PDA

View Full Version : G60 olietemperatuur


DCK--G60
06-09-2006, 22:04
eey ik heb nu een tijdje een golf2 g60 met een 68mm poulie en een chip en ben daar mee naar edition38 geweest in northampton onderweg daar naar toe is mijn olietemp niet onder de 104 graden geweest (normaal weggedrag)en zelf met pieken naar de 122 als ik stukken volgas reed mijn vraag is is dit normaal voor een g60

janvis
07-09-2006, 13:35
niet al te druk om maken hoor, als ie maar niet boven de 130 graden komt is er niet zo veel aan de hand. Boven de 130 graden verliest olie zijn eigenschappen maar tot 130 smeert het juist heel goed is dan lekker dun dus je klepstoters hebben dan ook een optimale smering en vulling.
En als je gewoon 120 a 140 rijd mag het ook best rond de 110 graden zitten hoor is helemaal niet erg.

Maarten
07-09-2006, 14:23
Zorg wel dat je fatsoenlijke (synthetische) olie gebruikt... De temperaturen die jij ziet zijn gewoon normaal :)

DCK--G60
07-09-2006, 15:31
bedankt voor jullie reactie kan ik eindelijk weer rustig rijden en slapen:D

Fred
07-09-2006, 16:29
niet al te druk om maken hoor, als ie maar niet boven de 130 graden komt is er niet zo veel aan de hand. Boven de 130 graden verliest olie zijn eigenschappen maar tot 130 smeert het juist heel goed is dan lekker dun dus je klepstoters hebben dan ook een optimale smering en vulling.
En als je gewoon 120 a 140 rijd mag het ook best rond de 110 graden zitten hoor is helemaal niet erg.

Olie verliest boven de 130 graden helemaal zijn eigenschappen niet.....de meeste moderne olie soorten kunnen makkelijk 160 graden aan.....

En das maar goed ook, want op sommige plekken in motoren is het soms nog heter...

Crosne
09-09-2006, 20:31
Tijdens de Wörthersee paar keer de bergen in geweest met de G60, toen liep de temperatuur soms op tot 136 graden, daarna ff rustig aan doen en weer verder. Met goede olie moet dat geen probleem zijn.

Ralph
09-09-2006, 21:28
hallo ik rij ook een golf 2 g60 en heb hetzelfde "probleem" dus dit zal inderdaad wel een normaal verschijnsel zijn.

Jan de Tuinman
10-09-2006, 10:01
Nou de mijne wordt niet hoger als ruim 90 graden???????????????????

corrado-usa
10-09-2006, 11:09
Had ik eerst ook, dat de tempratuur heel hoog werd.
Daarna heb ik er een groep a systeem onder gedaan.
Nu word hij lang zo heet niet meer.

Ralph
10-09-2006, 14:51
wat heeft olie temp. te maken met een andere uitlaat?

Ralph
10-09-2006, 14:52
zeg jan de tuinman heb je een golf g60 of een corrado g60?

Jan de Tuinman
10-09-2006, 16:05
golf II 16VG60

Ralph
10-09-2006, 18:37
een 16v is natuurlijk ook een hele andere motor dan waar wij het hier over hebben een 8v namelijk !!!

Jan de Tuinman
10-09-2006, 18:41
Volgens mij niet want heb ook een 8v gehad en had toen ook de zelfde waardes!

Rallye-VR6t
10-09-2006, 18:53
Mijn 8V G60 met 296pk wordt niet warmer dan 100graden als ik echt trap op een circuit oid.

Warmer is niet gezond!
Niet alleen voor de smering eigenschappen van je olie.
Maar vergeet niet de keerringen van je Glader, die kunnen warmte van meer dan 115 graden niet goed aan.!!!
Resultaat is dat ze hard worden en niet meer afdichten en olie gaan lekken.

Dus wordt je olie te warm een extra koeler plaatsen!

Mijn water wordt overigs tijdens normaal rijden niet warmer dan 80, en bij goed trappen hooguit 95graden.


Je houdt een motor langer heel als je water en olie temp goed onder kontrole hebt. ;)

Jan de Tuinman
10-09-2006, 19:35
Helemaal mee eens.

Fred
10-09-2006, 22:37
Mijn 8V G60 met 296pk wordt niet warmer dan 100graden als ik echt trap op een circuit oid.

Warmer is niet gezond!
Niet alleen voor de smering eigenschappen van je olie.
Maar vergeet niet de keerringen van je Glader, die kunnen warmte van meer dan 115 graden niet goed aan.!!!
Resultaat is dat ze hard worden en niet meer afdichten en olie gaan lekken.

