Log in

View Full Version : Lekke koppaking G40?


Merin
13-11-2006, 20:32
Ik heb sinds een week een Polo G40, toen ik hem kocht, heb ik alle standaard testjes gedaan om er achter te komen of de koppakking eventueel lek zou zijn.
Na een week te hebben gereden is het koelvloeistofpijl gezakt. Het lampje op dashboard begon te knipperen dat het leeg was. De auto rookt wel een beetje, maar dat is alleen als ik hem net gestart heb, dan komt er wat witte rook uit. Nou kan dit aan het weer liggen, want de auto van me ma heeft dat ook.
Onder de olievuldop is niks te zien, gewone zwarte/bruine olie en in het koelvloeistoftankje ook geen spoor van olie te vinden.
Stationair loopt hij wat ongelijk, schommelt steeds rond de 1000 toeren. Nou weet ik niet of dit door de andere poulie en chip komt...
Ik laat deze week een compressiemeting doen, om te kijken of hij ergens lekt.
Nou is mijn vraag of er andere dingen zijn hoe ik het kan checken...?

sjampoo
13-11-2006, 20:46
Een doorgeslagen koppakking kan zich op verschillende manieren uiten.

zo heb je:
- koelvloeistof naar cilinders -> witte rook, koelvloeistofverlies
- olie naar koelvloeistof -> mayonaise onder de vuldop
- cilinder naar cilinder -> compressie verlies

of wat voor combinatie dan ook.

Als je koelvloeistofpeil zakt, dan is het waarschijnlijk dat er een lek is tussen koelvloeistof en cilinder(s). In het begin heb je alleen last van water in de cilinders na het warm wegzetten (druk loopt op, en bij motor uit perst zich water de cilinders in), maar dit gaat al snel over in sterke overdruk in het koelvloeistofsysteem bij draaiende motor of / en dikke witte walmen uit de uitlaat.

Beste check voor de leek: naar de garage gaan.

Geld net op? Heel vervelend, maar niets aan te doen. Een oudere auto koop je meestal zonder garantie, en dat houdt in dat je beter iets achter de hand kunt houden voor de eerste reparatie's..
Terug gaan heeft waarschijnlijk geen zin: koppakking kan zomaar de geest geven, of al langer een probleem zijn: probeer dat maar eens te bewijzen.

Als je een beetje handig bent, een momentsleutel hebt of kunt lenen,. vervang je de koppakking zelf, voor om en nabij de 150 euro (low-budgetstyle). Reken op 500 euro of meer als je het laat doen: Een G40 is net ff meer werk (uitbouwen van onderdelen) dan de standaard polo, en daarom duurder.

Berserker
13-11-2006, 23:50
Misschien gewoon ergens een lek in het koelsysteem???

Merin
14-11-2006, 09:12
Misschien gewoon ergens een lek in het koelsysteem???
Zou ook kunnen, maar ik zag gister ineens dat hij nu altijd een beetje rookt. Het lijkt gewoon condens als ik mn hand er bij hou word het vochtig...

Dennis@polo86c.nl
16-11-2006, 00:48
Koelvloeistof is ook vochtig :D

Merin
16-11-2006, 10:37
Koelvloeistof is ook vochtig :D
Daarom dus ;)
Maar volgende week word ie nagekeken, compressiemeting word gedaan, koelsysteem onder druk. En dan hoor ik het wel wat het is....