View Full Version : verbod op achteraf xenon?
darkproject
05-01-2008, 20:08
ik heb zo hier en daar gehoord dat er binnenkort een verbod op achteraf xenon komt
klopt dit of zijn t maar l*l verhalen
Ik ben voorstander.
Elke keer weer half verblind te worden door die honkie tonkie rommel.
Renegade
05-01-2008, 20:22
Ik ben voorstander.
Elke keer weer half verblind te worden door die honkie tonkie rommel.
Dan moeten ze bussen, vrachtwagens, bestelbusjes, suv's ook verbieden :screwy: die dingen hebben de koplampen std. kut staan, xenon of niet ! :screwy:
Black Devil
05-01-2008, 21:18
Achteraf hoef niet direct te betekenen dat het verblindt, het gaat om de afstelling. In heleboel nieuwere auto's waar achteraf xenon ingaat hoef je niet eens af te stellen, dan staan ze standaard al goed! Bij oudere auto's zoals golf 2 etc met die 'bouwlamp' koplampen is het zaak deze iets lager af te stellen dan standaard, dan verblind je niemand.
Heb al een heleboel sets ingebouwd en rijd zelf met orginele koplampen met xenon en nog nooit 1x een seintje gehad en rijdt 25.000 km per jaar met dat ding (golf 2).
breadfan83
06-01-2008, 01:50
't Gaat ook vooral om de glazen lenzen van de koplampen zelf.
De meeste oude lenzen verstrooien het beeld heel erg, wat dus bij GOlf 2 vaak het geval is. Dan kan het inderdaad wel eens zijn dat je mensen wat verblindt.
En dat vrachtwagens en dergelijke verblinden ligt vaak aan de verlaagde auto's van de forumleden. Ik merk het zelf ook als ik aan het stoplicht sta met iets van een busje ofzo achter me. Die schijnen dan precies in je spiegels.
Edition-Blue
06-01-2008, 09:19
Heb het nu een paar weken in, het licht bevalt me echt goed !
Heb tot nu toe 1 tegenligger gehad die knipperde met de grote lichten.
Verder nog niet iemand anders !
JettaPowerrr
06-01-2008, 11:14
Een verbod op achteraf inbouw van Xenon zou de grootste onzin zijn.
Verblinding licht idd vaak aan verkeerde afstelling.
Kijk maar eens naar de begin-periode van Xenon, toen ze langzaam aan steeds meer origineel in auto's geleverd werden. Het was bijna altijd verblindend, commentaar op Xenon was niet van de lucht.
Tegenwoordig zie je haast geen verblindende Xenon meer. Ook ik heb eerder last van vrachtwagens e.d. omdat die de koplampen hoger hebben (Xenon of niet), dan van personen-wagens met Xenon. Laatst zag ik weer ergens een Golf Mk2 "schuiven" met Xenon, zag er super uit, en verblinde niet. :)
karretje
18-09-2008, 21:23
Wel type koplamp is het meest afhankelijk,als je zon oude schijtlamp hebt met reflectie in glas is mis...
Wij hebben het in onze passat GT 35i met Dubbele Hella DE lampen met lensen.
Lampen zijn gewoon goed afgesteld en niemand knippert.
Er is dus niks mis mee om het later in te bouwen. Als je de lampen maar goed afstelt heeft niemand last.
Maarja, er zijn altijd wel mensen die (denken) er last van te hebben. Nou dan zet je maar een zonnebril op.
naar mijn mening hoort xenon alleen in nieuwe auto's!
ik vind t wel mooi hoor, daar niet van.
Pedaalemmer
16-10-2008, 11:20
Binnen nu en een paar jaar word het verplicht xenon welke achteraf word ingebouwd perse met lenzen in te bouwen. Deze setjes zijn inmiddels ook verkrijgbaar.
Jetta MaNiA
16-10-2008, 18:49
Auto's vanaf 01-2007 mogen volgens de wet niet uitgevoerd worden met aftermarket xenon.
