View Full Version : 16v kr gebruikt/lekt koelvloeistof
1800 16v kr
03-10-2006, 11:09
ik heb een probleem
mijn 1.8 16v kr golf mk2 it 1991 gebruikt/lekt koelvloeistof
er zit geen dikke drap in het koelvloeistofreservoir
en geen mayo onder de olie vuldop
de auto rookt niet ernstig
ik heb hem al aan een druk tester gehad maar de 1,5 bar wie ik er op gezet had was 5 minuten later nog steeds 1,5 bar
dus dacht het licht aan de dop nieuwe dop erop maar bleef gebruiken/ekken
nu heb ik het vermoeden dat het komt door dat ik een keer de koelvloeistof dop eraf heb gedraaid toen hij nog warm was
de koesvloeistof is toen aan de kook geweest denk ik
ik heb toen snel de dop weer dicht gedraaid
toen schommelde het niveau in het reservoir heel erg van hoog naar laag
er is denk ik toen wel 1 a 2 liter uit gelekt
komt iemand dit probleem bekend voor of heeft een idee wat het kan zijn
er zit ook een witte rand op het koelvloeistof reservoir
ik zit er aan te denken om deze ook te vervangen
1800 16v kr
03-10-2006, 11:46
ook hoor je hem zuigen bij de dop hoort dit jah of nee
Pedaalemmer
03-10-2006, 12:48
dop hoort voor zover ik weet hem luchtdicht af te sluiten. Nieuwe dop zal wonderen doen.
1800 16v kr
03-10-2006, 13:46
dop hoort voor zover ik weet hem luchtdicht af te sluiten. Nieuwe dop zal wonderen doen.
er is al een nieuwe dop opgekomen zou het tankje zelf ergens lek zijn
nieuwe tankje halen lijkt mij goed plan
ik heb een probleem
mijn 1.8 16v kr golf mk2 it 1991 gebruikt/lekt koelvloeistof
er zit geen dikke drap in het koelvloeistofreservoir
en geen mayo onder de olie vuldop
de auto rookt niet ernstig
ik heb hem al aan een druk tester gehad maar de 1,5 bar wie ik er op gezet had was 5 minuten later nog steeds 1,5 bar
dus dacht het licht aan de dop nieuwe dop erop maar bleef gebruiken/ekken
nu heb ik het vermoeden dat het komt door dat ik een keer de koelvloeistof dop eraf heb gedraaid toen hij nog warm was
de koesvloeistof is toen aan de kook geweest denk ik
ik heb toen snel de dop weer dicht gedraaid
toen schommelde het niveau in het reservoir heel erg van hoog naar laag
er is denk ik toen wel 1 a 2 liter uit gelekt
komt iemand dit probleem bekend voor of heeft een idee wat het kan zijn
er zit ook een witte rand op het koelvloeistof reservoir
ik zit er aan te denken om deze ook te vervangen
Tjonge dat verschijnsel wat je gezien hebt is het wel bekende KOKEN.....levensgevaarlijk..!!!
Een koelsysteem staat onder druk zodra die warm is....losdraaien van de dop laat de druk wegvallen, waardoor het geheel opeens begint te koken.....
Als je trouwens de boel onder druk test, en het staat na een tijdje nog op 1,5 bar, waarom denk je dan dat het lek is?????
Ik zou maar eens op de radiator e.d gaan kijken naar wit/groene aanslag....kans is groot dat je daar lichte lekkage hebt die in warme toestand verdwijnt....en bij afkoelen lucht in het systeem trekt, wat bij weer warm worden weg moet en vloeistof via de overstort in de dop er uitgooit...
De dop bevat naast de overdruk beveiliging (te veel druk dus) OOK een onderdruk beveiliging.....de kans bestaat die die kapot is, of vastgekoekt zit met bagger
1800 16v kr
04-10-2006, 09:25
ik weet ook wel dat dat logisch is dat dat gebeurt
maar na die tijd lekt hij koelvloeistof
wat via het onderste gedeelte van de versnelllingsbak wegdrupt op de weg
heb je gereden dan drupt hij nog 3 of 4 drupen na verder niet
op 450 km verbruikt /lekt 300mm ongeveer
het it dus in het gedeelte achter het blok of boven de versnellingsbak
maar ik kan nie vinden wat het is
ik weet ook wel dat dat logisch is dat dat gebeurt
maar na die tijd lekt hij koelvloeistof
wat via het onderste gedeelte van de versnelllingsbak wegdrupt op de weg
heb je gereden dan drupt hij nog 3 of 4 drupen na verder niet
op 450 km verbruikt /lekt 300mm ongeveer
het it dus in het gedeelte achter het blok of boven de versnellingsbak
maar ik kan nie vinden wat het is
Het komt dus uit een of andere slang....de bak heeft geen koeling, dus dat kan het niet zijn.....over de bak heen lopen wel slangen o.a naar je kachel, en die verdwijnen ook achter je blok....
Maar je spreekt over druppels....het gutst er niet uit dus.....flikker eens een middeltje in het koelwater dat stopt kleine lekkage, en kijk dan eens of het stopt.....
Maar eerlijk gezegd denkt ik toch aan de dop van je expansievat.....zeker ;as het om "druppels"gaat
1800 16v kr
04-10-2006, 13:59
Het komt dus uit een of andere slang....de bak heeft geen koeling, dus dat kan het niet zijn.....over de bak heen lopen wel slangen o.a naar je kachel, en die verdwijnen ook achter je blok....
Maar je spreekt over druppels....het gutst er niet uit dus.....flikker eens een middeltje in het koelwater dat stopt kleine lekkage, en kijk dan eens of het stopt.....
Maar eerlijk gezegd denkt ik toch aan de dop van je expansievat.....zeker ;as het om "druppels"gaat
als ik de auto uit zet en onder de motor kijk dan drupelt het nog na
wat er onder het rijden gebeurt weet ik niet
ik ga denk ik maar mijn expantie vat plus dop vervangen
na dat de schade expert is geweest morgen
dan kan ik er weer mee verder
nieuwe bumpers erop en dergelijke en direct deze lekage verhelpen
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.