Dus wordt je olie te warm een extra koeler plaatsen!

Mijn water wordt overigs tijdens normaal rijden niet warmer dan 80, en bij goed trappen hooguit 95graden.


Je houdt een motor langer heel als je water en olie temp goed onder kontrole hebt. ;)


Als je water niet warmer word dan 80 graden is er iets niet goed, het is een gegeven dat een benzine motor het beste werkt bij koelwater temperaturen tussen de 90 en 105 graden water tempertauur (vandaar de overdruk op de moderne koelwater systemen)..

80 graden wijst op een slechte thermostaat.....kijk maar eens naar de temperaturen waarop de meeste thermostaten werken..

Het is verder ABSOLUTE onzin dat olie slecht zou werken boven de 100 graden...sterker nog TE koude olie is erg slecht, omdat het dan zou kunnen gebeuren dat door de hogere viscositeit bepaalde punten niet goed gesmeerd worden..

Standaard metertjes in een auto stellen vaak niks voor, omdat ze vaak op simpele plaatsen, en derhalve vaak verkeerde plaatsen meten....zo word de koelwater temp vaak aangegeven aan de uitgaande zijde van de kop, en niet NA het verlaten van de radiator....het verschil tussen die twee is pas een goede leidraad, omdat je dan ziet wat er werkelijk een koeling plaats vind....nu is het "slechts" een indicatie...

vwjopie
11-09-2006, 06:38
in Frankrijk op de meeting in clastres stond een jonge met een Golf G60 die stond heerlijk in stilstaande stand te trappen met zijn auto lekker stoer...
stond op een gegeven moment op zijn MFA te kijken en die gaf ja echt wel 160 graden olie aan...
dus Roel (vwunderdog) die zegt das niet goed....
oh dat maakte niks uit is gewoon goed zegt die fransman whahahahhaha...

Rallye-VR6t
11-09-2006, 07:05
Als je water niet warmer word dan 80 graden is er iets niet goed, het is een gegeven dat een benzine motor het beste werkt bij koelwater temperaturen tussen de 90 en 105 graden water tempertauur (vandaar de overdruk op de moderne koelwater systemen)..

80 graden wijst op een slechte thermostaat.....kijk maar eens naar de temperaturen waarop de meeste thermostaten werken..

Het is verder ABSOLUTE onzin dat olie slecht zou werken boven de 100 graden...sterker nog TE koude olie is erg slecht, omdat het dan zou kunnen gebeuren dat door de hogere viscositeit bepaalde punten niet goed gesmeerd worden..

Standaard metertjes in een auto stellen vaak niks voor, omdat ze vaak op simpele plaatsen, en derhalve vaak verkeerde plaatsen meten....zo word de koelwater temp vaak aangegeven aan de uitgaande zijde van de kop, en niet NA het verlaten van de radiator....het verschil tussen die twee is pas een goede leidraad, omdat je dan ziet wat er werkelijk een koeling plaats vind....nu is het "slechts" een indicatie...

Welke thermostaat? :D
Die speciale die erin zit om bij 84graden te openen.
Ja die doet prima zijn werk.

Jan de Tuinman
11-09-2006, 08:02
He zo'n thermostaat heb ik OOK! Volgens mijn tuner is dat de enige juiste en deze heeft er echt verstand van.

Rallye-VR6t
11-09-2006, 08:27
He zo'n thermostaat heb ik OOK! Volgens mijn tuner is dat de enige juiste en deze heeft er echt verstand van.

Van die tuner, heb ik ook het onderdeelnummer gekregen destijds.
:D

Jan de Tuinman
11-09-2006, 08:32
Maar je moet niet meteen alles verklappen.................................

Fred
11-09-2006, 11:48
Welke thermostaat? :D
Die speciale die erin zit om bij 84graden te openen.
Ja die doet prima zijn werk.


ER zijn inderdaad thermostaten die bij 84 graden BEGINNEN te openen, maar dat zegt niks over de temperatuur waarbij die vol open is. DAT is de belangrijkste stand, want dan gaat er maximaal water naar de radiator...eerder gaat er een deel retour naar de motor...

Fred
11-09-2006, 11:49
He zo'n thermostaat heb ik OOK! Volgens mijn tuner is dat de enige juiste en deze heeft er echt verstand van.

Tja en ik heb verstand van olie..... :D :D

Puur omdat het mijn werk is

Jan de Tuinman
11-09-2006, 16:55
Je hebt olie en olie??????????????????????????????????????

Fred
11-09-2006, 17:12
Je hebt olie en olie??????????????????????????????????????

Ja, en ik heb het niet over vage merken...

