PDA

View Full Version : Kostenplaatje ombouw KE-Jetronic naar Digifant I vs vrijprogrammeerbaar MMS


RubenD
07-04-2008, 15:05
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al veel topics over gestart zijn. Maar toch wil ik er nog eentje openen. Ik probeer voor mijzelf namelijk duidelijk te krijgen wat ik het beste kan doen.

1. Mijn huidige kabelboom aanpassen;
2. Digifant systeem plaatsen;
3. Vrijprogrammeerbaar MMS plaatsen.

Waarom deze vraag? Ik ben momenteel druk bezig om mijn KR naar mijn wensen (zo ongeveer dan) aan te passen. Ook heb ik besloten de motorruimte wat netter te maken, dus niet geheel te cleanen. Maar wel bijvoorbeeld de kabelboom weg te werken.

Nu zorgt een Digifant I ombouw voor een stuk minder onderdelen onder de kap. Maar ben ik goed bezig? Hoe wil ik dat voor mijzelf bepalen, wat voor mij het beste is? Het kostenplaatje. Ik wil in de toekomst misschien een turbo ombouw doen. Daarom is het voor mij verstandig om nu 1 keer de kabelboom aan te passen en later met de turbo ombouw alleen een andere chip te plaatsen/chip te herschrijven.

Nu had ik al gezien dat Bolku in onderdelen voorziet voor deze ombouw. Maar om het allemaal duidelijker te maken wil ik hier onder een lijst met onderdelen opstellen voor Digifant I , Megasquirt en DTA e.a. vrijprogrammeerbare MMS. De kosten van alle componenten en verder info, voors en tegens etc.

Digifant I:
- Kabelboom G60/2H motor: ECU kabelboom, kabelboom voor ontsteking (bobine/hall-sensor enz), kabelboom naar de injectorrail
- ECU G60
- Digifant 16V chip, van Bolku 100,-
- Fuelrail 125,- (kan via Bolku)
- Digifant benzinepomp relais
- Injectoren + cups van??
- Instelbare benzinedrukregelaar
- Los materiaal: beugeltjes, slangen etc. 100,-
- Luchtmassameter
- Bult sensoren, welke? 2e watersensor voor de tellerbak
- PL gasklep (vanwege sensoren)

Hoe groot is de grid bij een Digifant ECU?
Schijnt vaak/soms traag te reageren in vergelijking met onderstaande systemen.
De kabelboom past niet Plug en Play als je het oude type zekeringkast hebt. Deze moet dus ook omgebouwd worden. Hoeveel kost dit?
Is een 2H kabelboom wel geschikt voor drukvulling?

Draadschema’s:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/7/5/G60_oude-zekeringkast_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/7/5/schemacompleet_original.jpg
http://www.snstuning.com/DIY/Digi%20Diagrams/g60ECU2.jpg



Megasquirt 1 of 2 ???
- 60-2 tandwiel
- MMS
- Wideband lambdasonde, NTK 300,-
- EDIS Ontsteking

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html
http://www.msefi.com/

Is bgsoflex.com de officiële website van de fabrikant?


DTA E48?????
- 60-2 tandwiel
- MMS
- Wideband lambdasonde, NTK 300,-
- EDIS Ontsteking

http://www.dtafast.co.uk/
Wat is de officiële website van de fabrikant, bovenstaande?


Van Kronenburg KMS
- EDIS ontsteking?
http://www.vankronenburg.nl/

Alvast bedankt voor jullie inbreng! :thumbup:

RubenD
07-04-2008, 16:08
Er zal ook wel een andere gasklep nodig zijn voor Digifant I of niet?

RubenD
07-04-2008, 20:24
Ben ondertussen ook al tegen dit topic aangelopen:

http://www.vwforum.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15205

RubenD
09-04-2008, 21:04
Niemand?

VWleusden heeft toch bijvoorbeeld DTA. En iemand anders ook wel MS dacht ik....

bolku
09-04-2008, 23:21
Ik heb meerdere smaken chips voor ombouw van de 16V; een voor Digifant II voor € 75,- en een voor Digifant I voor € 100,-
Megasquirt is ook een aanrader.....

Dit is de cabrio 1 van mijn partner in crime Joris...

2,0 16V ABF 200 pk@8.000rpm.

http://www.youtube.com/watch?v=6IAB4XxUZmM

RubenD
10-04-2008, 00:38
Zojuist gezien dat een EDIS ontsteking voor MS en DTA e.d. erg mooi is.

@ Jeroen bedankt voor het commentaar. Als ik in de toekomst geblazen wil rijden valt Digifant II dan wel of niet af?

