View Full Version : Oliezoemer
Zestienkleppen
27-04-2004, 20:57
Kom net terug van een ritje IKEA :rolleyes: ging even een vrachtwagentje inhalen, opeens zoemer aan :mad: bij 5500 tpm. Olietemp ed waren ok, ook genoeg olie ed dus waar kan ik nou het beste beginnen om de oorzaak te zoeken? Het blok heeft (precies) 232.000 km gelopen, ik kan me herinneren van het oude forum dat dan de sensoren kapot kunnen zijn of de oliepomp te ver versleten of ...
btw, de olie is 500km terug vervangen samen met oliefilter.
Bij voorbaat dank,
Derk
Golfzilla
27-04-2004, 21:02
ik luister mee, bij mij doet ie dit ook....
alleen dan bij warme motor, en dan bij 2100 toeren (daaronder en erboven doet ie niks)
dus als zoemer gaat en ik geef iets gas is het weg.
olie pijl is okee, en ook 1000 km geleden olie en filter vervangen, heb ook al sensoren vervangen, maar probleem blijft komen.
ik heb er wel een tellerbak van een 16v in zitten (ik rijd een 1300) kan dit zijn dat deze op andere waardes reageert, en daardoor rare foutmeldingen geeft met zoemer ??
't komt ook voor dat er gewoon te weinig olie druk is..
Vooral met hoge kilometerstanden KUNNEN (niet moeten) de lagerschaaltjes zover zijn uitgesleten dat de oliedruk niet meer afdoende is.
Ook de oliepomp KAN versleten zijn..
Goede olie, goed oliefilter,.. dat zal het dus niet zijn, en sterker nog: dat is het probleem ook waarschijnlijk nooit.
Geen olie is de enige mogelijkheid :-)
Zestienkleppen
27-04-2004, 22:23
Vertel eens over die lagerschaaltjes? Hoe heeft dat te maken met de oliedruk?
Verders, olie zit er wel in, da's het probleem nie. Kun je de oliedruk ook laten meten door een bedrijfje? Stel dat de sensoren/zoemer het gewoon goed doen dan en de druk is inderdaad te laag bij de meting kan ik verder gaan zoeken. Nieuwe lagerschaaltjes monteren is natuurlijk een optie, echter is afslijpen/balanceren van de krukas icm ondermaat lagerschalen niet wat beter dan?
Goed, een boel vragen, maar eerst nog even een belangrijke, ik kan er nog wel mee doorrijden voorlopig ofnie? Ik bedoel dan geen racen maar gewoon in de stad.
Geen oliedruk betekend HEEL SNEL einde oefening. Nog voordat je die vrachtwagen hebt ingehaald liggen de lagers er bij wijze van spreken al uit.
Maar goed: Te weinig oliedruk is op de lange termijn vervelend. Als het nu 1 keer gebeurde, ga er dan gewoon vanuit dat het een toevalstreffer was: veel toeren, dunne warme olie, vol belast (want vol beladen), en ook nog op dinsdag..
Als je lagerschaaltjes zijn uitgesleten 'lekt' er druk bij de krukas en drijfstangen 'weg'. Ze worden nog wel gesmeerd maar de rest van het blok (nokkenas) krijgt steeds minder, enz enz. Krukaslagers hebben het zwaar te verduren, maar drijfstanglagers nog veeel meer: vooral de schelpjes die aan de bovenkant liggen. Gelukkig kan je die vervangen met de motor ingebouwd! :-) (krukaslagersschaaltjes dan weer niet)
Voor je rucksichtsloos vervangen gaat: Controleer oliepeil, sensoren, bedrading enz enz. Hou de boel in de gaten, geloof de dealer niet als ie zonder te kijken zegt: lagerschaaltjes. installeer een drukmetertje, of laat de druk eens meten ( weet niet waar ze dat doen).
Lange bochten (klaverbladen), maar ook 'heel hard remmen' (circuit) of 'korte snelle achteruitrij maneuvres zorgen voor 'slingerende olie': de olie kwakt door de middelpuntvliedendekracht naar 1 kant van je carter, en voila: je oliepomp zuigt ff 'lucht' aan: druk valt weg, zoemertje gaat ff af..
Zestienkleppen
28-04-2004, 10:16
Het is volgens mij geen toevalstreffer, want na controle van oliepeil ed heb ik voorzichtig nog eens de 5500 tpm aangeraakt en toen deed ie het weer. Moet ik eerlijk zeggen dat ik vergeten ben om naar het lampje te kijken.
Hoe controleer je de drijfstanglagerschaaltjes?
Lampje en zoemer zijn 1 geheel. Zoemer gaat af, lampje gaat branden. Gaat t lampje niet branden, en de zoemer gaat wel af: Of elektronica kapot, maar waarschijnlijk lampje :-)
Controleren? Niet. Je kunt ze horen als ze zover zijn uitgesleten, dat ze onder last gaan 'ratelen'.
