Log in

View Full Version : Veerpoot van type 2 naar type 3?


PoloStyle
17-10-2006, 18:35
Hallo,

zou iemand mij kunnen vertellen of een veerpoot van een Polo type 2 (met de ronde lampen dus) op een type 3 (met rechthoekige lampen) past?

Heb wel gehoord dat ie dan van hetzelfde motorvermogen (in dit geval een 1300cc) moest zijn.

De mijne is niet meer goed (APK afkeur), en hier in de buurt staan alleen maar
polos van het type 2.

Kan iemand mij hiermee helpen?

patrick 86c
17-10-2006, 18:55
poten passen allemaal.
alleen de erdere types hebben dunne schokberekers aan de vooras.
de 1.0,1.3 en 1.3 g40 zijn gelijk.

PoloStyle
17-10-2006, 19:16
oke, maar met de eerdere types bedoel je het type 1 polo?
Type 2 moet dus passen wat ik begrijp uit je verhaal?

bedankt voor de snelle reactie.....

patrick 86c
17-10-2006, 20:30
nee,bedoel de eerste serie polo 2.
ik geloof vanaf 1989 is dit verandert.
helemaal zeker ben ik er niet van, kan ook een paar jaar eerder zijn.

PoloStyle
17-10-2006, 22:05
Maar stel dat ik wel een veerpoot heb van het eerdere type 2, met een dunnere schokbreker dus. En als ik die dan demonteer en mijn eigen verkorte schokbreker erin plaats, past dit dan? (gezien naar de diameter van de demper die in die 'buis' gedrukt wordt)

Dennis@polo86c.nl
18-10-2006, 08:49
Hold ur horses!

Niks dunnere schokdempers, dat heb je zeker gedroomd!
Je kunt zonder problemen een veerpoot pakken van een Polo 2 na bouwjaar 86.
Daarvoor zijn er namelijk wel wat veranderingen geweest, maar niet wat betreft schokdemperdikte.
Sterker nog een schokdemper die in een 1994 2F veerpoot past, past ook in een 1975 Polo 1 veerpoot.

sjampoo
18-10-2006, 16:25
Sterker nog: De poten vanaf de Polo 1f (met de opstaande rand voor de veer) zijn uitwisselbaar met de poten van een 2f (1994).
Daarvoor (polo 1) was het gat voor de onderste pen van de draagarmen van een andere afmeting (past dus niet), en waren er andere veren in gebruik. (vooral de bovenste veerschotels dienen dan gewisseld te worden.


De poot (waarin het patroon van de schokdemper komt te staan) is wel wat veranderd in de loop der jaren, maar is niet qua geometrie veranderd. Veranderingen:
- Aanhechting fuse is verstevigd (eerst met 3 hoekige aangelaste steuntjes voor de GT versie)
- bevestiging van de remslangen is ietsje veranderd (klipjes zijn gewijzigd).

Het is het mooiste/netste als je aan beide zijden het zelfde type poten plaatst. Het gros van de Polotjes 2 die je nu op de sloop vindt, hebben echter gewoon al de laatste type poten (gelijk aan 2f).

Meestal zijn deze latere type polo's te herkennen aan het VW logotje op de achterklep. Voor 1986 zat dit logotje er nog niet op, en stond er alleen volkswagen polo op de klep.

Berserker
18-10-2006, 19:45
en je zit toch ook met het verschil in remmen, eerste modellen met 4kante blokjes en andere offset van de schijven en de nieuwere hebben halve maantjes...

of ligt dit puur aan de naven??

berendd
18-10-2006, 20:50
en je zit toch ook met het verschil in remmen, eerste modellen met 4kante blokjes en andere offset van de schijven en de nieuwere hebben halve maantjes...

of ligt dit puur aan de naven??

idd remmen van een 2 passen niet op een 1/1f poot ivm offset van de schijven...
2 poten zijn ook steviger van constructie dus een 1 poot wil je sowieso niet, ook niet onder een 1

PoloStyle
21-10-2006, 14:35
heej jongens bedankt voor alle info na mijn vraag, ben weer een stukkie wijzer geworden na mijn vraag. Ben vanmorgen tot de conclusie gekomen na het demonteren van de poot dat de speling die ik had in een losse dop zat. Met de dop bedoel ik degene waarmee de demper in zijn behuizing vastzit. Dit veroorzaakte de speling......
laatst wel stevig aangedraaid na het plaatsen van kortere dempers..... effe in de gaten blijven houden dus.

Maandag maar effe de veerpoot terug brengen naar de sloop....