View Full Version : Kop vervangen.
Langedaik
06-10-2006, 15:03
wegens een kapotte distributieriem ben ik netjes mijn kop aan het demonteren..
Het lukt allemaal prima tot het moment nu..
De uitlaat moest los van het uitlaat spruitstuk..
Nu heb ik gelezen dat je alleen die 2 grote klemmen eraf hoeft te halen ?
Maar hoe krijg je deze makkelijk los ?
vr. gr.
Erik
vw dennis
06-10-2006, 17:02
Als ik denk welke klemmen jij bedoelt, heb je daar speciaal gereedschap voor, een stukje gereed schap, waar je je ratel op kan zetten, als je dan draait gaat die uit elkaar
Langedaik
06-10-2006, 17:20
Het zijn de klemmen tussen de uitlaat en het uitlaat spruitstuk.
Het schijt het makkelijkst te zijn om daar je uitlaat spruitstuk los te maken ?
(zo las ik tenminste in een ander topic).
vw dennis
06-10-2006, 17:32
Het schijt? :D
Als je gewoon dat gereedschap kan bemachtigen is dat veel sneller. Plus dat je misschien tijdens het loshalen van het spruitstuk tap einden afbreekt.
breadfan83
06-10-2006, 17:57
Ik heb er toen ik de uitlaat los moest halen gewoon de stang van de krik tussen gezet en flink gewrikt. Je krijgt hier met de jaren wel handigheid mee. Tegenwoordig krijg ik hem in minder dan een kwartier los. :D
Maar er is idd ook een bepaald gereedschapje voor, die je op je ratel klikt. D'r zitten twee pinnetjes aan die je in de gaatjes op die klemmen zet. Als je je ratel dan draait gaan die pinnetjes uit mekaar waardoor de klem open gaat.
vw dennis
06-10-2006, 17:58
Ik heb er toen ik de uitlaat los moest halen gewoon de stang van de krik tussen gezet en flink gewrikt. Je krijgt hier met de jaren wel handigheid mee. Tegenwoordig krijg ik hem in minder dan een kwartier los. :D
Maar er is idd ook een bepaald gereedschapje voor, die je op je ratel klikt. D'r zitten twee pinnetjes aan die je in de gaatjes op die klemmen zet. Als je je ratel dan draait gaan die pinnetjes uit mekaar waardoor de klem open gaat.
Hoe heb je hem er weer opgekregen dan?
breadfan83
06-10-2006, 18:14
Hoe heb je hem er weer opgekregen dan?
Die blijven redelijk dezelfde vorm als ze los zijn, en d'r op krijgen was eigenlijk makkelijker dan los krijgen, ze springen vanzelf wel weer in dat gleufje waar ze in zitten.
Maar misschien dat 't hiermee (http://cgi.ebay.de/Spreizer-Federspanner-f-Klemmfeder-VW-Audi-Kruemmer-NEU_W0QQitemZ200034056817QQihZ010QQcategoryZ30922QQrdZ1QQcmdZViewItem) wat makkelijker gaat.
Langedaik
06-10-2006, 23:10
Heb je dat gewoon op de brug gedaan ?
Tenminste neem aan vanaf onderaf ? Want vanaf boven kom je er helemaal niet bij..
vwmk2driver
06-10-2006, 23:36
der af is niet zon punt er op.....
ik heb iets heel simpels gemaakt.
men pakt een staal plaat. 5mm dik.
zaagt er 2 stukken van uit van 8 bij 5?? maten weet ik niet precies.
en deze laat je schuin toelopen.
als je die plaat inde klem slaat met een hamer dan drukt die hem steeds verder open ( door de schuinafgezaagte kanten.)
succes.
misschien is in jouw geval spruitstuk los halen het handigst, kost je een half uur sleutelwerk maar beter dat, dan dat je straks zit te kutten met die klemmen.
gr frank
Gewoon even het juiste gereedschap kopen of lenen...als zo'n klem wegschiet ben je niet jarig...
Waar woon je?
vwmk2driver
07-10-2006, 10:15
hij woont in langedijk. beetje verweg van jouw haha
breadfan83
07-10-2006, 19:19
Heb je dat gewoon op de brug gedaan ?
Tenminste neem aan vanaf onderaf ? Want vanaf boven kom je er helemaal niet bij..