Golfzilla
28-04-2004, 16:22
ik heb het probleem dat hij gaat zoemen (en het lampje branden) als mijn motor 90 graden (of warmer) is, en wanneer ik dan rustig rijd (dus 50 in zijn 4e versnelling zegmaar) als ik dan rond de 2100 toeren kom, gaat hij zoemen, bij 2200 is het alweer over, en eronder gebeurd er ook niks.
dit is trouwens ook alleen bij warm weer (zoals nu) in de winter geen last van gehad.
ik heb een oliedrukmeter erin hangen, maar die geeft voldoende druk aan
Kijk: voldoende druk op het metertje.. das altijd fijn: 't metertje werkt ook? (geeft 'stil' staand geen druk, en gaat vrij vlot naar een barretje of 2 (?)
Motortemperatuur => das water neem ik aan?
Als de druk okay is volgens de VDO meter, en je vertrouwd die meter: ga uit van een elektronica probleem. Das nie erg...
Zestienkleppen
28-04-2004, 18:49
Ik ga toch maar niet uit van een electronica probleem. Eerst maar eens even laten meten dan zien we wel weer verder. Baal er wel van.
serge pot
01-05-2004, 14:43
tja ,maar das normaal bij oudere motoren dat ze een keer de geest geven
Zestienkleppen
01-05-2004, 22:21
Klopt. Vandaag even bij de dealer geweest, maar die hebben pas eind volgende week tijd om er eens naar te kijken. In de tussentijd ga ik mijn geluk maar weer eens proberen bij de vw dealer in duitsland, laatst ook al goede ervaringen mee. Nu alleen een beetje voorbereiden want ik heb echt geen idee hoe ik dat in het duits uit ga leggen. Maar daar kom ik wel uit.
Voor de rest zit ik natuurlijk een beetje te overdenken wat ik ga doen, ik bedoel maar, een auto heb ik wel nodig...
Eerlijk is eerlijk, dit motorblok laten reviseren is natuurlijk een hele slechte investering (je krijgt het er nooit meer voor terug) aan de andere kant, waar koop je tegenwoordig een auto met nieuwe motor voor 2700 euri? Verder schrijf je dat natuurlijk ook over een aantal jaar af. Echter voor datzelfde geld kan er ook een andere auto voor de deur staan, maar daar kan ook weer van alles mee mis zijn, deze auto ken ik nu tenminste een beetje. En zie maar eens een gti'tje te vinden met (veel) minder dan 150.000 gelopen kmtjes. Als je er nog een weet (mag ook type I zijn) laat het dan graag weten; emailderk@lycos.nl
Nu eerst maar eens rustig nadenken.
Pedaalemmer
04-05-2004, 07:50
Ja idd daar zit ik aan te denken...marktwaarde heeft zo`n golf al snel niet meer.
Maar voor mijzelf is ie veel waard ook omdat ik hem dagelijks gebruik. Na alle reparaties die ik eraan heb laten doen is hij bijna weer helemaal top. Alleen het blokje heeft veel km gehad. Dus ik spaar langzaaam geld op en zet dat weg. En zodra ik merk dat het echt hoogste tijd word voor revisie dan word heel het blok aangepakt. dus tot die tijd pruttel ik gewoon lekker door.
GTD Special
04-05-2004, 09:18
Ik zou eerst eens gaan kijken waar de het probleem vandaan komt voordat je naar een andere auto gaat kijken. Het kan inderdaad ook aan de elektronica liggen (printplaatjes van je tellerklok geven ook wel eens storingen). En een GTI blok met 232.000 km op de teller hoeft nog lang niet "op" te zijn, vooral niet als de motor altijd netjes warm gereden is (wel met voldoende olie natuurlijk), de kans op defecte lagers is dan al helemaal klein.
Zestienkleppen
04-05-2004, 11:32
Ik zou eerst eens gaan kijken waar de het probleem vandaan komt voordat je naar een andere auto gaat kijken. Het kan inderdaad ook aan de elektronica liggen (printplaatjes van je tellerklok geven ook wel eens storingen). En een GTI blok met 232.000 km op de teller hoeft nog lang niet "op" te zijn, vooral niet als de motor altijd netjes warm gereden is (wel met voldoende olie natuurlijk), de kans op defecte lagers is dan al helemaal klein.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb 'm altijd braaf warmgereden, geen korte ritjes gemaakt, olie op tijd vervangen door goede olie. Alleen ik hep 'm pas een jaar. Wat er daarvoor is gebeurd (215.000 km bij aanschaf)?? :confused: Maar eerst gaat ie woensdag naar de dealer (hier bevrijdingsdag, uiteraard niet bij onze oosterburen :D ) voor een oliedruktest.
(Verder heb ik stiekum ook al gekeken naar een andere, pfieeuw, da's niet makkelijk om een goede te vinden. 1tje heeft er 94.000 km gelopen, maar hoe controleer je dat in godsnaam? Er is alleen maar een apk keuringspapiertje als bewijs.)
Dusse vandaag en morgenochtend nog duimen...
Wat voor olie heb je er de laatste keer ingedaan??...
Vreemd trouwens dat het optreed bij 5500 toeren.....dan zou je juist een hoop druk moeten hebben, pompie maakt dan veel toeren. Lijkt er nu op of de pomp niet voldoende olie aan kan zuigen....misschien zit er wat voor de aanzuig van de pomp ??