Maar ik heb helemaal geen zin en tijd in dit soort welles nietus spelletjes. Ik weet waar ik het over heb, das genoeg.

Rallye-VR6t
11-09-2006, 17:19
Ja, en ik heb het niet over vage merken...

Maar ik heb helemaal geen zin en tijd in dit soort welles nietus spelletjes. Ik weet waar ik het over heb, das genoeg.

Dat is lekker kort door de bocht.

Ik heb verstand van hele grote computer omgevingen, maar dat wil niet zeggen dat ik er alles van weet.
Olie lijkt me dat daar ook nog wel het een en ander in te ondekken van.
En laten we daar hier graag voor openstaan.

Of je moet bij kwikfitt werken...die kennen het in zwart en helder goudgeel.
Het ene moet er onderuit, de ander er boven in.
:hug:

Fred
11-09-2006, 18:49
Dat is lekker kort door de bocht.

Ik heb verstand van hele grote computer omgevingen, maar dat wil niet zeggen dat ik er alles van weet.
Olie lijkt me dat daar ook nog wel het een en ander in te ondekken van.
En laten we daar hier graag voor openstaan.

Of je moet bij kwikfitt werken...die kennen het in zwart en helder goudgeel.
Het ene moet er onderuit, de ander er boven in.
:hug:

Tja, maar precies zoals ik al zei: ik heb geen zin in dit soort neuzelarij als alles al bij voorbaat en het liefst samen met een ander als onzin word afgedaan.

Waar het om ging is het volgende: Olie kan makkelijk hogere temperaturen hebben dan de waardes die er gezien zijn op een metertje...veel hoger zelfs.
Olie heeft verder een bepaald ideaal werkgebied, waarbij zo wel de smerende werking als alle andere functies van de olie op zijn best zijn....en dat is niet bij een zo koud mogelijk gehouden temperatuur (hoe gek dat ook moge klinken)

Al het andere wat er bij betrokken werd is niet relevant....thats all, en zeker opmerkingen over Kwikfit....olie groeit niet aan de boom, er zijn ook mensen die meewerken aan het verbeteren en ontwikkelen van olie ...

Rallye-VR6t
11-09-2006, 19:47
Nu komen we ergens.
Waar ligt die ideale temperatuur?

Voor een G60 in dit geval zijn je keerringen in de Glader de beperkende factor.
Maar ik denk dat krukaskeerringen het ook niet leuk vinden om olie die warmer is dan 130graden tegen te houden.
Het uitdrogen van de rubbersoort is dan het geval.

Daarnaast heb ik een 20VT in de buurt rijden waar er een continue smeeringsprobleem optreed. Nokkenassen die kompleet wegvreten, stoters waar geen chroom meer op zit.
Olie is voor analyse geweest, maar er komt nog niks zinnigs uit.

IJzer 9ppm
Chroom 0ppm
Nickel 0ppm
Aluminium 1ppm
Koper 7ppm
Lood 0ppm
Tin 1ppm
Cadmium 0ppm
Zilver 0ppm
Titanium 0ppm
Vanadium 0ppm
Silicium 8ppm
Sodium 29ppm
Potassium 167ppm
Brandstof verdunning 2,8%
Viscositeit 11,6 cSt.

Grap is dus dat je nooit weet of er echt iemand is met verstand van Olie!
Want zonder gekheid, verder dan goudgeel erin, zwart eruit. Komt men (inc. ik) niet.

Dus meer info is altijd welkom!

Jan de Tuinman
11-09-2006, 22:06
Vertel maar wat goede en minder goede zijn ? Ik zelf rij op Castrol vol synthetish 10w60 en volgens de tuner is dit op het moment de beste olie voor mijn auto! Dus vertel nu maar alle ins en outs, dat hebben wij tenslotte ook gedaan. Mvg. Jan

Fred
11-09-2006, 22:29
Vertel maar wat goede en minder goede zijn ? Ik zelf rij op Castrol vol synthetish 10w60 en volgens de tuner is dit op het moment de beste olie voor mijn auto! Dus vertel nu maar alle ins en outs, dat hebben wij tenslotte ook gedaan. Mvg. Jan

Wat heb jij verteld dan?? Behalve hele rijen vraagtekens weinig zinnigs :tongue:

Jan de Tuinman
11-09-2006, 22:36
Zie je nou wel je weet er................................................................?

Fred
11-09-2006, 23:06
Nu komen we ergens.
Waar ligt die ideale temperatuur?

Voor een G60 in dit geval zijn je keerringen in de Glader de beperkende factor.
Maar ik denk dat krukaskeerringen het ook niet leuk vinden om olie die warmer is dan 130graden tegen te houden.
Het uitdrogen van de rubbersoort is dan het geval.

