View Full Version : G60 kop op 1600 EG..
sciroccoGTII
07-03-2008, 19:39
nou ben ik het volgende aan het bouwen..heb een 1600 EG blok met volledig vlakke zuigers (andere dus)..hier zat gewoon een 1600 kopje op, nou wou ik een G60 kop monteren i.v.m. grote kleppen.. Ik kan 1 oliekanaal dichtlassen, en de andere verkleinen en daarna kop laten vlakken maar zit met nog met 1 probleem, zit naast een kpbout een gleufje, in de koppakking zit hier een ovale uitsparing voor met een koperring, wat voor functie heeft dit gleufje want gaat nergens heen, zit aan het gat van de kopbout verbonden.. dit gleufje zit niet in de G60 kop maar zal er wel in moeten denk ik? Boring komt wel goed de 1600 is opgeboord naar 80,5 mm.. Komt nu uit op 1650cc. Compressie komt ook goed zitten namelijk volledig vlakke zuigers in..is voor autocross btw.
Gr. Maurits
Dat is het oliekanaal. Als je goed kijkt naar het kopboutgat waar dat 'gleufje' naar toe gaat dan zie je dat juist dat boutgat breder is geboord dan de rest...de olie stroomt dus om de kopbout heen naar boven en wordt vandaaruit verder verspreid door de kop.
sciroccoGTII
08-03-2008, 11:50
Maar dekt de ring onder de kopbout dat gat dan juist niet weer af? Is zelf dus ook wel aan te passen op de G60 kop..gleufje frezen en gat opboren..
De G60 kop is net zo, zo is het bij alle VW koppen. Kijk er eens goed naar, aan de onderzijde van de kop is het boutgat ruimer dan de bout zelf, aan de bovenzijde niet. De olie stroomt om de bout heen naar boven tot halverwege, daar gaat een kanaal naar de zijkant de kop in. De ring van die kopbout sluit de bovenkant dus de olie onder druk kan alleen dat kanaal in, vandaaruit wordt de olie onder druk verdeeld.
sciroccoGTII
25-03-2008, 20:08
haha ja sorry helemaal vergeten!! Is helemaal opgelost kop is gemonteerd en rijd als een trein.. Bedankt voor je hulp alsnog!! ;)
Graag gedaan :) Was benieuwd naar het resultaat. De olievoorziening naar de kop loopt dus best raar bij een VW, zoals je ziet.
sciroccoGTII
25-03-2008, 22:30
Jazeker, heb 1 kanaal dichtgelast, de grote voorraan verkleind en het gleufje erin gefreesd. Daarna kop laten vlakken en klaar was het al. Oliepomp overgezet i.v.m hydraulische stoters i.p.v mechanisch. Injectorgaten afgedopt en een weber carburateur van een lancia hebben serieuse pk`s opgeleverd voor deze 1660cc motor. Compressieverhouding is rond 11,2:1. Ga nog testen met een ford granada carburateur i.v.m synchroon openende gaskleppen. Ga wel eens ff kijken of ik foto`s kan plaatsen dan kunnen jullie me mischien helpen wat voor type zuigers er in dit blok zitten.
(en ja dat oliekanaaltje had ik helemaal overheen gekeken. :redface: )
MauSeR35
04-04-2008, 11:37
Inderdaad foto's van tuning projecten zijn meer dan welkom :D
Zijn hier nog specs en foto's van, en wat was het resultaat?? Vindt het een interessante ombouw
De Limburger
06-01-2009, 23:10
ben ik ook wel benieuwd naar.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.