Trouwens in alle gevallen waarbij zoiets optreed bij of tussen bepaalde toerentallen wijst het vaak niet op een druk probleem, bij gewoon rechtuitrijden enzo..
Zestienkleppen
04-05-2004, 12:26
Ik heb er Castrol Magnatex 10w40 ingegooid, netzoals de vorige keer (8.000 km geleden). Enne ik dacht dus ook aan de oliepomp. Misschien dat ie versleten is en niet meer genoeg druk levert dan??? Of de aanzuig idd. Verder heb ik maar niet uitgezocht of het zoemertje ook nog uitgaat, leek me een beetje link.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waar die zoemer op aangesloten zit, bij mijn Gti's zit die er namelijk niet op. Wel heb ik daar twee drukzenders opzitten...één op het oliefilter, en één op de zijkant van de kop...beide spreken aan op verschillende drukken.. die op de kop dacht ik bij een 1/2 bar de ander hoger....
Wellicht helpt wisselen van de zoemer zender??? Ook die dingen gaan namelijk wel eens defect!!!!
Ik heb de zender in de kop zelf ook een keer stuk gehad, grote schrik, lampje aan....zoeken, bleek dus de zender stuk, inmiddels heeft het betreffende blok alweer ruim 40000 km gelopen ;-)
Zestienkleppen
05-05-2004, 14:25
hmm, vreemd. De monteur bij de dealert wist eigenlijk ook niet wat ie ermee moest, adviseerde om voor alle zekerheid toch maar even de oliedruk te laten controleren.
Ik heb namelijk vanochtend vanochtend even uitgeprobeerd wat er nou precies gebeurd; hij loopt eigenlijk erg goed, trekkracht is ook normaal, bij 5500 tpm gaat het zoemertje aan (klinkt ook niet erg goed dat zoemertje) en gaat vrijwel direct ook weer uit (5800 tpm). Het oliecontrolelampje ondertussen laat niks zien, wat volgens de gebruiksaanwijzing niet kan.
Ik heb afgesproken om er vrijdag naartoe te gaan zodat ik in de tussentijd nog wat kan proberen. Oliedruk controleren en vervangen van de sensoren kwam op ongeveer 100 euro, geef ik ook graag uit, maar ik heb er liever iets meer voor terug. Wat is er anders aan een oliedrukmeting bij de dealer en het monteren van een oliedrukmeter in de auto?
Alvast bedankt weer.
Derk
PS. Ook even V-Power getankt in dld à 1.27 euro loopt echt als een zonnetje daarop. Of de prestaties ook echt verbeteren?? Daar zou een stopwatch bij moeten pakken, geen idee.
bobby-digital
05-05-2004, 15:44
zit nu met hetzelfde probleem te kijken, heb de nieuwe KR erin hangen alle sensoren vervangen en krijg het oliezomertje en lampje niet uit terwijl oliepeil vodoende is..... zal vanavond nog maar eens wat gaan klussen
Zestienkleppen
07-05-2004, 14:20
Ik ben helemaal opgelucht, de oliedruk is gecontroleerd en die is prima! Daarna is er een "schalter" vervangen (056 919 081 E) want die leek de boosdoener te zijn. Mocht het probleem terugkomen dan ligt het iig niet aan de oliedruk, en daar ben ik al hardstikke blij mee. De kosten waren ook nog te overzien, 30 euro.
Hartelijk bedankt voor het meedenken allemaal.
Derk
Iik zei toch al dat onwaarschijnlijk was dat het echt de olie druk was....
Bij dat soort toerentallen is de zoemer bij een wegvallende olie druk meestal al te laat. Eigenlijk is een lampje ook zwaar k*t voor dat soort zaken. Op het moment dat ie signaleert IS de olie druk al weg.....lampjes enzo zijn leuk om te kijken of je na het starten druk krijgt...
Als de olie druk echt weg valt word de zoemer overstemd door andere bijgeluiden uit het vooronder ;) :)
Zestienkleppen
07-05-2004, 14:47
Je had me al een beetje gerustgesteld inderdaad. Hartelijk dank daarvoor. Toch is het niet verkeerd om te weten hoe het met de oliedruk gesteld is. Een van de volgende aankopen wordt denk ik een oliedrukmetertje. Geen idee waar ik hem moet monteren. Ergens onder de asbak ofzo?
Je had me al een beetje gerustgesteld inderdaad. Hartelijk dank daarvoor. Toch is het niet verkeerd om te weten hoe het met de oliedruk gesteld is. Een van de volgende aankopen wordt denk ik een oliedrukmetertje. Geen idee waar ik hem moet monteren. Ergens onder de asbak ofzo?
Koop zo een ding wat je netjes op het dashboard kunt zetten, of een die je op de raamstijl kunt plaatsen.
:D :D
Zestienkleppen
08-05-2004, 02:57
hmmmhaha, mag ie ook ergens anders? 't hoeft niet op een F1 bolide te lijken...
Maar als je een keer hulp nodig hebt en ik kan je helpen, schroom niet om het te vragen, je hebt mij ook al 2x geholpen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.