Daarnaast heb ik een 20VT in de buurt rijden waar er een continue smeeringsprobleem optreed. Nokkenassen die kompleet wegvreten, stoters waar geen chroom meer op zit.
Olie is voor analyse geweest, maar er komt nog niks zinnigs uit.

IJzer 9ppm
Chroom 0ppm
Nickel 0ppm
Aluminium 1ppm
Koper 7ppm
Lood 0ppm
Tin 1ppm
Cadmium 0ppm
Zilver 0ppm
Titanium 0ppm
Vanadium 0ppm
Silicium 8ppm
Sodium 29ppm
Potassium 167ppm
Brandstof verdunning 2,8%
Viscositeit 11,6 cSt.

Grap is dus dat je nooit weet of er echt iemand is met verstand van Olie!
Want zonder gekheid, verder dan goudgeel erin, zwart eruit. Komt men (inc. ik) niet.

Dus meer info is altijd welkom!


Olietemperatuur word over het algemeen gemeten in of na het verlaten van het carter, dus vóór de evt aanwezige olie koeler.....daar word dan zo als je zult begrijpen hogere temperaturen gemeten ...dan de olie die daadwerkelijk de boel smeert...Olie werkt, zoals je wellicht weet NIET alleen gebruikt om te smeren maar OOK om te koelen, dus neemt het warmte op....denk maar aan de uitvoeringen van sommige VW motoren waarbij sproeiers tegen de onderkant van de zuiger aan spuiten....om jawel TE KOELEN, en hoe gek het ook moge lijken, die zuigerbodem word echt heet....wellicht wel 200 graden...of meer....

Zo zijn er meer plekken die véél heter worden dan menigeen vermoed, en daar zal de olie echt tegen moeten kunnen....en hoera gelukkig zijn er knappe koppen die de huidige oliesoorten zodanig weten te maken dat ze tegen dat soort extremiteiten kunnen....

Olie kan in elke samenstelling worden gemaakt, afhankelijk van in welke motor die moet komen, een en ander kun je zien aan de diverse specs die er zijn, kijk maar eens op een fles olie naar kreten zoals API etc...

VW is één van de voorlopers geweest om bepaalde zaken op te lossen omdat de eerste Golf motoren veel last hadden van problemen veroorzaakt dor Black Sludge vorming, daar is veel research naar gedaan en zijn er andere eisen gekomen waar aan de tegenwoordige oliesoorten nagenoeg allemaal aan voldoen...

Samenvattend: olie kan wel degelijk tegen hogere tempertaturen dan 100 graden, en blijft dan nog steeds werken...

Wat de ideale werktemperatuur voor een olie is ?? Dat ligt aan de olie, en aan het merk én aan de soort motor waarin de olie toegepast moet worden, daar is dus niet zomaar een antwoord op te geven....

Fred
11-09-2006, 23:20
Voor een G60 in dit geval zijn je keerringen in de Glader de beperkende factor.
Maar ik denk dat krukaskeerringen het ook niet leuk vinden om olie die warmer is dan 130graden tegen te houden.



Ach een beetje keerring van bijv Viton (kunstrubber) kan 180 graden aan dus....

Rallye-VR6t
12-09-2006, 05:40
Olietemperatuur word over het algemeen gemeten in of na het verlaten van het carter, dus vóór de evt aanwezige olie koeler.....daar word dan zo als je zult begrijpen hogere temperaturen gemeten ...dan de olie die daadwerkelijk de boel smeert...Olie werkt, zoals je wellicht weet NIET alleen gebruikt om te smeren maar OOK om te koelen, dus neemt het warmte op....denk maar aan de uitvoeringen van sommige VW motoren waarbij sproeiers tegen de onderkant van de zuiger aan spuiten....om jawel TE KOELEN, en hoe gek het ook moge lijken, die zuigerbodem word echt heet....wellicht wel 200 graden...of meer....

Zo zijn er meer plekken die véél heter worden dan menigeen vermoed, en daar zal de olie echt tegen moeten kunnen....en hoera gelukkig zijn er knappe koppen die de huidige oliesoorten zodanig weten te maken dat ze tegen dat soort extremiteiten kunnen....

Olie kan in elke samenstelling worden gemaakt, afhankelijk van in welke motor die moet komen, een en ander kun je zien aan de diverse specs die er zijn, kijk maar eens op een fles olie naar kreten zoals API etc...

VW is één van de voorlopers geweest om bepaalde zaken op te lossen omdat de eerste Golf motoren veel last hadden van problemen veroorzaakt dor Black Sludge vorming, daar is veel research naar gedaan en zijn er andere eisen gekomen waar aan de tegenwoordige oliesoorten nagenoeg allemaal aan voldoen...