Laten ze maar eens bestuurders gaan bekeuren met defecte verlichting...of die zonder verlichting rijden met grijs weer....
martiepartie
16-10-2008, 19:53
in een grijze auto (vaak ook met grijs haar..). Die zie je echt zo makkelijk over het hoofd.
Auto's vanaf 01-2007 mogen volgens de wet niet uitgevoerd worden met aftermarket xenon.
dit mag wel mits deze is uitgevoerd met een automatische in hoogte verstelbaarheid van de koplampen, dus niet in de auto te regelen,
Mk1-Addict
17-10-2008, 22:37
Achteraf hoef niet direct te betekenen dat het verblindt, het gaat om de afstelling. In heleboel nieuwere auto's waar achteraf xenon ingaat hoef je niet eens af te stellen, dan staan ze standaard al goed! Bij oudere auto's zoals golf 2 etc met die 'bouwlamp' koplampen is het zaak deze iets lager af te stellen dan standaard, dan verblind je niemand.
Heb al een heleboel sets ingebouwd en rijd zelf met orginele koplampen met xenon en nog nooit 1x een seintje gehad en rijdt 25.000 km per jaar met dat ding (golf 2).
waar het volgens mij dan meestal misgaat is met intimidatie (lees goedkope) koplampen, meestal helder met kruis enzo. Daar is gewoonweg geen lichtbeeld mee te krijgen!
Ik rijd ook al 2 jaar met Xenon in de type 1 zonder probleem, gewoon orginele lampen en het set niet te scherp afstellen, is ook niet meer nodig met de meeropbrengst die je al haalt.
Berserker
20-10-2008, 08:32
:D :thumbup:
Pedaalemmer
20-10-2008, 08:49
Felle lampen kunnen heel intimiderend overkomen :D
Tiki Madness
21-10-2008, 14:55
Mijn vrouw is gister aangehouden tijdens een grote verkeerscontrole bij breda.
Heel de auto werd nagekeken op gebreken.De auto is voorzien van xenon en dit was geen enkel probleem.Dus ik denk dat het wel mee zal vallen met het verbieden.
Michael
desnelders
08-06-2009, 11:13
ze zijn dus ondertussen nog steeds niet verboden lijkt me.
maar je mag er in belgie wel niet mee naar de keuring...
ik heb er in men daily golf 4 en als je geen koplamp sproeiers hebt, wel zorgen dat je koplampen niet vuil zijn. Dan word het licht heel fel verstrooid. Dus dan schijn je niet meer genoeg licht op de baan, en veblind je de tegenliggers. Als men wagen echt vuil is in de winter (wanneer het ook vaker donker is) en ik heb geen tijd om hem te poetsen, maak ik toch altijd effe de koplampen schoon ;)
Christiaan
08-06-2009, 17:31
ze zijn dus ondertussen nog steeds niet verboden lijkt me.
;)
Het is niet verboden, mits de codering die in je koplamp staat (H voor halogeen, D voor Xenon) overeenkomt met het type lamp wat in de behuizing zit....
Klaas16v
08-06-2009, 17:43
Met de apk mag t niet, tenzij je een D erin hebt dtaan.
Ik moet ook ff wisselen voor apk
Met de apk mag t niet, tenzij je een D erin hebt dtaan.
Ik moet ook ff wisselen voor apk
ook dit geldt pas na een bepaald bouwjaar :thumbup:
Christiaan
08-06-2009, 18:13
ook dit geldt pas na een bepaald bouwjaar :thumbup:
Daar ben ik dan erg benieuwd naar, aangezien, voor zover ik weet, dat niet meer geld....
Heb hierover namelijk contact gehad met de RDW, en hier een klein citaat uit de email:
Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking, kleur, enz. Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen.
Trek je conclusie hier maar uit :(
Nog meer info (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=53780&page=1&pp=20)
Klaas16v
08-06-2009, 18:36
Daar ben ik dan erg benieuwd naar, aangezien, voor zover ik weet, dat niet meer geld....