Nope, gewoon op de oprit en gowoon van boven. Ik kreeg die stang van de krik precies tussen de remleidingen door gefrutseld en met een beetje geduld, schelden en wrikken ging ie los. Als je de eerste los hebt gaat de tweede redelijk makkelijk omdat je de uitlaat dan een beetje kan draaien. Ik heb eerst altijd de klem aan bestuurderskant los gemaakt omdat je daar het "makkelijkst" bij komt.
Gewoon even het juiste gereedschap kopen of lenen...als zo'n klem wegschiet ben je niet jarig...
Waar woon je?
Valt wel mee hoor, d'r zit niet echt veel spanning op die dingen.
der af is niet zon punt er op.....
't Grootste probleem is toch echt het eraf krijgen. Telkens als je denkt er eentje bijna af te hebben schiet ie weer terug. D'r zit zo'n klein onstaand randje aan het spruitstuk waar die haak achter blijft hangen en waardoor ie telkens weer terug schiet.
Dit betekend dan weer wel dat het vastmaken makkelijker is. Heb je die klem eenmaal over de uitlaat heen schiet ie bijna vanzelf op zijn plek.
Maar idd, met het juiste gereedschap gaat het veel makkelijker, vooral als het je eerste keer is. :D
als je die plaat inde klem slaat met een hamer dan drukt die hem steeds verder open ( door de schuinafgezaagte kanten.)
Dat spruitstuk waar je dat ding dan tegenaan staat te timmeren en telkens die klappen opvangt is gegoten, en dus nogal breekbaar. 't Is een handige oplossing, alleen denk ik niet echt dat 't goed is voor je spruitstuk.
Langedaik
08-10-2006, 11:37
Ik ga het vandaag gewoon proberen ;)
De poelies (volgens mij) waar je vnsaar omzit kan je er toch gewoon normaal afhalen als je de inbus bouten eruit haalt ?
Of moet je nog ergens speciaal opletten ?
Vr. gr.
E
(alvast heel veel bedankt voor de nuttige tips, ik ga hier straks als het gelukt is wel is een knappe handleiding voor Internet van maken.)
vw dennis
08-10-2006, 12:09
De krukas poelie kan je er gewoon afhalen. Die grote centrale bout moet je wel laten zitten. Gewoon die 4 inbus boutjes los, en hij is eraf. Wel eerst de snaar eraf halen :D
Langedaik
08-10-2006, 12:44
En de waterpomp poelie ook (volgens mij is die het).
Want tering he wat zit die troep vast.
vw dennis
08-10-2006, 12:49
Tsja, als je gewoon de inbus boutjes eruit haalt, komt de poelie gewoon vanzelf los, geld ook gewoon voor waterpomp ect. En ja, het kan goed vastzitten :tongue:
Langedaik
08-10-2006, 12:52
Nee owkee ;)
Dan weet ik zeker dat ik niks fout doe, ffies de extra stalenbuis eromschuiven :)
Langedaik
13-10-2006, 12:38
Nog iemand een tip ?
Ik heb nu de 4 imbusboutjes uit de krukaspoelie...
Alleen nu wil de poelie er niet af..
En de middelste moer moet erop blijven zitten dus daar kan het niet op vast zitten ?
Paar harde tikken geven kan geen kwaad ?
Langedaik
13-10-2006, 13:31
Ik moet niet zeuren en gewoon doen denk ik nu :)
Schroevedraaier tussen distributiekap en de poelie en hij lag er netjes af :)
Nu nadenken over de doorgedraaide bouten..
Nog een tip op de klemmen van de uitlaat te verwijderen. Een vork spreider voor de fiets (om de voor of achtervork van een fiets uit elkaar te drukken om bijv band te verwijderen) diverse malen op deze manier gedaan, gaat prima. Kwam op het idee omdat er 1tje in de kast hangt :)
Langedaik
13-10-2006, 23:08
Ik kwam op het zelfde idee toen ik er mee bezig was maar kon te weinig kracht zetten om hem goed los te krijgen...
Voor het er weer om heen zetten ga ik het wel weer proberen met zo'n apparaat :)
Langedaik
15-10-2006, 14:46
Weer druk bezig op me zondag, het nieuwe kopje erop aan het zetten.
Alleen de injectoren moet eigenlijk ook over is dit slim ?
Zo nee, waarom niet :)
En hoe krijg je deze dingen je blok uit (netjes en heel)
Langedaik
15-10-2006, 15:14
Mmm, ze zijn er uit (met beleid gebeurd)...
Alleen nu passen ze niet in de andere kop..
Wat kosten deze dingen nieuw ? Want op HBase.nl kan ik ze niet vinden ?
Of kan je Injectoren 2de hands ook nog ergens vinden ?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.