Samenvattend: olie kan wel degelijk tegen hogere tempertaturen dan 100 graden, en blijft dan nog steeds werken...

Wat de ideale werktemperatuur voor een olie is ?? Dat ligt aan de olie, en aan het merk én aan de soort motor waarin de olie toegepast moet worden, daar is dus niet zomaar een antwoord op te geven....

Nou neem een G60 met 296pk, mijn motor.
Statische kop, extra olie koeler olie inhoud 5L.
Ik zorg ervoor dat mijn olie nooit echt heter wordt, gemeten op het filterhuis tussen de 90-100 graden.
Dat is de waarde die ik aflees op de meter.
Ga ik rondje om op het circuit, is het hooguit 125 graden maar dat meet ik never op straat. Waar toch de meeste km's liggen. (2000perjaar)

Gebruik zelf ook de volsystheet Castrol 10W60.
Al heb ik goede verhalen gehoord over de Kendall tegen hanger.

Ralph
12-09-2006, 18:52
geweldig deze discussie, toch ben ik het eens met fred!!
en trouwens als mijn g60 geen olietemperatuur aankan van 110 graden afgelezen op de mfa is dat jammer, voor deze naar mijn mening niet te hoge temperatuur ga ik geen gekke dingen doen zoals oliekoelers erbij plaatsen, maarja dat is mijn mening.

Rallye-VR6t
12-09-2006, 19:59
geweldig deze discussie, toch ben ik het eens met fred!!
en trouwens als mijn g60 geen olietemperatuur aankan van 110 graden afgelezen op de mfa is dat jammer, voor deze naar mijn mening niet te hoge temperatuur ga ik geen gekke dingen doen zoals oliekoelers erbij plaatsen, maarja dat is mijn mening.


En een geweldige discussie?
Een onderbouwing is er nog niet geweest, wat best wel jammer is.
Ik had van Fred meer info gehoopt te krijgen. (misschien heeft hij nog niet aan tijd)
Case is duidelijk, en we staan denk ik allemaal wel open voor input.


Als je goed leest, en dat is moeilijk heb ik alle begrip voor, is mijn olietemperatuur gemeten MET oliekoeler.
Een behoorlijke motor in een kleine ruimte hou je niet koel met de standaard middelen.

Daarnaast zijn er genoeg fabrikanten die een waarschuwing geven om olie tempertuur niet te hoog te laten oplopen.

Fred
12-09-2006, 21:02
En een geweldige discussie?
Een onderbouwing is er nog niet geweest, wat best wel jammer is.
Ik had van Fred meer info gehoopt te krijgen. (misschien heeft hij nog niet aan tijd)
Case is duidelijk, en we staan denk ik allemaal wel open voor input.


Als je goed leest, en dat is moeilijk heb ik alle begrip voor, is mijn olietemperatuur gemeten MET oliekoeler.
Een behoorlijke motor in een kleine ruimte hou je niet koel met de standaard middelen.

Daarnaast zijn er genoeg fabrikanten die een waarschuwing geven om olie tempertuur niet te hoog te laten oplopen.


Tja, maar als jij op de voorhand alles terugkoppelt naar je eigen situatie dan valt er weinig eer te behalen.

Moderne olie en ik herhaal het maar weer eens KAN hogere temperaturen aan dat de 100 0f 125 graden die jij op je metertje ziet. De olie komt op diverse plaatsen in de motor in aanraking met punten waar het veel heter is, zou dat niet het geval zijn dan zou je ook niet hoeven koelen he...bovendien zijn er zat motoren waarbij de olie gekoeld word door het koelwater van de motor, wat op zich zel al een temperatuuur heeft die al aardig in de buurt van de 100 graden komt, dus veel kouder dan dat krijg je de olie echt niet.

Kijk ik kan hier een hele verhandeling neer zetten over ASTM testen en dergelijke, maar dan ben je me na 2 zinnen al kwijt en dat is ook niet echt handig toch??

Het gaat er om dat olie (en daar ging de vraag ook over) hogere temperaturen aan kan, en dat is met een volmondig JA te beantwoorden,...

De reden dat je koelt is om te voorkomen dat je temperatuur blijft oplopen, want uiteindelijk zal de olie de temperatuur die op sommige punten heerst aan willen nemen, en dat kan ver boven het bereik van de olie liggen

Het zou makkelijk zijn als je geen warmte zou produceren, dat zou een revolutie op motoren gebied betekenen. Je koelwater koel je toch ook?? Anders gaat het op een gegeven moment koken....Ook daar heeft men trucjes toegepast door de druk in het systeem te verhogen, waardoor het kookpunt omhoog gaat...105 tot 108 graden is daar heel gebruikelijk, maar ook dan moet je koelen omdat het water net als de olie op plaatsen komt waar het veel hoger is in temperatuur...

