI.jpg

Ook de hoedenplank is aangepakt, de gaten :screwy: die erin zaten van de speakers zijn dicht. Ik ben vanavond ook al begonnen met het uitknippen van het nieuwe doek dat erover komt :)

Hier een kiekje van de hoedenplank in de klemmen om de lijm netjes te laten drogen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7ADQZBPL.jpg

THANXS PA !!! :thumbup:

Ohja...toen ik de auto kocht deed de kilometerteller het niet meer,
de kilometerstand telde niet door, maar bewoog een beetje maar telde niet verder. Ook de snelheidsmeter zwabberde alle kanten op.
Dus heb ik een andere tellerunit gescoord, echter was de unit die in de auto zat van Motometer. Aangezien we niet zo snel zo'nzelfde konden vinden en de aansluitingen van de stekkers ook anders waren dan verschillende andere die we gezien hebben. Had ik besloten om de snelheidsmeter van een VDO unit over te zetten in die van de Motometer.
Zo gezegt, zo gedaan!! Past perfect!! :D
Nu maar hopen dat deze het wel goed doet, ik heb dr nog niet mee gereden na de ombouw. Verder werkt alles wel van de tellerunit.

Hier een kiekje zoals ie nu in de auto zit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DE6GOEEO.jpg

De hemel is er ook nog steeds uit.
Ook een lekker verhaal, er lopen 2 meten bogen onder tegen het dak
Die zitten vast met kit. Ze verstevigen het dak en de hemel zit er met 4 (KL... klemmetjes) mee vast.
Waarschijnlijk heb ik wat te lomp aan die pennetjes getrokken, want de 2 bogen waren los gekomen van het dak :chair:
Gelukkig zitten die nu weer vast!!
De hemel is nu 3x !! schoongemaakt en nog ie ie wat viezig grijs :rant:
Het ziet er wel een stuk beter uit!! Thanxs to Suzanne en mijn ma!!!

De kop zit al erop, radiator er weer in, pomp aangesloten, nieuwe diesel slangetjes op de injectoren, nieuwe uitlaatspruitstuk pakkingen, en nog wat klein spul...zondag de rest!

jurie
02-07-2008, 23:34
het kunstof tandwiel in de bak direct onder de kabel wil ook wel eens voor tellerprobleman zorgen!

RitchieVR6
03-07-2008, 18:24
Dankje voor de tip! :thumbup:
Ik zal er eens naar kijken.

Wolgast
03-07-2008, 20:03
Lekker bezig jongens!!!

Prachtig om te zien dat zo'n Passat een tweede leven krijgt!

Bluepower
07-07-2008, 15:42
k, weer ff een update(tja, als Richard het niet doet, doe ik het wel):
-Motor loopt weer, uiteindelijk dus de koppakking vervangen, een watermondje(ondanks dat het van alu was, was het helemaal weggerot), nieuwe in- en uitlaatspruitstuk pakkingen, nieuwe radiateur enz.. Hadden nog ff een lastig iets: motor wilde eerst niet draaien, kwam geen diesel(tja, dan doet ie het erg lastig jah...), dit kwam omdat de pomp leeg stond, en doordat er lucht inzat, kon ie ook geen nieuwe diesel meer aanzuigen: oplossing hiervoor is om de retourleiding van de pomp los te halen, pomp van bovenaf dan met een 50cc spuitje met diesel te vullen(soort ontluchten tegelijk), dan de aanvoerslang van het filter af, en ook die slang vullen met diesel, dan alles weer aansluiten en toen deed ie het weer!
-netjes warm laten draaien om te ontluchten en de fan aan te laten slaan(goh, wat duurt dat lang zeg, thermoswitch schakelt pas de fan in bij 105gr C...)
-hierna weer de kleppendeksel eraf en de kopbouten nog eens nagetrokken(2 manuals hebben daar verschillende meningen over: Haynes zegt: 90gr natrekken, VW service manual zegt: 90Nm natrekken, wat wel erg weinig lijkt, aangezien ze daarvoor al 60Nm en 180gr zijn aangedraaid(had de momentsleutel op 140Nm staan en kreeg er geen beweging meer in, hierna op 90 gezet en daar zat ie allang op..)
-Hierna proefrit gemaakt, rijdt weer als een tiet, en de km teller doet het ook weer perfect(naald beweegt nu weer zonder horten en stoten, geeft de juiste snelheid weer aan en de dagteller loopt ook weer netjes op, lag dus aan de tellerunit)
Zit nu alleen nog 1 storing in: lampje van de oliedruk blijft branden en de koelvloeistoftemperatuur meter in het dashboard geeft net anders de waarde aan(bij koude motor dus op MAX staan, en hoe warmer de motor wordt, des te koeler staat de meter), dit is waarschijnlijk te wijten aan een massa-probleempje, maar dat moet nog ff uitgezocht worden.
Dan rest eigenlijk alleen nog een keer de remmen vervangen(nieuwe schijven, blokken en vloeistof is al onderweg), het interieur opknappen en een HELE GOEDE poetsbeurt geven...