Heb hierover namelijk contact gehad met de RDW, en hier een klein citaat uit de email:
Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking, kleur, enz. Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen.
Trek je conclusie hier maar uit :(
Nog meer info (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=53780&page=1&pp=20)
Gaat gewoon om alle bouwjaren.... en als je wel die D koplampen hebt in je auto, moet je na een bepaalde datum in 2006 ook hoogteverstelling en sproeiers hebben....
Voor de APK is het geen afkeur, mits je aan onderstaande voldoet
5.2/3.51 lid b Verlichting Xenon
Voertuigen i.g.g. na 31-12-2006 met Xenon moeten zijn voorzien van:
• koplampsproeiers. en moeten ook werken
• De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.
• Niveauregeling (van xenon), geen CP tijdens APK
http://www.autoadviezen.nl/Wijzigingen_per_Mei_2009.htm
Christiaan
08-06-2009, 21:38
Voor de APK is het geen afkeur, mits je aan onderstaande voldoet
http://www.autoadviezen.nl/Wijzigingen_per_Mei_2009.htm
Klopt, is geen afkeur. Echter kan de politie je wel bekeuren op het feit dat er geen juiste lampen in de armatuur zitten...
Jurgen Santana
13-06-2009, 09:29
Klopt, is geen afkeur. Echter kan de politie je wel bekeuren op het feit dat er geen juiste lampen in de armatuur zitten...
:thumbup:
kijk dat is ook weer mooi om te weten :) gewoon mee blijven rijden dus ;)
Ik kom soms motorrijders tegen met xenon in de koplamp van hun motor,
dat is vaak wel verblindend omdat dit op ooghoogte is.
daar ben ik het ook wel mee eens,
maar van de andere kant is het wel veilig
de meeste motoren moeten al hun licht uit één lampie halen, dus jah... :rolleyes:
Ik kom soms motorrijders tegen met xenon in de koplamp van hun motor,
dat is vaak wel verblindend omdat dit op ooghoogte is.
9 van de 10 auto`s waar achteraf xenon in is gebouwd heeft dit ook..dus wat dat betreft.... ;)
En idd...motoren vallen al minder goed op, dus dat ze dan groot licht/felle xenon hebben..vind ik best.... ik irriteer me meer aan die gasten die in een grijze auto in de regen zonder verlichting rijden :rolleyes:
Mijn vrouw is gister aangehouden tijdens een grote verkeerscontrole bij breda.
Heel de auto werd nagekeken op gebreken.De auto is voorzien van xenon en dit was geen enkel probleem.Dus ik denk dat het wel mee zal vallen met het verbieden.
Michael
nog wel maar dat komt vanzelf makkelijk voor ze hup hoort er niet in. dus bekeuring klaar :screwy:
martiepartie
16-06-2009, 09:25
Zal ook wel een dure bekeuring worden, aangezien het erg gevaarlijk is:) Ze moeten de laaghangende zon gaan verbieden, die verblindt pas :D
patrick 86c
16-06-2009, 16:27
Klote zon......:D
Vento Vice
20-06-2009, 06:00
Klote zon......:D
Bied NU je excuses aan! :tongue:
Weet iemand toevallig HOE HOOG zo'n boete is?
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/8/8/GT193rechtsvoorlicht.jpg
hier nog geen XENON, trouwens
Het lullige is: ik wilde de hele tijd al XENON in mijn after-market angeleyes zonder wat-voor-code-dan-ook ( :confused: ); één maand nadat ze erin zaten, kwam die nieuwe wet...!
Ik heb overigens nog nooit seintjes van tegenliggers gehad, dus dat zit wel goed, denk ik...
Bij mij gaan de dimlichten (nu dus XENON) uit, als ik naar grootlicht overschakel; dit is orgineel zo geschakeld. Hoe verander je dit dan?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.