Hier wil ik het eigenlijk bij laten want het is een beetje een ronddraai duscussie aan het worden, en daar is mijn tijd te kostbaar voor :rolleyes:

Ralph
12-09-2006, 21:58
alweer ben ik het met fred eens.
je moet zowieso niet alles naar je eigen situatie terug leggen, bij jou is het inderdaad allemaal niet origineel.
ik heb een originele g60 die toch echt zo door vw is ontwikkeld en jawel lees het goed zonder olie koeler !!
ook dacht ik op dit forum vriendschappelijk met elkaar om te kunnen gaan, dus lijkt me het beter dergelijke opmerkingen als " het is moeilijk om te lezen en daar heb ik begrip voor " achterwege te laten !!

Jan de Tuinman
12-09-2006, 22:00
Heb de hele avond bij streetlegal gesprint en mijn olie is niet warmer geweest als 95 graden zonder aparte oliekoeler en zonde het apart bedienen van de koelvin van binnen uit!

Carel Ha
12-09-2006, 22:00
vindt het erg interesant om te horen idd, heb ook al wel klein deeltje gehad op school over olie tegen de onderkant van de zuiger te sproeien enz erg leuk om t weer te horen dat het ook in de auto wereld word gebruikt had dat nl niet verwacht. (zit in de zeevaart dus alles groter alles ruwer enz) zo bv ook dat de motor + brandstof voorverwarmd moet worden anders krijgt het een temp shock of kan totaal neit gebruikt worden als brandstof.

Ralph
12-09-2006, 22:01
geweldig toch jan dan hoef jij je nergens druk over te maken !!

Jan de Tuinman
12-09-2006, 22:03
En dat met een paar simpele aanpassingen.

Rallye-VR6t
13-09-2006, 05:34
Tja, maar als jij op de voorhand alles terugkoppelt naar je eigen situatie dan valt er weinig eer te behalen.

Moderne olie en ik herhaal het maar weer eens KAN hogere temperaturen aan dat de 100 0f 125 graden die jij op je metertje ziet. De olie komt op diverse plaatsen in de motor in aanraking met punten waar het veel heter is, zou dat niet het geval zijn dan zou je ook niet hoeven koelen he...bovendien zijn er zat motoren waarbij de olie gekoeld word door het koelwater van de motor, wat op zich zel al een temperatuuur heeft die al aardig in de buurt van de 100 graden komt, dus veel kouder dan dat krijg je de olie echt niet.

Kijk ik kan hier een hele verhandeling neer zetten over ASTM testen en dergelijke, maar dan ben je me na 2 zinnen al kwijt en dat is ook niet echt handig toch??

Het gaat er om dat olie (en daar ging de vraag ook over) hogere temperaturen aan kan, en dat is met een volmondig JA te beantwoorden,...

De reden dat je koelt is om te voorkomen dat je temperatuur blijft oplopen, want uiteindelijk zal de olie de temperatuur die op sommige punten heerst aan willen nemen, en dat kan ver boven het bereik van de olie liggen

Het zou makkelijk zijn als je geen warmte zou produceren, dat zou een revolutie op motoren gebied betekenen. Je koelwater koel je toch ook?? Anders gaat het op een gegeven moment koken....Ook daar heeft men trucjes toegepast door de druk in het systeem te verhogen, waardoor het kookpunt omhoog gaat...105 tot 108 graden is daar heel gebruikelijk, maar ook dan moet je koelen omdat het water net als de olie op plaatsen komt waar het veel hoger is in temperatuur...

Hier wil ik het eigenlijk bij laten want het is een beetje een ronddraai duscussie aan het worden, en daar is mijn tijd te kostbaar voor :rolleyes:

Je roept zelf dat je een voorbeeld motor nodig hebt een van de bovenstaande reaktie's van jezelf.
Letterlijk zeg je dat er geen zinnig woord te zeggen valt omdat iedere motor anders is.
Geef ik een voorbeeld motor is het nog niet goed.

Het vervelende van een forum is, dat je niet alleen pubers tegenkomt die net een auto op de weg kunnen houden, en alles direct slikken wat er staat.

En als je tijd te kostbaar is, moet je niet op een forum komen slimpie.
Gezien het aantal berichten op het forum, moet dat wel meevallen dus.

Tot nu toe heb ik nog niks gehoord dat ik niet wist, so try me.