Tot zover...

RitchieVR6
08-07-2008, 20:45
Zo, ff een update! Niels had al wat gepost, nu ik nog :)
Er was idd een probleem bij het starten de eerste keer.
Maar gelukkig was dit door wat simpel nadenken en handelen snel opgelost :thumbup:
Het electrische probleem is inmiddels ook opgelost.
Na wat zoeken in de massa aansluitingen konden we niks vinden wat de fout zou kunnen veroorzaken. Ook de tellerunit heb ik nog eens nagekeken en daar nog maar een nieuwe soldeer verbinding gemaakt omdat ik iets niet vertrouwde. Maar ook dat hielp niet. Verder zoeken in het schema leverder op dat de kleuren van de kabels niet klopte. Wat bleek, we hadden 2 stekkertjes om gedraaid op de cylinderkop :chair:
De oliedruksensor en de koelvloeistofsensor hadden we omgedraaid bij montage. Misverstand tussen mijn pa en mij maargoed. Het werkt weer!! :D

Helaas nog wel een probleem met de dieselpomp. Deze lekt een beetje.
Ik ben er nog niet helmaal uit waar, maar ik vermoed bij pakking van de as.
Aan de voorkant vann de pomp bij het tandwiel. Waarschijnlijk gebeurt bij het vast zetten ivm de timing van de distributie.

Iemand nog tips, ervaringen hiermee???

De hoedenplank zit er inmiddels ook weer in. Netjes voorzien van een nieuw stofje. Ook de hoedenplanksteunen heb ik opnieuw bekleed.
Hier een paar foto's ervan:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JPI3LKNJ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ETLOXD3N.jpg

Als het meezit het weekend nog 2 afdekkapjes opnieuw bekleden,
de voorremmen vervangen, de hemel in kleur spuiten en monteren.
Verder nog wat klein spul.
Ik heb dr inmiddels ook een radio inzitten, een oude Philips.
Met daaraan een FM kastje tussen de antenne om een MP3 speler of CDspeler aan te sluiten. Werkt perfect :)

Hier nog een paar kiekjes hoe de auto er na een wasbeurt bij stond.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-P84DJFZP.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CJHO3PYZ.jpg

Updates volgen nog!!

Mocht iemand nog een tip hebben voor de zwarte kunststof strip over de naad van het dak, dan hoor ik dat graag!! Er mist aan beide kanten een stuk en er zit hier en daar wat rode verf op.

Gisteren en vandaag al 140km met de Passat gereden en het rijd prima!!

:drive:

fubar
03-08-2008, 19:41
Mocht iemand nog een tip hebben voor de zwarte kunststof strip over de naad van het dak, dan hoor ik dat graag!! Er mist aan beide kanten een stuk en er zit hier en daar wat rode verf op.



dari heel moeilijk aan te komen, ben zelf al 3 jaar op zoek naar een goed bruibaar setje.
het makkelijkste is ze vaneen sloop wagen af te trekken...