PDA

View Full Version : bobine stuk, een reden hiervoor?


G-eert-40
13-06-2007, 19:20
wilde vandaag wegrijden op het werk. start hem, rijdt tot voor het pand, sta nog even met 2 collega's te buurten met wat muziek erbij. valt m'n motor onderstussen uit. doet ie wel vaker als ie nog koud is. wilde daarna met collega wegrijden, weigerde die te starten. na wat onderzoek bleek ik geen vonk te hebben.

hallgever los gekoppeld en lamp erop. de toerenteller sloeg wel uit. op de bobine gemeten. ingang 12v alleen erg zwak signaal eruit. nieuwe bobine erin en gaan. merkte dat de bobine erg heet was geworden.

is ie nu gewoon na 13 jaar overleden, of is iets anders de oorzaak geweest. hij loopt nu weer als een zonnetje.

grtz.

jetta mk1 '82
13-06-2007, 20:05
denk gewoon overleden !
heb het een tijdje geleden bij mijn polo ook gehad, nieuwe erin en daarna geen last meer gehad !

gr. Martijn

Golf_1_gts
13-06-2007, 20:47
Soms willen ze nog weleens stuk gaan van lang op contact staan..worden ze warm van...:)

Mark1
14-06-2007, 06:55
En als je lang genoeg wacht smelten ze.... in extreme gevallen kun je daarna zelfs je restanten van je motorkap schrapen....

VwPolo89
14-06-2007, 07:48
ik weet dat er een groot verschil zit tussen de ronde bobijn en dan het vierkante blokje.

een ronde bobijn kan beter tegen gewoon op contact staan dan het vierkante.

hebben een tijdje geleden op de carwash zo iets voorgehad met een golf3.
contact laten opstaan terwijl de auto in de carwash stond, bij het uitkomen deed die ook niets meer => bobijn opgesmoord

G-eert-40
14-06-2007, 16:58
hij stond nie lang op contact, 3 minuten ofzo...zal zijn beste tijd wel gehad hebben. de achterkant was ook helemaal ge-oxideert. zal de warmte wel niet genoeg kwijt gekunnen hebben.

maar hij rijdt weer goed!

polo 3
16-06-2007, 09:00
Denk dat de lader teveel druk geeft hehehe :D

Dennis@polo86c.nl
16-06-2007, 23:35
Zorg igg dat alle elektrische contacten goed schoon zijn, misschien blijft ie dan ook wel lopen als hij koud is :)

G-eert-40
17-06-2007, 10:58
ben er nog niet achter waardoor hij soms uitvalt. onderhoud is goed. loopt verder ook als een zonnetje.

polonick
20-06-2007, 11:10
ik kan hierbij aansluiten mijn loopt koud ook neit helemaal netjes tot bijna uitvallen soms
heb al verschillende dingen eraan gedaan maar weet nog steeds niet wat is (mis iets met benzine of lucht) warm looptie goed

G-eert-40
20-06-2007, 16:50
hoor dit verschijnsel wel eens vaker. om de 5 seconden zakt ie even terug naar 450 toeren en dan weer 900 en zo herhaaldelijk. en soms valt ie uit :)

misschien nullast schakelaar of een slecht contact.

Arno
20-06-2007, 20:13
Ik zit dit hele verhaal nu te lezen en het komt ook overeen wat ik zo'n beetje met mijn gele vriend heb, daarom haak ik ook maar even in.
Heb het laatst mee gemaakt toen ik van mijn werk af kwam, het was ook een erge warme dag
Ik wilde starten en hij sloeg aan, zet hem in z'n achteruit en draai de parkeerplaats af.
Trap de koppeling in en wilde hem in z'n 1 zetten ,maar voordat ik hem in zijn 1 wilde zetten begint hij meteen te protesteren en te mopperen en valt uit.
Ik start hem opnieuw en wilde het zelfde gaan doen, en wederom weer protesteren en mopperen en weer uitvallen!
Weer gestart en hij sloeg aan daarna heeft hij niet meer gemopperd.
Mijn vrouw gaat ook vaak met de auto naar haar werk, en zo heel af en toe moppert hij ook nog s'ochtends.
Zou dit ook te maken hebben dat de bobine niet meer okselfris is?
En ja bij stationair draaien zakt ook af en toe het toerental...., of zou het een andere oorzaak hebben.
Ik ben namelijk een beetje angstig voor me distri riem, terwijl hij al eens op 100.000 km is vervangen.

martiepartie
20-06-2007, 20:45
de distributieriem heeft geen invloed op de motorloop, totdat hij stukgaat.

Een slecht lopende motor wordt niet veroorzaakt door een distributieriem

Doet de auto het ook wel eens als hij al warm is??
Als het bij koude motor voorkomt, dan kan het meerdere oorzaken hebben.
Valt hij ineens uit, of voel je het aankomen (wegzakken in toeren, slechte motorloop).

Wat voor motor heb jij in de polo? Ik zie een 2F, dus een 1.0 of 1.3injectie (mono/multipoint) of een dieseltje.

Meestal begeeft een bobine het bij een warme motor (te merken aan een zeer warme bobine)

Arno
20-06-2007, 21:35
ik heb een 1.0 blokje erin liggen en inderdaad het is een 2f
Het komt dus inderdaad af en toe voor als de motor nog koud is.
Ik heb een benzine blokje heb ik erin liggen AAU als ik het goed heb...auto is van 1992.
En het is een injectie motor
Ik voel hem ook wegzakken in toeren en daarna begint hij te mopperen en af teslaan

martiepartie
20-06-2007, 22:51
klinkt niet echt als een bobine (in mijn oren, maar ben geen expert..)

De AAU ( ik heb een AAV, dus 1.3 versie) is een lekkere monopoint injectie motor.
Stationair toerental wordt bij deze monopoints geregeld door de ECU. De inlaatlucht wordt geregeld, tegelijkertijd wordt ook het ontstekingstijdstip met kleine wisselingen vervroegd/verlaat, waardoor uiteindelijk de motor stationair loopt.

Met een goede schoonmaakactie van alle contacten en sleepcontacten in het inspuitsysteem kan je al een heel eind komen.

Is de slang van je carterontluchting nog wel heel? Bij mijn AAV was de stationairloop zeer beroerd, omdat deze slang verrot was. Trok bij koude motor erg veel valse koude lucht. Bij warme motor wist de ECU dat te compenseren, maar bij koude motor was dat teveel om te compenseren blijkbaar.