Fred
13-09-2006, 07:21
Je roept zelf dat je een voorbeeld motor nodig hebt een van de bovenstaande reaktie's van jezelf.
Letterlijk zeg je dat er geen zinnig woord te zeggen valt omdat iedere motor anders is.
Geef ik een voorbeeld motor is het nog niet goed.

Het vervelende van een forum is, dat je niet alleen pubers tegenkomt die net een auto op de weg kunnen houden, en alles direct slikken wat er staat.

En als je tijd te kostbaar is, moet je niet op een forum komen slimpie.
Gezien het aantal berichten op het forum, moet dat wel meevallen dus.

Tot nu toe heb ik nog niks gehoord dat ik niet wist, so try me.

Wat wil je nou?? De originele vraag is ruimschoots beantwoord. Dat is voor mij genoeg, ik was niet van plan om er verder op in te gaan, zeker niet met reacties als deze. Als je meer wilt weten: www.google.nl

Ralph
13-09-2006, 08:17
gti1-g60 misschien draag je zelf nog een luier maar een puber ben ik al lang niet meer.
met deze reacties kun je trouwens ook maar beter naar het forum op de sesamstraat site gaan. misschien dat ze je daar wel serieus nemen, alhoewel ik dat ook betwijfel.

Rallye-VR6t
13-09-2006, 17:36
Heren heren, wat gaat hier mis??
Het is een topic waar gevraagd wordt om meer informatie over olie.
Het enige dat er nu gebeurd is dat er niks wordt verteld over olie, alleen maar wordt ontweken op een paar simpele vragen.

Wat is nu een goede olie, en wat is een goede temperatuur, waar wordt de max bereikt.
Als dat te veel gevraagd is??

En over puber gesproken, denk dat ik hier bijna de dubbele leeftijd heb van de gemiddelde forum ganger.
Dus ik zou maar niet te snel oordelen.

Roepen dat je iets weet, moet je het ook waarmaken!
Hoge bomen vangen veel wind.

golf mkII 16v
13-09-2006, 20:17
Heren heren, wat gaat hier mis??
Het is een topic waar gevraagd wordt om meer informatie over olie.
Het enige dat er nu gebeurd is dat er niks wordt verteld over olie, alleen maar wordt ontweken op een paar simpele vragen.

Wat is nu een goede olie, en wat is een goede temperatuur, waar wordt de max bereikt.
Als dat te veel gevraagd is??

En over puber gesproken, denk dat ik hier bijna de dubbele leeftijd heb van de gemiddelde forum ganger.
Dus ik zou maar niet te snel oordelen.

Roepen dat je iets weet, moet je het ook waarmaken!
Hoge bomen vangen veel wind.
Wel een beetje mee eens,bij mijn mk1 ging de thermostaat naar de oliekoeller niet open en de temp.meter kwam op 160 graden[na een stukje stevigrijden]M
Maar daar kon uiteindelijk het drijfstanglager niet tegen :mad: tot2Xtoe
Vind het dus ook wel interesant wat olie aan temp.kan verdragen.
Aangezien ik het gaspedaal nog steeds weet te vinden :D

Fred
13-09-2006, 21:06
Heren heren, wat gaat hier mis??
Het is een topic waar gevraagd wordt om meer informatie over olie.
Het enige dat er nu gebeurd is dat er niks wordt verteld over olie, alleen maar wordt ontweken op een paar simpele vragen.

Wat is nu een goede olie, en wat is een goede temperatuur, waar wordt de max bereikt.
Als dat te veel gevraagd is??

En over puber gesproken, denk dat ik hier bijna de dubbele leeftijd heb van de gemiddelde forum ganger.
Dus ik zou maar niet te snel oordelen.

Roepen dat je iets weet, moet je het ook waarmaken!
Hoge bomen vangen veel wind.

Er werd NIET gevraagd naar dat soort zaken dat maak jij er van ! De vraag was of de temperatuur die iemand zag geen kwaad kon. Daar is door meerdere mensen op geantwoord. Dat jij en je maatje dan door draven over heel andere dingen is niet mijn probleem.

Er is op jouw vragen OOK antwoord gegeven, alleen wil jij ze niet zien, en dat is jammer...heel jammer..

Ik roep trouwens nergens dat ik iets "weet", ik zeg dat ik weet waar ik over praat, als ik zou beginnen over zaken als TBN, pour point, flash point etc, dan zou niemand er denk ik een hout van begrijpen.