RubenD
10-04-2008, 01:17
Zojuist op Google nog het een en ander aan vrijprogrammeerbare MMSen gevonden:

Perfect Power:
http://www.perfectpower.com/products/standalone.asp

VEMS:
http://www.vems.hu/

SDS:
http://www.sdsefi.com/

Motec:
http://www.motec.com.au/ems.htm

Pectel:
http://www.pectel.co.uk/

AEM:
http://www.aempower.com/

EFI:
http://www.efitechnology.com/

Spectre eMS-Pro:
http://www.diyautotune.com/catalog/spectre-emspro-engine-management-system-p-157.html

Haltech:
http://www.haltech.com/




Maar zou bijvoorbeeld het motormanagementsysteem van een 20VT (1.8 5 kleppen per cilinder) ook toepasbaar zijn?
Enige waar ik direct een klein probleem zie, de staaf bobines. Maar in principe moet dat ook aan de praat te krijgen zijn, lijkt me.

Blue Rallye
10-04-2008, 18:30
Ik bouw momenteel Motronic van 2001 180pk 1.8 20vt op mijn 16V turbo. Ik had daar Digifant op, maar vond dat helemaal niks.

Je moet veel sensoren etc pas maken voor de 16V.
E-gas gasklep moet je pas maken op je inlaatspruitstuk, nokkenassensor voor de seq. inspuiting en zo zijn er nog wel wat zware dobbers...

RubenD
10-04-2008, 19:00
Kijk, dat is mooie info!

Waarom vond je digifant niks, stortert, traag of?

Al die sensoren pasmaken lijkt me wel te doen. Wat zijn ongeveer de kosten, dus kabelboom, ECU, alle sensoren en kleine dingen en daarnaast een bezoekje aan JD denk ik?

16vcompressor
11-04-2008, 14:14
ik ben ook bezig met het ombouwen naar digifant van mijn 16v ..
het eenigste waar ik nog tegen aan stuit is de ombouw van de boom naar een oude zekerings kast ...
ik heb al contackt gezocht met bolku maar heb helaas nog geen antwoord gekregen ...
iemand hier nog tips of tricks

bvd :confused:

Blue Rallye
11-04-2008, 17:43
Welke type Digifant bouw je in? Digi1 van G60? Die loopt op 6 draden, daar kun je wel wat voor maken. Heb je geen nieuwe zekeringkast voor nodig...

Digifant is in mijn optiek niks als je een soepel draaiende motor wilt maken, ook het brandstofverbruik wordt je niet vrolijk van. Met een dikke 20vt (lees: gemeten 348pk) kun je op de cruise nog bijna 1:12 halen op de snelweg.
Voor budget doeleinden werkt een Digifant prima hoor, tis maar net wat je verwachting is...

Het leek mij een leuk project om mijn huidige 16V turbo motor om te bouwen naar Motronic. Door het gebruik van de losse staafbobines en de seq. inspuiting hoop ik een solide doch zuinige (bij deellast) setup te maken. Geen rotor/verdeler ontsteking meer, dus een veel sterkere vonk t.o.v. Digifant.

Lastig is de gasklep, ik heb een S2 inlaatspruitstuk wat compleet verbouwd is naar de E-gas gasklep, ziet er erg gelikt uit! Ook lastig is de nokkenaspositiesensor, die bij de 20vt op de inlaatnok zit. Deze moet nu op de plek komen waar normaal bij de 16V de ontsteking zit, dit heb ik al klaar. De staafbobines pas maken voor de 16V, een krukaspositiesignaal fixen, elektronisch gaspedaal inbouwen, kabelboomspaghettie netjes maken en nog wat kleine dingen. ECU laten kraken, cruise control inbouwen en rijden met die hap! :D :D

bolku
12-04-2008, 00:41
ik ben ook bezig met het ombouwen naar digifant van mijn 16v ..
het eenigste waar ik nog tegen aan stuit is de ombouw van de boom naar een oude zekerings kast ...
ik heb al contackt gezocht met bolku maar heb helaas nog geen antwoord gekregen ...
iemand hier nog tips of tricks

bvd :confused:


??? of vergeten of je hebt mijn mail niet gehad....
Mail me svp even op jeroen@bolku.nl; heb nl. schema's waarmee je de G60 kabelboom heel makkelijk los van alles aan kan sluiten....zijn idd maar 6 draden.

RubenD
14-04-2008, 23:03
Ah, motronic klinkt dan ook wel interessant. Maar heb jij een 20VT motor voor alle delen aangevallen of hoe heb je dat opgelost?

Wat de digifant I schema's aangaat, daar heb ik al links van staan in de eerste post van dit topic (onder het kopje: "draadschema's" ;)).