PDA

View Full Version : Technische gegevens / tips gevraagd 2liter CU motor

Stijn
23-07-2007, 13:57
Ik ga binnenkort een 2 liter luchtgekoelde bus opereren (CU blok) die wat compressie mist op 1 cylinder. Vermoeden is kleppen of zuiger probleem (slechte compressie, klepstoters/tuimelaars bewegen wel, rest van cyls loopt goed).

Aangezien ik geen technisch handboek heb voor deze blokken, een paar vragen:
-Zit de boel, net als bij kever blokken, ook gewoon 'koud op elkaar', dus geen koppakking?
-Wat is het aantrekmoment van de kopbouten?
-Nog speciale bewerking van de kop nodig voor montage, of gewoon in elkaar/klaar? :)

Zeend
23-07-2007, 14:20
zijn de klepstoters nog goed? Deze zijn hydraulisch bij een CU. Als een klep open blijft staan heb je ook geen compressie..
voor de rest ben ik geen typ IV kenner, maar een haynes boekje van de T2 of T3 kun je wel ergens scoren toch?

Jens

Stijn
23-07-2007, 15:15
Ja boekje is vast te vinden, maar ik ga er vanavond al aan beginnen :)

Nee het is geen klepstoter. Ik heb de betreffende klepdeksel er al afgehaald en alle tuimelaartjes tuimelen netjes als de motor loopt.

arnus71
23-07-2007, 15:29
Je zou eens op www.bus-forum.nl kunnen kijken, daar zit aardig wat kennis over de CU motor gezien deze in de T2b en T3 zit.

Marcski
23-07-2007, 22:09
CU zit alleen in de T3, CJ in de T2b en die is redelijk gelijk, alleen heeft CU hydraulische klepstoters en een aantal andere kleine modificaties.
Ik kan je niet helpen stijn, in mijn boeken staan alleen 1600 motoren :(