Bovendien is er niet zo maar te zeggen wat de beste olie, dat is van veel faktoren afhankelijk, olie die in de F1 gebruikt wordt, en waarvan je aan mag nemen dat dat "de beste" is, zou in een doodgewone huis tuin en keuken motor snel leiden tot schade. Vage kreten over wat er allemaal gevonden is in een olie monster zeggen ook niks als je niet weet wat het betekend...een beetje kenner zou je wel kunnen vertellen dat de viscositeit een beetje laag is...

Schade aan een motor hoeft NIET van de olie te komen, motoren waar aan veel gesleuteld wordt, en met de oude onderdelen weer opgebouwd word hebben vaak last van schade die dan niet door de olie komt....oorzaak??

Als jij gaat lopen blaten over niet relevante zaken met een ondertoon van je lult maar een end heen, maar ik weet het toch beter hebben bij mij een averechtse werking en dan is het einde discussie, zo iemand gaat maar naar Google.nl, daar is zat te vinden

Richard
13-09-2006, 21:14
Samenvattend: olie kan wel degelijk tegen hogere tempertaturen dan 100 graden, en blijft dan nog steeds werken...

Wat de ideale werktemperatuur voor een olie is ?? Dat ligt aan de olie, en aan het merk én aan de soort motor waarin de olie toegepast moet worden, daar is dus niet zomaar een antwoord op te geven....


Ik zie hierin toch duidelijk een antwoord, André.
Mischien vraag je wel het onmogelijke. denk dat voor iedere motor een andere waarde aan de optimale temperatuur van de olie toe te wijzen is, zelfde als de omgeving en omstandigheid waarin je rijd.

die extra oliekoeler werkt ook enkel door rijwind koeling. waarneer deze niet een optimale werking krijgt verschilt deze ook in vergelijking met een wel optimale omstandigheid.

Denk dat hetzelfde voor een mechanische als een menselijk prestatie is.. de omstandigheden waarin iets uitgevoerd word is het belangrijkste en geen enkele keer gelijk.

Denk dat de vraag op jouw ideale motorolie proefondervindelijk moet worden uitgevonden, want ik neem aan dat Fred niet een tweede motor als de jouwe heeft staan waar hij morgen ff naar kan kijken welke olie de juiste smering geeft.

Tevens spreek jezelf een beetje tegen. Je meld dat je weet dat de glader keeringen een temperatuur van 115 of meer niet goed aan kunnen terwijl je later wel 125 graden haalt.. denk dat de warmere temperaturen een beetje meevalen voor de smering van de lader..

Richard
13-09-2006, 21:16
neemt niet weg dat dit een heel intressant draadje is..

Ralph
14-09-2006, 07:14
Kijk dat is nou helemaal waar wat richard zegt.
als je aan het sprinten bent vraag je dus veel vermogen, maar er wordt ook goed gekoeld door de rijwind.
dus als je met sprinten een olie temp. bereikt van 110 graden, wil dat nog niet zeggen dat als je in de stad rijdt met 45/50 km per uur en een buiten temp van 30 graden je olie niet warmer kan worden dan 110 graden omdat je dan dus ook bijna geen rijwind hebt.

Rallye-VR6t
14-09-2006, 18:19
Ik zie hierin toch duidelijk een antwoord, André.
Mischien vraag je wel het onmogelijke. denk dat voor iedere motor een andere waarde aan de optimale temperatuur van de olie toe te wijzen is, zelfde als de omgeving en omstandigheid waarin je rijd.

die extra oliekoeler werkt ook enkel door rijwind koeling. waarneer deze niet een optimale werking krijgt verschilt deze ook in vergelijking met een wel optimale omstandigheid.

Denk dat hetzelfde voor een mechanische als een menselijk prestatie is.. de omstandigheden waarin iets uitgevoerd word is het belangrijkste en geen enkele keer gelijk.

Denk dat de vraag op jouw ideale motorolie proefondervindelijk moet worden uitgevonden, want ik neem aan dat Fred niet een tweede motor als de jouwe heeft staan waar hij morgen ff naar kan kijken welke olie de juiste smering geeft.

Tevens spreek jezelf een beetje tegen. Je meld dat je weet dat de glader keeringen een temperatuur van 115 of meer niet goed aan kunnen terwijl je later wel 125 graden haalt.. denk dat de warmere temperaturen een beetje meevalen voor de smering van de lader..



Ik heb Fred maar een PM gestuurd om het een en ander te verklaren.


Maar als je om de 500km een kop ter revisie kunt brengen...en het probleem niet kunt traceren wil je wel eens iemand over olie horen spreken.
Het is niet mijn G60 ter verduidelijking die draait (klop klop op hout) probleemloos.

Nogmaals dit is een uit de hand gelopen post! Wat niet de bedoeling was.

Richard
18-09-2006, 14:53
mischien handig om er een topic voor te openen..?